Gå til innhold

Avrevet leddbånd i ankel.. noen med erfaringer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I september 2018 tråkket jeg over i fylla og dro til legevakten. Kjente riktignok ingenting til smerten pga alkoholen, men jeg skjønte fort at dette ikke var bra da ankelen hovnet opp på sikkert under 2 min. Da jeg ankom legevakten trodde de den var knekt, og jeg fikk dermed bandasje, samt krykker, og beskjed om å ta vanlig røntgen morgenen etterpå. Da jeg våknet dagen etterpå kom smertene, og fyyyy så vondt det var. Jeg tok røntgen, satt 8 timer (!!) på sykehuset for å få svar: "Det er bare en vanlig overtråkk, ta tiden til hjelp, det går over". I desember var den enda hoven, og det var vondt å f.eks. springe, samt at den hovnet opp bare jeg gikk til skolen som tar 15 min. Dro til legen to ganger, da smertene ikke ga seg, samt at jeg hovnet opp hele tiden. Legen ga meg betennelsesdempende medisiner (som jeg ikke synes fungerte), men nektet meg MR-røntgen da jeg ønsket det. Fikk heller til svar at jeg måtte til fysio å trene den opp.

Dro til fysio i januar, og det første hun sier er at hun ikke ønsker å behandle meg før jeg har fått MR-røntgen, og at hun syntes det var latterlig av sykehuset og ikke gi meg MR da jeg var der. Ventet derfor i over to måneder på MR grunnet lang ventetid, og idag fikk jeg endelig svar på hva som er galt. Et leddbånd er helt avrøket, samt at to andre leddbånd er slitt/skadet. Har også fått kronisk betennelse. I følge fysio er det ingenting jeg kan gjøre med dette, annet enn å gjøre diverse treningsøvelser for ankelen. Jeg merker veldig fort at ankelen blir "sliten" og henger nesten ikke med når jeg er i aktivitet, samt at jeg kan ikke kan gå i knebøy-posisjon, da det strammer langs innersiden av ankelen. Når jeg har hatt en treningsøkt hvor jeg har løpt mye, så får jeg ganske mye smerter på kvelden når jeg sitter i ro. Lurer derfor på noen ting:

- Er det slik at jeg bare må prøve å trene opp ankelen, samt leve med at ankelen fortsetter å hovne opp når den blir sliten (utsatt for aktivitet)? Hvis ikke, bør jeg dra tilbake til lege og kreve en eventuell operasjon? (kvier meg riktignok til å dra tilbake til legen da jeg ikke føler jeg har blitt tatt seriøst der).

- Hvis ja, hvilke øvelser kan jeg gjøre? Fysio mente jeg ikke trengte time hos henne, men at hun skal sende meg en video med øvelser. Denne har jeg ikke fått enda og kunne gjerne tenke meg å begynne så fort som mulig med opptreningen. 

Som dere kanskje skjønner så har jeg aldri revet av et leddbånd eller hatt kronisk betennelse, så gjerne kom med egne erfaringer!

Anonymkode: 858c0...ad1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trodde man opererte avrevne korsbånd?! 

Anonymkode: 53361...473

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde man opererte avrevne korsbånd?! 

Ja, det jeg også har hørt, så synes det er så merkelig. Klarer ikke å forstå at jeg bare skal leve med smertene fordi «det ikke er noe annet å gjøre enn å trene». Vil heller ikke tilbake til lege da han nektet å sende meg på MR i utgangspunktet.. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Men nå har du jo svar på MR bildene -har ikke legen fått de? Du burde ta kontakt med legen igjen, mener bestemt at det er noe som krever operasjon for at du skal kunne bli bra.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå har du jo svar på MR bildene -har ikke legen fått de? Du burde ta kontakt med legen igjen, mener bestemt at det er noe som krever operasjon for at du skal kunne bli bra.

Nei, var fysio som mottok disse da hun sendte meg til MR. Vet du om fysio kan sende over resultatene til legen, eventuelt om aleris kan sende den til legen i ettertid? 😊 

ts

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, var fysio som mottok disse da hun sendte meg til MR. Vet du om fysio kan sende over resultatene til legen, eventuelt om aleris kan sende den til legen i ettertid? 😊 

ts

Ta kontakt med fysio eller Aleris å spørr -det må være mulig. Så kan legen sende en henvisning til sykehuset for vurdering av operasjon. Tar jo gjerne litt tid det også, så lurt å gjøre det så fort som mulig. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med fysio eller Aleris å spørr -det må være mulig. Så kan legen sende en henvisning til sykehuset for vurdering av operasjon. Tar jo gjerne litt tid det også, så lurt å gjøre det så fort som mulig. 

Takk for svar! 😄

AnonymBruker
Skrevet

Her er grunnen til at fysio ikke bør kunne henvise til bildediagnostikk...

1) Gå til legen din med svaret på MR. Aleris kan sende kopi digitalt

2) Legen henviser deg til ortoped (som burde vært gjort med èn gang. Fysio har ikke gjort jobben sin og henvist deg til lege)

3) Ortoped vil helt sikkert komme frem til operasjon, og du vil bli satt på liste

Anonymkode: 4a1bc...aab

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er grunnen til at fysio ikke bør kunne henvise til bildediagnostikk...

1) Gå til legen din med svaret på MR. Aleris kan sende kopi digitalt

2) Legen henviser deg til ortoped (som burde vært gjort med èn gang. Fysio har ikke gjort jobben sin og henvist deg til lege)

3) Ortoped vil helt sikkert komme frem til operasjon, og du vil bli satt på liste

Anonymkode: 4a1bc...aab

Takk for svar! Skal ta kontakt med legen med en gang 😊

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...