Gå til innhold

Svigermor henger meg ut for å kjøpe dyre ting

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lang historie kort har jeg vært sammen med mannen min i 7 år, og vi flyttet til hans hjemby og kjøpte hus der for ca 4 år siden. Før dette bodde vi langt unna, og svigermor hadde ikke vært på besøk.

Nå ser vi svigermor i snitt et par ganger i uka, og jeg er så lei av å få slengbemerkninger på såkalte "dyre" ting. Okei, en del av det er dyrt, men jeg må da selv få velge hva jeg kjøper.

F.eks ting hun reagerer på er at jeg kjøper Chanel-neglelakk, har en designerstol i stuen, noen dyre kjoler osv. I familieselskap kan hun finne på å poengtere høylytt at jeg f.eks har på dyr neglelakk, i et ganske stygt tonefall. Typ hvis man snakker om neglelakk (tilfeldig valg av tema her) kan hun finne på å si "HAH, ja TONE kjøper jo neglelakk fra chanel. Skulle tro hun trodde den neglelakken var noe finere enn den billige". Den dyre stolen i stuen har hun flere ganger hintet til at jeg er en idiot som har, for barnet vårt kommer til å ødelegge den/en dag er den ikke trendy/blabla.

Jeg er så dritt lei. Jeg kjøper lite, men dyrt. Har alltid gjort det, og syntes det er greit. Blir sett på som det "luksusdyret", men føler meg virkelig ikke det. Det ironiske er at svigermor kjøper x10 ting for samme prisen av det jeg kjøper for. Eventuelt dyrere. Dvs hvis jeg kjøper en kjole til 3000 kr, så kan svigermor lett kjøpe 5-6-7 andre plagg til 3-4000 totalt. 

Har prøvd å ta det opp med henne, og da bare sier hun sånn at alle er forskjellige osv. 

Anonymkode: 805cc...d18

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt kjærlighet og omtanke inni der et sted. Hun er vel bekymret for økonomien deres, at dere plutselig skal få det trangt, hun syns du er god nok som du er uten Chanel-neglelakk, hun mener dere kunne brukt de hardt opptjente pengene deres på noe annet gøy, ferieturer/hytte osv. Du får være overbærende med henne.

Anonymkode: 2233e...a45

• Liker 18
Skrevet (endret)

Hvis hun sier at alle er forskjellige, så bør hun lære seg å takle at folk er, uten å komme med uttalelser som hun gjør.

Mødre og svigermødre kan gå en på nervene! Men en må enten si fra at det holder. Ellers må en bare overhøre rett og slett. Det er lite pent av henne å si ting om deg i selskaper. Makan 

Ja og de mener det ikke alltid vondt! 

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan i alle dager vet hun dette?

Svigermor har 1) aldri sett hva slags type neglelakk jeg bruker 2) hadde hun sett chanel hadde hun ikke visst hva det er. 3) hadde hun (tross alt) poengtert at chanel er så dyrt ville jeg bare påpekt at en flaske neglelakk fortsatt kostet mindre enn dagens middag. 

Tilsvarende. Hadde hun sett en stol i stua hadde hun ikke hatt noen som helst formening om hvorvidt den kostt 200 eller 20 000, med mindre noen fortalte henne det. 

Anonymkode: 9874c...2aa

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er litt kjærlighet og omtanke inni der et sted. Hun er vel bekymret for økonomien deres, at dere plutselig skal få det trangt, hun syns du er god nok som du er uten Chanel-neglelakk, hun mener dere kunne brukt de hardt opptjente pengene deres på noe annet gøy, ferieturer/hytte osv. Du får være overbærende med henne.

Anonymkode: 2233e...a45

Vi reiser og har det fint.

Istedenfor å ha mye sminke og bytte ut ofte f.eks, kjøper jeg en neglelakk, en mascara, et pudder, en parfyme etc, og bruker det til det er tomt.

Bytter sjeldent ut noe - har samme tøyet i mange mange år.

Jeg er overbærende, men nå har det begynt å bli ganske irriterende, og ikke minst pinlig.

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvordan i alle dager vet hun dette?

Svigermor har 1) aldri sett hva slags type neglelakk jeg bruker 2) hadde hun sett chanel hadde hun ikke visst hva det er. 3) hadde hun (tross alt) poengtert at chanel er så dyrt ville jeg bare påpekt at en flaske neglelakk fortsatt kostet mindre enn dagens middag. 

Tilsvarende. Hadde hun sett en stol i stua hadde hun ikke hatt noen som helst formening om hvorvidt den kostt 200 eller 20 000, med mindre noen fortalte henne det. 

Anonymkode: 9874c...2aa

Jeg er 32 år, min svigermor er 53. Hun er generelt "hip" og er oppdatert. En dag hun var på besøk (ikke planlagt) sto neglelakk, neglefil osv ute på badeservanten fordi jeg hadde brukt det dagen før. Tror ikke hun aner hva det koster, bare at hun vet hva chanel er og antar det er svindyrt.

Den stolen i stua vet hun hva koster fordi hun spurte hvor mye den kostet, og jeg var ærlig. Ser ikke noe poeng i å lyve. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg høres nesten litt ut som hun har mindreverdighetskomplekser.. 

Anonymkode: 3775f...1ab

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg høres nesten litt ut som hun har mindreverdighetskomplekser.. 

Anonymkode: 3775f...1ab

Jeg synes det motsatte. 

Anonymkode: 0f3c1...a55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Neste gang hun kommenterer noe, svarer du med et smil:  ja, folk er forskjellige og bra er det. 

Anonymkode: 5a1b1...d70

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Svar med samme mynt da, hvis hun bruker mer penger enn deg. «Åja, men svigermor bruker xxx kr på xxx, og tror det er noe bedre!»

Anonymkode: 350d8...292

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

'Jaja, én neglelakk fra Chanel er uansett ikke dyrere enn 20 fra Cubus. Jeg bruker bare én farge, så da ser jeg ingen grunn til å hamstre førti.' Med den tørreste stemmen du kan oppdrive.

Anonymkode: 50397...912

• Liker 8
Skrevet

Begynn og kjøp Lippman-lakker. De er litt dyrere enn Chanel, og veldig gode. De kjenner hun ikke... 😉

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Kontormus skrev:

Begynn og kjøp Lippman-lakker. De er litt dyrere enn Chanel, og veldig gode. De kjenner hun ikke... 😉

Hvordan vet du at hun ikke kjenner Lippmann lakker? 

Skrevet
Akkurat nå, OPIgirl skrev:

Hvordan vet du at hun ikke kjenner Lippmann lakker? 

Jeg VET ingenting. Men antar at siden hun har hengt seg opp i merket Chanel, så vet hun trolig ikke at det finnes tilsvarende som er enda litt dyrere.

Skrevet
1 minutt siden, Kontormus skrev:

Jeg VET ingenting. Men antar at siden hun har hengt seg opp i merket Chanel, så vet hun trolig ikke at det finnes tilsvarende som er enda litt dyrere.

Ok. 

Gjest NotYou
Skrevet (endret)

Kan du ikke bare be mannen din om å si fra at mora får holde kjeft? Hva dere bruker penger på har da ingen noenting med.

Endret av NotYou
AnonymBruker
Skrevet

Så slitsomt. Du må sette foten ned. 

Anonymkode: 89599...b4a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det må være innafor å si at «vet du, jeg synes det er litt ubehagelig at du så ofte kommenterer hva ting koster eller at ting er dyrt. Du kan ta det helt med ro angående vår økonomi, og jeg hadde satt pris på at du holdt meningene dine om dette temaet for deg selv». 

Anonymkode: a939b...57a

• Liker 2
Skrevet

Min erfaring med slike situasjoner er at det fungerer best å si akkurat hvordan man oppfatter disse kommentarene, viktig at andre også er til stede da effekten blir større. 

Eksempelvis; Dere er i et selskap og du hører det kommer en kommentar som er a la den om neglelakken. Da sier du rolig og direkte « når du kommenterer mine kjøp på den måten der blir jeg lei meg. Jeg mener at det er bedre å kjøpe få men dyrere ting, i stedet for en rekke billigere. Jeg forstår at vi er uenige der, men det er fint om vi bare kan la dette ligge fremover og være enig om å være uenige.» Ved å spille på «vi» er også sjansen for at hun ikke går rett i forsvar større. Du unngår også å angripe henne tilbake, noe som bare bringer deg ned på hennes nivå.. 

Hvis svigermor tross dette fortsetter med slike kommentarer vil hun fremstå veldig dårlig i andre familiemedlemmers øyne. Fortsetter hun likevel hadde jeg bare hevet meg over det, og forsøkt å ikke bruke mer energi på det. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Haha, Chanel neglelakk faktisk. Har rundt 30 forskjellige av de..😂

Men Jeg ville sagt ifra på en pen måte.

Anonymkode: 301df...c83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...