AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Er det noen her som har måttet gå til søksmål angående å få tilbake depositum ved flytting? Vi flytter neste uke og har et depositum på 13k, hvorav jeg tenkte å la han få rundt 3k fordi kattene våre har klort opp en liten del av tapeten. Jeg synes dette er veldig sjenerøst med tanke på at det kun er sånn 1,5m med tapet som må byttes i så fall. Huseieren har de siste månedene vært veldig vrang og kjæresten er redd han kommer til å slå på stortromma og forlange mer enn depositumet. Har han i så fall lov til dette? Flere som har hatt problemer med slike huseiere før? Anonymkode: d48a2...972
solmåneogstjerner Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 Det er jo ikke sikkert at det er så enkelt som å bare bytte litt av tapeten. Tapeter går ut av produksjon etter hvert og det er neimen ikke sikkert at den samme typen er lett å få tak i nå. Og selv om man kan det så skal man helst ha fra samme produksjonsrunde (er merket på pakken), for det kan være litt fargeforskjeller mellom rundene. Jeg ville bare ventet til han evt kommer med et krav. Da sier dere at dere vil se et spesifisert krav (materialer og arbeid). Om han mener han må bytte alt, så kan du selv høre i en butikk som selger tapet om de kan få tak i den riktige. 21
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Det er jo ikke sikkert at det er så enkelt som å bare bytte litt av tapeten. Tapeter går ut av produksjon etter hvert og det er neimen ikke sikkert at den samme typen er lett å få tak i nå. Og selv om man kan det så skal man helst ha fra samme produksjonsrunde (er merket på pakken), for det kan være litt fargeforskjeller mellom rundene. Jeg ville bare ventet til han evt kommer med et krav. Da sier dere at dere vil se et spesifisert krav (materialer og arbeid). Om han mener han må bytte alt, så kan du selv høre i en butikk som selger tapet om de kan få tak i den riktige. Greia er at tapeten er ca 1,5 meter i bredde, så går den over i en annen tapet som ikke er lik. Så en trenger liksom ikke bytte hele hvis du skjønner. Anonymkode: d48a2...972
solmåneogstjerner Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Greia er at tapeten er ca 1,5 meter i bredde, så går den over i en annen tapet som ikke er lik. Så en trenger liksom ikke bytte hele hvis du skjønner. Anonymkode: d48a2...972 Ok, da skjønner jeg. Som sagt, ville ikke sagt noe før han evt kommer med et krav. Kanskje dere til og med får tilbake hele depositumet? 😊 4
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #5 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev: Ok, da skjønner jeg. Som sagt, ville ikke sagt noe før han evt kommer med et krav. Kanskje dere til og med får tilbake hele depositumet? 😊 Håper på det, men er ganske usikker.. Anonymkode: d48a2...972
solmåneogstjerner Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Håper på det, men er ganske usikker.. Anonymkode: d48a2...972 Sørg for at det er ordentlig vasket. Fiks opp i småting som løse lister o.l. Ikke etterlat noe søppel. Da har dere gjort det dere kan. Husk at normal slitasje kan han ikke kreve at dere erstatter. 5
Ny Bruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Skrevet 28. mars 2019 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Greia er at tapeten er ca 1,5 meter i bredde, så går den over i en annen tapet som ikke er lik. Så en trenger liksom ikke bytte hele hvis du skjønner. Anonymkode: d48a2...972 Det er ikke alltid mulig å rive ned en sløyfe med tapeten uten at den drar med seg det som er limt på hver side...
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #8 Skrevet 28. mars 2019 Det er i hvertfall ikke bare opp til deg å avgjøre hvor mye du har lyst til å gi ham for det med tapeten. Det må dere bli enige om. Kan godt være at 3000 er rikelig, men husk at det koster både penger og bryderi å få jobben gjort også. Hadde jeg vært deg hadde jeg tilbudt meg å fikse tapeten selv. Da tar du kostnaden med det, og han får ikke «for mye». Samt han slipper arbeidet. Men dette må dere selvsagt komme til enighet om. Anonymkode: ee8d1...5bf 8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #9 Skrevet 28. mars 2019 4 minutter siden, Ny Bruker said: Det er ikke alltid mulig å rive ned en sløyfe med tapeten uten at den drar med seg det som er limt på hver side... hva? har du noengang tapetesert? Anonymkode: 78a54...8d8
Mrs.Under Skrevet 28. mars 2019 #10 Skrevet 28. mars 2019 (endret) Du kan jo ikke si at han er urimelig før han faktisk har krevd noe som helst. En følelse holder ikke her. Skader som ikke anses som normal slitasje skal dekkes av depositum. At du ønsker å gi han 3000 kr er helt greit, men det er faktisk han som må komme med kravet i forhold til den skaden dere har forvoldt på leiligheta. Du kan ikke bestemme sum her. Å skifte en stripe med tapet er sannsynligvis kke mulig, så her må nok hele rommet tapeseres på grunn av kattene dine. Og en ting til, du snakker om å gå til søksmål. Er du i det hele tatt klar over hva det koster? Endret 28. mars 2019 av Mrs.Under 6
Ny Bruker Skrevet 28. mars 2019 #11 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: hva? har du noengang tapetesert? Anonymkode: 78a54...8d8 Ikke tapetsert, men revet ned tapeten.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #12 Skrevet 28. mars 2019 Man må fort bytte mer enn selve tapetbiten som er skrapet opp når man først skal bytte. Og skal det gjøres skikkelig av fagmann, så kan det bli mer enn 3000. Her bør dere heller få en uavhengig part, en fagmann, til å gi en objektiv pris, og så heller trekke det fra depositumet. Anonymkode: 61830...860 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #13 Skrevet 28. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: hva? har du noengang tapetesert? Anonymkode: 78a54...8d8 Mener du påstå det er helt likt hver eneste gang man tapetserer/river ned tapet? Uansett underlag, kvalitet på tapeter, kvalitet på arbeid og slikt? Personen du siterer påpeker at "det ikke alltid", så jeg tar av din kommentar at du mener tapetsering ALLTID er helt likt? Anonymkode: 23738...7ad 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #14 Skrevet 28. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: Mener du påstå det er helt likt hver eneste gang man tapetserer/river ned tapet? Uansett underlag, kvalitet på tapeter, kvalitet på arbeid og slikt? Anonymkode: 23738...7ad Nei, jeg protesterer på at man ikke klarer fjerne den ene tapetet med tapetkniv osv, selv om den skulle henge fast i den ved siden av Quote Personen du siterer påpeker at "det ikke alltid", så jeg tar av din kommentar at du mener tapetsering ALLTID er helt likt? Hva i all verden er dette slags logikk. Tror du må ta et kurs i formell logikk, for dette henger ikke på greip Anonymkode: 78a54...8d8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #15 Skrevet 28. mars 2019 6 minutter siden, Mrs.Under skrev: Du kan jo ikke si at han er urimelig før han faktisk har krevd noe som helst. En følelse holder ikke her. Skader som ikke anses som normal slitasje skal dekkes av depositum. At du ønsker å gi han 3000 kr er helt greit, men det er faktisk han som må komme med kravet i forhold til den skaden dere har forvoldt på leiligheta. Du kan ikke bestemme sum her. Å skifte en stripe med tapet er sannsynligvis kke mulig, så her må nok hele rommet tapeseres på grunn av kattene dine. Og en ting til, du snakker om å gå til søksmål. Er du i det hele tatt klar over hva det koster? Du har ikke fulgt helt med på det som har blitt sagt, ser jeg. Det er snakk om rundt 1,5 meter med tapet som må byttes. Og jeg har ikke noe ønske om søksmål, men jeg tror, med tanke på alt han har forlenget tidligere, så kommer han til å ville det. Han er av den typen som nekter oss å bytte strømmåler for så å forlange at vi skal betale halvparten av den ekstra påkostede strømregning det blir Anonymkode: d48a2...972
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #16 Skrevet 28. mars 2019 Hvis han har tillatt husdyr såmå det der regnes som normalt slitasje. Det er alt for mange huseiere som glemmer bort at uten leietaker hadde de mest sannsynligvis ikke hatt råd til de huset de har fått lån til. Anonymkode: 94197...c35
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #17 Skrevet 28. mars 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har ikke fulgt helt med på det som har blitt sagt, ser jeg. Det er snakk om rundt 1,5 meter med tapet som må byttes. Og jeg har ikke noe ønske om søksmål, men jeg tror, med tanke på alt han har forlenget tidligere, så kommer han til å ville det. Han er av den typen som nekter oss å bytte strømmåler for så å forlange at vi skal betale halvparten av den ekstra påkostede strømregning det blir Anonymkode: d48a2...972 Er ikke den du siterer, men altså: Selv om han har vært kjip tidligere, så kan man ikke bruke det som argument for å ikke betale for en konkret skade (oppklort tapet) eller for å fastsette sum for reparasjon selv etter eget forgodtbefinnende. Dette bør en fagmann gjøre, slik at man kan gi en objektiv sum for utbredring. Anonymkode: 61830...860 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #18 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er ikke den du siterer, men altså: Selv om han har vært kjip tidligere, så kan man ikke bruke det som argument for å ikke betale for en konkret skade (oppklort tapet) eller for å fastsette sum for reparasjon selv etter eget forgodtbefinnende. Dette bør en fagmann gjøre, slik at man kan gi en objektiv sum for utbredring. Anonymkode: 61830...860 Jeg har jo tenkt til å betale for skaden. Poenget er at jeg er redd han kommer til å ta mye mer enn det egentlig koster Anonymkode: d48a2...972
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #19 Skrevet 28. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo tenkt til å betale for skaden. Poenget er at jeg er redd han kommer til å ta mye mer enn det egentlig koster Anonymkode: d48a2...972 Da kan du enten tilby deg å gjøre det selv, eller få en fagperson til å taksere skaden. Men sistnevnte koster selvsagt også penger da. Anonymkode: ee8d1...5bf
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #20 Skrevet 28. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jo tenkt til å betale for skaden. Poenget er at jeg er redd han kommer til å ta mye mer enn det egentlig koster Anonymkode: d48a2...972 Og nettopp derfor er det viktig med en objektiv vurdering fra fagperson for kostnad for utbredring til samme stand som det var før skaden oppstod. Hverken du eller utleier kan foreslå en sum etter eget forgodtbefinnende ettersom det fort blir urimelig for en av partene. Anonymkode: 61830...860
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå