AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Kan noen definere mengdetrening for meg? mvh drittlei mamma Anonymkode: 7bf44...323 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Jo, det stemmer. Elevene skal ha vært gjennom samme type oppgaver på skolen. Skjønner godt at du er lei. Jeg ble lei selv, og søkte jobb på leksefri skole. Har stor tro på at det er bedre for mange av elevene. -Lærer Anonymkode: 876df...6fc 10
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo, det stemmer. Elevene skal ha vært gjennom samme type oppgaver på skolen. Skjønner godt at du er lei. Jeg ble lei selv, og søkte jobb på leksefri skole. Har stor tro på at det er bedre for mange av elevene. -Lærer Anonymkode: 876df...6fc Hvordan løser dere det med mengdetrening i en leksefri skole? Hvordan rekker man det innenfor rammene av en vanlig skoledag? Jeg spør av nysgjerrighet, da jeg alltid har tatt det for god fisk at lekser er viktig for læring pga mengdetreingen og å repetere metoder til de sitter. Samtidig ser jeg at leksefri skole har vært et hett tema i en ganske lang periode allerede. Det gjør vondt når sannheter kanskje står for fall, men gode forklaringer vil alltid være et viktig bidrag til forståelse! Anonymkode: 5f0b6...ef2 5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan noen definere mengdetrening for meg? mvh drittlei mamma Anonymkode: 7bf44...323 Mengdetrening er å gjøre om igjen det man har lært til det går automatisk. Anonymkode: aa64b...25d 3
skruf Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 Jeg har alltid hatt tro på at lekser må til, har innarbeidet gode lekserutiner til barna mine helt fra de begynte på skolen. Men nå vet jeg ikke lengre...det siste året har yngste hatt leksefri og karakterene har skutt i været (ungdomskolen). Fra å ligge på 3 og 4, og en sjelden gang 5, så har hun nå utelukkende 5´ere og 6´er. Og ettermiddagene har blitt så mye bedre! Ikke noe stressing med å rekke alt, ikke noe frustrasjon over høy arbeidsmengde, hun er mere sosial og harmonisk. Merker det særlig på stressnivået hennes. De eneste gangene hun nå gjør hjemmearbeid er i forkant av prøver og heldags, da forbereder hun seg litt ekstra. 10
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #6 Skrevet 29. mars 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan løser dere det med mengdetrening i en leksefri skole? Hvordan rekker man det innenfor rammene av en vanlig skoledag? Jeg spør av nysgjerrighet, da jeg alltid har tatt det for god fisk at lekser er viktig for læring pga mengdetreingen og å repetere metoder til de sitter. Samtidig ser jeg at leksefri skole har vært et hett tema i en ganske lang periode allerede. Det gjør vondt når sannheter kanskje står for fall, men gode forklaringer vil alltid være et viktig bidrag til forståelse! Anonymkode: 5f0b6...ef2 På akkurat min skole har vi litt lengre skoledager, men jeg vet at flere andre skoler klarer det innenfor vanlig skoletid. Anonymkode: 876df...6fc 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #7 Skrevet 29. mars 2019 Mengdetrening handler om å gjøre samme type oppgaver så mange ganger at du forstår det. Jeg syns det var veldig nyttig da jeg gikk på skolen. Å faktisk sette seg ned på egenhånd med noe som er gjennomgått på skolen og være sikker på at du faktisk forstår det selv Anonymkode: a26bd...204
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #8 Skrevet 29. mars 2019 Her sender de ungene hjem med så mye lekser i sekken at vi kan glemme kvalitetstid og avslapping. Jeg bruker mange timer hver ettermiddag for å hjelpe frustrerte unger med lekser. De får ikke til, de aner ikke hva de skal gjøre, de har knapt gått gjennom på skolen. Leselekse er ok, man må lese mye for å bli god, og det er jo mengdetrening. Men når jeg må sitte hver kveld for å lære de brøk fordi læreren så vidt har gått gjennom på tavla, må lære de å skrive artikler fordi læreren ikke har gått gjennom og har sendt med en liste over hva en artikkel skal inneholde (de får jo ikke stille spørsmål til læreren når de ikke skjønner noe når de er hjemme..) OSV så blir jeg like frustrert som ungene! Har tatt det opp en million ganger. Har til og med sagt at etter en time avslutter vi, men det går jo ikke, hvem skal lære de den brøken da?? Jeg følger opp ungene mine så godt jeg bare kan, sitter tolmodig og lærer de det, men det går ut over så mye mer. Jeg har full jobb og har lite lyst på å bruke ettermiddagene på å drive hjemmeskole for tre trøtte og frustrerte barn. Det er de timene jeg vil være sammen med ungene og drive med ting vi har lyst til. Og de har lyst til å være med venner, henge på fotballbanen, game osv. i tillegg. Anonymkode: 7bf44...323 8
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Her sender de ungene hjem med så mye lekser i sekken at vi kan glemme kvalitetstid og avslapping. Jeg bruker mange timer hver ettermiddag for å hjelpe frustrerte unger med lekser. De får ikke til, de aner ikke hva de skal gjøre, de har knapt gått gjennom på skolen. Leselekse er ok, man må lese mye for å bli god, og det er jo mengdetrening. Men når jeg må sitte hver kveld for å lære de brøk fordi læreren så vidt har gått gjennom på tavla, må lære de å skrive artikler fordi læreren ikke har gått gjennom og har sendt med en liste over hva en artikkel skal inneholde (de får jo ikke stille spørsmål til læreren når de ikke skjønner noe når de er hjemme..) OSV så blir jeg like frustrert som ungene! Har tatt det opp en million ganger. Har til og med sagt at etter en time avslutter vi, men det går jo ikke, hvem skal lære de den brøken da?? Jeg følger opp ungene mine så godt jeg bare kan, sitter tolmodig og lærer de det, men det går ut over så mye mer. Jeg har full jobb og har lite lyst på å bruke ettermiddagene på å drive hjemmeskole for tre trøtte og frustrerte barn. Det er de timene jeg vil være sammen med ungene og drive med ting vi har lyst til. Og de har lyst til å være med venner, henge på fotballbanen, game osv. i tillegg. Anonymkode: 7bf44...323 Om det ikke hjelper å ta det opp med læreren så må du gå høyere opp, for dette er ikke riktig. Her er grensa satt til 45 min med ordentlig jobbing, fra læreren. Og det skal være ting de har gått igjennom på skolen først. Foreldre er jo ikke lærere og skal ikke lære barna fagene, det skal de gjøre på skolen. Nei, dette hadde jeg gått videre med. Anonymkode: 5d607...746 6
Vera Skrevet 29. mars 2019 #10 Skrevet 29. mars 2019 I teorien skal leksene være repetisjon av det som er allerede er lært på skolen, mengdetrening som du sier. I praksis fungerer det så der hos oss. Minstemann kommer hjem med lekser som ikke er gjennomgått på skolen, og sitter som et spørsmålstegn. For oss er leksene gull verdt, for jeg tviler på at barnet hadde lært seg å lese, skrive og regne på egenhånd..jepp, skikkelig misfornøyd med andre ord. Jeg håper det bedrer seg med tiden.. Hos de eldre barna derimot, har leksene vært repetisjon.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Om det ikke hjelper å ta det opp med læreren så må du gå høyere opp, for dette er ikke riktig. Her er grensa satt til 45 min med ordentlig jobbing, fra læreren. Og det skal være ting de har gått igjennom på skolen først. Foreldre er jo ikke lærere og skal ikke lære barna fagene, det skal de gjøre på skolen. Nei, dette hadde jeg gått videre med. Anonymkode: 5d607...746 Høyere opp, mener du rektor da? Kontaktlæreren er enig at leksemengden er for mye, har tatt det opp med læreren det gjelder, men hun sier hun har gitt opp... Kanskje jeg bør ta en telefon til rektor? En lærer kjefter på ungene når de ikke har gjort det godt nok eller ikke har fått det til og kommer uten å ha gjort det. Da har jeg gjerne sittet i flere timer med de og prøvd å lære de det, men de skjønner ingenting. Jeg er IKKE lærer, jeg gjør så godt jeg kan! Men å kjefte på ungene fordi de ikke har fått det til etter å ha prøvd så godt de kan er jo helt feil!😧 Anonymkode: 7bf44...323 2
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #12 Skrevet 30. mars 2019 Jeg er lærer, og jeg er ønsker lekser fordi vi rett og slett ikke har tid til alt på skolen. Veldig mange elever får dessuten mer ut av tiden de jobber hjemme fordi det da er fullstendig ro rundt de. Jeg lar meg fremdeles overraske av foreldre som ikke tar del i barnets utdanning og hjelper til med klokkeøving og gangetabell som den mest selvfølgelige ting i verden. Man skulle nesten tro at de ikke ville sitt barns eget beste. Ett av problemene med lekser er mye fravær blant barna. "Er ikke i form i dag" er ofte beskjeden. Eller så tar de seg en langhelg på hytta. Da går de kanskje glipp av noe vesentlig ved innlæringen som kan føre til at lekser blir litt vanskeligere. Ved skikkelig sykdom hos barnet tar jeg meg tid til å gi de ekstra innlæring, men "ikke i form" (les: trøtt om morgenen) og langhelg på hytta mener jeg at foreldrene bør "ta igjen". En ting jeg har erfart er at en del foreldre forteller at barnet bruker flere timer på lekser, når jeg VET at så ikke er tilfelle fordi de har nettbaserte lekser med avgrenset tid. Barna sitter i de tilfellene enten å spiller eller chatter, og skylder på leksene. Foreldre er ufattelig godtroende. Jeg vil anslå at mine aller raskeste elever bruker ca 30-45 minutter i uka på lekser, mens de svakeste nok bruker noe mer (en del av de svakeste har mengde- og nivåtilpasning). Jeg har opplyst alle foreldre om at det ikke er noe problem om leksene ikke er gjort så lenge jeg får beskjed om det ble for vanskelig. Da tar jeg tak i det på skolen. Dette skjer ekstremt sjeldent, og da er det nesten alltid elever som har en del fravær. Ellers er det flere og flere lærere som tyr til såkalt omvendt undervisning. Dette kan være at barna ser en videosnutt av noe i forkant av undervisningen. Jeg bruker dette en del selv, med hell. De som da har veldig lett for det trenger lite eller ingen hjelp til å begynne med temaet når vi kommer på skolen, mens de som sliter aller mest har fått med seg i hvert fall noe, og jeg har mer tid til å hjelpe de fordi såpass mange andre er mer selvgående. Anonymkode: b412c...9cf 5
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #13 Skrevet 30. mars 2019 For min dreper merkelig nok mengdetreningen lærelysten i hans sterke fag, matte. I norsk er han helt gjennomsnittlig, og der ser jeg han har nytte av oppgavene og han har ikke samme motvilje mot å gjøre dem. Greit at man skal skjønne og automatisere, men det han har oppgaver om nå har han kunnet siden første klasse. Spesielt multi smart øving er en pine. Nivåtilpasset er den i alle fall kun for de svake elevene. Anonymkode: de081...4d7 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #14 Skrevet 31. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer, og jeg er ønsker lekser fordi vi rett og slett ikke har tid til alt på skolen. Veldig mange elever får dessuten mer ut av tiden de jobber hjemme fordi det da er fullstendig ro rundt de. Jeg lar meg fremdeles overraske av foreldre som ikke tar del i barnets utdanning og hjelper til med klokkeøving og gangetabell som den mest selvfølgelige ting i verden. Man skulle nesten tro at de ikke ville sitt barns eget beste. Ett av problemene med lekser er mye fravær blant barna. "Er ikke i form i dag" er ofte beskjeden. Eller så tar de seg en langhelg på hytta. Da går de kanskje glipp av noe vesentlig ved innlæringen som kan føre til at lekser blir litt vanskeligere. Ved skikkelig sykdom hos barnet tar jeg meg tid til å gi de ekstra innlæring, men "ikke i form" (les: trøtt om morgenen) og langhelg på hytta mener jeg at foreldrene bør "ta igjen". En ting jeg har erfart er at en del foreldre forteller at barnet bruker flere timer på lekser, når jeg VET at så ikke er tilfelle fordi de har nettbaserte lekser med avgrenset tid. Barna sitter i de tilfellene enten å spiller eller chatter, og skylder på leksene. Foreldre er ufattelig godtroende. Jeg vil anslå at mine aller raskeste elever bruker ca 30-45 minutter i uka på lekser, mens de svakeste nok bruker noe mer (en del av de svakeste har mengde- og nivåtilpasning). Jeg har opplyst alle foreldre om at det ikke er noe problem om leksene ikke er gjort så lenge jeg får beskjed om det ble for vanskelig. Da tar jeg tak i det på skolen. Dette skjer ekstremt sjeldent, og da er det nesten alltid elever som har en del fravær. Ellers er det flere og flere lærere som tyr til såkalt omvendt undervisning. Dette kan være at barna ser en videosnutt av noe i forkant av undervisningen. Jeg bruker dette en del selv, med hell. De som da har veldig lett for det trenger lite eller ingen hjelp til å begynne med temaet når vi kommer på skolen, mens de som sliter aller mest har fått med seg i hvert fall noe, og jeg har mer tid til å hjelpe de fordi såpass mange andre er mer selvgående. Anonymkode: b412c...9cf Jeg sitter sammen med barna mine og gjør lekser opptil tre timer hver kveld. Er det sånn lærere vil ha det? Anonymkode: 7bf44...323 3
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #15 Skrevet 31. mars 2019 På 30.3.2019 den 0.38, AnonymBruker skrev: Høyere opp, mener du rektor da? Kontaktlæreren er enig at leksemengden er for mye, har tatt det opp med læreren det gjelder, men hun sier hun har gitt opp... Kanskje jeg bør ta en telefon til rektor? En lærer kjefter på ungene når de ikke har gjort det godt nok eller ikke har fått det til og kommer uten å ha gjort det. Da har jeg gjerne sittet i flere timer med de og prøvd å lære de det, men de skjønner ingenting. Jeg er IKKE lærer, jeg gjør så godt jeg kan! Men å kjefte på ungene fordi de ikke har fått det til etter å ha prøvd så godt de kan er jo helt feil!😧 Anonymkode: 7bf44...323 Jeg hadde gått til rektor ja. Sånn kan man ikke ha det. Og kjefte på elevene? Altså, det er jo så feil man bare kan gjøre det. Er ikke dette pedagoger? Nei, ring skolen på mandag og be om et møte, dette går jo ikke an. Anonymkode: 5d607...746
Cata Skrevet 31. mars 2019 #16 Skrevet 31. mars 2019 På 29.3.2019 den 13.04, AnonymBruker skrev: Men når jeg må sitte hver kveld for å lære de brøk fordi læreren så vidt har gått gjennom på tavla, må lære de å skrive artikler fordi læreren ikke har gått gjennom og har sendt med en liste over hva en artikkel skal inneholde (de får jo ikke stille spørsmål til læreren når de ikke skjønner noe når de er hjemme..) OSV så blir jeg like frustrert som ungene! Jeg skjønner frustrasjonen, men hvis de ikke lærer det grunnleggende på skolen en gang hvordan ville det da gå om de ikke hadde lekser heller? Det forsvarer selvsagt ikke manglende basisopplæring, men det får meg til å lure på hva tiden da blir brukt til.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #17 Skrevet 31. mars 2019 Dette er grunnen til at jeg er imot lekser. Det slår så ufattelig skjevt ut, og ødelegger fritiden til mange. Det ser pent ut på papiret at alle skal få tilpasset lekser til sitt nivå, men slik er det ikke i praksis. Jeg kom meg gjennom hele grunnskolen uten å gjøre lekser. Fra liten av klarte jeg å argumentere for at dette var ting jeg allerede kunne, og så ikke behovet for å gjenta noe som allerede satt inne. Ikke én eneste lærer valgte å gi meg ekstraoppgaver gjennom de ti årene, noe jeg gjerne kunne dratt nytte av hvis de hadde orket. Min søster var derimot den sosiale typen, og ikke så skoleflink. Hun satt i timesvis hver dag, gråt, kranglet og var kjempefrustrert. Dette skapte et barn som hatet skole allerede fra første klasse. Hva er poenget?! Her sitter du benket fast på skolen hver dag, hvor du ikke trives. Og sendes så hjem for å fortsette å føle deg mislykket og i tillegg bli fratatt lek og moro. Mens jeg som ikke trengte å løfte en finger, ble belønnet med leksefri. Det er synd vi ikke har heldagsskole, med idrett og "lekser" bakt inn i skoledagen fra 8-16. Så kunne fritid vært fritid for alle. Anonymkode: 16920...603 7
Grønt blad Skrevet 31. mars 2019 #18 Skrevet 31. mars 2019 Lekser må ikke være mengdetrening. Det kan også være at man skal forberede seg til et nytt tema som man skal gjennomgå på skolen. Det kan være et videoklipp med omvendt undervisning (der man f.eks. i matematikk ser en video med hvordan man regner et eller annet), det kan være å lære gloser, skrive videre eller ferdig stil m.m. Jeg er ikke imot lekser, men mener lærere kun må gi lekse når det er nødvendig. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #19 Skrevet 31. mars 2019 Er det noen som har erfaring med barn som har gått på leksefri skole for så å studere noe som krever at de gjør mye hjemmearbeid? Jeg er nysgjerrig på hvordan den overgangen er for de som aldri har gjort skolearbeid hjemme. Anonymkode: 38517...7cb 2
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #20 Skrevet 31. mars 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: For min dreper merkelig nok mengdetreningen lærelysten i hans sterke fag, matte. I norsk er han helt gjennomsnittlig, og der ser jeg han har nytte av oppgavene og han har ikke samme motvilje mot å gjøre dem. Greit at man skal skjønne og automatisere, men det han har oppgaver om nå har han kunnet siden første klasse. Spesielt multi smart øving er en pine. Nivåtilpasset er den i alle fall kun for de svake elevene. Anonymkode: de081...4d7 Dette ville jeg tatt opp med lærer. Mitt barn som nå går på VGS, har gjennom hele løpet fått spesialtilpassede oppgaver i f.eks matte, for at han ikke skal føle det meningsløst å repetere, og holde på med oppgaver han allerede mestret for flere år siden og dermed miste motivasjonen. Anonymkode: 9fd95...43a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå