Gå til innhold

Adhd eller bipolar 2

Fremhevede innlegg

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg synes det høres ut som en form for emosjonell ustabilitet, men ingen andre enn psykologer/psykiatere kan sette diagnoser. Ta gjerne utskrift av dette du har skrevet og lever til fastlege. Det er lettere å gi god hjelp og sette en eventuell diagnose om du har gode eksempler og beskriver følelser og situasjoner i detaljer. 

Å skrive har gjort at psyk sykepleier/psykolog har fått mer innsikt i kjernen av problemene mine. Samt samtaler med pårørende, observering under innleggelse f.eks. Spontane reaksjoner. Tankemønstre i ulike situasjoner. Manglende koginitiv tilstedeværelse. 

Dvs, for å gjøre en utredning må man kartlegge mye. Ingen på et forum kan stille diagnose. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har bipolar type 1, og det du beskriverhøres ikke for meg ut som bipolar lidelse. 

Når jeg er manisk er jeg langt mer ukritisk og ute av kontroll enn å bare sende et em haug med sms. Når jeg blir manisk så mister jeg faktisk praktisk talt kontrollen. 

De depresive perioden kan også være så ille at man isolerer seg totalt, og vel da er det praktisk talt ingenting som hjelper for å få opp humøret. Og går det for langt kan disse periodene bli så ille at man selvskader eller planlegger ulike utveier for å ta sitt eget liv.

Dette er ytterpunktene ved å være bipolar. Poenget mitt er nok at de depresive eller maniske periodene er langt mer akutt enn det du beskriver i hovedinnlegget ts, som er grunnen til at jeg ikke kjenner meg igjen, altså tror det er bipolar.

Heldigvis får jeg hjelp og medisiner funker, så lever helt normalt i dag :) 

Anonymkode: 9454b...b5c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har bipolar type 1, og det du beskriverhøres ikke for meg ut som bipolar lidelse. 

Når jeg er manisk er jeg langt mer ukritisk og ute av kontroll enn å bare sende et em haug med sms. Når jeg blir manisk så mister jeg faktisk praktisk talt kontrollen. 

De depresive perioden kan også være så ille at man isolerer seg totalt, og vel da er det praktisk talt ingenting som hjelper for å få opp humøret. Og går det for langt kan disse periodene bli så ille at man selvskader eller planlegger ulike utveier for å ta sitt eget liv.

Dette er ytterpunktene ved å være bipolar. Poenget mitt er nok at de depresive eller maniske periodene er langt mer akutt enn det du beskriver i hovedinnlegget ts, som er grunnen til at jeg ikke kjenner meg igjen, altså tror det er bipolar.

Heldigvis får jeg hjelp og medisiner funker, så lever helt normalt i dag :) 

Jamen du er jo bipolar 1. Det er ikke så ille som bipolar 2. Hypomanier er ikke like ille som manier og depresjonene er gjerne ikke like dype.

Anonymkode: c4609...d22

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jamen du er jo bipolar 1. Det er ikke så ille som bipolar 2. Hypomanier er ikke like ille som manier og depresjonene er gjerne ikke like dype.

Bipolar 1 er kraftigere enn bipolar 2 når det kommer til mani/hypomani. 

Anonymkode: 3b9c4...235

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men ytterpunktene er ofte tydeligere. Og det svinger ikke opp og ned hundre ganger ila en uke over mange mnd. Det er nogenlunde stabilt. Svinger det kjempemye opp og ned hele tiden er det mer sannsynlig eupf eller f.eks kptsd eller lignende. 

AnonymBruker
Skrevet

Herregud så opphengt du er i og være bipolar!! Gå til psykolog!! Det er INGEN på KG som kan hjelpe deg. 

Og, du virker i begge innleggene dine som en helt vanlig person uten svev av bipolar lidelse. Men kanskje noe annet du burde fått utredet. 

Anonymkode: 2d87a...472

Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud så opphengt du er i og være bipolar!! Gå til psykolog!! Det er INGEN på KG som kan hjelpe deg. 

Og, du virker i begge innleggene dine som en helt vanlig person uten svev av bipolar lidelse. Men kanskje noe annet du burde fått utredet. 

Jeg tror ikke TS ønsker å være bipolar. Det klarer jeg hvertfall ikke å tro at noen ønsker å være. Det er en tung diagnose. Jeg tror TS føler på et behov, og at hun trenger å snakke med noen. Jeg ser et tydelig ønske om å forstå seg selv og til å finne en grunn til hvorfor ting har blitt som de har blitt. Det er ikke noe galt i det. Hun må bare få hjelp på riktig sted: hos lege/psykolog. 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jeg ikke. Jeg vil bare vite hva som feiler meg. Akkuratt som deg når du ble utredet. 

Anonymkode: 7c79f...77f

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg tror ikke TS ønsker å være bipolar. Det klarer jeg hvertfall ikke å tro at noen ønsker å være. Det er en tung diagnose. Jeg tror TS føler på et behov, og at hun trenger å snakke med noen. Jeg ser et tydelig ønske om å forstå seg selv og til å finne en grunn til hvorfor ting har blitt som de har blitt. Det er ikke noe galt i det. Hun må bare få hjelp på riktig sted: hos lege/psykolog. 

Helt riktig, tusen takk. Er heller ikke alt jeg skriver om her.

Anonymkode: 7c79f...77f

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen, men har selv mye mer. Har adhd, har hatt second opinion også, ergo fått bekreftet adhd to ganger og avkreftet bla bipolar to ganger. Men jeg kan ikke gi noe diagnose, det er en heftig komplisert og langdryg prosess som det ikke et mulig å skrape overflata på engang her i forumet, og dessuten er jeg en helt annen person enn deg. Med det sagt kjenner jeg meg igjen, men synes også det kan høres ut som andre ting fordi det er mye som deles mellom diagnosene. Jeg ville bedt om utredning, snakk med fastlegen, fordi utreder dem feks for adhd utredes du for mye annet samtidig siden det er en utelukkelsesdiagnoe, og er du oppriktig interessert i å løse problemer og ha et bedre liv er det jo samme hva svaret blir bare det blir rett.

Anonymkode: eb22f...576

AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2019 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Feil. Du blander bipolar 1 og 2.

Bipolar type 1 er verre. Bipolar type 2 har kun hypomani og mildere depresjoner.

Mani, (hos noen psykose), og langvarige og akutt depresjon er bipolar 1.

Jeg har Bipolar type 1, så dette vet jeg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 29.3.2019 den 10.09, AnonymBruker skrev:

Bipolar 1 er den værste versjonen med mani og i noen tilfeller psykoser. Bipolar 2 har "bare" hypomani. 

Har du lest om borderline ts?

Anonymkode: 8f9c2...e5b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...