Gå til innhold

Hund adoptert bort, ny eier vil ikke fortelle hvor hunden nå er

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Spør for en venn. 

Eier adopterte bort hund fordi de ikke kunne gi den det den trengte av mosjon og oppmerksomhet (barn nr 5 på vei), ung mann ble ny eier. Kontrakt ble skrevet (jeg har ikke sett denne og vet ikke hva som står i denne). Ny eier hadde ikke hunden i en mnd en gang før han annonserte den for omplassering. Ville ikke gi første eier informasjon om nye eiere, hverken navn eller telefonnr. Sier nå at han ikke får tak i de nye eierne når første eier etterspør informasjon. Vil fortsatt ikke oppgi navn eller telefonnr. Første eier mistenker at hunden egentlig er avlivet. 

Hva kan man gjøre? Kan man gjøre noe? Første eier vil bare vite hva som har skjedd med hunden, om den har det bra, ikke ha den tilbake eller noe.

Jeg anbefalte henne å legge ut et innlegg på facebooksiden for savnede dyr i området, med bilde av hunden og kort historie om hva som har skjedd (uten å nevne navn på ny eier som nå ikkesamarbeider) for å se om noen har sedd den/vet hvor den nå befinner seg. Er dette innafor? 

Anonymkode: ad930...198

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe som helst og du har heller ikke rett til å vite hvem som har hunden nå. 

Anonymkode: aeb99...42a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, har man adoptert bort en hund og hunden har skiftet eier på papiret, så har man dessverre ingenting man skulle sagt. Dersom hunden faktisk er avlivet så er det ny eiers sak, og strengt tatt ikke noe gammel eier har noe med. Man har heller ingen rett til å få vite hvor hunden er eller hvem man solgte den til. 

Det er leit så klart. Men det er vel ikke så mye man kan gjøre med det...

Anonymkode: 75812...789

• Liker 4
Skrevet

For en dritt! Syns det er innenfor å etterlyse den når forrige eier nekter å si hva som skjedde. Men å gi opplysninger om navn osv, bør godkjennes av siste eier. Men om de har rent mel i posen burte det ikke være noe problem

• Liker 3
Skrevet

Solgt er solgt og ny eier må ikke levere ut noe som helst slags informasjon til gammel eier dersom han ikke ønsker. For alt vi vet kan det være ny-ny eier som ikke ønsker kontakt med gammel eier...

Forstår godt at dette er en kjempekjip situasjon, men gammel eier har dessverre ingen sak her.....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at tidl. eier synes det er vanskelig å ikke vite, men hvor hunden er nå har ikke den eieren noe med og det er ikke stort som kan gjøres. Å etterlyse hunden slik du foreslår synes jeg også er å gå for langt, det kan være sjenerende for eier nr 2.

Anonymkode: fef78...2cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår forige eier, men h*n har ingen rettigheter her. Solgt er solgt (eller omplassert). Gammel eier må bare finne seg i at h*n aldri får vite noe om hunden.

Anonymkode: b8c87...6a0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...