Gå til innhold

Får man toll fra NA-KD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg skal bestille en pakke fra NA-KD. Prisen er langt over tollgrensen som da er 350 kr, men pakken kommer jo bare fra Sverige mener jeg. Vil jeg få toll? Har noen av dere erfaring med dette?

Anonymkode: ca40c...59a

Videoannonse
Annonse
Gjest Rocka69
Skrevet

Ja du vil få toll, hvis det du har bestilt i utgangspunktet er i en produktkategori som har toll. I tillegg så kan du også få krav om merverdiavgift, hvis NA-KD har tatt vekk svensk merverdiavgift - og det gjør de sannsynligvis siden de da eksporterer ut av Sverige. 

Grensen er 350 kroner, og over denne så må du betale den tollen og merverdiavgiften Tolletaten fastsetter uansett, men i noen tilfeller der du har betalt merverdiavgift i avsenderlandet og produktet er i en kategori som det ikke er toll på så kan du slippe unna selve tollen - men vær klar over at transportør(Posten, DHL, Postnord oa kan legge på et fortollingsgebyr fordi de bruker tid på deklarere pakken overfor Tolletaten). 

Noen butikker har IT systemer som beregner toll og merverdiavgift for deg og innbaker dette i prisen du betaler, og de betaler på vegne av deg til den norske Tolletaten.

Så du kan risikere at produkt som koster mindre enn 350, og som det er i toll på - så plutselig havner dette over 350 kroner på grunn av frakt og fortollingsgebyr transportør tar - og pang så får du både toll og merverdiavgift på 25% på toppen av detå hele.

Dvs at kjøper du en vare som koster f.eks 330 kroner, og som kanskje har 30% toll i utgangspunktet men som er tollfritt fordi du har betalt under 350, så kan du likevel ende opp med betale toll. 

Transportøren kan ta f.eks 130 kroner i transport og deklareringsgebyr - dermed blir ikke prisen 330 kroner men 460 kroner.

Og da må du betale 30% toll av 460 kroner - dvs at når må du betale 598 kroner. Ok.. så kommer merverdiavgift på 25% opp på det igjen - så da blir kanskje sluttprisen du må betale 747,50 kroner! Altså mer enn den doble prisen! Og da kan det kanskje  være like greit å kjøpe det i Norge likevel?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...