Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo.. 

Jeg har pcos, gikk inn for å bli gravid i 2016. I 2017, var jeg hos gynekolog og fikk utskrevet Letrozol, prøvde 1 runde med det uten håp. Fikk etter det ganske så regelmessig mensen, utenom et par 3-4 ganger den ikke kom. 

Var hos legen for noen uker siden og spurte om jeg kunne få metformin da jeg har lest mye positivt om det. Legen sa da at jeg måtte få dette utskrevet av gynekolog. Igår var jeg hos gynekolog og spurte om jeg kunne få metformin, da fikk jeg beskjed om at jeg må til spesialist eller privat gynekolog rett og slett. Hvorfor er det så vanskelig for legen og offentlig gynekolog å skrive ut dette? Jeg leser om så mange andre som får dette av legen sin. 

Jeg vil jo ha barn, men orker ikke lange prosesser med blodprøver, forskjellige medikamenter og ønsker da og prøve metformin. Blir helt oppgitt. 

Anonymkode: 901ba...9a8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at en privat gynekolog kan skrive det ut, og ikke en offentlig. Men mulig du må til endokrinolog?

Anonymkode: 68e46...72e

AnonymBruker
Skrevet

Høres veldig rart ut. En gynekolog er jo spesialisten. At du må gå til en privat gynekolog for det er jo bare merkelig. Når du har en pcos diagnose så burde til og med fastlegen din skrive ut metformin. 

Men har du blitt utredet skikkelig? Er det kun pcos som er problemet? Og du har kun prøvd Letrozol en gang? Ikke noe annet?

Anonymkode: 9bd1e...588

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke skjønne at en privat gynekolog kan skrive det ut, og ikke en offentlig. Men mulig du må til endokrinolog?

Anonymkode: 68e46...72e

Ja, stusset på det jeg også. For fastlegen min sendte henvisning til offentlig gyn så jeg kunne be om metformin der. Men hos offentlig gyn får jeg beskjed om at jeg må til spesialist eller privat gynekolog som hun sa til slutt. For det er ikke noe de offentlige kan gi resept på. 🤔

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres veldig rart ut. En gynekolog er jo spesialisten. At du må gå til en privat gynekolog for det er jo bare merkelig. Når du har en pcos diagnose så burde til og med fastlegen din skrive ut metformin. 

Men har du blitt utredet skikkelig? Er det kun pcos som er problemet? Og du har kun prøvd Letrozol en gang? Ikke noe annet?

Ja, jeg tenkte også at gyn er spesialist da mtp at fastlegen ikke ville skrive ut. 

Ja ble utredet i 2013 og ble diagnoisert(?)med pcos. 

Har fått provera av en privat gyn en gang, og det er jo helt høl i hodet for det fremprovosere kun mensen. 

I 2017, skulle jeg gå på provera 5 dager for å fremprovosere mensen, og deretter ta letrozol. Så føler jeg at det stopper opp etter det. 

Så siden jeg har lest så mye positivt om metformin ønsker jeg å prøve det. Det er ganske mange som har lykkes med å bli gravide ved kun å gå på de. Så ble ganske skuffet etter gyn igår. Så vet ikke om jeg skal kontakte fastlegen igjen eller bestille en time hos privat gyn. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt en ny samtale med fastlegen først. Han/hun må være på laget ditt og kan sende deg til en "bedre" gynekolog.

Lykke til. Høres ikke så gøy ut å måtte gå gjennom denne mølla med å prøve alle mulige medikamenter og skjønner du gjerne vil ha noe som virker, først som sist. 

Anonymkode: 8977a...ce4

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, stusset på det jeg også. For fastlegen min sendte henvisning til offentlig gyn så jeg kunne be om metformin der. Men hos offentlig gyn får jeg beskjed om at jeg må til spesialist eller privat gynekolog som hun sa til slutt. For det er ikke noe de offentlige kan gi resept på. 🤔

Ja, jeg tenkte også at gyn er spesialist da mtp at fastlegen ikke ville skrive ut. 

Ja ble utredet i 2013 og ble diagnoisert(?)med pcos. 

Har fått provera av en privat gyn en gang, og det er jo helt høl i hodet for det fremprovosere kun mensen. 

I 2017, skulle jeg gå på provera 5 dager for å fremprovosere mensen, og deretter ta letrozol. Så føler jeg at det stopper opp etter det. 

Så siden jeg har lest så mye positivt om metformin ønsker jeg å prøve det. Det er ganske mange som har lykkes med å bli gravide ved kun å gå på de. Så ble ganske skuffet etter gyn igår. Så vet ikke om jeg skal kontakte fastlegen igjen eller bestille en time hos privat gyn. 

Du burde jo ha kommet mye lengre i utredning nå. Jeg synes du bør be om en ny henvisning, både mtp Metformin, men også for å komme videre med behandling. Hvis ikke Letrozol virker så er det inseminasjon eller IVF neste som er vanlig ved pcos. 

Skrevet

Jeg tror det kommer veldig ann på legen din..

Jeg fikk metformin på blå resept av min private gynekolog, men når jeg var hos fastlegen min var hun veldig overrasket over at jeg gikk på det fast nå. (Er ikke akkurat ofte hos fastlegen 🙄)

I en perfekt verden hadde alle i helsevesenet vært like oppdaterte ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk metformin av fastlegen uten noe problem..

Anonymkode: e8a14...46e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...