Gjest Livredd Skrevet 18. april 2005 #1 Del Skrevet 18. april 2005 Hei Jeg vet ikke om jeg burde starte denne tråden, men jeg må bare få det ut. Det er en lang historie, men i korte trekk er at foreldrene mine har vært utrolig kontrollerende overfor meg og mine søsken. Gjorde vi ikke det de sa, ble det masse bråk med både trusler og vold. Vi holdt ut alle sammen, fordi vi var redde. Det må også nevnes at vi har minoritetsbakgrunn, så kulturkonflikter har preget hele oppveksten min. Jeg er idag 22 år. Har studert og bodd for meg selv i 4 år. Da jeg først begynte å studere traff jeg en vidunderlig mann og jeg ble forelsket. Jeg holdt forholdet skjult i 2 år før jeg endelig tok mot til meg og fortalte om det til mine foreldre. De godtok ikke dette. Etter atter mer bråk bestemte DE at de skulle bryte med meg, og ikke se på meg som datteren deres. (Har skrevet en tråd om akkurat denne perioden under "Vi som sørger"). Til tross for bruddet har de ikke klart å holde seg unna meg. Nå er min far i byen der jeg bor, og jeg har fått vite av min søster at mine foreldre har planlagt å drepe meg. De vil heller se meg dø enn å "miste ansikt" blant folk. Alt dette pga av at jeg valgte å ta kontroll over mitt eget liv!! Min mor ba min søster gi meg beskjed om at jeg skulle frykte dem, og at hun også skulle komme ganske snart for å ta meg. Jeg er skremt, paff, og fatter ikke hvordan min egen familie kan gjøre noe sånt mot meg. Dette er det sterkeste beviset på at de ikke anser meg som datteren deres. Jeg vurderer å gå til politiet idag for å be om råd, men jeg er så redd for å bevege meg utenfor huset. Kjæresten min lar meg bo hos ham inntil videre, men det verste er at foreldrene mine vet hvor han bor også.Søsteren min fortalte meg at faren vår ville ikke nøle med å drepe meg, og han var ikke redd for å drepe kjæresten min heller Jeg kan ikke la dette fortsette. Men jeg vet ikke om jeg burde gå til så drastiske midler som til politiet. Dette er tross alt min egen familie, men likvel...truslene er så grove og alvorlige at jeg kanskje burde ta de på alvor Hilsen ei rådvill og livredd jente Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 18. april 2005 #2 Del Skrevet 18. april 2005 JEg tror jeg hadde gått til politiet. Så vet ide i allefall at trusselen er der og kommer raskt om du ringer de i et nødstilfelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ~Bridezillah-killah~ Skrevet 18. april 2005 #3 Del Skrevet 18. april 2005 Dra til politiet med en eneste gang, jente! Hvis familien er villige til å gå til så drastiske skritt som du beskriver har du ikke annet valg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laina Skrevet 18. april 2005 #4 Del Skrevet 18. april 2005 Dersom du ikke tør å dra til politiet, så ring dem! Forklar situasjonen, og be de om å hente deg. De bør vite hva du/de skal gjøre for at du skal være trygg. Ikke godta det om de bagatelliserer problemet. Jeg vet ikke hvor du bor, men det er forskjell på de forskjellige politidistriktene. Møter du noen som ikke er velvillige nok til å hjelpe deg, så krev at de hjelper deg, for det er deres plikt. Jeg håper alt ordner seg for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #5 Del Skrevet 18. april 2005 Ja, ring til Politiet med en eneste gang! Det hørest ikke ut som du har det noe godt akkurat nå, jeg håper at det det ordner seg for deg, for slik skal det ikke være! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 18. april 2005 #6 Del Skrevet 18. april 2005 Møt opp hos politiet og ta med deg kjæresten din eller gode venner som støtte. Hvis du ikke får den hjelpen du føler du trenger fra politiet, kan du ringe krisesenteret der du bor. De har god erfaring med slike tilfeller og kan hjelpe deg både med husvære og gode råd. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 18. april 2005 #7 Del Skrevet 18. april 2005 Ring til politiet og be om hjelp/råd. Og dra til et krisesenter. De kan hjelpe deg og har nettverk og kontaktgrupper for jenter i din situasjon. Du er ikke alene. Bestill ei drosje og dra nå!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Aurélie Skrevet 18. april 2005 #8 Del Skrevet 18. april 2005 Meld forholdet til politiet. Forhåpentligvis er dette "bare" noe dine foreldre har bedt søsteren din om å si, for å skremme deg og skape ytterligere distanse. Men for din egen trygghetsfølelse bør du få visshet i hva som ligger bak, politiet bør kontakte foreldrene dine og konfrontere de med hva slags informasjon du har blitt møtt med av søsteren din. Håper alt ordner seg for deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #9 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg husker ikke navnet, men i Oslo er det et kontor som hjelper slike som deg. De skaffer ny identitet,nytt navn og ny boplass. ta kontak med politiet først? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 18. april 2005 #10 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg husker ikke navnet, men i Oslo er det et kontor som hjelper slike som deg. De skaffer ny identitet,nytt navn og ny boplass. ta kontak med politiet først? Politiet kan sikkert hjelpe deg med deg gjest henviser til. Jeg tror dette er noe politiet tar svært alvorlig og som gjør at du raskt får hjelp til å gi deg sikkerhet ovenfor potensielle problemer. MEN GJØR DET MED EN GANG !!!!!!!!!!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #11 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg husker ikke navnet, men i Oslo er det et kontor som hjelper slike som deg. De skaffer ny identitet,nytt navn og ny boplass. ta kontak med politiet først? Det er for jævlig hvis hun skal måtte gå i skjul pga gal familie. Nei, få besøksforbud, alarm og jeg-vet-ikke-hva. Men ta kontakt med politiet ja. Kutt all kontakt med familien din, og få hemmelig nr på mobiltelefonen. Anmeld dem når de kommer med trusler. Det er jo ulovlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Livredd Skrevet 18. april 2005 #12 Del Skrevet 18. april 2005 Takk for gode råd Dro til politiet idag med ei venninne. Det hjalp å snakke ut om det som har skjedd, om alle truslene og slik. De anbefalte at jeg burde anmelde forholdet, men det var selvfølgelig helt opp til meg. Jeg føler meg nå bittelittegrann tryggere, siden jeg kontaktet politiet...Og jeg tror jeg kommer til å anmelde dem når han har reist tilbake. Min søster studerer også her i byen og han bor hos henne for øyeblikket. Derfor hadde det vært risikabelt at politiet oppsøkte han nå, for da hadde søsteren min vært i fare hun også. Det har allerede vært et par episoder med bråk hos henne, der hun har vært redd ham. Politiet hadde egentlig ikke så mye lurt å si. Argumenterte med at de ikke kjente mine foreldre godt nok, og at de ikke kjente til kulturen. Det er jo forståelig. Men uansett, jeg vet hva jeg må gjøre. Jeg fikk vite av min søster at han hadde oppsøkt meg mens jeg var hos politiet. Og at han klikket fullstendig da han ikke fant meg. Jeg har holdt meg unna huset i hele dag pga det, og orker nesten ikke tanken på hva han hadde gjort hvis han så meg :-( Takk til alle som svarte...tror dette blir en lang og tung prosess å gå, men jeg skal anmelde dem når han har dratt tilbake, så ikke min søster får noe pes fra ham. Dette er noe jeg virkelig ikke unner noen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #13 Del Skrevet 18. april 2005 Du er modig. Jeg tenker på deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 18. april 2005 #14 Del Skrevet 18. april 2005 Jeg hadde pakket tingene mine og gått til nærmeste krisesenter. Mener virkelig foreldre dine dette, så hadde jeg fått ny identitet, adresse og tlfnummer. Besøksforbud, alarm o.l. hjelper jo ikke så enormt hvis de virkelig går inn for å gjøre dette mot deg. Jeg hadde som sagt bare pakket med meg klær, nøkler, lommebok og andre nødvendige ting og latt resten stå. Så hadde jeg dratt til nærmeste krisesenter, forklart situasjonen og bodd der så lenge som mulig. Det er bra at du får bo hos kjæresten din, men hvis de vet hvor han bor, så tror ikke jeg det er det tryggeste stedet akkurat nå. Hva hvis de går til han? Så sånt sett er kjæresten din i faresonen og. Det er greit nok at politiet ikke kjenner dine foreldre eller kulturen, men de må jo ta dette på alvor. Hjelper ikke stort å bare anmelde det og så skal man liksom bare vente. Hva med patruljering i nabolaget ditt f eks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
momo Skrevet 18. april 2005 #15 Del Skrevet 18. april 2005 Kjente en jente veldig godt som var i lignende situasjon som deg. Der prøvde faren hennes og drepe henne, men klarte det ikke, hun fikk ny identitet og nytt bosted og alt var veldig hemmelig, men hun var 17 år når dette skjedde, så hun var under barnevernet. Håper virkelig du får hjelp, synes og det er dårlig av politiet og ikke ta det mer alvorlig. Synes du skal gjøre som en del av de andre foreslår og dra på krisesenter, der er du trygg og de vet hva de kan gjøre for og hjelpe deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2005 #16 Del Skrevet 18. april 2005 Det er for jævlig hvis hun skal måtte gå i skjul pga gal familie. Nei, få besøksforbud, alarm og jeg-vet-ikke-hva. Men ta kontakt med politiet ja. Kutt all kontakt med familien din, og få hemmelig nr på mobiltelefonen. Anmeld dem når de kommer med trusler. Det er jo ulovlig. Alarm?? tror du det hjelper mot en slik fam? Kan bare minne deg på hvor mange æresdrap det har vert! Alarm ingen hindring!!! Vi vet heller ikke hvor mange som lever i skjul, men det er blitt noen etterhvert. Tror du det hjelper å kutte kontakten? Hva er alternativet da? Drap eller i skjul. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest1 Skrevet 19. april 2005 #17 Del Skrevet 19. april 2005 Håper virkelig det går bra med deg!!! Skal krysse det jeg har for at du kan leve som normalt igjen! Enn så lenge LYKKE TIL! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. april 2005 #18 Del Skrevet 19. april 2005 Hei livredd, Jeg husker deg fra tidligere postering ig da hadde vi litt kontakt (Hannemor). Jeg tenke på deg og din ellers forståelige situasjon. Jeg har jo aldri opplevd noe liknende. Håper inderlig du anmelder din far og gjør det du kan for å beskytte både deg og dine søsken. Håper, håper, håper... Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catlin Skrevet 19. april 2005 #19 Del Skrevet 19. april 2005 Dra til nærmeste krisesenter! De burde vite hva man bør gjøre. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Livredd Skrevet 19. april 2005 #20 Del Skrevet 19. april 2005 Hei, det er meg igjen... Jeg tror at min far fikk vite at jeg hadde tenkt å anmelde ham. Ikveld fortalte ham søstra mi hvorfor han egentlig var i byen. Han skulle kjøpe et hus slik at jeg og søstra mi skulle bo sammen :o . (Etter min mening, er det for å få bedre kontroll over oss) Hensikten var altså ikke å komme hit å drepe meg. Hvis vi nekter å flytte sammen, vil han tvinge oss til å droppe skolen og flytte hjem :o Grunnen til at han oppsøkte meg igår var for å diskutere dette. Yeah right!! Foreldrene mine la press på at jeg skulle flytte sammen med min søster ifjor sommer før hun skulle studere her. Verken jeg eller min søster hadde noe lyst til det. Hun ville oppleve selvstendigeheten og bo for seg selv, mens jeg hadde det bra der jeg var. Jeg sa blankt nei, og atter nei... Og jeg sier det fortsatt. Vi trives med det livet vi har nå, hvorfor endre det bare fordi de vil ha bedre kontroll? Han fikk det til å virke så "uskyldig", og ufarlig. Så en anmeldelse kan virke ganske drastisk. Men likevel, foreldrene mine har jo sagt tidligere at de ikke ville nøle med å drepe dersom vi ikke hørte på dem :-? Jeg blir plutselig usikker på om jeg skal anmelde eller ikke. Men når jeg tenker meg om, er det akkurat dette han prøver å oppnå? Dvs få meg til å la være å anmelde? Huff... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå