Gå til innhold

Er det jeg som er urimelig, eller er det mannens jobb som har et problem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mann har blitt kalt inn på teppet på jobben, med mistanke om misbruk av legetimeordning for barn. Arb.giver mener her at min mann og jeg "kjører sammen" på kontrollene, noe vi overhodet ikke gjør..

Jeg er hjemme med en baby, og derfor deler mannen og jeg på omsorgsbyrden i form av legetimer. Men det er jeg som er hjemme når eldste vår skal ha ferie og alle fridagene fra bhg, samt når det er sykt. Mannen sykemelder seg så godt som aldri, og jobber til tross for feber, forkjølelse og smerter..

Jeg er mye trøtt pga.baby og de greiene på natt, og overlater derfor de lengste kjøreturene til mannen. Det er veldig kjærkomment for meg. Men vi kjører som sakt ikke sammen, selv om eldste vår skal ha uttrykt ønske om det.

Bare for å ha det nevnt så overskrider mannen aldri grensen på legetime med barn. Det er selvsagt faste kontroller på eldste vår(4x i året) pga en kroppslig tilstand som må følges med på. 1 gang i året skal jeg innrømme at jeg er med, da den ene kontrollen er lagt i en annen by. Dette for å trygge barnet. Så skal jeg attpåtil innrømme at mannen har vært med på de første kontrollene da barn nr2 var født, hvor vi var sammen..

Synes det er helt utrolig at de kan behandle min mann på denne måten. Er dette virkelig takken for at jeg tar all barnepass for at han skal slippe å løse ut fridager på jobben! 

Vet ikke hva dette dreier seg om, men noen øyevitner er vi ikke redde for. Vi har vårt på det rene og kan med sikkerhet dokumentere om at legetimene er ekte, samt hvem som var med barna. 

På fritiden er det jeg som tar med barna i barneselskap og fritidsaktiviteter, også fordi mannen skal kunne få jobbe så mye som mulig. 

Anonymkode: 7a054...4a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er helt på kanten av hva arbeidsgiver bør tillate seg. Få erklæring fra kontrollene og smell dem i bordet. 

Anonymkode: 517c6...a00

• Liker 30
Skrevet

Det er din manns arbeidsgiver som er problemet. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min mann har blitt kalt inn på teppet på jobben, med mistanke om misbruk av legetimeordning for barn. Arb.giver mener her at min mann og jeg "kjører sammen" på kontrollene, noe vi overhodet ikke gjør..

Jeg er hjemme med en baby, og derfor deler mannen og jeg på omsorgsbyrden i form av legetimer. Men det er jeg som er hjemme når eldste vår skal ha ferie og alle fridagene fra bhg, samt når det er sykt. Mannen sykemelder seg så godt som aldri, og jobber til tross for feber, forkjølelse og smerter..

Jeg er mye trøtt pga.baby og de greiene på natt, og overlater derfor de lengste kjøreturene til mannen. Det er veldig kjærkomment for meg. Men vi kjører som sakt ikke sammen, selv om eldste vår skal ha uttrykt ønske om det.

Bare for å ha det nevnt så overskrider mannen aldri grensen på legetime med barn. Det er selvsagt faste kontroller på eldste vår(4x i året) pga en kroppslig tilstand som må følges med på. 1 gang i året skal jeg innrømme at jeg er med, da den ene kontrollen er lagt i en annen by. Dette for å trygge barnet. Så skal jeg attpåtil innrømme at mannen har vært med på de første kontrollene da barn nr2 var født, hvor vi var sammen..

Synes det er helt utrolig at de kan behandle min mann på denne måten. Er dette virkelig takken for at jeg tar all barnepass for at han skal slippe å løse ut fridager på jobben! 

Vet ikke hva dette dreier seg om, men noen øyevitner er vi ikke redde for. Vi har vårt på det rene og kan med sikkerhet dokumentere om at legetimene er ekte, samt hvem som var med barna. 

På fritiden er det jeg som tar med barna i barneselskap og fritidsaktiviteter, også fordi mannen skal kunne få jobbe så mye som mulig. 

dessverre er mange arbeidsgivere trangsynte, arbeidsgiveren hans er kald og hard og ser ikke lenger enn nesetippen. 

Anonymkode: a7a6f...230

• Liker 4
Skrevet

Så foreldre har ikke lov til å delta sammen kontrollene til barnet, som attpåtil har en spesiell tilstand? 

Og fire ganger i året er ikke mye. 

I tillegg har mannen så og si null fravær. 

Nei, dette synes jeg er merkelig og smålig. 

• Liker 26
Gjest Albbas
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så skal jeg attpåtil innrømme at mannen har vært med på de første kontrollene da barn nr2 var født, hvor vi var sammen..

Hva slags kontroller er dette? Vanlige kontroller på helsestasjonen? Det gir ikke rett til fri eller bruk av sykt barn. 

Det er litt vanskelig å forstå hva du egentlig mener i innlegget ditt, da du snakker om misbruk av "legetimeordning". Det finnes ingen "legetimeordning", så hvis jobben til mannen har en egen "legetimeordning" er de frie til å sette andre betingelser enn kanskje du ser for deg. Hvis det egentlig er snakk om bruk av sykt barn-kvote er reglene for dette klarere, og da må dere eventuelt bare dokumentere hvorfor dere ikke har brukt den ordningen feil. 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Sykdom+i+familien/omsorgsdager#chapter-1

Skrevet

Smålig av arbeidsgiver.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det er mer med denne saken enn det ts skriver, erfaringsmessig i sånne tråder kommer all den relevante infoen etter et par sider. 

Anonymkode: 1407e...8dd

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre gjør seg mindre og mindre attraktive i arbeidslivet når de driver på slik. Mora er ikke i arbeid, likevel må faren ta seg fri bare for å være med en unge til legen. 
Arbeidsgiver har sikkert lært til neste gang de skal ansette noen, å se til om de kan finne noen som ikke har små barn.

Anonymkode: dfd56...ce0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldre gjør seg mindre og mindre attraktive i arbeidslivet når de driver på slik. Mora er ikke i arbeid, likevel må faren ta seg fri bare for å være med en unge til legen. 
Arbeidsgiver har sikkert lært til neste gang de skal ansette noen, å se til om de kan finne noen som ikke har små barn.

Her må også far trå til ved akutt sykdom eller skade. Eller ved vanlige kontroller. Jeg har ikke sertifikat og jeg kan ikke gå to mil til helsestasjonen eller legekontoret med barnet heller. 

Skulle bare mangle at man i et land som Norge får følge opp sine egne barn. Jobben til mannen sier det er en selvfølge at han skal delta på slikt, det er tross alt vårt barn og ikke bare mitt! 

Mer permisjon skal de ha! Men ta med barnet til legekontroll da er man uattraktiv på arbeidsmarkedet. Rart at Norge går rundt da når så mange har barn. Kvinnen gjør alt og har jobb i tillegg, har slipper unna fordi han ikke må bli sliten eller lite attraktiv på jobbmarkedet- er det egentlig slik vi vil ha det? Og er dette likestilling?

Anonymkode: 16a25...d6c

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva er "legetimeordning"?

Anonymkode: e6321...420

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må også far trå til ved akutt sykdom eller skade. Eller ved vanlige kontroller. Jeg har ikke sertifikat og jeg kan ikke gå to mil til helsestasjonen eller legekontoret med barnet heller.

Ekstra vanskelig er det sikkert i og med at det ikke går buss og taxi på strekningen heller. Men lite lurt å bo så avsides om du ikke har lappen, da.
Hvordan overlevde menneskeslekten tidligere? Et stort mysterium at de ikke rett og slett døde ut når mannen ikke hadde bil.

• Liker 1
Gjest Kritt
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom han er like lemfeldig med fakta overfor arbeidsgiver som du er her på KG, skjønner jeg godt at arbeidsgiver blir skeptisk. Han mister tillit om han blir tatt i usannheter og unøyaktigheter.

Hva er legetimeordning for barn? Er det noe han har i tariffavtalen/arbeidsavtalen? 

Enig i at det ikke synes som at mannen din har vært mye borte på grunn av barna, men det høres litt uryddig ut. 

Endret av Kritt
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt sprøtt av arbeidsgiver å legge seg opp i dette. Jeg visste ikke at det er regelbrudd(?) å kjøre sammen til/fra legetimer. Eller er det at begge er der som er problemet? I min verden må man få gå begge foreldre om man ønsker det selv, uten at arbeidsgiver bryr seg om det. Innen rimelighetens grenser selvsagt. 

Har, som noen over skreiv, også en følelse av at det må ligge noe mer i det her. Du skriver at han sjelden er borte ellers. Stemmer det? Eller er han «employee of the year» ellers? 🤔🤔

Kan virke som de er ute etter å «ta» han på noe?

Anonymkode: 7882f...8f4

• Liker 3
Gjest Kritt
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt sprøtt av arbeidsgiver å legge seg opp i dette. Jeg visste ikke at det er regelbrudd(?) å kjøre sammen til/fra legetimer. Eller er det at begge er der som er problemet? I min verden må man få gå begge foreldre om man ønsker det selv, uten at arbeidsgiver bryr seg om det. Innen rimelighetens grenser selvsagt. 

Jeg oppfatter det som et spørsmål om tillit (kfr mitt innlegg over) enn et forbud mot å kjøre sammen. Er man åpen med arbeidsgiver,  og yter det man kan, får man tillit tilbake. Kan mannen ha blandet fakta litt for å gjøre fravær mer spiselig? Fravær for å bli med på rutinekontroll på helsestasjonen er heller ikke greit. Det ber man evt. om å få avspasere til.

AnonymBruker
Skrevet

Vanlige kontroller går ikke på sykt barn dager så dette må være noe eget

Anonymkode: 5f23d...9af

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Kritt skrev:

Jeg oppfatter det som et spørsmål om tillit (kfr mitt innlegg over) enn et forbud mot å kjøre sammen. Er man åpen med arbeidsgiver,  og yter det man kan, får man tillit tilbake. Kan mannen ha blandet fakta litt for å gjøre fravær mer spiselig? Fravær for å bli med på rutinekontroll på helsestasjonen er heller ikke greit. Det ber man evt. om å få avspasere til.

Ja, skjønner hva du mener. Men synes det virker i HI som at problemet er at noe av problemet er at de kjører sammen...?

Man har vel rett til å dra på legekontroll, og da spiller det ingen rolle for arbeidsgiver om den andre (som er i permisjon?) også blir med?

Whatever, jeg skjønner nok ikke helt problemstillinga her likevel 😂

Gjest Albbas
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, skjønner hva du mener. Men synes det virker i HI som at problemet er at noe av problemet er at de kjører sammen...?

Man har vel rett til å dra på legekontroll, og da spiller det ingen rolle for arbeidsgiver om den andre (som er i permisjon?) også blir med?

Whatever, jeg skjønner nok ikke helt problemstillinga her likevel 😂

Hvis man bruker av sykt barn-kvoten for å følge til legetime har ikke begge foreldre rett til å bli med (men mange arbeidsgivere er nok i stand til å utvise skjønn, og en del gir velferdspermisjon i stedetfor å kreve bruk av sykt barn-dager). Når den ene er i permisjon er det uansett litt i grenseland, for det kan ikke kreves at den i permisjon skal følge barnet til legen, samtidig som man ikke kan nekte den i permisjon å delta. Men TS er såpass uklar at det er vanskelig å vite hva som faktisk er kommunisert. 

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Albbas skrev:

Hvis man bruker av sykt barn-kvoten for å følge til legetime har ikke begge foreldre rett til å bli med (men mange arbeidsgivere er nok i stand til å utvise skjønn, og en del gir velferdspermisjon i stedetfor å kreve bruk av sykt barn-dager). Når den ene er i permisjon er det uansett litt i grenseland, for det kan ikke kreves at den i permisjon skal følge barnet til legen, samtidig som man ikke kan nekte den i permisjon å delta. Men TS er såpass uklar at det er vanskelig å vite hva som faktisk er kommunisert. 

Ahaaa! Ja, da skjønner jeg. 

Tenkte ikke på «sykt barn»- dager i det hele tatt da jeg las HI.

Gjest Made4u
Skrevet

Selv tenker jeg slik at arbeidsgiveren min skal måtte legge til rette for å beholde meg, noe jeg vet at de også vil og legger til rette for, så jeg opplever det motsatte av din mann og opplever at arbeidsgiveren min er veldig fleksibel og innretter seg etter mine ønsker de gangene jeg forventer at de må legge til rette for meg... Fått fri for langt mindre viktige saker enn sykt barn jeg, som da jeg en fredag sa at jeg ville avslutte dagen tidligere da jeg skulle på fest. Selvfølgelig gikk det i orden, ber jeg om fri på førstkommende onsdag så legges det til rette for at jeg skal få det.

Din mann kan og skal ikke finne seg i dette, jeg tenker at årsaken til dette er fordi han ikke våger å sette premisser og stå frem for seg selv. Er ikke bare arbeidsgivere som har rett på å ha forventninger, det har man som arbeidstaker også - hvorfor han din mann ikke tenker slik aner jeg ikke? Er han ikke en ressurs for bedriften kanskje? Om man føler seg som det, da føler man at det er et tap for bedriften å miste enn, da er det også bare å si grundig i fra til overordnet også tenker jeg, om hva som er akseptabelt og ikke.

Selv er jeg i alle fall en ressurs, jeg vet det og sjefene mine vet det, hos oss er vi derfor lagspillere og ikke noen som kjemper mot hverandre. Vil påstå at din mann, som ikke våger å stå opp for seg selv, er en del av årsaken til hvorfor bedriften han jobber i har et slikt miljø som den har, selvfølgelig utvikler det seg til at arbeidstakere blir hakkekyllinger dersom de ikke definerer hva som er akseptable krav og ikke, han må ta slikt umiddelbart og si rett ut at bedriften kommer med uakseptable påstander som han ikke kan finne seg i, da vil den overordnede også tenke seg grundig om neste gang og vil trolig ikke våge tilsvarende igjen.

Hadde jeg kommet inn i en bedrift hvor dette skjedde så hadde jeg gitt tilbakemelding om at det ble uakseptabelt, og hadde flere lignende hendelser skjedd og jeg måtte tatt opp mye så hadde jeg funnet meg ny jobb og sagt tak og farvel da det måtte fått konsekvenser. Noen tillater derimot og bli hakkekyllinger i år etter år, jeg forstår dem ikke da trivsel burde bety noe og den kommer bare av godt sammarbeid og at alle føler seg ivaretatt i bedriften.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...