AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #1 Skrevet 27. mars 2019 Har tenkt litt på å gå over på vom og hundemat til min hund på 4 kg. Noen med erfaringer? Blir det dyrt eller like mye penger som tørrfôr? Og hvor mye gir man til en hund på 4 kg? Vil ha alt av tips, er det forresten noen gode grupper på Facebook om det? Anonymkode: 250ff...58d
Tabris Skrevet 28. mars 2019 #2 Skrevet 28. mars 2019 V&H er ikke så veldig dyrt, spesielt ikke for små hunder. En voksen hund skal ha ca 2% av sin kroppsvekt om man fullforer på V&H. Dvs 80 gram om dagen for en hund på 4 kg. En pose kjøttboller koster ca 39 kroner og inneholder 560g, dvs varer i en uke. Dvs at det vil koste ca 150-160 kroner i måneden. For en så liten hund vil jeg anbefale kjøttbollene, det er mye lettere å holde på med enn å dele opp pølser som fort blir dårlige i kjøleskapet når de skal ha så lite om gangen. Med kjøttbollene kan du bare regne ut hvor mye han skal ha og så ta opp det antallet kjøttboller fra fryseren. Noen hunder som går over fra tørrfor (med korn) til V&H kan bli harde i magen, fordi de ikke er vant med et fôr uten karboyhydrater. Det finnes derfor V&H Digestive, som er tilsatt karbohydrater, som er mildere for magen for noen hunder. De kan være en fin overgang, hvis det skulle bli et problem. 5
Sphynx Skrevet 28. mars 2019 #3 Skrevet 28. mars 2019 Snakk med dyrebutikken din om dette. Som Tabris sier, må man tenke på hvilket fôr du gir nå og hvordan overgangen blir. Det pleier å være vanlig at alle som selger VOM har gått kurs. Det blir som regel mye billigere med VOM og det er kjempeflott å råfôre! 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 Takk for svar, begge to :)! Anonymkode: 250ff...58d
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #5 Skrevet 28. mars 2019 Jeg gir min griffon på 5 kg vom. Deler en pølse i 4 også får han en sånn for dagen. Kjøper 10 for 249 på dyrebutikken. Anonymkode: baf46...b4e 2
Gjest Skrevet 28. mars 2019 #6 Skrevet 28. mars 2019 Her går de å 50/50 vom og tørrfor, fungerer helt greit her. Vi har beholdt tørrforet da vi innimellom er på fjellturer, hytteturer og ferie, og da er det ikke alltid like lett å oppbevare vommen på riktig måte. Ellers er jeg fornøyd med det. Har større hunder en dine så kjøper 5 kgs pølser, men kjøttboller burde jo fungerer helt fint når de er små.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #7 Skrevet 28. mars 2019 Fôrer nesten 100% på vom og hundemat, er storfornøyd! Billig er det også, 20 kg for 369 kr. Fine tenner, myk og god pels, fin avføring. Anbefaler deg å starte myk overgang. Start med litt vom over tørrfôret, og i løpet av de neste ukene så gradvis ta mindre tørrfôr og mer vom. De skal ha ca 2% av kroppsvekten sin som Tabris skriver, så ta det som utgangspunkt og reguler deretter. Ene hunden min spiser under 2% av kroppsvekten sin for å ikke bli tjukk, mens den andre hunden min får over 4% for å ikke bli for tynn. Anonymkode: cacb4...60a
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #8 Skrevet 28. mars 2019 Det kommer an på hvor dyrt tørrfor du bruker. Jeg forer så godt som 100% på V&H og er superfornøyd, mye billigere enn tørrforet jeg brukte. Hunden min har fin pels og lite og bra avføring. Jeg har i litt grønnsaker/ris/bær alt ettersom, for hvis ikke blir min veldig hard i magen. Har også i litt olje. Anbefaler å starte veldig rolig, med kanskje 10% V&H sammen med det vanlige foret og så øke sakte, men sikkert. Anonymkode: 3ab1a...6de
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #9 Skrevet 29. mars 2019 Ja, angående avføring - hvis hundene mine fôres på tørrfor (har prøvd 4-5 forskjellige merker over de siste 9 åra) så driter de 3-4 ganger om dagen! Yngste kan bæsje opp til fem ganger om dagen på tørrfôr. Men med VOM bæsjer de 1-2 ganger om dagen, lite og fast med mørk farge. Kommer for alltid til å råfôre, det er helt genialt og man ser virkelig at kroppen på hunden, både utsiden og innsiden, reagerer bra på maten. Anonymkode: cacb4...60a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå