AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Del Skrevet 28. mars 2019 Jeg vurderer å skaffe meg en varmepumpe, men jeg kjenner ingen som har det, og har mange dumme spørsmål så håper dere her inne vil være så snille å svare meg. Tør ikke å kun spørre selger, synes ofte de bare svarer det de tror folk vil høre. Jeg bor ved Lillestrøm i et enetasjes rekkehus på ca. 75 kvm., og det eneste stedet jeg kan plassere en varmepumpe vil være på kjøkkenet. Er det negativt? Har mulighet til å ha den enten nede ved gulvet under kjøkkenbordet sånn at den blåser på føttene, eller på vegg over vindu ved kjøkkenbenken der jeg står og kutter opp mat. Er litt redd for at luftstrømmen vil være irriterende. Hvilken av disse plasseringene tenker dere er best (ev. minst uheldig)? Går det an å sette den på pause en halvtimes tid slik at man slipper luftstrømmen akkurat under middagen? Er også veldig nysgjerrig på hvor gode de egentlig er til å kjøle ned om sommeren. Det er egentlig hovedårsaken til at jeg vurderer å kjøpe en varmepumpe. Flyttet hit i fjor sommer og da var det helt grusomt varmt her. Har soverom i motsatt ende av leiligheten fra kjøkkenet, fire dører imellom. Vil en varmepumpe på kjøkkenet kjøle ned soverommet nevneverdig? Den vil egentlig måtte kjøle ned hele resten av leiligheten før den nedkjølte luften når frem til soverommet. Hvor mange grader kan den senke innetemperaturen når det er 25–30 grader både ute og inne? Er dere noen gang plaget av støy fra varmepumpen? Jeg har ingen barn eller TV som kan overdøve den. 😬 Eller er støyvolumet omtrent som et kjøleskap? Hvor mye støv virvles opp? Har to ganger i året fryktelig hektiske perioder på jobb og da rekker jeg ikke støvsuge på nesten en hel måned, så da blir det sykt mye hybelkaniner her. Vil en varmepumpe virvle dem opp slik at man nærmest går rundt og får hybelkaniner slengt i fleisen? Blir inneluften tørrere? Jeg har en kronisk sykdom som gir meg tørre øyne, er litt redd for at det vil forverres hvis luften blir tørr. Varmer opp med panelovner i dag og det skal visst også gi tørr inneluft, men kan ikke si at jeg merker noe særlig nå. Hvordan tåler stueplantene varmepumpe? Skjønner at de ikke tåler å stå rett under den, men det vil vel likevel bli noen luftstrømminger som kanskje ikke alle planter liker? Vil også veldig gjerne ha tips om hvilken produsent jeg bør velge. Er det noe særlig forskjell mellom dem? Beklager mye tekst og mange teite spørsmål. Håper noen har tid til å lese alt dette og svare meg. På forhånd tusen takk for alle svar! 😀 Anonymkode: da711...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #2 Del Skrevet 28. mars 2019 Bruk et profesjonelt firma. De hjelper deg med montering. Og du vil også ha service og støtte i årene fremover. Kjøkkenet er en dårlig plassering, det blir raskt for varmt. Bør plasseres i oppholdsrom. Man kan selvfølgelig skru den på og av som man vil. Man kjenner ingen luftstrøm/vind. Men er jo mye varmere 1-3 meter fra varmepumpen enn i resten av huset. Den bør være montert nede ved gulvet, det gir mye bedre og mer effektiv varme. Jeg synes det trekker for mye strøm for nedkjøling. Men det blir jo alltid en avveiing mellom kostnad og nytte. Kan ikke se for meg at støv blir et problem. Utover at du må rense oftere, den mister effekt og blir brannfarlig om det er for mye støv i filtrene. Ingen støy på de nye modellene. Med mindre jeg skrur opp viftefunksjon for å få det varmt raskt. Jeg har ikke merket forskjell på inneklima eller planter. Anonymkode: a5e2a...c77 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Del Skrevet 28. mars 2019 Jeg fikk varmepumpe innstallert ifjord sommer. Den kjølet ekstremt bra! Var helt fantasrisk å ligge i 18 kjølig grader på sofaen mens solen steiket ute 👍🏻 Jeg har den over sofaen, som også ikke er ideelt, men man kan stille på blåseretning og jeg kan få den til å blåse «over» der folk sitter De vil gi gode tips til plassering når du har noen på befaring, her i område er det og gratis å få noen inn bare for å se litt på mulighetene du har Jeg har to katter, og det er hybelkaniner her av kattehår etter kun 1-2 dager, de flyr ikke rundt, men ligger på gulvet. Den blåser ikke sån ekstremt med mindre jeg skrur opp blåseevnen. Anonymkode: c3879...cb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Del Skrevet 28. mars 2019 På de fleste varmepumper av ok kvalitet kan du styre luftstrømmen. Du kan styre den manuelt, og be den styre luften opp i taket, eller til høyre/venstre, eller en del har også automatisk deteksjon av mennesker, og kan styre luften vekk fra folk helt av seg selv. Det er også null problem å sette på pause (men temperaturen vil jo da synke med mindre det blir kompensert for ved at du har på komfyr/steikeovn o.l.). Velger du kvalitet, er ikke støy et stort problem. På stillemodus hører vi knapt vår. På en hører du den, men det er ikke plagsomt på noe vis. Det er en helt annen type støy enn kjøleskapet, kjøleskapet bråker mer. Kjøkkenet kan være en litt dum plassering, da det ofte blir varmt der uansett fra steikeovner og slikt, og det heller ikke er hovedoppholdsrommet (? noen har jo kjøkkenet som det også). Du vil nok få litt begrenset effekt av nedkjølingen om det er langt fra varmepumpen til det rommet du ønsker nedkjølt. Da det var 30 grader i sommer, var det null problem for vår varmepumpe at vi stilte den inn til å holde 22 grader i stuen. Utrolig deilig. Men det var da også stort sett bare stuen som ble nedkjølt. Har ikke merket noen endring i støv, ei heller på potteplanter. Du må nesten lese litt tester og sånt selv. Det spørs jo hvor mye penger du vil legge i det. Vi har en Daikin, tror vi betalte rundt 25 000 for den, med installasjon og alt. Vi er kjempefornøyd med vår, er både stillegående, har automatisk luftstrømstyring, kan programmeres på mange måter, og god på nedkjøling. Få inn noen firma som kan komme på befaring. De kan gi deg råd om hva som passer best for ditt hus. Anonymkode: 38e0c...cb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #5 Del Skrevet 28. mars 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: eg bor ved Lillestrøm i et enetasjes rekkehus på ca. 75 kvm., og det eneste stedet jeg kan plassere en varmepumpe vil være på kjøkkenet. Har du ingen terrasse utenfor stuen din? Anonymkode: 5ee73...7fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #6 Del Skrevet 28. mars 2019 Tusen takk for at dere gadd å lese alt, og takk for svarene deres! 😀 Har hatt en selger her på befaring, men følte ikke at han hadde tid til å svare på alle spørsmålene mine, så det er fint å høre andres erfaringer. Men det var han som sa at jeg bør ha den på kjøkkenet. Hadde egentlig tenkt til å ha den i stuen, men naboene på begge sider røyker. Det sitter noen i hagen og røyker nesten hele tiden, og jeg vil ikke ha den luften pumpet inn i stuen. I tillegg er det regler her om at utedelen av varmepumpen må plasseres på en slik måte at den ikke kan høres fra hagen. Så da er eneste alternativet å ha den på kjøkkenet. Strømkostnadene for kjøling om sommeren bryr jeg meg egentlig ikke så mye om. For det var helt grusomt her i fjor sommer, og soverommet vender ut mot hagen så jeg fikk ikke luftet så mye pga. røykerne. Så er egentlig ganske desperat. Men hvis varmepumpen ikke bråker noe særlig kan jeg sikkert sove på sofaen i stuen de verste nettene, for det er ikke så langt mellom sofaen og kjøkkenet så håper den vil klare å senke temperaturen i stuen. Jeg ønsker meg varmepumpe hovedsakelig for å kunne kjøle ned om sommeren, så om den ikke varmer opp stuen så godt om vinteren gjør det kanskje ikke så mye. Jeg kan jo beholde en panelovn i stuen, så det ikke blir iskaldt der. Ble veldig beroliget over at dere svarer at blåsestyrken ikke er så kraftig. Har sett for meg at å stå rett under en varmepumpe vil være omtrent som når man går inn på noen kjøpesenter hvor man får en sånn varm luftstråle rett i hodet. Eller at hvis jeg plasserer den under kjøkkenbordet vil det være som å ha føttene under en sånn håndtørker som er på offentlige toaletter. Men det er ikke så varm, eller så kraftig luftstrøm? Kan max. bruke 30.000kr på pumpe + montering. Anonymkode: da711...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Del Skrevet 28. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å skaffe meg en varmepumpe, men jeg kjenner ingen som har det, og har mange dumme spørsmål så håper dere her inne vil være så snille å svare meg. Tør ikke å kun spørre selger, synes ofte de bare svarer det de tror folk vil høre. Jeg bor ved Lillestrøm i et enetasjes rekkehus på ca. 75 kvm., og det eneste stedet jeg kan plassere en varmepumpe vil være på kjøkkenet. Er det negativt? Har mulighet til å ha den enten nede ved gulvet under kjøkkenbordet sånn at den blåser på føttene, eller på vegg over vindu ved kjøkkenbenken der jeg står og kutter opp mat. Er litt redd for at luftstrømmen vil være irriterende. Hvilken av disse plasseringene tenker dere er best (ev. minst uheldig)? Går det an å sette den på pause en halvtimes tid slik at man slipper luftstrømmen akkurat under middagen? Er også veldig nysgjerrig på hvor gode de egentlig er til å kjøle ned om sommeren. Det er egentlig hovedårsaken til at jeg vurderer å kjøpe en varmepumpe. Flyttet hit i fjor sommer og da var det helt grusomt varmt her. Har soverom i motsatt ende av leiligheten fra kjøkkenet, fire dører imellom. Vil en varmepumpe på kjøkkenet kjøle ned soverommet nevneverdig? Den vil egentlig måtte kjøle ned hele resten av leiligheten før den nedkjølte luften når frem til soverommet. Hvor mange grader kan den senke innetemperaturen når det er 25–30 grader både ute og inne? Er dere noen gang plaget av støy fra varmepumpen? Jeg har ingen barn eller TV som kan overdøve den. 😬 Eller er støyvolumet omtrent som et kjøleskap? Hvor mye støv virvles opp? Har to ganger i året fryktelig hektiske perioder på jobb og da rekker jeg ikke støvsuge på nesten en hel måned, så da blir det sykt mye hybelkaniner her. Vil en varmepumpe virvle dem opp slik at man nærmest går rundt og får hybelkaniner slengt i fleisen? Blir inneluften tørrere? Jeg har en kronisk sykdom som gir meg tørre øyne, er litt redd for at det vil forverres hvis luften blir tørr. Varmer opp med panelovner i dag og det skal visst også gi tørr inneluft, men kan ikke si at jeg merker noe særlig nå. Hvordan tåler stueplantene varmepumpe? Skjønner at de ikke tåler å stå rett under den, men det vil vel likevel bli noen luftstrømminger som kanskje ikke alle planter liker? Vil også veldig gjerne ha tips om hvilken produsent jeg bør velge. Er det noe særlig forskjell mellom dem? Beklager mye tekst og mange teite spørsmål. Håper noen har tid til å lese alt dette og svare meg. På forhånd tusen takk for alle svar! 😀 Anonymkode: da711...e3f Når su bor i leilighet/rekkehus ol så kan du ikke sette opp en varmepumpe uten videre. Du har nok et sameie elelr et brl og dermed et styre å henvende deg til? Mange steder er der store konflikter fordi folk bare monterer varmepumpe. Men utvendige varmepumpedeler blir å anse som fasadeendring, og dermed noe man ikke har lov til å sette opp uten tillaleser. Anonymkode: 64e7b...5b4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stan Skrevet 28. mars 2019 #8 Del Skrevet 28. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når su bor i leilighet/rekkehus ol så kan du ikke sette opp en varmepumpe uten videre. Du har nok et sameie elelr et brl og dermed et styre å henvende deg til? Mange steder er der store konflikter fordi folk bare monterer varmepumpe. Men utvendige varmepumpedeler blir å anse som fasadeendring, og dermed noe man ikke har lov til å sette opp uten tillaleser. Anonymkode: 64e7b...5b4 Det kan være likevel mulig å montere utedelen slik at det ikke anses som fasade endring. Feks på en veranda. Sjekk med styret og eventuelt kommunen. Firmaet som selger og monterer kan nok hjelpe med dette og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #9 Del Skrevet 28. mars 2019 Varmepumpen henter ikke luft ute. Ingen røyk kommer gjennom Den varmer/kjøler bare rommet den står i når dørene til dette rommet er lukket. Sannsynlig liten effekt i andre rom om du ikke har en åpen løsning. Utedelen kan monteres ett stykke fra innedelen, blir noe mer montasjejobb. Støy, effektivitet, muligheter for styring osv varierer fra pumpe til pumpe. Luften blir tørrere anbefaler å ikke sette innedelen i umiddelbar nærhet til oppholdssoner. du må støvsuge filter innimellom for å opprettholde god effekt. Anonymkode: 83cba...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #10 Del Skrevet 29. mars 2019 På 28.3.2019 den 15.02, AnonymBruker skrev: På de fleste varmepumper av ok kvalitet kan du styre luftstrømmen. Du kan styre den manuelt, og be den styre luften opp i taket, eller til høyre/venstre, eller en del har også automatisk deteksjon av mennesker, og kan styre luften vekk fra folk helt av seg selv. Det er også null problem å sette på pause (men temperaturen vil jo da synke med mindre det blir kompensert for ved at du har på komfyr/steikeovn o.l.). Velger du kvalitet, er ikke støy et stort problem. På stillemodus hører vi knapt vår. På en hører du den, men det er ikke plagsomt på noe vis. Det er en helt annen type støy enn kjøleskapet, kjøleskapet bråker mer. Kjøkkenet kan være en litt dum plassering, da det ofte blir varmt der uansett fra steikeovner og slikt, og det heller ikke er hovedoppholdsrommet (? noen har jo kjøkkenet som det også). Du vil nok få litt begrenset effekt av nedkjølingen om det er langt fra varmepumpen til det rommet du ønsker nedkjølt. Da det var 30 grader i sommer, var det null problem for vår varmepumpe at vi stilte den inn til å holde 22 grader i stuen. Utrolig deilig. Men det var da også stort sett bare stuen som ble nedkjølt. Har ikke merket noen endring i støv, ei heller på potteplanter. Du må nesten lese litt tester og sånt selv. Det spørs jo hvor mye penger du vil legge i det. Vi har en Daikin, tror vi betalte rundt 25 000 for den, med installasjon og alt. Vi er kjempefornøyd med vår, er både stillegående, har automatisk luftstrømstyring, kan programmeres på mange måter, og god på nedkjøling. Få inn noen firma som kan komme på befaring. De kan gi deg råd om hva som passer best for ditt hus. Anonymkode: 38e0c...cb5 Vi har også Daikin, men på kjøkkenet. Kjøleeffekten er bra og Daikin er blant de som gir minst støy. Anonymkode: 7e29b...a6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #11 Del Skrevet 1. april 2019 På 28.3.2019 den 17.42, AnonymBruker skrev: Varmepumpen henter ikke luft ute. Ingen røyk kommer gjennom Jeg trodde det var nettop å hente luft utenfra den gjorde? Hva er ellers poenget med å lage hull i veggen og sånn hvis den bare resirkulerer inneluften? Den varmer/kjøler bare rommet den står i når dørene til dette rommet er lukket. Hvor små må rommene være for at en varmepumpe skal ha noen effekt? Sannsynlig liten effekt i andre rom om du ikke har en åpen løsning. Jeg har ikke åpen løsning, men er ikke det motstridende til det du skrev om at dørene må være lukket? Utedelen kan monteres ett stykke fra innedelen, blir noe mer montasjejobb. Tror ikke det er mulig her. Selger som var her på befaring mente at eneste mulighet er kjøkkenet. anbefaler å ikke sette innedelen i umiddelbar nærhet til oppholdssoner. Hva mener du med det, ikke i stue eller kjøkken? Er det pga. støy eller noe annet? Anonymkode: 83cba...07a Takk for svar alle sammen! Regelen her er at utedelen av varmepumpen må plasseres på en slik måte at den ikke kan høres fra hagen. Ellers er det fritt frem. ABa6d: hvilken modell har dere? Dere synes ikke den er plagsom å ha på kjøkkenet? Anonymkode: da711...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #12 Del Skrevet 1. april 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! Regelen her er at utedelen av varmepumpen må plasseres på en slik måte at den ikke kan høres fra hagen. Ellers er det fritt frem. ABa6d: hvilken modell har dere? Dere synes ikke den er plagsom å ha på kjøkkenet? Anonymkode: da711...e3f Den henter ikke luft ute, den henter varme, gjennom hullene, de legger rør i dem og tetter rundt. Varmen tilføres inneluften. Ser at andre delen kan tolkes feil, åpen løsning er ett pluss når du har varmepumpe. Den kan varme hele leiligheten om du har åpen løsning. Er det en lukket løsning vil den i hovedsak kun virke i rommet den står. Vi har en varmepumpe der innedelen er plasserte ca 5m fra utedelen. Det anbefales ikke å sette den helt nær der du sitter. Sannsynligvis står slikt nærmere beskrevet i informasjonen til de ulike pumpene. Anonymkode: 83cba...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ViljaH Skrevet 1. april 2019 #13 Del Skrevet 1. april 2019 Hva om du kjøper en vifte til 300 kr som du har på soverommet de aller varmeste dagene? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #14 Del Skrevet 1. april 2019 Akkurat nå, ViljaH skrev: Hva om du kjøper en vifte til 300 kr som du har på soverommet de aller varmeste dagene? Beste forslaget til nå Anonymkode: 83cba...07a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #15 Del Skrevet 1. april 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den henter ikke luft ute, den henter varme, gjennom hullene, de legger rør i dem og tetter rundt. Varmen tilføres inneluften. Ser at andre delen kan tolkes feil, åpen løsning er ett pluss når du har varmepumpe. Den kan varme hele leiligheten om du har åpen løsning. Er det en lukket løsning vil den i hovedsak kun virke i rommet den står. Vi har en varmepumpe der innedelen er plasserte ca 5m fra utedelen. Det anbefales ikke å sette den helt nær der du sitter. Sannsynligvis står slikt nærmere beskrevet i informasjonen til de ulike pumpene. Anonymkode: 83cba...07a Skjønner. :) Takk for utfyllende svar. Tror jeg skal få en ny befaring fra en annen selger, kanskje han kan se andre muligheter enn kun kjøkkenet. 48 minutter siden, ViljaH skrev: Hva om du kjøper en vifte til 300 kr som du har på soverommet de aller varmeste dagene? Hadde to vifter i fjor, men de hjalp svært lite. Og jeg takler ikke å ha det så varmt på soverommet enda en sommer, så er nødt til å få montert enten varmepumpe eller aircondition. Og ettersom en varmepumpe også vil være nyttig resten av året, går jeg nok for det. Anonymkode: da711...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #16 Del Skrevet 1. april 2019 54 minutter siden, ViljaH skrev: Hva om du kjøper en vifte til 300 kr som du har på soverommet de aller varmeste dagene? Eller misforsto jeg nå? Du mente kanskje at jeg kan ha vifte på soverommet i tillegg til varmepumpen? Det vil jo forhåpentligvis funke bra. 😀 Anonymkode: da711...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høna79 Skrevet 1. april 2019 #17 Del Skrevet 1. april 2019 Vi installerte en varmepumpe i fjor høst, en Samsung som er den mest stillegående i markedet. Selv når denne står på sitt mest stille (17db), bråker inne-delen vesentlig mer enn et kjøleskap. Min erfaring er at det er dette selgerne underdriver mest på, men nå bor vi på et veldig stille sted og blir derfor veldig bevisste på lyder. Utedelen (som vi har rundt hjørnet for soveromsvinduet, 10 m unna vinduet) synes vi avgir såpass støy at vi skrur den av når vi skal sove. Varmepumper finnes med innedel både for montering på gulv og montering opp mot tak. Hva som er best for din leilighet (og om du egentlig kan velge) avhenger av luftsirkulasjon i boligen, lukkede rom er naturlignok ikke bra for luftsirkulasjonen og du vil ikke få effekt av viften i hele din bolig. Personen på befaring bør gi deg info om alternativene for din bolig. Har ingen erfaring med kjølingen da vi som sagt monterte i høst, og det for varmen. MEN - var det ikke slik at fjorårets sommer var den varmeste siden 1940-tallet eller noe slikt..? Statistikken tilsier m.a.o at det nok tar lang tid før vi får en like varm sommer igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PaN Skrevet 1. april 2019 #18 Del Skrevet 1. april 2019 Har varmpumpe selv, og har den innstill på 1 strek i hastighet og på høyre hjørnet på kontrollen er det sol bilde som indikerer sommer modus? Gir godt med varme, må renses 2-3 ganger i året i minst. Anbefaler å ha den festet på gulvet slik at varmen går opp. Men for all del, ikke ha den innstilt på auto! Det gir mye bråk og holder varmen dårlig, ha den på 1-2 hakk og da holder varmen seg jevnt utover. Ikke skru av varmpumpen på varmeste sommertid, sett temperaturen ned til 17 slik at den bruker mindre kraft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2019 #19 Del Skrevet 10. april 2019 Tusen takk for svar! Er veldig glad for å lese andres erfaringer. Jo, fjorårets sommer var uvanlig varm og forhåpentlig blir det ikke like varmt i år også. Men selv med normale sommertemperaturer tror jeg at det vil bli vanskelig å sove ettersom jeg pga. røykerne ikke får luftet på soverommet. Så tror nok varmepumpe eller aircondition er et must her. Ser litt på gulvmodellene, de som ser mer ut som en panelovn. Lurer på om de kanskje er mer behagelige mtp. lavere blåsestyrke(?), slik at jeg kan ha en sånn under kjøkkenbordet? Men hvor bra kjøler de, da? Har ikke fått bestilt tid for ny befaring enda da jeg har hatt mye å gjøre på jobb, men er greit å ha lest litt om forskjellige modeller. Anonymkode: da711...e3f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå