Hadena Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Min lille er 1.5 nå, og vil være 2.5 når ny baby kommer Vi har en kjempegod vogn til eldstemann per nå, men trenger vi tvillingvogn? 🤷🏼♀️. Tenker kanskje vi bare trenger den vognen vi har, og om eldste er trøtt kan vi ha søskenbrett? Noen med erfaringer, tanker eller kommentarer? 🙌🏼
Vera Vinge Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Jeg hadde stor glede av søskenvogn da min eldste var på den alderen. Det spørs jo litt hva man har tenkt å gjøre også. Hvis man kun skal trille helt korte turer til barnehagen og sånt alene med begge, kan søskenbrett sikkert være nok. Men om man ønsker muligheten til å dra av gårde på litt lengre turer og ærend anbefaler jeg veldig søskenvogn. For min del var det mest fordi jeg da hadde full kontroll på 2-åringen og det ble ikke sutring fordi han var sliten. Dessuten sov han på dagen fortsatt, så plass i vogna til ham også var nærmest et must. I helger kan man jo da ta med to vogner når man er to foreldre med på tur, men det i seg selv er ganske upraktisk. Men, de vognene kan være ganske dyre, så jeg hadde definitivt kjøpt brukt. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 Jeg har 18 måneder mellom mine, og hadde ikke tvillingvogn.. Eller vi kjøpte en billig brukt, men den ble aldri brukt, så solgte den igjen etter noen uker. Eldstemann var mye i barnehagen, så da trengte jeg ikke tvillingvogn, og etter arbeidstid var vi som regel to, så vi kunne ha hver vår vogn.. De gangene jeg var alene med begge og hadde behov for vogn hadde jeg en i bæretøy og en i vogn. Hadde en venninne som hadde samme aldersforskjell som mine, og hun hadde tvillingvogn (bugaboo donkey) som ble mye brukt, men hun hadde barnehage og skole i gåavstand, så hun hadde større behov enn meg. Men jeg kunne liksom ikke legge opp til å hente og levere i barnehagen til fots siden barnehagen lå over en mil unna, uten mulighet for kollektivtransport.. Anonymkode: e359c...3e8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 Jeg hadde 2,5år mellom mine, og jeg trengte det ikke. Vi hadde en paraplytrille til dyrepark osv, men den ble sjeldent brukt. Var vi på tur, så bærte jeg han på ryggen, (men han var veldig liten i vekt), eller så satt han oppå vognen. Når jeg byttet til sportsvogn byttet de på å sitte der om eldste var sliten, veldig sjeldent.. Man må se an behovet sitt, skal dere ofte på turer med 2,5åringen? Kjører eller går dere til bhg`/butikker og sånt? Her måtte jeg kjøre pg avstand, så trengte aldri vogn for å trille begge to dit. Anonymkode: 3bb5f...2ba
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #5 Skrevet 28. mars 2019 Jeg har samme aldersforskjell, og eldste sov fortsatt når minste ble født. Men vi kjøpte kun et søskenbrett. Også hadde vi en lett trille som kunne legges ned ryggen på. Hverdagene gikk med til barnehage og baby, hvor eldste hadde en arvet sovevogn stående. Helger med turer organisert vi litt sånn at eldste sov i bilen, eller vi tok med trillen til eldste sin lur. At de hadde hver sin vogn var nesten et must for oss, da eldste ofte måtte trilles helt for seg selv for å sovne om vi var folksomme steder. Da kunne den andre trille babyen og fortsette aktivitet/besøk. Eldste sluttet å sove før minste begynte sportsdel. Jeg synes også det var såpass tøft med to så små at jeg ikke orket noe særlig turer med de to alene (og vi kjørte bil til og fra barnehage og butikk). Anonymkode: 75e9e...44b 1
Jabbadabbaduu Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 Vi har 2 år og 4 måneder mellom våre, og vi har hatt stor glede av søskenvogn/tvillingvogn. Kjøpte en babyjogger, og hadde en sportsdel og en bag på den i starten, og senere to sportsdeler. Da den eldste ble for gammel til å sitte i vogn, tok vi den ene sportsdelen av, så vogna nå er som en vanlig trille med plass til ett barn. Vi brukte den mye da jeg leverte og hentet eldste i barnehagen så lenge jeg var hjemme i permisjon med yngste, og jeg gikk til og fra barnehagen (1,5 km hver vei). Vi har også brukt den mye på tur, på reise, i dyrehagen, tur til byen etc. Vår eldste sov middagslur til han var ca.3, så da var den også gull verd. Tenker behovet kommer an på hvor mye dere går, og spesielt hvor mye en av dere foreldre skal gå alene med begge barna. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Skrevet 28. mars 2019 Vi hadde ikke hatt behov for det da vår ikke ønsker å sitte i vognen fra den alderen. Han brukte ståbrett eller balansesykkel:) Anonymkode: 29db0...a98 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #8 Skrevet 28. mars 2019 Hadde en tvillingvogn som var veldig enkelt å bruke - og plass til baggen på ene siden. Absolutt verdt det, spesielt om du skal til storsenter, på ferie osv. Veide veldig lite og lett å slå sammen. Anonymkode: b5d7f...d6e 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #9 Skrevet 28. mars 2019 Vi har 2 år og 8 mnd. Trengte ikke søskenvogn. Eldste sov fortsatt på dagtid da lillebror ble født, men i helgene sov hun i sportsvogn, vi løftet av bagen og lot lillebror sove i den uten understell. Brukte søskenbrett ellers. Vi har 1,3 km til barnehagen, og det gikk fint. 17. mai satte storesøster seg halvveis oppi bagvogna der lillebror lå. Gikk det og. Min yngste brukte vogn kun to ganger etter fylte tre år, en av dem var 17. mai. Søskenvogn er sikkert bra å ha, men det er jo en ganske kort periode. Anonymkode: 9fc05...4c4
Pearl2.0 Skrevet 28. mars 2019 #10 Skrevet 28. mars 2019 Jeg vil si at det avhenger av hvor mye dere er på farta😊 er dere mye ute med barna hvor de kan bli slitne og ønske å sitte i vogn, så trenger dere dette. Har man årskort i Kristiansand dyrepark og er der hver helg, så ja. Er dere mest til og fra barnehagen med bil og butikker og ute i nærområdet, så hadde jeg ikke kjøpt det. Vår var to og et halvt når lillesøskenet kom, og har i noen tilfeller angret på at vi ikke hadde kjøpt søskenbrett, men synes det er dyrt og fant ingen brukt så det ble aldri.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #11 Skrevet 28. mars 2019 Ja!!! Jeg kjøpte ikke, men angrer bittert!!! Anonymkode: 61ecd...117 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #12 Skrevet 28. mars 2019 Vi brukte søskenbrett, eller bare eldstemann i meis om vi skulle så langt avgårde at han ble sliten. Kronglete å manøvrere med en stor søskenvogn. Anonymkode: e83e4...792
Hadena Skrevet 1. april 2019 Forfatter #13 Skrevet 1. april 2019 På 28.3.2019 den 12.20, AnonymBruker skrev: Jeg hadde 2,5år mellom mine, og jeg trengte det ikke. Vi hadde en paraplytrille til dyrepark osv, men den ble sjeldent brukt. Var vi på tur, så bærte jeg han på ryggen, (men han var veldig liten i vekt), eller så satt han oppå vognen. Når jeg byttet til sportsvogn byttet de på å sitte der om eldste var sliten, veldig sjeldent.. Man må se an behovet sitt, skal dere ofte på turer med 2,5åringen? Kjører eller går dere til bhg`/butikker og sånt? Her måtte jeg kjøre pg avstand, så trengte aldri vogn for å trille begge to dit. Anonymkode: 3bb5f...2ba Vi kjører til barnehagen, bor skikkelig upraktisk til - det tar meg vel en time å gå til barnehagen om jeg skulle funnet på det. Har ikke gjort det til nå, og tror neppe det blir aktuelt. Vi går tur av og til, og han sitter godt i vogna, men når baby kommer er han et år eldre, så tenker kanskje jeg ikke trenger. Så egentlig tror jeg ikke vi trenger det. Går en del tur i fjellet, men da i bæresele 🙂
Hadena Skrevet 1. april 2019 Forfatter #14 Skrevet 1. april 2019 På 28.3.2019 den 14.46, AnonymBruker skrev: Ja!!! Jeg kjøpte ikke, men angrer bittert!!! Anonymkode: 61ecd...117 Fortell mer. Hvorfor ? 😛
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #15 Skrevet 1. april 2019 På 28.3.2019 den 12.01, Hadena skrev: Min lille er 1.5 nå, og vil være 2.5 når ny baby kommer Vi har en kjempegod vogn til eldstemann per nå, men trenger vi tvillingvogn? 🤷🏼♀️. Tenker kanskje vi bare trenger den vognen vi har, og om eldste er trøtt kan vi ha søskenbrett? Noen med erfaringer, tanker eller kommentarer? 🙌🏼 Hvor mye du er ute og går og hvor fli k eldste ertil å gå om 1 år avgjør svaret på spørsmålet ditt. Kjører du eldste i vogn ved den minste tur ut? Da vil han forvente å bli kjørt også når søsken kommer. Venner du derimot barnet til at han skal gå mest mulig, og gå og holde hånd der bilene kjører så trenger du ikke dobbel vogn. Dobbel vogn med så stor vektforskjell på barna kan være ubehagelig å kjøre. Det bør du være obs på. Når du forventer barn om 1 år, har du da tatt høyde for at du kan få flerlinger? Tvilling eller trillingvogn med ekstra sete til eldste er vanskelig å få tak i og blir ekstremt tung. Anonymkode: 84dcd...80d 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #16 Skrevet 1. april 2019 På 28.3.2019 den 13.10, AnonymBruker skrev: Hadde en tvillingvogn som var veldig enkelt å bruke - og plass til baggen på ene siden. Absolutt verdt det, spesielt om du skal til storsenter, på ferie osv. Veide veldig lite og lett å slå sammen. Anonymkode: b5d7f...d6e På butikker trenger man virkelig ikke tvillingvogn. Bilstolen oppi handlevogn og den største i handlevognsetet er helt utmerket. Eller ha et teppe til å legge den minste på i handlevogna. På matbutikken kan man fint ha en handlekurv på hjul bak seg for storhandel. Anonymkode: 84dcd...80d 2
Hadena Skrevet 1. april 2019 Forfatter #17 Skrevet 1. april 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye du er ute og går og hvor fli k eldste ertil å gå om 1 år avgjør svaret på spørsmålet ditt. Kjører du eldste i vogn ved den minste tur ut? Da vil han forvente å bli kjørt også når søsken kommer. Venner du derimot barnet til at han skal gå mest mulig, og gå og holde hånd der bilene kjører så trenger du ikke dobbel vogn. Dobbel vogn med så stor vektforskjell på barna kan være ubehagelig å kjøre. Det bør du være obs på. Når du forventer barn om 1 år, har du da tatt høyde for at du kan få flerlinger? Tvilling eller trillingvogn med ekstra sete til eldste er vanskelig å få tak i og blir ekstremt tung. Anonymkode: 84dcd...80d Har ikke tatt høyde for flerlinger, da må nok ungen gå uansett. Sånn ellers tror jeg ikke det er det, men altså, det kan jo skje. Går mye selv altså, men går per dags dato veldig sent, og vil heller stoppe i grøfter enn å gå videre 🙂 Det rekner jeg med blir bedre ila det neste året 🙂
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #18 Skrevet 1. april 2019 Noen med løsninger på når både storesøster på 2 og lillesøster på 4 mnd sover i vogn? Har dere med to enkeltvogner om de skal sove når dere er borte eller holder dere dere hjemme? Anonymkode: 53698...45f
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #19 Skrevet 1. april 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Noen med løsninger på når både storesøster på 2 og lillesøster på 4 mnd sover i vogn? Har dere med to enkeltvogner om de skal sove når dere er borte eller holder dere dere hjemme? Anonymkode: 53698...45f Vi timet det så eldste sov sin ene lur i bilen på vei til et sted (i seng hjemme, og med en arvet og tung sovevogn i barnehagen) og hadde en lett paraplytrille til de få anledningene hvor vi måtte være på farten i sovetid til eldste. Anonymkode: 75e9e...44b
juliane Skrevet 1. april 2019 #20 Skrevet 1. april 2019 Vi kjøpte søskenvogn etter et par mnd, rett under to års forskjell på barna. Storesøster var aldri fornøyd med søskenbrett, så jeg bar som regel henne på skuldrene mens jeg trillet minste. (Ingen av dem har vært fan av bæring.)Er ikke alltid man har tid til å ha en toårings tempo når man er ute på tur. Var også veldig greit å stroppe henne fast i vogna når vi var på f.eks butikken, så var jeg sikker på at hun ikke stakk av. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå