Gå til innhold

Ærlige tannleger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på to billige undersøkelser hos tannleger i Oslo for 199 per stykk. På den første sa de at jeg hadde 5 hull og på den neste 8, de kunne ikke vise meg på røntgen hvor hullene satt, og begge ville løse det med en gang med hårreisende priser. Takket nei til begge siden jeg hadde en mistanke om dette fra før, og det var også derfor jeg bestilte hos to forskjellige. Hvordan kan man egentlig stole på det tannlegen sier?

Anonymkode: 64a52...90d

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at er lyver for å få penger ut av deg. Hvis det hadde kommet fram hadde de nok mistet lisensen sin. Dessuten har de da nok av kunder og penger. Du får gå til en tredje da, hvis du er så kritisk til troverdigheten deres. ;)

AnonymBruker
Skrevet

De kan ha bedømmet hullene forskjellig. Den ene tenker at 3 kan vente, mens den andre tenker at de bør tas før de blir verre. 

Uansett så har tannlegene mer en nok pasienter, de trenger ikke lure noen for å få fulle timebøker. 

Anonymkode: 5ae1e...eb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være som den over sier, og kan også være variabler i røngtenutstyr og vinkler som har gjort at den ene klinikken så flere hull enn den andre. 

Men med 5-8 hull bør du sette i gang og fikse det, spesielt siden du mistenkte at du hadde så mange hull. Da er vel ikke saken at du tviler på om du har hull i det hele tatt. 

Anonymkode: 85584...71a

Skrevet

Skjønner at du tenker på det. Og det er litt rart at de ikke ville vise deg på røntgenbildene. Men: for det første er det vanskelig å se små hull på røntgenbilder om man ikke er trent til det. Så du ville sannsynligvis ikke sett det. Er det store hull så ser du det om du blir forklart hva du skal se etter. 

Og det blir en faglig vurdering av hvorvidt hullet bør behandles. Og når det er en vurdering så kan de ofte komme til forskjellig konklusjon. Små hull kan man la være/vente med å behandle. Det er ikke helt svart-hvitt. 

Men du kan jo gå til en tredje. Spør og grav og be dem vise deg og forklare.

Tannbehandling koster mye penger. Du kan be om å få et skriftlig prisoverslag. Da skal de ha skrevet inn hva de anbefaler å gjøre. F eks komposittfylling på to flater. Så kan du sjekke andres priser på den samme behandlingen. Bare Google tannlegepriser så finner du oversikten. 

AnonymBruker
Skrevet

Karies er en vurderingssak, så det er ikke så veldig rart at du får forskjellig "antall hull" av to tannleger. Hvis du sier klart fra at du helst vil vente med det som kan utsettes, så får du sikkert en forklaring. Min tannlege pleier å vise på røntgenbildene hvordan ting er.

Anonymkode: 0103d...d1f

• Liker 2
Skrevet (endret)

199 kr for en undersøkelse??? Det er det billigste jeg noengang har hørt om. Hvordan er det mulig?

Ellers må jeg si at jeg aldri har opplevd noen tannlege som "uærlig". Går da ut fra at de er ærlige med hva de finner i munnen min. Merkelig at du fikk to ulike svar hos de du var hos. Men det kan hende kanskje, at den ene ikke telte med 3 veldig små og overflatiske "hull", som er mer begynnelsen på hull enn egentlig hull, mens den andre telte med alt? Selv om det bare kunne pusses vekk med pussebor på 3 av de?

Endret av Million
Skrevet

På LetsDeal finner du mange slike tilbud til 199, men jeg vet ikke om jeg ville stolt på dem. Har vært på en slik undersøkelse bare fordi det var billig og de påsto jeg hadde 9 hull som måtte fikses, dro til min faste(men dyrere) tannlege som sa at det bare var tull og jeg hadde ingenting som trengte å fikses på. 

image.png.745630c014874512a0e91bc457f08823.png

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror private tannleger lyver. Søsteren min fikk aldri hull men når hun gikk til tannlegen så fikk hun plutselig det, og fikk borret 'hullet'. Syntes det var stusslig at etter 1-2 år med privat tannlege så sa de alltid hun har hull.. Da testet hun tannlegene ved å bytte tannlege 3 ganger i en måned med 1 uke mellomrom, alle privat, og alle sa hun hadde hull når hun har "fikset hullet" på første uken, da er det noe som skurrer. Utrolig trist når tannleger borrer friske tenner. 

Anonymkode: 9d2a7...025

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror private tannleger lyver. Søsteren min fikk aldri hull men når hun gikk til tannlegen så fikk hun plutselig det, og fikk borret 'hullet'. Syntes det var stusslig at etter 1-2 år med privat tannlege så sa de alltid hun har hull.. Da testet hun tannlegene ved å bytte tannlege 3 ganger i en måned med 1 uke mellomrom, alle privat, og alle sa hun hadde hull når hun har "fikset hullet" på første uken, da er det noe som skurrer. Utrolig trist når tannleger borrer friske tenner. 

Anonymkode: 9d2a7...025

Det er nettopp dette jeg mener, at de borer i friske tenner bare for å tjene mer penger. Jeg lurer på hva slags garanti man har for at tannlegen er ærlig?

Anonymkode: 64a52...90d

AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha gått mange år uten å dra til tannlege, valgte jeg en helt tilfeldig tannlege i byen her. Han fant utrolig mye han ville ha fikset i munnen min. Det kom på hvertfall 6-7000 kr, antakelig var det mer. Jeg valgte å ikke gjøre noe av det, og ventet heller enda 1,5 år før jeg dro til en helt annen tannlege. Jeg opplever henne som langt ærligere. Hun har ikke nevnt noe av det han andre ville fikse! Skremmende at det kan være slik forskjell! 

Anonymkode: dabc4...fb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...