AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Hvordan er det mulig at folk fremdels tror på Gud? Anonymkode: 283c1...d7a 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Pga at ingen har klart å bevise at det ikke finnes en skaper. Anonymkode: 2f0ec...165
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 Er også forskjell på å tro på en gud og "blindt" følge de religiøse bøkene som f.eks Bibelen.Anonymkode: 6374f...e1f 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 Er det bedre å tro at alt ble til av seg selv, og at et fiskevesen ble til en ape, som dreit ut noe som til slutt ble oss? Jeg klarer i hvert fall ikke å tro noe så dumt. Anonymkode: 42c87...b33
Påkrevd Skrevet 28. mars 2019 #5 Skrevet 28. mars 2019 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bedre å tro at alt ble til av seg selv, og at et fiskevesen ble til en ape, som dreit ut noe som til slutt ble oss? Jeg klarer i hvert fall ikke å tro noe så dumt. Anonymkode: 42c87...b33 Religion er tro, basert på ingen ting. Evolusjon er viten, basert på vanvittige mengder materiale. Det er en vesentlig forskjell. 3
stan Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det bedre å tro at alt ble til av seg selv, og at et fiskevesen ble til en ape, som dreit ut noe som til slutt ble oss? Jeg klarer i hvert fall ikke å tro noe så dumt. Anonymkode: 42c87...b33 Det som er bevist trenger vi ikke tro på. Derfor finnes det ingen som hevder at sola ikke finnes. Ingen som betviler at himmelen er blå. Men de tingene som krever kunnskap og innsikt for å skjønne, der finnes det mye tvil og tro på alternativer.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Skrevet 28. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pga at ingen har klart å bevise at det ikke finnes en skaper. Anonymkode: 2f0ec...165 Det er heller ingen som har bevist at det ikke finnes alver. Men du tror ikke på alver gjør du ? Anonymkode: 283c1...d7a 3
Anonymburker Skrevet 28. mars 2019 #8 Skrevet 28. mars 2019 2 timer siden, Påkrevd skrev: Religion er tro, basert på ingen ting. Evolusjon er viten, basert på vanvittige mengder materiale. Det er en vesentlig forskjell. Vitenskapen forklarer ikke alt. Jeg er mest ateistisk, men samtidig er det en liten tviler i meg. Det trenger ikke bety at jeg tror på noen gud, akkurat.
Påkrevd Skrevet 28. mars 2019 #9 Skrevet 28. mars 2019 2 timer siden, Fornuftig-mann skrev: Vitenskapen forklarer ikke alt. Jeg er mest ateistisk, men samtidig er det en liten tviler i meg. Det trenger ikke bety at jeg tror på noen gud, akkurat. Sant nok. Vitenskapen forklarer (foreløpig) ikke alt, men den forklarer alt vi vet. Religion finnes det null, virkelig ingen, holdepunkter for å forklare. Derfor er det en stor gåte for meg hvordan noen kan velge det fremfor det vi faktisk har håndfaste bevis på. Én ting er å innse at man ikke har svar på alt, og ha et åpent sinn, men å følge veldig spesifikke religioner som ikke er basert på annet enn luft er og blir rare greier. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #10 Skrevet 28. mars 2019 Å tro på Gud trenger da ikke bety, at man tror på en slags menneskeligaktig mann/figur "der oppe" et sted, og at man tolker en gammel Bibel bokstavelig sånn. Mange troende i dag, innser vel ( i likhet med meg) at det dreier om en styrende kraft elelr noe avansert med en eller annen form for bevissthet/hensikt som gjennomgriper alt. Noen vi mer er en del av enn utenfor. Selv har jeg erfart for mye rart, til at jeg tror alt er bare overfladisk og tilfeldig. Jeg tror der er mye i både astrologi, og religioner. Så jeg er ikke en enfoldig og gammeldags mann, og troen min står seg godt i 2019 mener jeg. Egentlig tror jeg flere blir troende sånn sett. Men der er godt og ondt, eller kanskje rettere sagt positivt og negativt. Der er krefter og karma og alt mulig sånn. Jeg tror der er mye rart egentlig. Anonymkode: 78fb0...726
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er heller ingen som har bevist at det ikke finnes alver. Men du tror ikke på alver gjør du ? Anonymkode: 283c1...d7a Det vil isf være irrelevant, da disse ville også vært skapt av en skaper, på samme måte som alt annet jeg ikke har sett er skapt av den samme evn skaperen. Hva h*n eller denne kraften har skapt er uvesentlig. Det vesentlige er om det faktisk finnes en slik kraft. Hva denne da kan ha skapt er umulig å si. Anonymkode: 2f0ec...165
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #12 Skrevet 29. mars 2019 Folk har trodd på Gud siden tidenes morgen, og de gjør det fortsatt i alle deler av verden. Det er bare en liten del av vår vestlige sivilisasjon som har bestemt seg for at det ikke finnes noen gud, og det er de som fornekter Gud og alt annet som er ikke-fysisk mens de tror de har støtte i vitenskapen. Anonymkode: f72d5...870 1
Gjest dittogdatt Skrevet 29. mars 2019 #13 Skrevet 29. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det bedre å tro at alt ble til av seg selv, og at et fiskevesen ble til en ape, som dreit ut noe som til slutt ble oss? Jeg klarer i hvert fall ikke å tro noe så dumt. Anonymkode: 42c87...b33 Vitenskapen beviser jo nettopp det, at ingenting ble til av seg selv. Alt har ved hjelp av evolusjonen utviklet seg gjennom millioner av år. Det var nemlig ikke sånn at det først var ingenting, og så dukket gud opp av ingenting, og vipps, 7 dager senere så sto vi der. For det er å tro at alt ble til helt av seg selv. En fin historie i og for seg, men blir litt som å fortsatt tro på julenissen. Vel, jeg klarer hvert fall ikke å tro på noe så dumt.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #14 Skrevet 29. mars 2019 Det er de som forfekter at Gud finnes som har bevisbyrden. Ikke tvilerne og fornekterne. Anonymkode: 42c64...3f7 1
Påkrevd Skrevet 29. mars 2019 #15 Skrevet 29. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk har trodd på Gud siden tidenes morgen, og de gjør det fortsatt i alle deler av verden. Det er bare en liten del av vår vestlige sivilisasjon som har bestemt seg for at det ikke finnes noen gud, og det er de som fornekter Gud og alt annet som er ikke-fysisk mens de tror de har støtte i vitenskapen. Anonymkode: f72d5...870 Igjen, man må nesten forholde seg til det som kan bevises. Igår, på jobben, ble det mumlet noe om at det snart var lunsj. Ordet spredde seg, og alle var til slutt helt sikre på at det ble mat snart. Helt til en så på klokka. Den var jo bare 9. Så ble flere klokker undersøkt, noe som bekreftet tidspunktet. Alle måtte innse at de tok feil. I lange tider gikk menneskene rundt og trodde på Gud, riktignok helt forskjellige guder, men uansett Gud. Helt til vitenskapen skjøt fart og vi faktisk kunne plukke bevis fra bakken på at alt som sto i de religiøse skriftene ikke stemte. Verden var ikke 5000 år gammel. Jorda var uke flat, osv osv. At ikke hele verden er like utviklet er nå så, men vi i vesten, som faktisk har metodene og plukker disse bevisene hver dag, vi ser med egne øyne hvordan ting henger sammen. Det er derfor helt naturlig at det er vi som er minst troende.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #16 Skrevet 29. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Folk har trodd på Gud siden tidenes morgen, og de gjør det fortsatt i alle deler av verden. Det er bare en liten del av vår vestlige sivilisasjon som har bestemt seg for at det ikke finnes noen gud, og det er de som fornekter Gud og alt annet som er ikke-fysisk mens de tror de har støtte i vitenskapen. Anonymkode: f72d5...870 Anonymkode: 283c1...d7a 1
omarel Skrevet 29. mars 2019 #17 Skrevet 29. mars 2019 (endret) 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan er det mulig at folk fremdels tror på Gud? Anonymkode: 283c1...d7a Det samme sa de i år 100 e.kr og det samme sa mann 1000 år f.kr Endret 29. mars 2019 av omarel
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #18 Skrevet 29. mars 2019 6 hours ago, Påkrevd said: Igjen, man må nesten forholde seg til det som kan bevises. Igår, på jobben, ble det mumlet noe om at det snart var lunsj. Ordet spredde seg, og alle var til slutt helt sikre på at det ble mat snart. Helt til en så på klokka. Den var jo bare 9. Så ble flere klokker undersøkt, noe som bekreftet tidspunktet. Alle måtte innse at de tok feil. I lange tider gikk menneskene rundt og trodde på Gud, riktignok helt forskjellige guder, men uansett Gud. Helt til vitenskapen skjøt fart og vi faktisk kunne plukke bevis fra bakken på at alt som sto i de religiøse skriftene ikke stemte. Verden var ikke 5000 år gammel. Jorda var uke flat, osv osv. At ikke hele verden er like utviklet er nå så, men vi i vesten, som faktisk har metodene og plukker disse bevisene hver dag, vi ser med egne øyne hvordan ting henger sammen. Det er derfor helt naturlig at det er vi som er minst troende. Nei man må ikke bare forholde seg til det som kan bevises. La meg påpeka at i eldre tider, før klokka, så visste alle når det var lunsj uten å måtte se på noen klokke. Og beklager, det er mye som står i religiøse skrifter som stemmer, tror ikke du har studert så mye skrifter rundtom i verden. En ting er å lage en religion ut fra skrifter, det blir til dogmer (akkurat som tro på vitenskap kan bli til dogmer), men informasjonsbasen som de har hentet og satt sammen religionen fra, er ikke nødvendigvis bare oppspinn. I de Vediske skriftene står det ikke at jorda er flat, derimot antydes det at den er rund og at jorda går rundt sola. Og det står iallefall ikke at verden er 5000 år gammel. Det at du tror at vi er minst troende, viser, med all respekt, hvor uvitende du er. Jeg trodde også dette før, men det er faktisk feil. Det er mye vi tror er fakta, men det tilhører vårt paradigme og er ikke nødvendigvis sant, og vitenskapen er både begrenset, og styrt av økonomi. Forskning koster enormt med penger, og for at man skal forske på noe må noen investere i det. Dermed har man f.ex. en medisin i dag som bare kan utvikles i de områdene som investorer er interessert i at det forskes på. Resultatet er blant annet at man får et patentert medikament for alle sykdommer fordi investorene vil ha fortjeneste på investeringen sin. Og dette er bare ett av de områdene som jeg har hatt en smertefull oppvåkning på de siste 30 årene. Vi vet ikke alt, og vi er ikke den mest utviklede kulturen som noen sinne har fantes på planeten, slik som mange synes å tro. Det at så mange er ateister er bare en del av vår spesielle "pose" med tro. Anonymkode: f72d5...870
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #19 Skrevet 29. mars 2019 4 hours ago, AnonymBruker said: Anonymkode: 283c1...d7a Jeg har ikke sagt at jeg bekjenner meg til noen bestemt religion. Denne typen dogmatikk er jeg enig i at er helt meningsløs, det påpekte jeg allerede til faren min når jeg var ganske ung. Hvordan kunne vår Gud være den riktige? Nei, det var den bare fordi det hadde han lært sa han. Da ble jeg ateist faktisk, men har senere endret syn på grunn av egne direkte opplevelser av noe jeg bare kan kalle "Gud", selv om jeg aldri har funnet noen god definisjon på hva ordet betyr. Anonymkode: f72d5...870
Anonymburker Skrevet 29. mars 2019 #20 Skrevet 29. mars 2019 13 timer siden, dittogdatt skrev: Vitenskapen beviser jo nettopp det, at ingenting ble til av seg selv. Alt har ved hjelp av evolusjonen utviklet seg gjennom millioner av år. Det var nemlig ikke sånn at det først var ingenting, og så dukket gud opp av ingenting, og vipps, 7 dager senere så sto vi der. For det er å tro at alt ble til helt av seg selv. En fin historie i og for seg, men blir litt som å fortsatt tro på julenissen. Vel, jeg klarer hvert fall ikke å tro på noe så dumt. På et eller annet tidspunkt må jo noe ha blitt til av seg selv, helt i starten. Noe annet er jo helt utenkelig. Da snakker jeg om universets opprinnelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå