AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #1 Skrevet 28. mars 2019 Hei. Jeg har begynt å trene HIIT/cardio hjemme for å gå ned i vekt. Jeg har hele 30 kg som skal av. Har ikke mulighet til å trene på studio pga avstand. Syns hjemmetrening i kombinasjon med gåturer hjelper på og har allerede gått ned noen kg. Men! Nå har jeg fått øynene opp for treningsstrikk. Det jeg lurer på er som følger... 1) jeg ser der er mange øvelser man kan gjøre for å f.eks få større/strammere rumpe med disse strikkene. Men fungerer det? Sier jo seg selv at for å få større rumpe må man løfte vekter/belaste musklene for at de skal vokse. Og strikk er vell ikke belastning nok? 2) er det bortkastet å trene med strikk f.eks 15 minutter, 3 til 4 dager i uken, eller vil det ha noen effekt når det kommer til f.eks oppstramming? Hadde satt stor pris på om dere har kilder å vise til også om dere har svar på disse spørsmålene. Har søkt litt men finner ikke ut så mye. Har også sett etter noen programmer på youtube, men klarer ikke finne et ryddig program som dekker både armer, mage og ben.. Noen som har forslag til et bra program å følge, som ikke varer så altfor lenge? Max 15 minutter siden jeg trener cardio i 30 minutter, da ikke inkludert oppvarming og tøying/avslapning på 10+/- min hver. Anonymkode: dc331...ee9
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 1. Strikk kommer i mange tykkelser, fra light til xxhard, og kan definitivt belaste musklene godt. Så lenge du bruker en strikk som gir deg tilstrekkelig motstand, altså at du kjenner det i muskelen etter x-antall reps eller set, yter strikken nok motstand til at du bryter muskelen ned. Det er ingen forskjell på strikk og vekter i den sammenheng, det er samme prosessen som skjer i muskelen ved begge treningsformene. Forskjellen er at man kan trene med mye høyere motstand (vekt) etter hvert med vekter, men du skal være ganske sterk for at de tykkeste strikkene ikke skal yte nok motstand. 2. Om det har noen effekt avhenger ikke bare av strikken, men også av 1) hva som er målet, 2) hva som er utgangspunktet, 3) hvilke øvelser du gjør og 4) hvor hardt du trener de 15 minuttene. 1) Hvis målet er ei stram rumpe med fin form og fylde, er det et helt oppnåelig resultat med strikk. Jeg har trent med strikk i 3 mnd og ser resultat. Den svære fitnessrumpa som regjerer på instagram bygger du mer effektivt på et senter med tilgang til mer utstyr og maskiner. 2) Hvis du ikke har trent noe særlig rumpe eller styrke før, vil du komme langt med bare kroppsvekt eller myke strikker. Når disse øvelsene begynner å bli lette, kan du gå over til hardere strikker etter hvert. Har du et greit grunnlag fra før, bør du investere i hardere strikker og prøve deg fram med hvilke du skal starte med og bygge videre fra. 3) Øvelser er veldig viktig i rumpetrening. Du bør gjøre øvelser som tar forskjellige deler av rumpa, eks. fire hydrants, donkey kicks, hip thrust, utfall, monstergange, leg raises osv. Knebøy blir ofte regnet som den ultimate rumpeøvelsen, og det er en grei øvelse, men alene bygger den ikke ei pen rumpe. Vær også bevisst på å aktivere rumpa når du gjør øvelsene. Har man ikke trent rumpe før kan det være vanskelig å få kontakt med muskelen. Kjenner du ikke at det rar i rumpa, da trener du ikke rumpa heller. 4) Trener du tungt uten mange pauser disse 15 minuttene kan du nok stramme opp en del og vedlikeholde dette hvis utgangspunktet er at du har trent lite før. Uansett, «all trening gir resultat sammenlignet med den treningen du ikke gjør». Jeg vil anbefale å trene styrke før cardio da du vil ha bedre presisjon og utholdenhet før cardio. Hvis du ønsker å trene hele kroppen med strikk kan jeg anbefale boka til Silje Torp. Der ligger det både ferdige program og øvelser du kan sette sammen selv. Boka er delt opp etter hvilke muskelgrupper du trener. Hvis du ikke har mulighet til å kjøpe eller låne den på biblioteket, får du søke deg fram på nettet etter øvelser/program. Jeg bruker kun strikk til rumpe og bein, og kroppsvekt eller vekter til resten av kroppen. Anonymkode: d150a...6bd
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 Gidder ikke finne kilde, men det er gjort tester på strikk versus manualer på styrke - og strikk er like bra. Det var en norsk artikkel på det - du finner den nok om du gjør et enkelt googlesøk. Jeg har også erfaring selv med strikk, og har det fast i mitt program. Jeg synes det faktisk kan være bedre enn manualer. Det eneste som slår strikk er tyngre baseøvelser - men jeg kombinerer dette med strikk. Om du skal ned 30 kilo så vil jeg si at du garantert får masse utbytte av strikk. Jeg har Bootylicious sine minibands som kommer i 4 ulike styrker, og jeg bruker alle til ulike øvelser. I starten får du nok ikke bruk for de to tyngste - men etterhvert kommer du til å se at du trenger dem. Og så har jeg en lengre strikk fra Casall som jeg og bruker litt. Jeg bruker strikk både alene og ved baseøvelser for å få bedre kontakt. Minibandsene blir mest brukt for min del. Personlig trener jeg aldri et helt program bare med strikk, om jeg skulle drevet med hjemmetrening hadde det nok blitt en kombo av det og egenvektstrening eller med sånne slides (eller for den saks skyld bare bruke en vaskeklut, funker like bra). Anonymkode: a4d5d...379
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 Tusen hjertelig takk for gode svar begge to! Jeg har kjøpt meg Bootylicious sine minibands også, mulig jeg må skaffe meg noen større strikk. Kanskje. Jeg vet ikke, men kan begynne med de jeg har! Som sagt i HI har jeg ikke mulighet til å trene med tunge vekter på senter, det nærmeste treningssenteret er 40 minutter unna og jeg har ellers aldri ærender i det området. Og jeg syns det er trasig å skulle bruke 80 minutter på transport flere dager i uken, når jeg allerede må pendle andre veien til jobb... Tager det man haver i hjemmet! Målet mitt er jo ikke en stor og fyldig instagramferskenkardashian rumpe, men å få en stram, slank og sunn kropp, og ei spretten rumpe er det ikke noe ille i, så. Igjen takk for flotte svar. Anonymkode: dc331...ee9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå