AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Hvilke studie ville dere valgt og hvorfor? Har interesse for begge deler, hadde rettslære på vgs, så kan en del om juridisk metode, men er også veldig interessert i psykologi😩 TS Anonymkode: a2299...f5c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Jeg ville valgt det det virker mest interessant å jobbe med. Jeg kunne nok ikke tenkt meg å jobbe med syke folk og psykiske lidelser, selv om jeg jo synes psykologi er interessant. Jeg tror jobben som psykolog er mer følelsesmessig utfordrende enn den som jurist, som er mer faglig krevende og kanskje mer akademisk med mer komplekse problemstillinger. Anonymkode: 7f3d3...a14 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 Jus, fordi det er spennende, gir mange muligheter, og jeg ikke har noe ønske om å bli psykolog. Anonymkode: 8c515...fbb 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 Å være psykolog kan nok være ganske intenst. Man kan få trusler, bli stalket, få mange følelser rettet mot seg som kan være vanskelig å takle. Men også møte mange fine mennesker. Jus er nok mye mer spennende og bedre betalt. Tryggere. Men så kommer det Ann på hva slags jus. Å være skilsmisseadvokat er nok ikke særlig givende. Men mye spennende å sette seg inn i og et hav av muligheter i yrkeslivet. Anonymkode: 78245...afa 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 Pest eller kolera. Bli heller lege og få masse damer. Anonymkode: 7a44b...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Skrevet 28. mars 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pest eller kolera. Bli heller lege og få masse damer. Anonymkode: 7a44b...6aa Neh, legeyrket virker ikke særlig attraktivt for meg😛 Anonymkode: a2299...f5c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #8 Skrevet 28. mars 2019 Skulle jeg valgt på nytt igjen, ville jeg uten tvil ha valgt psykologi. Hodet er det mest avanserte som finnes og å lære om hvordan menneskets viktigste kroppsdel fungerer høres veldig interessant ut. Det er også mye vanskeligere å komme inn på psykologistudiet (regner med du mener profesjonsstudiet) enn juss. De fleste som går juss ender ikke opp med de mest spennende jobbene heller. Å jobbe som saksbehandler i kommunen høres ut som tortur i mine ører. Det er slike jobber de fleste jurister ender opp med. Anonymkode: 14015...d8e 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Pest eller kolera. Bli heller lege og få masse damer. Anonymkode: 7a44b...6aa Hvor har du det fra at leger får masse damer? Anonymkode: 5caca...cbe
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #10 Skrevet 29. mars 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Neh, legeyrket virker ikke særlig attraktivt for meg😛 Anonymkode: a2299...f5c Hvorfor ikke? Anonymkode: 5caca...cbe
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #11 Skrevet 29. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Anonymkode: 5caca...cbe De virker så overarbeidet, jeg bare ønsker ikke det livet, selv om de er relativt godt betalt. Jeg er ikke så interessert i å kurere pasienter sine vonde rygger eller se på utslett. Legeyrket er bare ikke for meg. Anonymkode: a2299...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #12 Skrevet 29. mars 2019 Psykologi. Studerer det nå og ville valgt det igjen. Jus blir for mye regler og kan fort bli masete om man går for kremjobbene. Psykologi er mer enn bare pasientbehandling. Jeg har planer om å drive med forskning. Anonymkode: 6bee1...87a 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #13 Skrevet 29. mars 2019 Vil si at jus er best. Kan brukes til mye og hele samfunnet styres tross alt etter regler. Videre har du muligheter til å bli advokat etterhvert. I tillegg er det enkelt å supplere juristutdanningen sammen med blant annet forretningsjus. Du har mange flere muligheter slik. Anonymkode: 8e189...88d 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #14 Skrevet 29. mars 2019 Både psykologi og jus er populære studier med høyt snitt. Krever mye arbeid underveis, jeg har forstått det sånn at 6-8 timers lesing til dagen er normalt, i tillegg kommer obligatoriske forelesninger og innleveringer samt hyppige eksamener på jus. Jeg studerer barnevern nå, og har faktisk begge deler. En del psykologi nå i høstsemesteret, samt jus nå. Mange muligheter for videreutdanning etterpå, og arbeidsmarkedet for barnevernspedagoger er bredt. Snittet for å komme inn ligger på rundt 4,5. Anonymkode: 5eb58...892 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #15 Skrevet 29. mars 2019 Det går ikke ann å si at jus er mer spennende enn psykologi, kommer jo helt ann på hva man har interesse for! Begge retningene har mange muligheter. Jus er veldig konkret, så hvis du liker regler og systemer så vil du nok trives med jus. Du kan også velge en retning du vil fordype deg i. Men det er ikke nødvendigvis veldig godt betalt, selv om mange har det inntrykket. Mine venner som er jurister tjener under 500.000, jobber i staten. Psykologi er veldig komplekst, og krever at du ønsker å jobbe direkte med pasienter. Det kan være følelsesmessig utfordrende, men også veldig givende å hjelpe de du jobber med. Jeg kan ikke si hva du skal gjøre, men jeg tror jeg ville gjort dette: Begynt med et årsstudium i psykologi, og evt. byttet over til jusstudiet hvis du ikke trives med det. Psykologi kan du alltids bruke til noe! Anonymkode: 36c96...aa4 2
Katten.2.0 Skrevet 29. mars 2019 #16 Skrevet 29. mars 2019 Har studert begge deler og liker begge deler svært godt. Psykologi er en mer 'fri' retning kontra jus, men begge deler er utrolig interessant. Jeg ville dog ikke jobbet som psykolog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå