Gå til innhold

Litt hjelp for 17åring

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hei!

Er nå snart ferdig med 2. året allmenn, og er drittlei!! Som dere kanskje vet, er allmenn 3 år, men jeg orker ikke gå enda et år! Har dere noen tips for hva jeg kan gjøre? Ting er bare så kjipe nå... Aner ikke hva jeg vil bli heller, men interessene mine er fotografier, åndelighet, dyr, verdensrommet og musikk. Håper på noen tips, om ikke bare støtte... :roll: ... Hm... frisør, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Ikke slutt på skolen, selvom du har lyst til å slutte/ta en pause nå kommer du til å angre etterhvert! Etter sommerferien går det bedre, ett år til går fort. Neste år er du russ også, det er jo kjempeartig!

Så kan du heller ta deg et friår etter tredje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med et år på folkehøgskole? Der kan du for eksempel søke deg inn på en dyre- foto- musikklinje for å llære emr om hobbyene dine! Og sosialt er det også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel

Vet godt hvordan det er, men jeg er enig med Rosin likevel - ikke slutt! Hvis du sørger for å bruke sommerferien "riktig", gjør de to månedene underverker for energien og motivasjonen. Vent i det minste til august før du bestemmer deg!

Siste året på allmenn er hardt, men det er da godt å få det unnagjort også? Det er mye å gjøre, men da går tiden nesten skremmende fort også. Bare to år på videregående er dessuten ikke verdt noen ting, så hvis du vil studere videre du fullføre. Jeg kjenner og vet om en del som har tatt videregående i flere etapper, blant annet fordi de var slitne og trodde de ikke orket mer, men felles for dem alle var at det var like hardt, om ikke verre, da de begynte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis grunnene til at du ikke synes alt er supert har noe med miljøet å gjøre kan du jo bytte skole? Evt søke deg til en litt annerledes skole? Hva med den norske skolen på Gran Canaria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du slutter kan det være vanskelig å begynne igjen. Dessuten må du gå i klasse med noen du ikke kjenner. Anbefaler deg å fullføre, og så kan du gjøre noe annet om ett år. Det siste året på videregående går kjempefort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Men hvorfor skal jeg fullføre allmenn hvis jeg likevel skal gå noe som ikke krever generell studiekompetanse? Jeg mener, jeg har jo allerede sløst bort 2 år om jeg f.eks. vil bli kokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende du har lyst til å studere noe annet senere. Litt kjedelig og skulle ta opp fag fra videregående da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du sa jo selv at du ikke visste hva du ville bli. Du vil alltid angre hvis du ikke tar studiekompetansen nå når du er over halveis. Det blir så mye vanskligere og dyrere å evt. ta dette senere.

Frisør? Kokk? Dette virker jo som ting du bare finner på nå.

Fullfør siste året. Alle synes det er kjedelig, men tro meg, det kommer til å gå fort. Som andre sier, du er russ og det blir jo veldig gøy!

Ta deg heller et friår etter vgs.

Lykke til! Ikke gjør sammen feilen som alle andre råder deg fra å gjøre. Du vil se når du blir eldre at det å slutte på vgs fordi du er lei kan få store følger. Man forandrer seg mye på de årene og hva hvis du om to år vil bli sykepleier? Da er løpet kjørt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Slutter meg til resten: Bit tenna sammen og kom deg gjennom videregående.

Det er mye vanskeligere å ta det opp seinere enn å ta det nå når du er i gang.

Og du har tusen ganger flere muligheter med fullført allmennfag enn med bare to år fullført.

Men hvis du virkelig ikke orker - så vil jeg også anbefale et år på folkehøyskole. De fleste skolene har løpende opptak fram til skolestart, så det er sannsynligvis ikke for seint å søke nå.

Her er det oversikt over folkehøyskoler:

http://www.folkehogskole.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg ville absolutt fullført, fordi et slikt "hull" i CVen kan bety at du mister drømmejobben! Tenk deg det, du får NESTEN drømmejobben, men det som mangler er det siste året på videregående. Ikke fordi du mangler det faglige, men fordi de som ansetter ikke tror du klarte å gjennomføre det...

Men samtidig kan du jo nå bestemme deg for hva skal gjøre etterpå. Reise til utlandet et år og studere eller jobbe som au pair? Folkehøyskole? Du kan planlegge mye nå, mtp finansiering, hvor du vil reise osv. Da har du noe å se frem til, en gulrot som venter etter du har vært russ og vært tøff nok til å gjennomføre noe du ikke egentlig er motivert for. Da har du virkelig gjennomført noe og fortjener en belønning! :)

Bit tennene sammen, det er ikke sikkert det er så ille som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ser at de andre ber deg om å bite tennene sammen og fullføre løpet. I utgangspunktet er jeg enig med deg, men....

Jeg har selv en datter som av ulike grunner ikke vil klare å fortsette. Siden hun er rettighetselev et par år til så er vi blitt enige om at det er greit med et friår. Hun tar et år på folkehøgskole. Med stipend og studielån så er det fullt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hei!

Er nå snart ferdig med 2. året allmenn, og er drittlei!! Som dere kanskje vet, er allmenn 3 år, men jeg orker ikke gå enda et år! Har dere noen tips for hva jeg kan gjøre? Ting er bare så kjipe nå... Aner ikke hva jeg vil bli heller, men interessene mine er fotografier, åndelighet, dyr, verdensrommet og musikk. Håper på noen tips, om ikke bare støtte...  :roll: ... Hm... frisør, kanskje?

Hold ut til ferien. En lang ferie vil snu lysten til å slutte? Du vil angre om du slutter. Du har så mye bedre plattform å stå på om du holder ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil virkelig anbefale deg å holde ut et år til. Snakker av erfaring,jeg orket ikke mer etter to år og sluttet for jeg mente at jeg ikke trengte det. Nå angrer jeg bittert for nå har jeg lyst til å studere igjen. Tar nå det siste året på voksenopplæring og det er ikke lett, spesielt økonomisk. Så hold ut,det er ikke noe gøy å finne ut om noen år at du vil studere alikevell og så må begynne på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler virkelig å fullføre. Går også allmenne fag, og holder på med siste året. Skal ikke legge skjul på at jeg er DRITTLEI jeg også, men dette året har gått utrolig fort. Mye fortere enn både GK og VK1. Så hold ut, for all del.

Jeg aner heller ikke hva jeg skal finne på etter at jeg er ferdig. Tenkte litt på frisør, stylist, make-up skole. Der trenger jeg ikke spesiell/generell studiekompetanse, MEN du kan spare masse av tid, da du slipper almennfagene. Er ikke det fint da?

Nei, du må fortsette ja. Tror du kommer til å angre i ettertid om du slutter.

Lykke til :trøste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg anbefaler folkehøgskole! Det året får du oppleve nye ting, bli kjent med nye mennesker, et nytt sted, og du får bruke året på noe du har lyst til å gjøre. Og ikke minst kan du bruke året til å tenke over hva du vil gjøre videre. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjesta

Takk for svar alle sammen! Ja, jeg har bestemt meg for å bite tenna sammen, og bare holde ut, selv om jeg ikke kan fordra klassen jeg går i... :roll: Men dere har poeng alle sammen, og vet jeg ikke hva jeg skal gjøre etterpå, vurderer jeg sterkt folkehøyskole. Takk igjen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Ja' date=' jeg har bestemt meg for å bite tenna sammen, og bare holde ut, selv om jeg ikke kan fordra klassen jeg går i... :roll: [/quote']

Flott innstilling :klappe: ! Det er kjipt, men lærerikt å gå en klasse der man i utgangspunktet ikke trives. Kanskje det er andre som ikke trives? Kan hende har klassen forandret seg etter sommerferien, alle er i alle fall blitt litt eldre (2 måneder :ler: ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å høre at du har fått nytte av rådene våre :)

Jeg ønsker deg lykke til fremover :klem: Og husk, det er sommerferie snart!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vil bare legge til at dette med klassemiljø er veldig viktig.. Går selv VKII allmennfag i en klasse jeg stortrives i, og nå som russetida er i gang gruer jeg meg mer og mer til når vi blir spredd over hele landet.. Dersom du mistrives vil jeg råde deg til å bytte/klasse eller skole, det er utrolig trist når en kjip klasse kan gjøre en umotivert og skolelei.. Men for all del, det er bare 1 år igjen, og det går så utrolig fort, og er så sykt moro! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...