Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!
Skal kjøpe en brukt Chanel-veske og damen som selger den har kjøpt den i USA, uten å fortolle den i Norge. Hvordan går jeg fram for å fortolle den her, og er det 25% av beløpet jeg betaler som skal tolles? 
Redd for at den skal bli tatt fra meg i tollen ved utenlandsreiser hvis ikke mva kan dokumenteres

Litt fakta:
Betaler 21.000 for veska, kommer med serienummer og aut.bevis

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, skey skrev:

Hei dere!
Skal kjøpe en brukt Chanel-veske og damen som selger den har kjøpt den i USA, uten å fortolle den i Norge. Hvordan går jeg fram for å fortolle den her, og er det 25% av beløpet jeg betaler som skal tolles? 
Redd for at den skal bli tatt fra meg i tollen ved utenlandsreiser hvis ikke mva kan dokumenteres

Litt fakta:
Betaler 21.000 for veska, kommer med serienummer og aut.bevis

Vet du at heleren ikke er bedre enn stjeleren? 

Å kjøpe ting som er ulovlig - les smuglet inn i Norge - er å kjøpe tyvegods. Blir dette oppdaget for eksempel ved at du begynner å rote med å skulle fortolle, så blir veska inndratt og du står uten både veske og penger. 

Dama kan heller ikke begynne å fortolle noe hun har innført ulovlig, les smuglet. 

Skal du med veska til utlandet så må du bevise at den er din og at den er lovlig og rett innført til Norge om du blir stoppet med veska i tollen. Veske med så lett sporing ol er det umulig å vri seg unna med. 

Så den veska bør du styre milevis unna. Selges veska via finn ellet andre salgssteder bør du varsle dem om at smuglervarer selges på deres nettsider. 

Er du ung og naiv siden du har gått så fem på? Snakk med foreldrene dine!

Anonymkode: 2ae7d...cc0

• Liker 5
Skrevet (endret)

takk for svar, selv om det var unødvendig krasst skrevet. jeg prøver jo bare å gjøre det riktige :)

snakket med tolletaten nå, og de fraråda sterkt å kjøpe en veske som ikke kan bevises at man har betalt toll på. Så jeg skal ikke kjøpe vesken før tollen evnt er betalt.

Endret av skey
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ingen som oppdager det om du ikke tar veska med til utlandet, så hvorfor ta den med dit?

Forsåvidt greit å være så ærlig å ikke handle fra de som smugler, men da blir veska betydelig dyrere.

Anonymkode: b3b5a...32c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ingen som oppdager det om du ikke tar veska med til utlandet, så hvorfor ta den med dit?

Forsåvidt greit å være så ærlig å ikke handle fra de som smugler, men da blir veska betydelig dyrere.

Anonymkode: b3b5a...32c

Hvem som oppdager hva, er noe verken du eller jeg kan forutsi. Er selger en person som blir tatt for ett eller annet og blir gransket eller det blir beslag hjemme hos selger, så kan lett ts bli dratt inn i saken og må gi fra seg vesken. 

Anonymkode: 2ae7d...cc0

AnonymBruker
Skrevet

Hold deg innaskjærs, så går det nok bra.

Anonymkode: 20a5e...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må du absolutt ta med deg veska til utlandet da? :klo: Hvis du kan vise til at du har kjøpt den her i Norge så har du vel gjort ditt? 

Anonymkode: f1a1b...628

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...