Gå til innhold

Kan ikke voksne lære noe nytt eller huske småting?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det vanskelig å lære nye ting som voksen? Og nå tenker jeg spesielt på småting. Feks foreldrene mine klarer aldri å lære seg hvordan man uttaler et vanlig engelsk ord eller til og med navnet til en venn, de uttaler det med samme feil hver gang uansett hvor mange ganger de har blitt rettet på og har merket meg dette med mange voksne, spesielt over 35 år. Har vært ting jeg har sagt, også husker de ikke at jeg har sagt det, f.eks en kollega har sikkert spurt meg 5 ganger siden i fjor hva slags bil jeg har, en annen hvor det var jeg bodde, som f.eks jeg bor i Bergen, ikke direkte adresse.

Anonymkode: 32630...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Voksne kan lære nye ting like godt som unge mennesker. Kanskje det tar litt lenger tid å lære noe nytt, og så må man være interessert i å lære det.  Hvis ikke interessen er tilstede så lærer man ingenting.

Jeg tror ikke evnen til å lære nye ting avtar før man er godt opp i pensjonsalder. Min gamle mor på 85 har stor glede av sin Ipad.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går nok på interessen. Klart man kan lære seg nye ting som voksen, men jo eldre man blir jo vanskeligere blir det. Men er man interessert så går det mye lettere. 

Anonymkode: 70ec4...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg tror det blir litt vanskeligere å huske etterhvert som man blir eldre.

Jeg tror det har flere forklaringer og kan ta meg selv som eksempel: Som ung hadde jeg veldig god hukommelse. Jeg var hun som ikke leste særlig på lekser og prøver, da jeg husket det meste fra undervisningen uansett. Nå som jeg er passert 40, er det ikke slik lenger. Nå kan jeg sitte i møter på jobb og kort tid etterpå ha glemt store deler av det som ble diskutert. Jeg tror ikke nødvendigvis jeg har blitt dummere, men at det mer er det at jeg har mye mer i hodet nå, mye mer å holde styr på. Jeg filtrerer rett og slett ut mer av det som ikke er så viktig for meg, da det blir for mye å gå rundt å huske på alt. Jeg har aleneansvar for tre barn store deler av tiden, jeg har hus, bil, jobb osv osv og med alt dette følger mye ansvar, mye å huske på. Hvilken bil kollegaer har husker jeg stort sett ikke (med unntak av de eg jobber veldig tett med) og heller ikke hvor alle bor ;) 

Anonymkode: 81990...255

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faktisk så har voksne lettere for å lære nye ting basert på at de har tidligere erfaringer som gjør læring enklere. Men med alderen reduseres evnen til å huske ting så av den grunn kan det virke som det kanskje er vanskeligere.

Anonymkode: 3ee78...c1c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes det er vanskeligere å pugge ting som voksen, men på den andre siden kan jeg relatere til erfaring. Jeg er i førtiårene og student, og jeg får veldig gode resultater, så det er fullt mulig å lære noe selv om man er voksen. 

Det eksempelet du trekker fram om hva slags bil eller hvor man bor kan jeg ikke relatere til i det hele tatt. En person som spør gjentatte ganger om slike ting har en eller annen diagnose. Ingen normale 35-90-åringer trenger å få dette gjentatt gang på gang.  

Anonymkode: fdc1c...201

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har sikkert med motivasjon å gjøre. Jeg husker aldri hva slags bil venninna mi har, selv om hun er bilinteressert og skravler om den hele tida. Jeg er ikke interessert i bil, så jeg går ikke rundt og tenker på sånt. 

Uttalemåter er vanskeligere for en voksen å lære seg enn barn, for eksempel engelske ord. Det har vel med både vane og motivasjon å gjøre. Faren min har jobba for samme internasjonale firma i rundt 30 år, og snakker engelsk der hver dag. Engelsken hans er tydelig prega av norsk aksent og uttalemåter, men han blir jo forstått. Da jeg studerte engelsk og ble mer bevisst sånt, så rettet jeg på noen av hans måter å uttale ord på. Men han fortsatte å snakke like «gebrokkent» engelsk. Han blir jo forstått på jobben uansett. Tviler på at han gadd å sette seg ned og øve bare fordi dattera hans har begynt å studere engelsk. 

Anonymkode: 6bc82...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har med interesse å gjøre. En så til meg at det en anser som viktig og det en forstår, det husker man. Tror det kan være så enkelt. Uansett alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har nok mye med interesse å gjøre. Jeg er i 40 årene, og alene med 2 barn. Så har jo mye ansvar, og mye å tenke på. Jeg bryr meg virkelig ikke om hva slags bil, mine kollegaer har. 

Anonymkode: bd37d...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjernen mister ikke evnen til å lære så tidlig som i tredveårene, nei... 

Det har nok heller noe med at man har så mye å tenke på, i kombinasjon med at man gjerne gir litt mer faen i hva andre måtte tenke, og ikke bryr seg om noen måtte bli snurt hvis man ikke husker hvor de bor hen. 

Anonymkode: 29988...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok voksne husker vel så bra, men det er noe med det der at når man har mer å huske, så filtrerer hjernen bort det som oppfattes som uvesentlig. Rett og slett for å konsentrere seg om det viktigste. Hjernen mister heller ikke evnen til å lære kjapt allerede i tredveårene. Vil si man bør nok minst opp i seksti-årene eller senere.

Det som irriterer meg litt med de som er "godt voksne og eldre", får man vel heller si, er eksempler som dette:

Faren min er i 70-årene nå. Han husker detaljert en masse ting fra livet sitt som ung, da han var russ, da han var i marinen, da han jobbet og reiste med jobben osv. Han kan fortelle meg masse episoder fra dette livet, som er så forskjellig fra det livet han nå har, som  pensjonist består av hjemmesitting og bare sitte foran datamaskinen sin. Men problemet er at han stort sett HAR fortalt alle disse episodene før!! Jeg blir snart sprø av å høre de samme anekdotene om og om igjen. Noen har jeg hørt to ganger, andre har jeg hørt fire. Han husker aldri at han har fortalt dem før. 

Det verste er at selv om jeg sier;"Ja, det har du fortalt før, husker den episoden i Stavanger".... så bare setter han i gang og forteller hele historien OM IGJEN på nytt likevel!? Selv om jeg akkurat har sagt at han har fortalt det før og at jeg husker det!?

Anonymkode: d560f...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man blir aldri for gammel til å lære noe nytt. Det kan kanskje ta lenger tid, men hjernen mister ikke evnen til å lære selv om man blir eldre.

Anonymkode: 03af9...aac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man blir aldri for gammel til å lære noe nytt. Det kan kanskje ta lenger tid, men hjernen mister ikke evnen til å lære selv om man blir eldre.

Anonymkode: 03af9...aac

Er det synsing eller basert på fakta? Om en leser litt voksenpedagogikk er det tydelig at forskning viser at det ikke tar lenger tid å lære nye ting som voksen, men at hukommelsen blir dårligere etter hvert.

Anonymkode: 3ee78...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler vel om interesse. Jeg kjenner ikke igjen bilene til alle naboene, men vet hvilke planter de har i hagen. Et navn ville jeg lært meg å uttale rett, men hvor folk kommer fra blir ikke lagret noe sted i min hukommelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk hus'er de'rem vil, som regel.
Ja, om jeg hus'er rett da...

Litt relatert...
Her er intervju med ei dame født 1868 (Atten....)
108 år under intervjuet.

Alt for kort intervju riktignok.

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jovisst kan voksne lære nye ting, til og med eldre kan uten problemer lære nye ting. Vet av noen som har tenkt å ta universitetstudier når de går av med pensjon, bare for moro skyld. Det tar kanskje litt lengre tid men det skyldes i hovedsak at man er ute av trening i å huske nye ting. Hjernen må ha mosjon akkurat som resten av kroppen for å fungere optimalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...