Gå til innhold

Får barna dine konsekvenser vis dem skulker skolen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jenta min er 13 år, her tar jeg internettet og hun får ikke dra på besøk vis hun har skulket fordi hun "ikke har motivasjon"

Anonymkode: 472a4...cc2

Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Har du prøvd å spørre henne hvorfor hun ikke har motivasjon?🙂

Gjest MadameDeRosa
Skrevet

Lar ikke barnet skulke skolen. Men er h*n syk, så må h*n bli hjemme men likevel gjøre leksene, ikke gå på besøk eller få besøk, og Ikke mobil hele dagen. 

Skrevet
2 minutter siden, MadameDeRosa skrev:

Lar ikke barnet skulke skolen. Men er h*n syk, så må h*n bli hjemme men likevel gjøre leksene, ikke gå på besøk eller få besøk, og Ikke mobil hele dagen. 

Høres ut som om du straffer ungen din fordi h*n er syk...

• Liker 16
Gjest MadameDeRosa
Skrevet (endret)
9 minutter siden, SoWhat? skrev:

Høres ut som om du straffer ungen din fordi h*n er syk...

Nei, er ingen straff å ikke bruke mobilen hele dagen, det har man da heller ikke godt av når man er syk.  Og kan gjøre leksene om er i form nok til det. Må jo se det an. Men å gå ut på besøk gjør man ikke, er man syk så er man syk. 

Skrev ikke "ikke mobil PÅ hele dagen" så tror du misforsto. 

Endret av MadameDeRosa
Skrevet
Akkurat nå, MadameDeRosa skrev:

Nei, er ingen straff å ikke bruke mobilen hele dagen, det har man da heller ikke godt av når man er syk.  Og kan gjøre leksene om er i form nok til det. Må jo se det an. Men å gå ut på besøk gjør man ikke, er man syk så er man syk. 

Tenkte mest på det med mobil. Kjedelig å være syk da, og det er jo koselig med besøk også. Men jeg skjønner at en kan gjøre "tiltak" for å forhindre skulk.

• Liker 1
Skrevet

De kan jo ikke la være å gå på skolen fordi de ikke " er motivert". Greit å ta Internet og telefon da, og ikke gå ut. Skulk er ikke ok! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Jenta min er 13 år, her tar jeg internettet og hun får ikke dra på besøk vis hun har skulket fordi hun "ikke har motivasjon"

Anonymkode: 472a4...cc2

Lar du henne være hjemme hvis hun sier hun ikke har motivasjon?

Hvorfor gjør du det?

Jentungen min på samme alder har da i det minste vett til å late som hun er syk og spiller på det, heller enn å si at hun ikke har motivasjon.

Hvis det er et faktisk problem, og noe som skjer ofte, så burde du vurdere en utredning hos BUP.

Anonymkode: 9b6f6...43b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her skal barnet på skolen så sant det ikke trengs øyeblikkelig hjelp av lege. Om nødvendig bæres barnet inn på skolen med makt.

Anonymkode: 9d5af...245

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Konsekvensen kan jo være at de ikke lærer bedre rettskriving enn moren sin. Det burde være skremmende nok for noen.

Anonymkode: 08ee6...ab3

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Skulk får den konsekvensen at vi foreldre ikke gir melding til skolen om grunnen til fraværet. Da blir det registrert som skulk/ugyldig fravær, og på ungdomsskolen fører det til nedsatt orden. 

Anonymkode: 33941...560

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, MadameDeRosa skrev:

😳

Anonymkode: ed858...2a3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du lar vel ikke datteren din være hjemme fra skolen om hun ikke er syk?

Anonymkode: ed858...2a3

Skrevet

Har selv ei på 13, og fra hun var liten har vi hele tiden hatt den holdningen at man SKAL på skolen. Er man ikke på skolen er man for syk til trening, venner osv den dagen. 

Resultatet nå er at de gangene hun sier at hun er for dårlig til skolen, så tror jeg på henne. Det skjer så sjelden, og som regel sier hun at hun går på skolen og prøver. 

Har hun høy feber og ikke orker noe annet enn å ligge i senga kan hun glo på Netflix hele dagen for min del. Jeg orker heller ingenting når jeg er så syk. 

Hadde jeg oppdaget at hun skulket hadde det blitt månelyst. Jeg hadde bedt om møte med skolen (om det hadde skjedd mer enn en gang) sammen med henne for å vise alvoret i det, manglende motivasjon er faktisk bare tåpelig! Det hadde vært inndragelse av frihet og tekniske ting, jeg hadde bedt skolen om å få leksene (vi får ikke lekseplan), hun hadde fått gjøre dem mens jeg satt der med henne og hun hadde fått hjelpe meg med en drøss med kjedelige ting som MÅ gjøres allikevel... Type rydde i boden, hva vet jeg.... Det hadde IKKE vært hyggelig stemning i heimen om dette var gjentagende... Da hadde jeg fysisk fulgt henne på skolen. 

Høres nesten ut som om du har gitt opp, TS? Eller stilltiende tillater det? Du må ta tak, 13-åringer tror de er voksne, men de skjønner ikke hvordan valgene deres nå påvirker framtiden deres. 

• Liker 5
Skrevet

Og når det er sagt: jeg hadde forlangt oppførsel også. Hun hadde ikke fått lov til å oppføre seg som en dritt mot lærere osv fordi jeg tvang henne på skolen. Altså ikke negativ oppførsel fordi det er hennes "rett" når hun tross alt befinner seg på skolen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her skal barnet på skolen så sant det ikke trengs øyeblikkelig hjelp av lege. Om nødvendig bæres barnet inn på skolen med makt.

Du høres jo helt sprø ut! Så hvis barnet har feber så får han/hun ikke være hjemme?? Det krever overhodet ingen lege for bare feber.

Anonymkode: 89e6e...13b

• Liker 5
Skrevet
6 timer siden, SoWhat? skrev:

Tenkte mest på det med mobil. Kjedelig å være syk da, og det er jo koselig med besøk også. Men jeg skjønner at en kan gjøre "tiltak" for å forhindre skulk.

Man skal være hjemme fordi man trenger å hvile og komme seg. Om det er kjedelig? So what? Helt uaktuelt med koselig besøk om man er syk her.

Hvis det er kjedelig, vil det hjelpe barnet til å forstå at sykedag hjemme ikke er et gøyalt alternativ til skolen. 

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, ViljaH skrev:

Man skal være hjemme fordi man trenger å hvile og komme seg. Om det er kjedelig? So what? Helt uaktuelt med koselig besøk om man er syk her.

Hvis det er kjedelig, vil det hjelpe barnet til å forstå at sykedag hjemme ikke er et gøyalt alternativ til skolen. 

Ok. Er ihvertfall glad jeg fikk besøk. Jeg snakker jo ikke om å fake heller. Det er veldig bra foreldre er bestemte og setter grenser osv, men noen virker i overkant. Men min mening. 

Skrevet

Skulking er uaktuelt og ville fått store konsekvenser.

Er hun syk derimot, så får hun selvsagt være hjemme. Og ja, hun kan bruke mobil og se på Netflix/TV. Det gjør jeg også når jeg er syk. Hun får derimot ikke gå ut eller ha besøk. Dette har jo med at hun ikke er i form og kan smitte andre.

Når hun er syk gjør hun lekser hvis formen tillater det. Dette avgjør hun selv. Jeg hadde ikke orket å MÅTTE jobbe når jeg er skikkelig dårlig.

MEN, vi snakker mye om at man ikke er hjemme før man virkelig er syk. Og hos oss er aldri det noe problem. Er faktisk et større problem at hun vil gå på skolen av og til selv om hun ikke burde det. Fordi hun har viktige ting som skjer.

Så hvorfor ikke snakke med barnet ditt og høre hvorfor det skulker? Ligger det andre grunner bak?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Så kul du var da

Anonymkode: 35bb5...548

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...