Gå til innhold

Når barna har med venner hjem...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det jeg lurer på, er hvor mye dere følger opp besøket når barn i småskolen og siste året i barnehage har med venner hjem?

Jeg har et barn i 1. klasse som i blant har med venner hjem. Med noen går alt av seg selv, mens med et par andre er det så mye ekstra styr med besøket at jeg kvier meg for å invitere disse barna særlig ofte. Typisk at de finner på mye rampestreker og ting mine egne barn aldri gjør, klager høylytt på maten, sier at de kjeder seg når de ikke får lov å hoppe i vår seng og lignende, og blir gående og dilte etter og mase på meg. Jeg føler jeg må sysselsette dem så veldig, og at det er så mye mas. Spesielt etter en dag på jobb og yngre barn å se etter, føles det ganske slitsomt å føle at man må følge opp et annet barn mye mer enn egne i den grad at det føles som jeg er barnevakt framfor at mitt barn og de barna det gjelder bare er sammen og leker. Mitt barn har for øvrig ingen problemer med å leke med andre barn, vi har masse leker osv. Tror de to barna det gjelder har litt slapp oppdragelse hjemmefra og at det går mye i ipad og spilling. 

Hvordan gjør dere andre det med barn som krever en del på besøk? Forventer jeg for mye fra skolebarn når jeg tenker at de kan komme og leke fredelig og høre på de voksne? Er det normalt at man må gripe inn støtt og stadig fordi de gjør ting som ikke er ønskelig eller farlig, eller at de blir sure fordi det ikke er pannekaker til middag? 

Anonymkode: 33ec9...b26

Videoannonse
Annonse
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du får gi dem klar beskjed om reglene i ditt hus, følges de ikke sendes besøket hjem og du tar en prat med foreldrene.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

(...) Forventer jeg for mye fra skolebarn når jeg tenker at de kan komme og leke fredelig og høre på de voksne?

Er det normalt at man må gripe inn støtt og stadig fordi de gjør ting som ikke er ønskelig eller farlig, eller at de blir sure fordi det ikke er pannekaker til middag? 

Nei, du forventer ikke for mye.

Njæææ, normalt og normalt - vanlig er det forhåpentligvis ikke. Tyder på dårlig oppdragelse hjemme hos de barna.

Anonymkode: cc496...470

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt streng. I perioder orker jeg rett å slett ikke andres drittunger,  og da inviteres barn som leker på en helt annen måte med mine, som leker rolig og ikke trenger å passes på så veldig. Kan invitere de andre når de kan være ute. 

En unge tømte ut alt av leker midt på gulvet og ville ommøblere rommet hans, han løp rundt å skrek. Skøyt etter lillebror med nerf piler. Plaget babyen, slamret med dører osv. Måtte faktisk kjefte på han..  Det har jeg ikke tålmodighet til etter en lang dag på jobb.  Da inviteres heller han en dag i helga, og vi sender de ut. 

Anonymkode: 92fa6...38c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde barn på besøk klagd på middagen jeg lagde, ville jeg svart at det er dette vi liker og at de heller kan spise middag hjemme hos seg selv.

Anonymkode: cc496...470

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente i 2. klasse som har en del besøk. Hun har heldigvis bare venner som oppfører seg bra, og det er lite jobb med de. De ordner seg selv og leker fint. Er ei jente som har vært her noen få ganger, og hun har det vært mye styr med. Heldigvis omgås ikke min jente med denne jenta så mye, så det er sjeldent hun er her.

Jeg hadde rett og slett invitert disse krevende barna så sjeldent som mulig, og heller invitert de som oppfører seg bra oftere.

Anonymkode: e2bfa...21c

AnonymBruker
Skrevet

Send uoppdragne og frekke unger hjem. 

Anonymkode: daf9c...5d4

• Liker 4
Skrevet

Jeg forventer at barna leker fint når de har med seg venner. Blir det mye herjing sender jeg dem ut for å leke. Jeg har ingen problemer med å si fra hvis de klager over maten eller bare maser om å få se på iPad osv. Men jeg gjør det selvsagt på en hyggelig måte, og viser at alle er velkomne hos oss - men at de må følge våre regler. 

Jeg synes mye er løst ved å sørge for at mye av tida barna har besøk tilbringes ute.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer at de er med ungene hjem for å leke med dem, ikke for å bare henge her. Hvis de ikke liker middagen, får de beskjed om at da kan de spise middag hjemme. Plager de meg eller de andre barna får de beskjed om at sånn oppførsel ikke er akseptert. Klarer de ikke å oppføre seg ordentlig, så blir de sendt hjem, rett og slett. 

Anonymkode: 3937c...fca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg ikke en unge med MYE energi, men en som elsker lego feks.  JEg tenker at han kan sikkert bli litt masete hos andre med feks spilling og tv..vi er litt slappe på det.kresen er han og, tenker at han fint feks kan klage på noe mat.

Men vi har også hatt barn på besøk som klager på mat. Tenker at det ikke gjør sååå himla mye..Jeg reagerer mest når det faktisk ødelegges ting eller barnet lyver og er manipulerende.  

Jeg kvier meg litt for å invitere de som er veldig viltre og det er et par av de i klassen. Men trist om "bråkebøttene" ikke får komme hjem til noen liksom.

Anonymkode: 6bd4b...41b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 3/28/2019 at 9:13 PM, AnonymBruker said:

Ja, det jeg lurer på, er hvor mye dere følger opp besøket når barn i småskolen og siste året i barnehage har med venner hjem?

Jeg har et barn i 1. klasse som i blant har med venner hjem. Med noen går alt av seg selv, mens med et par andre er det så mye ekstra styr med besøket at jeg kvier meg for å invitere disse barna særlig ofte. Typisk at de finner på mye rampestreker og ting mine egne barn aldri gjør, klager høylytt på maten, sier at de kjeder seg når de ikke får lov å hoppe i vår seng og lignende, og blir gående og dilte etter og mase på meg. Jeg føler jeg må sysselsette dem så veldig, og at det er så mye mas. Spesielt etter en dag på jobb og yngre barn å se etter, føles det ganske slitsomt å føle at man må følge opp et annet barn mye mer enn egne i den grad at det føles som jeg er barnevakt framfor at mitt barn og de barna det gjelder bare er sammen og leker. Mitt barn har for øvrig ingen problemer med å leke med andre barn, vi har masse leker osv. Tror de to barna det gjelder har litt slapp oppdragelse hjemmefra og at det går mye i ipad og spilling. 

Hvordan gjør dere andre det med barn som krever en del på besøk? Forventer jeg for mye fra skolebarn når jeg tenker at de kan komme og leke fredelig og høre på de voksne? Er det normalt at man må gripe inn støtt og stadig fordi de gjør ting som ikke er ønskelig eller farlig, eller at de blir sure fordi det ikke er pannekaker til middag? 

Denne setningen repeteres her i huset; «bla bla bla, sånn er reglene i denne familien»

ellers styrer jeg nok leken over på noe jeg anser som hensiktsmessig ( ex nå vil jeg at dere sitter her ved bordet og tegner et fint bilde av hunden vår el likn) hvis jeg føler jeg holder på å miste oversikten, eller det blir for mye tull.

Anonymkode: db607...a06

AnonymBruker
Skrevet

Har en 1. Klassing. De leker og styrer med sitt og leker fint sammen. Må bare sørge for å «fore» litt og følger meg..... bortsett fra med den en vennen.... han eier ikke folkeskikk og er frekk. Han maser på oss voksne hele tiden, går i skuffer på kjøkkenet for å forsyne seg med  noe annet enn det han får servert, ler av oss når vi snakker til han. Skal de leke uke så månen av oss voksne være med og passe på. Utrolig slitsomt, så unngår helst det.... det er dessverre foreldrene sin skyld som aldri hat satt grenser og snakket til barnet ved dårlig oppførsel. 

Anonymkode: a4cc1...a16

Skrevet

Jeg har tre barn og har aldri opplevd noe av det du beskriver med noen som har vært på besøk. Jeg ville bare sagt i fra hva som gjelder her i huset. Klaging på middagen ville jeg oversett og spurt om de ville ha en brødskive i stedet. Det er ikke min jobb å oppdra andres barn og jeg vil heller at de skal synes det er hyggelig å være her hos oss. Jeg ønsker et åpent hjem hvor barna våre vet at de alltid kan ha med venner og hvor det alltid skal være fint å være. Barn som er sjenerte, ikke helt vet hvordan de skal oppføre seg eller bare er dårlig oppdratt (og jeg synes enkelte er litt vel raske til å komme med denne konklusjonen, tror dere virkelig deres egne barn alltid oppfører seg eksemplarisk hos andre?) trenger også venner. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Send dem ut for å leke, så kan de herje og bråke så mye de orker. 

Anonymkode: b394d...b5b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Arkana skrev:

Jeg har tre barn og har aldri opplevd noe av det du beskriver med noen som har vært på besøk. Jeg ville bare sagt i fra hva som gjelder her i huset. Klaging på middagen ville jeg oversett og spurt om de ville ha en brødskive i stedet. Det er ikke min jobb å oppdra andres barn og jeg vil heller at de skal synes det er hyggelig å være her hos oss. Jeg ønsker et åpent hjem hvor barna våre vet at de alltid kan ha med venner og hvor det alltid skal være fint å være. Barn som er sjenerte, ikke helt vet hvordan de skal oppføre seg eller bare er dårlig oppdratt (og jeg synes enkelte er litt vel raske til å komme med denne konklusjonen, tror dere virkelig deres egne barn alltid oppfører seg eksemplarisk hos andre?) trenger også venner. 

Veldig enig med Arkana. 

Anonymkode: 10362...d37

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn på 8 og 5. Den eldste har noen venner fra klassen som har vært slitsomme å ha på besøk. Det er særlig en som det alltid er mye mas med, går i beina på oss voksne, maser etter mat og blir sur fordi han "bare" får brødskive, sutrer og klager over at det er kjedelig at vi ikke har det og det iPad spillet osv. En gang ringte jeg moren hans og ba henne hente han før avtalt tid, fordi han bare klaget og sutret og ikke ville leke noe som ble foreslått. Jeg sa rett ut til henne at han hadde vært sur og misfornøyd og ikke ville leke noe. Etter dette orket vi ikke å invitere denne ungen på en stund. 

Foreldre må snakke med barna sine om hvordan man oppfører seg på besøk hos andre. 

Anonymkode: c351e...69c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...