Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! 

Skal på jobbintervju om noen dager. Har blitt bedt om å gi kopi av attester av tidligere arbeidserfaringer (noe som er normalt innenfor bransjen). Jeg har totalt fire attester fra tidligere jobbforhold, der tre av dem er særdeles positive og gjenspeiler både mine personlige og jobbrelaterte egenskaper. Den fjerde attesten er derimot særdeles negativ, da jeg kom i en konflikt med en medarbeider som eskalerte mer enn det burde. Vi var begge to årsaken til at dette skjedde, da vi rett og slett hadde to helt ulike måter å arbeide på. Jeg gjorde det som var forventet etter avtale, mens den andre parten likte å ta ting på sparket og hadde dermed aldri forberedt seg i forkant (selv om dette var avtalt på forhånd). Min medarbeider sendte derfor en skriftlig klage til sjefen, noe som førte til at saken fikk et etterspill. Det står derimot i rapporten at jeg tok klagene på alvor og var villig til å endre på meg, slik at sammarbeidet gikk enklere. Det er likevel en tydelig negativ undertone gjennomgående i hele rapporten. Burde jeg legge frem alle rapportene for arbeidsgiver, eller burde jeg oppgi bare de to siste rapportene (og dermed unngå å levere den som er utelukkende negativ) eller vil det bli sett på som positivt at jeg var villig til å gjøre store endringer for å få ting til å fungere (selv om det foreligger en negativ undertone i rapporten)?  

Noen som har noen forslag til hva som bør gjøres?

Endret av Iben94
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du tar ikke med rapporter på jobbintervju. Dropp den negative attesten og rapportene, tre attester er mer enn nok.

Anonymkode: ac3cf...ec2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vanlig å gi attester på den måten lenger -bekreftelse på arbeidsforhold ja, men hadde heller tatt med navn og nummer til referanser på de som du tenker kan si noe positivt om hvordan du fungerer i jobben -det er gjerne ønskelig med referanser fra 2 siste arbeidsforhold. 

Anonymkode: 8b485...179

• Liker 1
Skrevet

I vår bransje er det vanlig med slike rapporter. De er rangert etter år (1, 2., 3. 4 osv.) , så det vil være merkbart om jeg f.eks. velger å gi arbeidsgiver rapport 1 og 4, og så droppe nr. 2 (som er den negative). Tror dere det ville vært betenkelig om jeg valgte å gi rapport 3 & 4 (fra de to siste arbeidsforholdene). Da vil jeg eventuelt slippe unna den som er utelukkende negativ, men det kan jo virke litt rart?

Arbeidsgiver  ba meg ta med kopier av rapportene. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Iben94 said:

I vår bransje er det vanlig med slike rapporter. De er rangert etter år (1, 2., 3. 4 osv.) , så det vil være merkbart om jeg f.eks. velger å gi arbeidsgiver rapport 1 og 4, og så droppe nr. 2 (som er den negative). Tror dere det ville vært betenkelig om jeg valgte å gi rapport 3 & 4 (fra de to siste arbeidsforholdene). Da vil jeg eventuelt slippe unna den som er utelukkende negativ, men det kan jo virke litt rart?

Arbeidsgiver  ba meg ta med kopier av rapportene. 

Hva slags bransje er dette? Og bruker du ordene attest og rapport om hverandre her? Hvorfor kan du ikke bare ta med de tre positive attestene og drite i den fjerde negative og alle rapportene? Jeg som arbeidsgiver hadde syntes det hadde blitt litt vel mye.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke alle som ber om attest etter endt arbeidsforhold. Kanskje du bare kan ta med de 3 som er positiv? Mener forøvrig at det ikke er innafor å skrive negativ kommentar på attest, kun eventuelle positive kommentarer og hvilket type arbeid. Det bør heller kun skrives en enkel standard attest dersom de ikke har noe positivt å si. 
Har du eventuelt anledning å be arbeidsplassen som gav negativ attest om å lage en ny? Altså si at den har forsvunnet under flytting e.l. og at du har behov for. Kanskje er du heldig og de lager en enkel attest uten noe negativ tilleggsinfo.

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags bransje er dette? Og bruker du ordene attest og rapport om hverandre her? Hvorfor kan du ikke bare ta med de tre positive attestene og drite i den fjerde negative og alle rapportene? Jeg som arbeidsgiver hadde syntes det hadde blitt litt vel mye.

Innenfor barneværnstjenesten. Rapport = en utfyllende beskrivelse av tidligere arbeidsforhold ut fra gitte kriterier (f.eks. evne til samarbeid, taushetsplikt, faglig kompetanse osv). Attest = bekreftelse av tidligere arbeidsforhold. Dette gjelder atlså de utfyllende rapportene. Hver rapport er ca. 5-6 sider. 

Det jeg er redd for er at de er nummererte, slik at det blir tydelig at noen mangler dersom jeg velger å unnlate å levere noen av dem. 

Skrevet
7 minutter siden, Luckiness skrev:

Det er ikke alle som ber om attest etter endt arbeidsforhold. Kanskje du bare kan ta med de 3 som er positiv? Mener forøvrig at det ikke er innafor å skrive negativ kommentar på attest, kun eventuelle positive kommentarer og hvilket type arbeid. Det bør heller kun skrives en enkel standard attest dersom de ikke har noe positivt å si. 
Har du eventuelt anledning å be arbeidsplassen som gav negativ attest om å lage en ny? Altså si at den har forsvunnet under flytting e.l. og at du har behov for. Kanskje er du heldig og de lager en enkel attest uten noe negativ tilleggsinfo.

Joda, i vår bransje er det viktig med slike rapporter. Det er for å kvalitetssjekke de som jobber med sårbare menneskegrupper. 

Kan heller ikke si at jeg har mistet den, da de blir arkiverte. Da får jeg bare en ny kopi av den samme rapporten. Synes også det ikke passer seg å skrive en såpass negativ rapport, men det er hva som er tilfellet. 

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Iben94 said:

Innenfor barneværnstjenesten. Rapport = en utfyllende beskrivelse av tidligere arbeidsforhold ut fra gitte kriterier (f.eks. evne til samarbeid, taushetsplikt, faglig kompetanse osv). Attest = bekreftelse av tidligere arbeidsforhold. Dette gjelder atlså de utfyllende rapportene. Hver rapport er ca. 5-6 sider. 

Det jeg er redd for er at de er nummererte, slik at det blir tydelig at noen mangler dersom jeg velger å unnlate å levere noen av dem. 

Da gir ting plutselig litt mer mening. Kan du printe ut rapportene nå eller i morgen så ser du om de er nummererte eller ikke? Jeg ville så langt det latt seg gjøre unngå å snakke om tidligere konflikter på jobbintervju.

Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da gir ting plutselig litt mer mening. Kan du printe ut rapportene nå eller i morgen så ser du om de er nummererte eller ikke? Jeg ville så langt det latt seg gjøre unngå å snakke om tidligere konflikter på jobbintervju.

Jeg har de allerede printet ut, og de er tydelig nummererte. Har tenkt om jeg skal fjerne disse, men de er oppgitt med både nummerering + dato + kontaktperson. Så det er vanskelig å skulle "manipulere" dem til å ikke være i rekkefølge 😞

Endret av Iben94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...