Gå til innhold

Det er altfor mange ansatte på eldrehjem for demente som ikke prater norsk og ikke forstår norsk kultur !

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal våre eldres sykdom (demens) være opptreningsinstitusjoner for nye landsmenn som ikke klarer prate godt norsk eller har noen innsikt i norsk kultur eller humor? 

Lærer man overhodet noe om kultur- etikk når man skal jobbe med demente og eldre ? 

Når selv jeg som er ung og frisk ikke forstår hva de ansatte sier og mener hvordan skal min demente eldre slektning klare det? 

Er dette et fenomen kun fordi nordmenn ikke ønsker disse jobbene eller er det fordi avdelingsledere ansetter sine egne , eller er det intergrert inn asylsøkere / flyktninger m mer? Jeg mener at det ikke er forsvarlig å ansette en som ikke prater godt norsk og som ikke forstår norsk kultur, på en institusjon for demente. 

Nei jeg er ikke rasist. 

Anonymkode: 09f68...e89

• Liker 20
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er faktisk ett problem, men man kan ikke gjøre noe med det. Sykehjemmene trenger flere ansatte. Det er rimeligere med ufaglærte og ser bedre ut for kommunen når det er mange minoriteter som jobber ett sted.

Det verste er at her i kommunen så oppfordrer de minoritetsspråklige å søke, og de kommer før en som er norsk.... 

Anonymkode: d6cf7...49b

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal våre eldres sykdom (demens) være opptreningsinstitusjoner for nye landsmenn som ikke klarer prate godt norsk eller har noen innsikt i norsk kultur eller humor? 

Lærer man overhodet noe om kultur- etikk når man skal jobbe med demente og eldre ? 

Når selv jeg som er ung og frisk ikke forstår hva de ansatte sier og mener hvordan skal min demente eldre slektning klare det? 

Er dette et fenomen kun fordi nordmenn ikke ønsker disse jobbene eller er det fordi avdelingsledere ansetter sine egne , eller er det intergrert inn asylsøkere / flyktninger m mer? Jeg mener at det ikke er forsvarlig å ansette en som ikke prater godt norsk og som ikke forstår norsk kultur, på en institusjon for demente. 

Nei jeg er ikke rasist. 

Det er fordi det ikke er nok personell. Det verste er vel at viktige beskjeder om pasienten ikke blir forstått og/eller fulgt opp av alle vikarer. Vi opplever de «nye landsmenn og kvinner» som mye varmere og mer omsorgsfulle enn «de norske». Mer tålmodig og aktiv :) Kultur og språk sammen med de demente er ikke «så viktig», pasienten forstår/husker det sjelden uansett. Det er viktigere med kontakt, omsorg og glede. 

Anonymkode: e98dc...ff6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Innvandrere er enklere for arbeidsgivere å lure på rettigheter. Dessuten har de aller ferreste arbeidsgivere vært opptatt av kvalitet. Det hele handler om økonomi. Og det er sånn gjennomsnittlig billigere å ansette en utlending som ikke kan norsk skikkelig. Trist, men de som styrer landet vårt tillater dette.

Er nordmann og vært ufrivillig uten arbeid i 12 år nå. Får ingenting.. det er gale altså når jeg nesten tar hva som helst.. men det er utlendingene som får jobben enda dem ikke kan norsk.

Anonymkode: 0ba20...495

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er faktisk ett problem, men man kan ikke gjøre noe med det. Sykehjemmene trenger flere ansatte. Det er rimeligere med ufaglærte og ser bedre ut for kommunen når det er mange minoriteter som jobber ett sted.

Det verste er at her i kommunen så oppfordrer de minoritetsspråklige å søke, og de kommer før en som er norsk.... 

Takk, føler jeg har tatt opp et meget sensitivt tema. 

Men det får heller være at folk tror jeg er rasist. Dette går på helsen og livskvaliteten til min demente eldre slektning. 

Hva kan man gjøre? 

Jeg opplever at de ansatte stort sett smiler og jatter med men at ingen konkrete tiltak blir gjort.

jeg ser med egne øyne at de som prater godt norsk og forstår norsk humor og kultur når bedre frem til vedkommende og stell og måltider blir gjennomført uten problemer i motsetning til veldig ofte ellers. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, føler jeg har tatt opp et meget sensitivt tema. 

Men det får heller være at folk tror jeg er rasist. Dette går på helsen og livskvaliteten til min demente eldre slektning. 

Hva kan man gjøre? 

Jeg opplever at de ansatte stort sett smiler og jatter med men at ingen konkrete tiltak blir gjort.

jeg ser med egne øyne at de som prater godt norsk og forstår norsk humor og kultur når bedre frem til vedkommende og stell og måltider blir gjennomført uten problemer i motsetning til veldig ofte ellers. 

Hva sier de når du tar det opp da? 

AnonymBruker
Skrevet

Farmor bodde på et sykehjem som fikk pris for at de var så inkluderende og multikulturelle... Stort oppslag i avisen, blomster og kake og gratulasjoner av ordføreren. 

Og der satt Farmor, 90 og dement, og klarte ikke kommunisere med de ansatte. JEG klarte ikke kommunisere med dem engang. Det var umulig å gi beskjeder om ting. Hun fikk servert mat hun ikke tålte, om og om og om igjen, for de skjønte ikke forklaringene om allergiene hennes. Hun ble satt ut i solen til tross for klare beskjeder skriftlig og muntlig om at hun IKKE måtte sitte i solen fordi hun gikk på medsiner som førte til store blodutredelser om hun ble utsatt for sollys. Hun satt og skalv i rullestolen og klarte ikke få dem til å skjønne at de måtte lukke vinduet eller flytte henne lenger unna for hun frøs sånn. 

Det var helt forferdelig. Og sånn er det der fremdeles. 

Anonymkode: e24e3...c6e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Enig med TS. Helt katastofalt, faktisk.

Anonymkode: 6abab...5eb

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Enig med TS. Helt katastofalt, faktisk.

*katastrofalt

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er det i hjemmetjenesten også. Min mor hadde en som skulle handle inn for henne. Det gikk dårlig, han kjøpte hele tiden feil varer og misforstod beskjeder. Ikke lett dette. 

Anonymkode: a2b77...6ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei jeg er ikke rasist. 

Det er sant som du sier men det er dessverre en veldig fysisk tung jobb med dårlig lønn og man får ingenting på forsikringen hvis man pådrar seg en prolaps (og det er FORVENTET :overrasket:).. Når yrket er så lite attraktivt og krever så mye men gir så lite i form av at du skal jo opp og frem også i livet.. Ja så er det ikke rart det kom en bråte med ringevikarer (de som søker og JA de som søker er svært lite ektefødte nordmenn) og masse menn fra "menn i helse", menn og kvinner fra syria, eritrea, etiopia, serbia som kommer som vikarer og/eller via "norsk i praksis" eller via nav. Det er ellers LAV bemanning, HØY pleietyngde og pleiemengde og DÅRLIGE helseutsikter for arbeidstaker. Så noen frivillige, noen som skal lære norsk, noen fra nav i tillegg til vanlige lærlinger, sykepleiestudenter etc gjør det mulig å komme seg gjennom uken..

Anonymkode: 6b68b...b3d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært i praksis på mange eldrehjem løpet av VGS og jeg er helt enig med deg. Det oppsto ofte kommunikasjonsproblemer mellom beboere og ansatte pga den ansatte ikke kunne ordentlig norsk. 

Det er vel fordi dem er billigere å ansette. Jeg har ikke satt med noe ordentlig inn i det egentlig. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med TS. Dette gjelder eldreomsorgen under ett, ikke bare sykehjem og demente. Det hjelper ikke om de vil aldri så vel, når de ikke forstår hva som blir sagt. Min far er svak og har vanskelig for å snakke. Men bruker man tid, er det mulig å få med seg hva han ønsker. Da er det et dobbelt problem med innvandrere : de har hverken tid (generelt problem i eldreomsorgen) og de forstår norsk dårlig. Når jeg så kommer, er han helt fortvilet, for de ansatte har ikke forstått at han har vondt, må på toalettet eller noe annet som er viktig for han å få formidlet.

Men det er vel vanskelig å få nok folk, og kommer man som "vanlig" innvandrer, mener jeg det er et krav for opphold at man har jobb og kan forsørge seg selv. Enkleste tilgang på jobb er i helsevesenet.

Men nå skal det også sies at jeg flere ganger har opplevd at norske pleiere ikke tar seg tid til å lytte til hva min far prøver å si. De bare prater i vei på autopilot, har bestemt seg på forhånd for hva han vil, og er lite flink til å lytte. 

Jeg håper jeg aldri trenger å ende mine dager på sykehjem !

Anonymkode: 9c8e4...8aa

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Farmor bodde på et sykehjem som fikk pris for at de var så inkluderende og multikulturelle... Stort oppslag i avisen, blomster og kake og gratulasjoner av ordføreren. 

Og der satt Farmor, 90 og dement, og klarte ikke kommunisere med de ansatte. JEG klarte ikke kommunisere med dem engang. Det var umulig å gi beskjeder om ting. Hun fikk servert mat hun ikke tålte, om og om og om igjen, for de skjønte ikke forklaringene om allergiene hennes. Hun ble satt ut i solen til tross for klare beskjeder skriftlig og muntlig om at hun IKKE måtte sitte i solen fordi hun gikk på medsiner som førte til store blodutredelser om hun ble utsatt for sollys. Hun satt og skalv i rullestolen og klarte ikke få dem til å skjønne at de måtte lukke vinduet eller flytte henne lenger unna for hun frøs sånn. 

Det var helt forferdelig. Og sånn er det der fremdeles. 

Anonymkode: e24e3...c6e

Sånn er det for min slektning  også.

Jeg gjentar og gjentar beskjeder men ingenting  blir tatt hensyn til. 

De ansatte bare smiler og ler men de forstår tydeligvis ikke , Evt gir blaffen i hva jeg sier .  Jeg er så UTROLIG lei av måten de prater meg etter munnen (for å unngå konflikt jeg er en «vanskelig» pårørende) , og hvordan de prater over hodet på min demente slektning som faktisk forstår mer enn h*n klarer å uttrykke !!!

feks klarte en av pleierne å omtale vedkommende som sint når h*n er både redd og har smerter og samtidig blir nærmest bjeffet til på gebrokkent norsk! Av og til lurer jeg på om de ansatte har fått noen innføring i hva demens er og Hvorfan kommunikasjon med demente burde foregå?!? 

Når JEG ikke skjønner hva de sier (de prater fort på gebrokkent norsk) så hvordan Skal demente klare det?!?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi det ikke er nok personell. Det verste er vel at viktige beskjeder om pasienten ikke blir forstått og/eller fulgt opp av alle vikarer. Vi opplever de «nye landsmenn og kvinner» som mye varmere og mer omsorgsfulle enn «de norske». Mer tålmodig og aktiv :) Kultur og språk sammen med de demente er ikke «så viktig», pasienten forstår/husker det sjelden uansett. Det er viktigere med kontakt, omsorg og glede. 

Språk er vel kanskje også litt viktig? Hvis en pasient sier "Jeg vil på do", og pleieren smiler og svarer "Ja, ja", for så å gå videre uten å oppfatte at pasienten trenger hjelp til et dobesøk. Eller om man som kollega spør "Kan du servere frokosten til Gerd?", og en annen kollega svarer "Ja" selv om h*n ikke har forstått budskapet. Etterpå ser man at Gerd fikk aldri frokosten sin. En viss norskforståelse og evne til kommunikasjon burde absolutt vært obligatorisk. 

Anonymkode: 22d42...f45

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Språk er vel kanskje også litt viktig? Hvis en pasient sier "Jeg vil på do", og pleieren smiler og svarer "Ja, ja", for så å gå videre uten å oppfatte at pasienten trenger hjelp til et dobesøk. Eller om man som kollega spør "Kan du servere frokosten til Gerd?", og en annen kollega svarer "Ja" selv om h*n ikke har forstått budskapet. Etterpå ser man at Gerd fikk aldri frokosten sin. En viss norskforståelse og evne til kommunikasjon burde absolutt vært obligatorisk. 

Samme tenker jeg. Kan ikke tenke meg noe verre enn å bli Glist og smilt til av personale som ikke skjønner at jeg feks er i smerte. Noe så grusomt. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Gode norskkunnskaper burde ha vært obligatorisk i eldreomsorgen. Tråden her får meg til å ønske at jeg aldri havner på sykehjem. Jeg vil heller dø.

Anonymkode: 054b2...5cc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Shit, det er blitt ganske ille.. trist at det alltid er de eldre ting skal gå utover! Må være tungt for de og samtidig se hvor annerledes Norge er kulturmessig nå enn da de vokste opp. Selv jeg synes det er trist, ennå jeg bare er 25 år..

Anonymkode: ff298...0a5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke når språket ikke lenger er der. Som etterhvert skjer med demente. Da er andre ting mye viktigere. Omsorg og varme. Musikk og samhandling uten språk. Der er «norske» dårlig. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer før en norsk? Nei, de ufaglærte kommer før de med utdannelse eller fagbrev. Jeg har asperger og depresjoner, snakket med nav og de sa at jeg måtte si ja til jobb på eldrehjem dersom jeg fikk det tilbudet. Veldig betryggende... jeg sliter med å skjønne når andre har det vondt noen ganger, det er en del av diagnosen... men de tenker bare penger. Får se når de selv blir gamle og har en ansatt som ikke skjønner når du har vondt,

Anonymkode: 4ce2a...21a

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...