AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Kan man bruke cashewnøtter når lager rawfoodmat? De er giftige som rå og alle cashewnøtter som selges er kokt/dampet? Bare lurte på det siden en ny venninne av med snakker så varmt om rawfood og er storforbruker av nøtter, bl. a cashew. tenkte jeg skulle spørre her først, før jeg tramper i salaten med henne. Anonymkode: 7d88d...baf
Gjest Zeitgeist Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Hvor i all verden har du lest at cashewnøtter er giftige? Selve skallet inneholder visse stoffer som kan forårsake kontakteksem, men ikke nøtten i seg selv. Hvis cashewnøtter var giftige, så er det jo rart at sider som denne er full av oppskrifter som inneholder cashewnøtter.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 20 minutter siden, Zeitgeist skrev: Hvor i all verden har du lest at cashewnøtter er giftige? Selve skallet inneholder visse stoffer som kan forårsake kontakteksem, men ikke nøtten i seg selv. Hvis cashewnøtter var giftige, så er det jo rart at sider som denne er full av oppskrifter som inneholder cashewnøtter. Jeg tror kanskje du burde lese deg opp om cashewnøtter og urushiol. Og nei, man spiser ikke rå cashews, ts. Du har helt rett. Anonymkode: 9fe89...48d
Gjest Zeitgeist Skrevet 29. mars 2019 #4 Skrevet 29. mars 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror kanskje du burde lese deg opp om cashewnøtter og urushiol. Og nei, man spiser ikke rå cashews, ts. Du har helt rett. Anonymkode: 9fe89...48d Jeg må bare beklage. Jeg var rett og slett ikke klar over at cashewnøtter varmebehandles før pakking. Men jeg finner ingenting om at det er selve nøtten som er giftig (tatt i betraktning at jeg har bare flyktig lest over noen artikler), men det er skallet som inneholder urushiol. Nøttene varmebehandles for at man skal fjerne eventuelle rester av oljen. https://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/00001269.htm
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 8 minutter siden, Zeitgeist skrev: Men jeg finner ingenting om at det er selve nøtten som er giftig (tatt i betraktning at jeg har bare flyktig lest over noen artikler), men det er skallet som inneholder urushiol. Nøttene varmebehandles for at man skal fjerne eventuelle rester av oljen. https://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/00001269.htm Det der blir bare flisespikking. Om nøttene er giftige i seg selv eller om de er giftige fordi de har giftig olje fra skallet på seg blir temmelig underordnet, når de uansett er giftige i praksis. Anonymkode: 9fe89...48d
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #6 Skrevet 1. april 2019 Takk for svar. Jeg har bestemt meg for å ikke si noe til min venninne. Hun får spise det hun vil så spiser jeg det jeg vil. Anonymkode: 7d88d...baf
T-Rex Skrevet 1. april 2019 #7 Skrevet 1. april 2019 Råkost er ikke en religion. Det dreier seg om å spise mest mulig rå grønnsaker, av den typen som kan spises rå. Det er til og med fullt mulig å spise råkost til en blodig biff! Tenk det!!
AnonymBruker Skrevet 1. april 2019 #8 Skrevet 1. april 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg har bestemt meg for å ikke si noe til min venninne. Hun får spise det hun vil så spiser jeg det jeg vil. Anonymkode: 7d88d...baf Men hvorfor vil du ikke si ifra, hvis du vet at hun muligens spiser noe som kan være skadelig? Anonymkode: bdf18...1f3 1
Djungelvrål Skrevet 1. april 2019 #9 Skrevet 1. april 2019 Nei de er ikke tillatt. Raw-food inneholder mat varmet opp til max 49 gr. Hvis disse nøttene må dampes før de kan spises er de ikke raw-food og bør ikke inngå i dietten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå