Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en student som akkurat har begynt å studere sosiologi, jeg interesserer meg svært mye for sosiologi og samfunnsvitenskap, men sliter derimot ekstremt med statistikk og kvantitativ metode. Jeg er derimot flink i andre deler av faget, og har alltid vært flink i samfunnsfag, og alt som har med samfunn, kjønn, etnisitet, migrasjon, osv å gjøre. Jeg lurer derimot på hvor stor del av faget statistikk og kvantitativ metode kommer til å være? Jeg har ikke sjans til å fullføre en bachelor eller en master i sosiologi dersom statistikk skal være en så sentral og stor del av faget. Men det er jo mange sosiologer som spesialiserer seg på andre ting og kvalitativ metode? Vertfall slik jeg har oppfattet det? Jeg lurte derfor på om det var noen utdannede sosiologer her inne som kunne gi meg en pekepinn på hvor sentral del av faget statistikk og kvantitativ metode er, og om det er vits for å meg å fortsette på denne utdanningen. 

Anonymkode: a7ed7...2f9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke svar på spørsmålene dine, men hva med å studere sosialantropologi i stedet? Der bruker man kvalitativ metode i mye større grad

Anonymkode: 477ba...0a2

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, er akkurat det jeg vurderer skjønner du, syns sosialantropologi virker veldig interresant, men er bekymret for at jeg ikke får de samme mulighetene som jeg hadde fått dersom jeg tar bachelor og master i sosiologi, men etter det inntrykket jeg har fått har man ganske mange av de samme mulighetene etter en sosialantropologi bachelor og master. 

Men vil gjerne forsikre meg om at jeg ikke "gir opp" sosiologi med mindre jeg må, dersom statistikk har så mye å si for resten av faget må jeg nok dessverre bytte, men hvis det bare er "små" perioder med statistikk og kvantitativ metode er det ikke sikkert jeg trenger å bytte 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke dette skal stoppe deg i å fortsette på sosiologi, om du liker det andre ved studiet! Jeg har master i sosiologi, og slet litt med å knekke kvantitativkoden. Strøk på eksamen to ganger på bachelor før jeg greide å få C på tredje forsøk. Følte maaaange på studiet slet med kvantitativ metode. Du får bare legge inn en ekstra innsats på det emnet, og bruk kollokvier og forelesere for det det er verdt. Du kan få stor utbytte av sosiologi selv om du ikke mestrer kvantitativ metode.

Anonymkode: 164ef...57b

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for flott svar! Men hvordan greide du å ta master når det er et eget fag som heter kvantitativ metode? Og måtte du bruke kvantitativ metode når du skulle skrive bachelor og master? 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for flott svar! Men hvordan greide du å ta master når det er et eget fag som heter kvantitativ metode? Og måtte du bruke kvantitativ metode når du skulle skrive bachelor og master? 

Metoden for masteren velger du helt selv. Noen skriver kvantitativ, andre kvalitativ :) (De fleste velger kvalitativ utfra min erfaring)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...