Lovvi Skrevet 18. april 2005 #1 Skrevet 18. april 2005 Jeg har for ikke så lenge siden godtatt at pusen jeg tok inn som en kriseløsning er kommet for å bli......Hun og jenta mi er så tett knyttet til hverandre, at jeg har ikke hjerte til å skille dem. Jeg har ikke rukket å ta henne med til dyrlegen for å streilisere henne enda.....og er styt redd for at det er for sent. Pusen er ca 8 mnd...er hun stor nok til å få kattunger? Jeg trodde pusene ble fruktbar rundt året? Hun har nemlig blitt veldig rund rundt magen og puppene hennes har blitt merkbart større.....og hun har blitt mye mer kosete og kontaktsøkende enn før.... JEg er egentlig et hundemenneske, og har ikke så mye greie på katter.....
Gjest Bhsiltsk Skrevet 18. april 2005 #2 Skrevet 18. april 2005 Ja, dessverre kan en så ung katt bli mor. Når det begynner å nærme seg fødselen, må du passe VELDIG godt på, for så unge katter kan få problemer.
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2005 #3 Skrevet 18. april 2005 ja, hun kan bli gravid, og ut fra symptomene du beskriver er det ikke umulig at du blir katte bestemor i løpet av våren.
Angelizer Skrevet 18. april 2005 #4 Skrevet 18. april 2005 Det er fullt mulig, ja! De fleste katter blir kjønnsmodne rundt 7 måneders alderen.
Lovvi Skrevet 18. april 2005 Forfatter #5 Skrevet 18. april 2005 Åh, nei! Og hun som er så liten fra før av!!! Hvor lang tid går hun svanger? Hvordan skal jeg passe på? Nå har jeg jo redde katten fra den sikre død allerede to ganger i hennes unge liv.......(1.gang fra avvlivning fra uvettige mennesker..de hadde sperret henne inne pået vaskerom i hennes første levemåneder...fordi de egentlig var allergiske....2. gang ble hun påkjørt....og jeg var heldigvis raksk til å få henne til dyrlegen...) Vil gjerne unngå at noe skjer med henne nå, da jeg har innsett at hun har blitt et familiemedlem....
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2005 #6 Skrevet 18. april 2005 Åh, nei! Og hun som er så liten fra før av!!! Hvor lang tid går hun svanger? Hvordan skal jeg passe på? Nå har jeg jo redde katten fra den sikre død allerede to ganger i hennes unge liv.......(1.gang fra avvlivning fra uvettige mennesker..de hadde sperret henne inne pået vaskerom i hennes første levemåneder...fordi de egentlig var allergiske....2. gang ble hun påkjørt....og jeg var heldigvis raksk til å få henne til dyrlegen...) Vil gjerne unngå at noe skjer med henne nå, da jeg har innsett at hun har blitt et familiemedlem.... Hvis du ikke vil ha kattunger, og bare du vet hun er gravid, kan du løse problemet ved å ta henne til dyrlegen å få henne kastret. Da aborterer hun samtidig.(naturligvis siden de fjerner livmoren) Er en litt drastisk løsning, men ikke noe problem for katten, og du slipper å tenke på kattunger i fremtiden. Det er koselig med kattunger og de er lette å få gitt bort, men langt fra alle kattunger får et godt hjem. Vet de høres kynisk ut, men det er så alt for mange katter som ikke har det godt.
Lovvi Skrevet 18. april 2005 Forfatter #7 Skrevet 18. april 2005 Syns jo det er koselig med kattunger...men er det forsvarlig for den bittelille pusen å få kattunger så tidlig? Jeg vil også være helt sikker på at eventuelle kattunger får et godt hjem....så dette kan jo bli vanskelig.....hm....
Gjest Bhsiltsk Skrevet 18. april 2005 #8 Skrevet 18. april 2005 Nei, jeg syns IKKE det er forsvarlig for en så liten katt å få unger! Den er jo bare 8 måneder! Huff, nei, hadde det vært min, ville jeg dratt til dyrlegen med den, så den slapp å føde...
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 18. april 2005 #9 Skrevet 18. april 2005 Ville ha snakket med dyrlegen. Om hun er så liten som du sier, så kan det være at hun får problemer med å føde naturlig om kattungene er store. Var med da naboens katt skulle ha unger, men der endte det til slutt med keisersnitt pga at hun ikke greide å føde naturlig(for store unger). Kanskje du kan snakke med dyrlegen og evt bli enig om at du tar med katten til dyrlegen når fødselen begynner slik at det skjer i "kontrollerte" forhold. Lykke til. Kattunger er utrolig søte da.
MiniMjau Skrevet 18. april 2005 #10 Skrevet 18. april 2005 All honnør til deg som tok deg av en trengende katt. Spørs om jeg ikke hadde løpt til vetrinær og sterilisert/abortert ja. Det høres fælt ut, men også riktig på en måte.
Gjest gjest1 Skrevet 18. april 2005 #11 Skrevet 18. april 2005 All honnør til deg som tok deg av en trengende katt. Spørs om jeg ikke hadde løpt til vetrinær og sterilisert/abortert ja. Det høres fælt ut, men også riktig på en måte. Enig...synes katten er altfor ung til å føde, og det er slettes ikke sikkert at hun klarer å ta vare på kattungene på en adekvat måte.
Trampe Skrevet 18. april 2005 #12 Skrevet 18. april 2005 En slik avgjørelse er vanskelig å ta! Mitt råd er å ta katta med til dyrlegen og la han / henne avgjøre om hun er drektig, og i så tilfelle om hun er for liten til å føde. Dyrleger skal ihvertfall ha peiling på det. Så slipper du å ta en slik avgjørelse, for det kan jeg tenke meg er vanskelig!
liv Skrevet 18. april 2005 #13 Skrevet 18. april 2005 katta til sjefen fikk kattunder når hun var 5 mnd så det er klart mulig at din katt skal ha små..
Lovvi Skrevet 19. april 2005 Forfatter #14 Skrevet 19. april 2005 var hos dyrlegen med kattepusen i dag. Hun hadde tre små kattunger i magen sin....og ca 1 uke igjen før en fødsel. Dsikuterte litt med dyrlegen, og fant ut at det beate var å fjerne fostrene og sterilisere henne. Hun hadde nok klart en fødsel, men hun er alt for liten til å kunne ta seg av katungene. Føler meg litt slem, som fjernet nøstene..........selv om jeg gjorde det rette.....tror jeg...... jaja, nå får vi bare se hvordan det går fremover. Uff, er litt lei meg,jeg!
Gjest gjest1 Skrevet 19. april 2005 #15 Skrevet 19. april 2005 Skjønner godt du er lei deg, men det er det beste for katten. Selv om det er litt drastisk der og da.
Gjest Bhsiltsk Skrevet 19. april 2005 #16 Skrevet 19. april 2005 Jeg tar av meg hatten for deg!!! Forstår godt at du er litt trist, men du handlet til kattens beste. Aldri tvil på det! Kjempeflott!!!
Trampe Skrevet 19. april 2005 #17 Skrevet 19. april 2005 Det går bra, skal du se. Det var til det beste for pusen! :trøste:
Lovvi Skrevet 19. april 2005 Forfatter #18 Skrevet 19. april 2005 Blir verre å forklare dette for jenta mi, når hun kommer hjem fra skolen.......... Tror nok hun skjønner det, men likevel blir lei seg. Jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg litt som en bøddel nå. Vet jo at dette sikkert var til det beste for alle parter, men likevel var det jeg som nok en gang måtte ta en vanskelig avgjørelse........alt fordi jeg var for sent ute med å sterilisere henne......Altså jeg som kan for hele greia. På den andre siden har jeg faktisk mer enn nok med hus,bil, datter, schæferhund, katte, jobb, meg selv og venner......om ikke jeg skulle tatt meg av tre små kattunger, som kattemoren er for ung til å ta vare på. Også hadde dagen kommet for å finne GODE hjem for kattungene, som vi helt sikkert allerede hadde rukket å bli knyttet til....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå