AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #1 Skrevet 27. mars 2019 Fetteren min, hver gang vi samles så sitter han bare og slenger spydige bemerkninger til vennene mine. Hvis ei veier «3kg for mye» for lurer han på om han skal melde henne på Grethe Rode-kurs og sånt. Eller hvis han mener noen er bleke så kaller han de opp, og han er veldig på utseendet til folk. Men han er også en mester i å rakke ned på livsstilen til folk hvis det ikke et sånn han mener den skal være. Det er ikke rom for å se at andre er på en annen måte enn han. Han tror han er fasiten for hvordan man skal er ut og være. Ingen liker han. Prøver å forsvare han. Kanskje han er meget pessimistisk og har kjent han fra han var liten og han har vist mange gode sider til meg men mine venner liker ikke at han er så nedlatende og vil ikke at han skal komme på samlinger. Burde jeg ta opp dette med han, vil helst ikke såre han for han er jo bare et menneske til tross for en klysete oppførsel. Ryktene går om at flere og flere misliker han og vi bor på et sted som er ganske lite så snart må han være helt alene. Det ser han ikke. Noen som har noen gode råd? Anonymkode: 5101b...561
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #2 Skrevet 30. mars 2019 Du burde jo absolutt ta dette opp med han, før han ender opp helt alene. Selv om dette ikke er ditt ansvar på en måte, så er jeg for å være medmenneske og bry seg om de rundt seg. Noe du tydeligvis gjør😊 Du kan jo prøve å si det på en fin måte hvis mulig? Men det er jo ingen garanti for at han vil innse det eller ta dette til seg.. Ikke meningen å dra "diagnose-kortet", men gjør det likevel😅.. Ut i fra det du skriver, er det jo tydelig at de sosiale antennene ikke er helt på plass. Så tenker litt i de baner.. Eller det kan jo være andre ting han sliter med, som gjør at han føler han må hevde seg hele tiden? Ikke godt å si.. Hadde tatt en prat med han hvert fall 😊 Anonymkode: 25734...a32
AnonymBruker Skrevet 30. mars 2019 #3 Skrevet 30. mars 2019 Det er vel noe mer bak. Kanskje han sliter psykisk? Spør han hvorfor og ikke bare hamre ned på han- Anonymkode: 4a089...040
Ripshagen Skrevet 31. mars 2019 #4 Skrevet 31. mars 2019 Høres ut som sosial angst av noe slag. Har sett det selv. Der er som om de setter opp en vegg av falsk selvtillit og er tøff i trynet. Jeg bare overser..men synd for de som har det sånn.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #5 Skrevet 31. mars 2019 16 minutter siden, Ripshagen skrev: Høres ut som sosial angst av noe slag. Har sett det selv. Der er som om de setter opp en vegg av falsk selvtillit og er tøff i trynet. Jeg bare overser..men synd for de som har det sånn. Synes ikke det høres ut som sosial angst. Sosial angst handler blant annet om å være redd for å bli negativt vurdert av andre. Da er man selvsagt ikke spydig og frekk mot alle. Anonymkode: 82e0a...808 1
Ripshagen Skrevet 31. mars 2019 #6 Skrevet 31. mars 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det høres ut som sosial angst. Sosial angst handler blant annet om å være redd for å bli negativt vurdert av andre. Da er man selvsagt ikke spydig og frekk mot alle. Anonymkode: 82e0a...808 Åjoda, det kan man lett være. Det er en håndteringsmetode som du ofte ser hos gutter faktisk. Og man er redd, men skal ikke vise at man er det/bryr seg om hva andre tenker. Kjenner et par slike. MED den diagnosen. Slitsomme folk.
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #7 Skrevet 31. mars 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du burde jo absolutt ta dette opp med han, før han ender opp helt alene. Selv om dette ikke er ditt ansvar på en måte, så er jeg for å være medmenneske og bry seg om de rundt seg. Noe du tydeligvis gjør😊 Du kan jo prøve å si det på en fin måte hvis mulig? Men det er jo ingen garanti for at han vil innse det eller ta dette til seg.. Ikke meningen å dra "diagnose-kortet", men gjør det likevel😅.. Ut i fra det du skriver, er det jo tydelig at de sosiale antennene ikke er helt på plass. Så tenker litt i de baner.. Eller det kan jo være andre ting han sliter med, som gjør at han føler han må hevde seg hele tiden? Ikke godt å si.. Hadde tatt en prat med han hvert fall 😊 Anonymkode: 25734...a32 Å ja. 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er vel noe mer bak. Kanskje han sliter psykisk? Spør han hvorfor og ikke bare hamre ned på han- Anonymkode: 4a089...040 Mulig det. 5 timer siden, Ripshagen skrev: Høres ut som sosial angst av noe slag. Har sett det selv. Der er som om de setter opp en vegg av falsk selvtillit og er tøff i trynet. Jeg bare overser..men synd for de som har det sånn. Ja men han trenger ikke være uhøfflig mot folk for det mener jeg. 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke det høres ut som sosial angst. Sosial angst handler blant annet om å være redd for å bli negativt vurdert av andre. Da er man selvsagt ikke spydig og frekk mot alle. Anonymkode: 82e0a...808 Ja. 2 timer siden, Ripshagen skrev: Åjoda, det kan man lett være. Det er en håndteringsmetode som du ofte ser hos gutter faktisk. Og man er redd, men skal ikke vise at man er det/bryr seg om hva andre tenker. Kjenner et par slike. MED den diagnosen. Slitsomme folk. Så da kaller de folk ufine ting? Anonymkode: 5101b...561
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #8 Skrevet 31. mars 2019 Altså, det kan godt hende at fyren sliter med både det ene og det andre. Det kan kanskje forklare oppførselen men det unnskylder den ikke. Det er ingen diagnose som gjør at man ikke klarer å oppføre seg fint rundt folk liksom. Dersom man ikke klarer å behandle andre fint, så vil ingen være sammen med deg. Det burde jo være åpenbart for de aller fleste, tenker jeg. Jeg tenker du har to valg. Si fra at folk blir såret og at folk ikke vil være sammen med ham når han er ekkel. Eller bare vente til ingen vil være sammen med ham. Mulig det første sårer ham, men det er likevel kanskje bedre enn at han blir venneløs. Og når man oppfører seg som en drittsekk mener jeg helt ærlig at man må tåle å høre det og... Anonymkode: a6d05...587 1
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2019 #9 Skrevet 31. mars 2019 44 minutter siden, AnonymBruker said: (...) Jeg tenker du har to valg. Si fra at folk blir såret og at folk ikke vil være sammen med ham når han er ekkel. Eller bare vente til ingen vil være sammen med ham. Mulig det første sårer ham, men det er likevel kanskje bedre enn at han blir venneløs. Og når man oppfører seg som en drittsekk mener jeg helt ærlig at man må tåle å høre det og... Anonymkode: a6d05...587 Helt enig. Har noen sånne i nær familie og tidligere bekjentskapskrets, og ingen har tall på hvor mange venner og partnere de har klart å drive fra seg med spydighetene sine. Selv bare flirer de og baksnakker verre de som får nok, og går sin vei. Folk har prøvd å si fra gang på gang, på alle mulige måter, uten at det har hjulpet på oppførselen. Så da ender jo slike typer opp alene, gjerne mens synes synd på seg selv og klager over hvor kjipe alle andre er. Synes det blir litt misvisende å kalle det sosialangst. Det handler mer om å være uhyre selvopptatt og samtidig misfornøyd; heller enn å være så veldig redde, er de bitre og sure. Det kommer ut som en veldig negativ form for selvhevdelse, og de tråkker på andre for å føle seg bedre. Og det er grenser for hvor mye andre skal finne seg i. Anonymkode: 286d6...e29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå