Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi setter inne en sum på matkontoen hver mnd. Før mnd er slutt så er matkontoen tom og han spør om jeg kan føre over en sum over på kontoen fordi han trenger å låne til ditt og datt. 

Altså jeg har ikke råd til å overføre hver eneste mnd fordi han bruker matkontoen på forskjellige ting som dyre lunsjer osv. Jeg har sagt det til han, men det ender alltid at jeg setter over for at vi skal ha mat til oss selv. Han kan aldri sette over ekstra fordi han ikke har fått lønn.

Kjenner det irriterer meg. Hvordan gjør dere dette?

Anonymkode: 2a2fd...3a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Matkonto skal kun brukes til mat kjøpt på matbutikk og som man tar med hjem, ekstra mat man kjøper i lunsjen skal ikke komme fra felleskonto. Ei heller skal dyre ferdigretter eller dyre matpakker fra matbutikk

Sjekker du at han ikke bruker den til andre ting også?

Jeg bruker føre over mer på felleskonto her i huset, fordi jeg drikker en 6pack øl hver uke, mens mannen ikke har mat eller drikkeutgifter utenom vanlig mat. 

Anonymkode: 88306...1a1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Vi har felleskonto som går til fellesting, og betaler likt beløp begge to. 

Om jeg skal spise ute, uten mannen, går det fra min konto, og ikke fra felleskontoen. 

Ellers bruker vi ikke penger vi ikke har. Står det kr x på kontoen, så bruker vi da ikke mer enn det. 

Jeg hadde aldri funnet meg i å betale mer enn samboeren, og ekstra ille er det jo at det i dette tilfellet er han som bruker disse pengene på seg selv. 

Han er en snylter og en tosk. Jeg ville sagt klart ifra at enten slutter han, eller så får dere ha helt separat økonomi og kjøpe inn mat til dere selv hver for dere. 

Anonymkode: b1975...d1e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vår «matkonto» går til felles innkjøp av mat og forbruksartikler til hjemmet. Den kontoen skal ikke brukes til lunsjer og annet den ene vil ha. Og hvis det blir tomt/lite på felleskontoen av en eller annen grunn, så går selvsagt begge inn med lik sum. 

Mannen din er kjempefrekk og snylter på deg! 

Anonymkode: bb33e...708

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I begynnelsen snakket mye sammen, det var fullstendig åpen dialog om problemstillinger som lunsj på restaurant, at han spiste mye mer enn meg, jeg kjøpte det han kalte "luksusvarer" (salma, avocado, brie), jeg ville ha det varmere hjemme, han brukte bilen mer. Så endte med at vi var enige om alt. 

Så dere må snakke sammen, og bli enige. 

Om han ikke klarer å holde seg til en avtale får dere heller finne nye regler. Som at matkortet skal ligge hjemme, og kun tas med når dere handler sammen hver onsdag, feks. 

Anonymkode: 24ee5...b2b

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor krever du ikke at han betaler tilbake det du la ut ekstra i tillegg til den faste andelen når han får lønn neste gang?

Anonymkode: 5d406...e97

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor krever du ikke at han betaler tilbake det du la ut ekstra i tillegg til den faste andelen når han får lønn neste gang?

Jeg gjør det, men da ender det med det samme.. At han ikke har råd til å bidra noe mer, fordi han går tom etter å ha betalt meg tilbake. Han får trekk på rundt 5000 i mnd pga han har tatt førekortet via jobben så lønnen hans nå er ikke spesielt god. 

Skrevet (endret)
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi setter inne en sum på matkontoen hver mnd. Før mnd er slutt så er matkontoen tom og han spør om jeg kan føre over en sum over på kontoen fordi han trenger å låne til ditt og datt. 

Altså jeg har ikke råd til å overføre hver eneste mnd fordi han bruker matkontoen på forskjellige ting som dyre lunsjer osv. Jeg har sagt det til han, men det ender alltid at jeg setter over for at vi skal ha mat til oss selv. Han kan aldri sette over ekstra fordi han ikke har fått lønn.

Kjenner det irriterer meg. Hvordan gjør dere dette?

Ta fra han matkortet. Det skal ligge hjemme, og kun brukes når dere to drar og handler til FELLES matvarer å ha i huset.

Det du beskriver her, hadde jeg aldri funnet meg i. Han tror han fører over penger dit så han kan bruke dem selv, og ikke at det er til fellesskapet. 

Noen ganger funker det ikke med felles økonomi og felles kontoer i forhold. Som regel der partene har ulikt syn på de forskjellige delene av økonomien og ulikt forbruk. 

Endret av Million
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjør det, men da ender det med det samme.. At han ikke har råd til å bidra noe mer, fordi han går tom etter å ha betalt meg tilbake. Han får trekk på rundt 5000 i mnd pga han har tatt førekortet via jobben så lønnen hans nå er ikke spesielt god. 

Hvis han kan betale det tilbake neste lønn taper du ikke på det. Jeg skjønner at det kan være irriterende, men det viktigste for deg bør være at han gjør opp for seg. Alternativet er at han får lommepenger gradvis, f.eks. i kontanter, men da holder neppe forholdet lenge.

Skrevet
2 timer siden, Million skrev:

Ta fra han matkortet. Det skal ligge hjemme, og kun brukes når dere to drar og handler til FELLES matvarer å ha i huset.

Det du beskriver her, hadde jeg aldri funnet meg i. Han tror han fører over penger dit så han kan bruke dem selv, og ikke at det er til fellesskapet. 

Noen ganger funker det ikke med felles økonomi og felles kontoer i forhold. Som regel der partene har ulikt syn på de forskjellige delene av økonomien og ulikt forbruk. 

Enig! 

I veldig mange tilfeller vil akkurat de forholdene gå i stykker, nettopp fordi økomomi er så viktig. Man må ha en felles forståelse av økonomi. Hvis den ene ønsker å bruke den andres lønn som lommepenger skaper det en grunnleggende frustrasjon hos den andre, og det sliter på alt som heter fellesskap og varme følelser. 

Til TS. Det første du gjør er å ta fra han matkortet. Han kan ikke ha det når han ikke kan kontrollere det. Deretter får du han til å sette av "lommepenge" delen av lønna på en egen konto med faste overføringer til brukskontoen hans gjennom måneden. Hvis han vet at han får "påfyll" hver mandag er det mulig det blir enklere for han å disponere pengene. 

Ikke still opp for han med penger når kontoen er tom! Da lærer han ingenting! Jeg ville heller slått i bordet og sagt at dere får flytte hver for seg og splitte opp økonomien om han ikke er villig til å ta ansvar. Du skaper deg enormt med sorger om du satser på en person som ikke er villig til å ta sin del av lasset økonomisk. 

Ellers er matpakke kjekt! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...