Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og bf har hatt en privat avtale de siste 10 årene. Han har betalt ca 1500,- pr barn frem til nå (barna er 12 og 16). Fra 2014 ble inntekten min halvert pga sykdom/skade, men jeg har ikke justert bidraget fordi jeg ikke orker krangel, og fordi han trekker barna inn i krangelen (lang historie). Men, i desember 2018 varslet jeg om at bidraget måtte økes, da gutten på 16 år ikke hadde vært hos far på 1 år, og alle utgifter ble dekket av meg. Jenta på 12 år hadde ikke vært der på et halvt år. Barna ønsker lite kontakt med far pga forhistorie med psykisk mishandling, manipulasjon osv (ja, jeg har meldt bekymring). Uansett, han nektet å justere bidraget (på 3000,- totalt for begge barna), og jeg gikk videre til nav. De beregnet bidraget til 8500,- for begge barna totalt, med innkreving gjennom dem. Da startet helvetet! Han tjener nesten 1 million, og jeg har rett over 200 tusen. Nå får både jeg og barna gjennomgå på meldinger, ved samvær osv. Han sier at han skal trikse det til og få inntekten til å bli 0,- til sommeren, slik at jeg ikke får bidrag av han i det hele tatt. Er dette mulig? Jeg er så trett og sliten av denne prosessen at jeg bare ønsker å sove..og har forferdelig vondt av barna som må forholde seg til en psykisk ustabil far. Vi har en forhistorie med psykisk og fysisk mishandling (jeg ble mishandlet), og når jeg endelig torte å rive meg løs gikk det mange år med daglige trusler og angrep. Som sagt, jeg har vært innom de aller fleste instanser, og det roet seg helt frem til nå pga bidraget. Jeg er trett 😔😔

Anonymkode: d591e...346

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Blokker nummeret hans fra barnas tlf! 

Og ikke ta telefonen dersom han ringer, ta alt over mail og sms slik at du kan vise det til nav. Hvordan tenker han at han skal kunne endre inntekten sin? 

Anonymkode: 75297...3fd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blokker nummeret hans fra barnas tlf! 

Og ikke ta telefonen dersom han ringer, ta alt over mail og sms slik at du kan vise det til nav. Hvordan tenker han at han skal kunne endre inntekten sin? 

Anonymkode: 75297...3fd

Takk for svar.

Ja, jeg har vurdert det, men gutten er 16, snart 17 år, og det er vanskelig «å ta over tlf hans», faren driver også på når barna en sjelden gang er på samvær hos han.

Det er det jeg lurer på, er det virkelig mulig å få inntekten til å bli 0,-? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Ja, jeg har vurdert det, men gutten er 16, snart 17 år, og det er vanskelig «å ta over tlf hans», faren driver også på når barna en sjelden gang er på samvær hos han.

Om han får inntekten til å bli null så kan du kreve skjønnsfastsetting, bassert på hva han faktisk har hatt i inntekt noen år nå. Det er potensialet hans. 

Ta vare på meldinger, og kontakt politiet om det er noe som kan sorteres som trussler. 

• Liker 8
Skrevet

Driver han eget firma?

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt en advokat, ta alt på sms og pass på hva du selv skrive å sier til han. Støtt barna og sørg for at de har noen å snakke med, en helsesøster eller fastlege eller familievernkontoret kan bli gode støttespillere.

Tviler på at han kan ordne det slik at inntekt blir til 0,- må i tilfelle være selvstendig næringsdrivende eller ha en arbeidsgiver som ikke følger loven, uansett vil han da ikke betale skatt, og det kan bli en veldig alvorlig situasjon, der han kan risikere en saftig bot eller fengsel i verste tilfelle. En advokat vil hjelpe deg!! 

Hilsen ei som vet hvordan du har det, som også har et barn som desverre må leve med en psykisk syk far som også driver med psykisk mishandling. du aner ikke hvor mye jeg forstår deg når du sier at du er sliten av dette. Jeg har ikke engang orket å kreve barnebidrag. Systemet er ikke godt nok for desse barna!!!! 

Anonymkode: f3ec7...e5b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, Juniper skrev:

Om han får inntekten til å bli null så kan du kreve skjønnsfastsetting, bassert på hva han faktisk har hatt i inntekt noen år nå. Det er potensialet hans. 

Ta vare på meldinger, og kontakt politiet om det er noe som kan sorteres som trussler. 

Det var jeg ikke klar over at det var mulig å gjøre, takk! 

Har tatt vare på alt, da jeg allerede har vært gjennom en rettsak (han tok initiativ) ifht samvær for å slippe bidrag. Han tapte (heldigvis) på alle punkt, ellers hadde det vært katastrofe for barna. 

Han har blant annet truet sønnen med at han kommer til å ta selvmord om ikke gutten kommer på mer samvær slik at han slipper bidrag. Det er vel en trussel av verste sort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, Kontormus skrev:

Driver han eget firma?

Nei, driver ingenting selv. Han er ansatt i et privat firma.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt en advokat, ta alt på sms og pass på hva du selv skrive å sier til han. Støtt barna og sørg for at de har noen å snakke med, en helsesøster eller fastlege eller familievernkontoret kan bli gode støttespillere.

Tviler på at han kan ordne det slik at inntekt blir til 0,- må i tilfelle være selvstendig næringsdrivende eller ha en arbeidsgiver som ikke følger loven, uansett vil han da ikke betale skatt, og det kan bli en veldig alvorlig situasjon, der han kan risikere en saftig bot eller fengsel i verste tilfelle. En advokat vil hjelpe deg!! 

Hilsen ei som vet hvordan du har det, som også har et barn som desverre må leve med en psykisk syk far som også driver med psykisk mishandling. du aner ikke hvor mye jeg forstår deg når du sier at du er sliten av dette. Jeg har ikke engang orket å kreve barnebidrag. Systemet er ikke godt nok for desse barna!!!! 

Takk ❤️ Det er godt (og vondt) å vite at det finnes folk som vet hvor vondt og slitsomt relasjonen til slike mennesker er. Vondt fordi det betyr at det finnes så mange av dem. 

Nesten som man skulle håpe på at han drev skattejuks..så hadde i hvert fall barna fått fred en liten stund 😔 Barna klarer seg veldig bra, men både jeg og skole merker endring i adferd når barna har hatt samvær. Det er vanskelig å sette fingen på hva slike mennesker utsetter deg for, fordi man blir så manipulert og sitter igjen med følelsen «hva skjedde» og så blir det umulig å sette fingen på det. Det er faktisk mye bedre å bli fysisk mishandlet fordi man da så mye lettere kan sette fingen på hva som er galt. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Det kan han kanskje, men da vil NAV - helt av seg selv og uten at du trenger kreve det - skjønnsfastsette inntekten til 80% av gjennomsnittslønnen for hans yrke og beregne bidrag ut fra det. 

Han kommer nok til å melde NAV at han ikke har inntekt. Med mindre han da kan vise til vektig grunn til å stå uten arbeid (sykdom, arbeidsledighet, andre omstendigheter som vil utløse ytelser fra NAV som bidrag også kan inndrives fra), vil NAV skjønnsfastsette inntekten. 

For en idiot av en 'mann'.

Anonymkode: d1f8d...34e

• Liker 5
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, driver ingenting selv. Han er ansatt i et privat firma.

Da blir alternativet hans og slutte i jobben. Det gjør han neppe. Ville ikke bekymret med for hans trussel om 0 i inntekt

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Kontormus skrev:

Da blir alternativet hans og slutte i jobben. Det gjør han neppe. Ville ikke bekymret med for hans trussel om 0 i inntekt

Hjelper ikke om han gjør det heller, NAV skjønnsfastsetter inntekten om han ikke har rimelig grunn for å stå uten arbeid 😉

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke om han gjør det heller, NAV skjønnsfastsetter inntekten om han ikke har rimelig grunn for å stå uten arbeid 😉

Jeg vet. 😊

Skrevet

Kan det være et alternativ å prate med politiet og få råd hva de anbefaler? Kanskje de kan ta en prat med ham om oppførsel. Kanskje besøksforbud/kontaktforbud kunne hjulpet. De kan jo dette godt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare sende deg en klem ❤

Anonymkode: 177d2...dcf

AnonymBruker
Skrevet

Greier du å se det fra hans side da? Til nå har han måte tjent rundt 6000 kr for å betale bidrag - til barn han føler du har tatt fra han. - og nå må han tjene 17000 .., det er et kraftig inngrep i hans økonomi , så forstår godt at han vil redusere inntekten- slik han føler du har gjort... han tror nok at din sykdom kun er et spill for å få mer trygdeytelser , mer bidrag og slippe å jobbe.. 

Anonymkode: 86834...82b

AnonymBruker
Skrevet

Han har jo betalt veldig lite i 10 år. Han er nok bare forbanna for at du har "gått bak hans rygg" og snakket med NAV. 

Han må bare føye seg og han har ingenting han skulle ha sagt. Som sagt ovenfor, ta vare på alt av meldinger. Og terroriserer han barna også ville jeg tatt kontakt med politiet uavhengig om det er noen direkte trussler.

Anonymkode: 8f896...796

• Liker 3
Gjest BearMama
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar.

Har han skrevet dette skriftlig? Da viser du det til nav. Alt av trusler printer du ut og lagrer i en mappe. Husk at sønnen din kan kreve bidrag etter fylte 18 så lenge han er under utdannelse. 

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greier du å se det fra hans side da? Til nå har han måte tjent rundt 6000 kr for å betale bidrag - til barn han føler du har tatt fra han. - og nå må han tjene 17000 .., det er et kraftig inngrep i hans økonomi , så forstår godt at han vil redusere inntekten- slik han føler du har gjort... han tror nok at din sykdom kun er et spill for å få mer trygdeytelser , mer bidrag og slippe å jobbe.. 

Anonymkode: 86834...82b

Så han skal ikke bidra når det er hans barn? 

Anonymkode: 1bd68...34f

• Liker 4
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal hun med advokat?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...