Gå til innhold

Hvordan fakturere uten enkeltpersonforetak?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg trenger hjelp!

Har hatt et enkeltpersonforetak i flere år, fant nettopp ut at det ble slettet grunnet antatt uvirksomhet uten at jeg har visst om det. Snakket nettopp med brønnøysund som kunne fortelle meg at for smådrift under 50 000 i året er det meningen at man IKKE skal ha organisasjonsnr, og at det er dette bl a som har ført til sletting i en opprydding i registrene.

Det gjør det jo på en måte enklere om jeg ikke trenger å opprette nytt enkeltpersonforetak, men jeg ble veldig overrasket da jeg aldri har hørt noen si dette før, og heller ikke finner info på nett. Det varierer, men det er foreløpig snakk om småinntekter, mellom 20 000 og 30 000 i året ca.

Spørsmålet er da, stemmer dette virkelig, hvordan fungerer det i praksis? Og hvordan i all verden fakturerer man uten org nr? Kan noen gi mer praktisk info, og bekrefte at opplysningene jeg nettopp fikk på tlf faktisk stemmer??

På forhånd stor takk!

Anonymkode: caff6...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg bruker Conta faktura:)

Veldig enkelt!

Anonymkode: cf5b6...04d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg trenger hjelp!

Har hatt et enkeltpersonforetak i flere år, fant nettopp ut at det ble slettet grunnet antatt uvirksomhet uten at jeg har visst om det. Snakket nettopp med brønnøysund som kunne fortelle meg at for smådrift under 50 000 i året er det meningen at man IKKE skal ha organisasjonsnr, og at det er dette bl a som har ført til sletting i en opprydding i registrene.

Det gjør det jo på en måte enklere om jeg ikke trenger å opprette nytt enkeltpersonforetak, men jeg ble veldig overrasket da jeg aldri har hørt noen si dette før, og heller ikke finner info på nett. Det varierer, men det er foreløpig snakk om småinntekter, mellom 20 000 og 30 000 i året ca.

Spørsmålet er da, stemmer dette virkelig, hvordan fungerer det i praksis? Og hvordan i all verden fakturerer man uten org nr? Kan noen gi mer praktisk info, og bekrefte at opplysningene jeg nettopp fikk på tlf faktisk stemmer??

På forhånd stor takk!

Du har selv snakket med Brønnøysund, og vil at det de sa skal bekreftes her inne...??

Joda.

Anonymkode: 5f588...243

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bedrift vil nok ikke godta en faktura fra deg som privatperson. Man blir da pliktig å innberette beløpet som lønn, og det medfører arbeidsgiveravgift bl.a.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, Aqua skrev:

En bedrift vil nok ikke godta en faktura fra deg som privatperson. Man blir da pliktig å innberette beløpet som lønn, og det medfører arbeidsgiveravgift bl.a.

Selvfølgelig gjør de det. Det er som hvilken som helst annen faktura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig gjør de det. Det er som hvilken som helst annen faktura.

Nei, det er det ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, Aqua skrev:

Nei, det er det ikke. 

Joda. Ethvert utført oppdrag kan faktureres/sende regning til hvilket som helst firma.

Hvordan tror du ellers det fungerer, man trenger ikke å registrere seg med org.nr før passerte 50000 i omsetning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Ethvert utført oppdrag kan faktureres/sende regning til hvilket som helst firma.

Hvordan tror du ellers det fungerer, man trenger ikke å registrere seg med org.nr før passerte 50000 i omsetning?

50.000 gjelder mva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Aqua skrev:

50.000 gjelder mva.

Og derav må org.nr til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avhengig av hva som faktureres så kan man altså nekte. Dersom det er tjeneste utført kan oppdragsgiver bli holdt ansvarlig for arbeidsgiveravgift faktisk, dersom oppdragsutfører ikke betaler. 

Anonymkode: f38c3...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, jeg trenger hjelp!

På forhånd stor takk!

Ring brønnøysund en gang til. Be om å få skriftlig informasjon om det du har fått muntlig. 

Å bruke kvinneguiden er vel og bra, men her bør du gå til kilden å få seriøs info direkte fra rette instans, nemlig Brønnøysund. Alt annet er direkte uansvarlig og useriøst.

Anonymkode: 0f218...bd8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer at Brønnøysundregistrene sletter org.nr som har hatt omsetning lavere enn 50.000 kr i siste 12.månedersperiode.  Dvs. de sender deg et brev hvor du har en frist for å evt. hindre slettingen.  I brevet du fikk sto det også at dersom omsetningen senere skulle bli større enn 50.000 kr måtte du ta kontakt og momsregistrere firmaet på nytt.  

Så lenge omsetningen er under 50.000 kr (siste 12 mnd) skal du fakturere uten mva.  Da har du heller ikke fradrag for mva når du kjøper noe til firmaet ditt.  Straks du ser at omsetningen vil gå over 50.000kr må du registrere firmaet i momsregisteret.  Da skal du plusse på mva på regningen du sender kunden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Elevinorge skrev (6 minutter siden):

Den beste løsningen er nok å opprette et enkeltpersonforetak og lage gratis fakturaer med fakturaprogrammet Centiga.

Link til deres gratis fakturaprogramhttps://centiga.no/gratis-fakturaprogram/

Tråden er over to år gammel så fakturaen er sikkert sendt for lenge siden.

Anonymkode: f1149...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...