Gå til innhold

Leieboer med nav-garanti har etterlatt leilighet skitten og med masse søppel. Hvem står økonomisk ansvarlig ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende har reist og imøtekommer ikke krav om å vaske ut leiligheten og hente siste rest. 

Leieboer finner på motkrav som ikke har noe med virkeligheten å gjøre. 

Skal nav dekke utvask ? 

Anonymkode: f3602...029

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og DER fikk du den harde læredommen om hvorfor man IKKE leier ut til folk med nav-garanti. Dette må du garantert fikse for egne penger, men du kan jo gjøre et forsøk på å spørre nav. 

Anonymkode: 37f0e...f37

• Liker 43
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og DER fikk du den harde læredommen om hvorfor man IKKE leier ut til folk med nav-garanti. Dette må du garantert fikse for egne penger, men du kan jo gjøre et forsøk på å spørre nav. 

Ja vedkommende gjør jo nettop at man vegrer seg mot å leie ut til de meg nav-garanti igjen. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det einaste som NAV vil garantere for er manglande betaling av husleige. NAV vil sjølvsagt ikkje stille nokon garanti for at klientane ikkje påfører boligen skader og forfall. 

Eg håpar du har teke lærdom dette.

Anonymkode: a32b2...398

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En jeg kjenner gjorde det samme, men han hadde vanlig depositum innbetalt. Med de skadene som var gjort i leiligheten, samt hvor møkkete og rotete det var så dekket ikke depositumet dette. Det har ingenting med NAV garanti å gjøre? :fnise:

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nav garanti er vel bare for husleien? Slik at det er leieboer som er ansvarlig for skader osv. Siden han/hun har nav garanti så tyder det på at vedkommende ikke er betalingsdyktig.  Du kan jo prøve, men sannsynligvis må du dekke dette selv

Anonymkode: cd6f6...759

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, dette var en av grunnene til at vi sluttet å være blåøyde nok til å leie ut til folk med NAV-garanti. Alle tre gangene endte det med tull med husleier, bråk og rot. Da den siste ble tatt i å selge sex i leiligheten, og forlot leiligheten som en søppelplass, sa vi at nå var det nok. Vi har alle tre gangene prøvd å klage til NAV, vi tok til og med advokat den siste gangen, men tro meg - erstatning fra NAV kan du bare glemme! Kjenner fire andre som har leid ut til folk med garanti fra NAV, og samtlige opplevde bare trøbbel og bråk. Eneste jeg har hørt om, som ikke har laget problemer, er alenemoren som leier hos bestemoren min.

Anonymkode: 1dfcf...84c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, puffy123 skrev:

En jeg kjenner gjorde det samme, men han hadde vanlig depositum innbetalt. Med de skadene som var gjort i leiligheten, samt hvor møkkete og rotete det var så dekket ikke depositumet dette. Det har ingenting med NAV garanti å gjøre? :fnise:

Ikke sant. Det kommer an på personene. Så vennligst ikke skjær alle de med NAV-garanti over en kam. Det finnes flere ansvarsfulle mennesker som betaler for seg og det ikke er noe bråk med som har NAV-garanti. Jeg er en av dem.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nav garanti er vel bare for husleien? Slik at det er leieboer som er ansvarlig for skader osv. Siden han/hun har nav garanti så tyder det på at vedkommende ikke er betalingsdyktig.  Du kan jo prøve, men sannsynligvis må du dekke dette selv

Dette stemmer ikke.

Anonymkode: 3c5c4...352

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, puffy123 skrev:

Jo folk har jo nav garanti fordi de ikke har økonomisk kontroll. Har de kontroll på økonomien er det ikke noe problem å hoste opp et vanlig depositum, enten gjennom sparepenger eller depositumslån i en vanlig bank. Folk som har dårlig kontroll på pengene har som regel ikke stålkontroll på andre ting heller, og slike folk er det best å droppe å leie ut til for å minimere risiko. Det betyr ikke at andre ikke kan lage trøbbel, men risikoen er større når folk kommer med nav-garanti. 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det einaste som NAV vil garantere for er manglande betaling av husleige. NAV vil sjølvsagt ikkje stille nokon garanti for at klientane ikkje påfører boligen skader og forfall. 

Eg håpar du har teke lærdom dette.

Anonymkode: a32b2...398

Vi var i møte med NAV første og andre gangen vi tok imot leietaker med garanti fra dem. Da ble vi informert om at de ville dekke garanti for husleie, samt stille forsikring for at evt. skader ble dekt. Viste seg at saksbehandleren ikke snakket sant!! Derfor gikk vi til sak, da person nummer 3 ødela leiligheten.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke sant. Det kommer an på personene. Så vennligst ikke skjær alle de med NAV-garanti over en kam. Det finnes flere ansvarsfulle mennesker som betaler for seg og det ikke er noe bråk med som har NAV-garanti. Jeg er en av dem.

Dette stemmer ikke.

Hvorfor trenger du nav-garanti om du er betalingsdyktig? 

Anonymkode: de152...881

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Dette stemmer ikke.

Det kan TYDE PÅ DET. Om man har nok av penger til å betale depositum så får man ikke nav garanti. Om man får nav garanti så er det mer sannsynlig enn ikke, at man kan betale for skadene 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var i møte med NAV første og andre gangen vi tok imot leietaker med garanti fra dem. Da ble vi informert om at de ville dekke garanti for husleie, samt stille forsikring for at evt. skader ble dekt. Viste seg at saksbehandleren ikke snakket sant!! Derfor gikk vi til sak, da person nummer 3 ødela leiligheten.

Har leid ut til en med nav garanti. De dekker ikke skader, manglende vask osv. Kun manglende husleie. Hvis ikke det har vært endring på dette de siste par årene. Vi var heldige, det var ingen skader, kun litt dårlig nedvask. Jeg tok det selv, så det gikk greit. 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke bare be vedkomne få depositumspenger fra NAV? NAV har jo mulighet til det...

Og så betaler man de 300 kronene det koster for utleieforsikring så kan de ødelegge for en million kroner og ikke betale husleie uten at det gjør deg noe som helst.

• Liker 4
Skrevet (endret)
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i allverden godtok du noe en NAV-saksbehandler sa som sant?

Et hvert møte med NAV bør avsluttes med et skriftlig og hjemlet referat samt garanti for at innholdet i referatet stemmer.

Edit: Og hvorfor i allverden leste du ikke garantien før du godtok den? Absurd dårlig.

Endret av abrasiveRefraction
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev:

Hvorfor i allverden godtok du noe en NAV-saksbehandler sa som sant?

Et hvert møte med NAV bør avsluttes med et skriftlig og hjemlet referat samt garanti for at innholdet i referatet stemmer.

Vi var rett og slett dumme nok til å tro at en kommunal ansatt ikke satt og løy oss i trynet. Vi ba også om å få det skriftlig, men vi var godtroende, og da referatet aldri kom, etterspurte vi det aldri. Vi tenkte at NAV var en bedrift som hadde kontroll nok til at vi følte oss sikre. De tre leietakerne var over en kort periode også, så det gikk såpass raskt at vi ble litt revet med i dragsuget. Vår feil - skjer aldri igjen!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor trenger du nav-garanti om du er betalingsdyktig? 

Anonymkode: de152...881

Det kan TYDE PÅ DET. Om man har nok av penger til å betale depositum så får man ikke nav garanti. Om man får nav garanti så er det mer sannsynlig enn ikke, at man kan betale for skadene 

Jeg var ganske ung da jeg ble syk, og før jeg havnet på aap mottok jeg sosialstønad. På sosialstønad kan man ikke eie noe eller spare noe, så jeg brukte alle sparepengene mine på livsopphold. Jeg har alltid betalt husleie innen frist og ikke ødelagt noe. Jeg har vært på leiemarkedet med NAV-garanti i 7 år.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Denne tråden handler ikke om utleie til folk m navgaranti generelt men om spesifikke sak i hi :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer ikke.

Vel, indirekte gjør det nok det jo.

Anonymkode: 894e4...5ae

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi var rett og slett dumme nok til å tro at en kommunal ansatt ikke satt og løy oss i trynet. Vi ba også om å få det skriftlig, men vi var godtroende, og da referatet aldri kom, etterspurte vi det aldri. Vi tenkte at NAV var en bedrift som hadde kontroll nok til at vi følte oss sikre. De tre leietakerne var over en kort periode også, så det gikk såpass raskt at vi ble litt revet med i dragsuget. Vår feil - skjer aldri igjen!

Det er ikke løgn når man er kunnskapsløs. De bare vet ikke bedre. 

Vet du hva forskjellen på sosionomer og sosiologer er? Sosionomene havner forran skranken på NAV, men bare så vidt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...