Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet på nåværende arbeidsplass i snart to år der jeg har jobbet dag og kveld. Jeg har sagt ja til å arbeide hele sommeren, og har nå fått tilbud om å gå inn i natteturnus. Selv har jeg aldri arbeidet på natten, hvilke erfaringer har dere med dette? Turnusen går slik at det er 3 dager jobb, 2 fri, 2 på, 3 fri, 2 på, 8 fri. Hvordan er det å stadig justere døgnrytmen? Ønsker helst å snu døgnet riktig vei igjen under fridager da samboeren min jobber 100% på dagtid, og det er jo greit å få litt tid sammen. Samtidig er det kun 8-9 uker før jeg mest sannsynlig går tilbake til dag/kveld igjen. 

Erfaringer og tanker, både positivt og negativt? :)

Anonymkode: 473d0...594

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Shit det hørtes ut som en sinnsyk turnus..! Jeg jobber 7 på og 7 av, og syns det er perfekt. Den dagen jeg starter på jobbuke prøver jeg å sove lengst mulig, og står opp rundt 12 tiden. Da jeg er stuptrøtt når jeg kommer hjem fra jobb kl 7, og kan sove med en gang. Så sover jeg fra 7 til 15 ca gjennom jobbuka, og har på den måten allikevel ettermiddagen sammen med de som jobber normalt.. Og så døgner jeg etter siste nattevakt, sånn at jeg kan legge meg til rimelig tid på kvelden og snur om med en gang. Men med din turnus ville jeg beholdt døgnrytmen gjennom hele arbeidsperioden og venta med å snu døgnet til du har 8 dager fri. Ettersom mannen din allikevel er på jobb på dagtid kan du jo like gjerne sove på dagen. Det er tungt å snu om døgnet, man blir litt zombie i lengden, men å drive å snu om annenhver dag hadde jeg blitt helt tullerusk av. 

Anonymkode: 237d8...0c0

• Liker 2
Skrevet

Jeg er b-menneske, så for meg er det ikke mye som skal til for å snu tilbake til en akseptabel døgnrytme etter nattevakt. Pleide kjøre på med aktiviteter etter kl 12 den dagen jeg gikk av natt, og var dermed hakket mer sliten igjen til kvelden så jeg sovnet til noe som var nærmere min naturlige rytme.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for tips! Jeg er B menneske selv. Jeg har litt lyst til å snu døgnet oftere enn de 8-dagene fri, i og med at samboeren jobber. Kjipt å ha 3 dager fri hvor jeg sover på dagen og er våken om natten. Men det kan vel være lettere sagt enn gjort 🙄

I tillegg kommer jeg ikke til å være hjemme fra jobb før kl 09 på morgenen. 

Anonymkode: 473d0...594

Skrevet

Jeg har jobbet natt i 8 år i samme turnus, jobb man og tirs, fri ons og tors, jobb fre, lør, søn, fri man tirs, jobb ons tors så 10 dager langfri. Da er jeg i jobbmodus i 2 uker, snur litt om fordi jeg har unger så legger meg I 2 tida, står opp kl 7 og leverer unger og sover et par timer igjen. Man rekker ikke gjøre så mye annet enn å få nok søvn da. Ingen er så opptatt av søvn som nattevakter og spedbarnsforeldre bruker jeg å si 😅 

Hvis du bare skal jobbe natt for noen uker så vil nok det gå helt bra, du rekker ikke bli så sliten og zombie på det 😊 men det er lurt å prøve å snu om i friperioden slik at du har normal døgnrytme noen ganger, dette syntes jeg er enklere å gjøre på sommeren hvor det er fint vær og man stikker på badetur og er mye ute. Lettere å stå opp 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...