AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #1 Skrevet 27. mars 2019 Hei ☺️ Jeg har surret mye med utdanning tidligere, derfor ønsker jeg nå å kunne finne meg til rette med en. Den utdannelsen jeg velger nå blir min endelige, derfor er dette viktige steg for meg. Jeg har pratet med rådgivere tidligere, og for å nærme meg en sannhet og inspirasjon/ motivasjon så spør jeg her også. Kanskje noen har erfaringer å dele? Jeg går bort ifra alt innen helse ettersom jeg har erfaring med dette fra tidligere. Dette var dessverre ikke noe for meg. Matematikk er ikke noe jeg er superdårlig i, men jeg søker det helst ikke. Videre er jeg veldig glad i å formulere meg, da spesielt skriftlig. Jeg får høre at jeg er flink med mennesker, og jeg er veldig glad i å hjelpe andre, men også å ha en helhetlig oversikt og å reflektere over alt som har med mennesker å gjøre. Egentlig elsker jeg å reflektere generelt, og ønsker et yrke som kan utfordre meg mentalt. Jeg liker også godt å studere. Samtidig er jeg veldig interessert i samfunnet, og synes bistand og rettigheter er spennende. Tidligere har jeg jobbet i Røde Kors og andre hjelpeorganisasjoner, og elsket å få et utvidet perspektiv herunder. Jeg har vurdert journalistikk tidligere, men jeg ønsker meg egentlig et mer teoretisk studie. I tillegg tror jeg yrket ikke egentlig er noe for meg, og det virker å være altfor usikkert. Lenge har jeg også vurdert rettsvitenskap og synes det virker veldig spennende. Jeg får høre av flere at det er rart jeg ikke har hoppet på dette tidligere. De skal jo ikke være grunnen til at jeg tar en slik avgjørelse, men det trigger meg også ettersom yrket innehar mye skriving så interesserer det meg. Men dessverre så kjenner jeg lite til selve yrket, annet enn at anbefalinger kommer fra mennesker som har jobbet med advokater tidligere... Dette gjør meg noe nervøs. Hva bør jeg tenke rundt dette? Hvor krevende er studiet? Selvfølgelig er alle svar her inne noe jeg tar til vurdering. Noen med erfaringer fra studiet/ yrket, som kan si noe for eller imot? Videre har jeg vurdert sosionom, men jeg synes yrket virker å være litt ensidig rettet. Tar jeg feil? Jeg har ei venninne som er sosionom, og hun virker ok med yrket. Jeg har en litt dårlig magefølelse her. Noen andre forslag? Blir glad for å høre erfaringer også! Hilsen jente 23 Anonymkode: be9ac...2da
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #2 Skrevet 27. mars 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg liker også godt å studere. Samtidig er jeg veldig interessert i samfunnet, og synes bistand og rettigheter er spennende. Tidligere har jeg jobbet i Røde Kors og andre hjelpeorganisasjoner, og elsket å få et utvidet perspektiv herunder. Jeg har vurdert journalistikk tidligere, men jeg ønsker meg egentlig et mer teoretisk studie. I tillegg tror jeg yrket ikke egentlig er noe for meg, og det virker å være altfor usikkert. Lenge har jeg også vurdert rettsvitenskap og synes det virker veldig spennende. Jeg får høre av flere at det er rart jeg ikke har hoppet på dette tidligere. De skal jo ikke være grunnen til at jeg tar en slik avgjørelse, men det trigger meg også ettersom yrket innehar mye skriving så interesserer det meg. Men dessverre så kjenner jeg lite til selve yrket, annet enn at anbefalinger kommer fra mennesker som har jobbet med advokater tidligere... Dette gjør meg noe nervøs. Hva bør jeg tenke rundt dette? Hvor krevende er studiet? Selvfølgelig er alle svar her inne noe jeg tar til vurdering. Noen med erfaringer fra studiet/ yrket, som kan si noe for eller imot? Videre har jeg vurdert sosionom, men jeg synes yrket virker å være litt ensidig rettet. Tar jeg feil? Jeg har ei venninne som er sosionom, og hun virker ok med yrket. Jeg har en litt dårlig magefølelse her. Anonymkode: be9ac...2da Halloen. Vel, utifra det du skriver så er det åpenbart først og fremst: 1) Studere noe innenfor utviklingsstudier. Siden du allerede har noe erfaring innen Røde Kors og andre hjelpeorganisasjoner, så er du allerede "langt foran" de som studerer dette fra "bunnen" av. Hvis du skal ta mastergrad etter bachelor, så kunne du tatt fransk eller arabisk som er ganske etterspurt i Afrika og Midt-Østen fra diverse organisasjoner. Dette hadde gitt deg overtak over de "standard" søkere her som gjerne også har diverse deltidsstillinger fra ulike organisasjoner, men snakker kun språk som det forventes at de skal snakke i dette nivået, som er da norsk og / eller engelsk. 2) Enig i at journalistikk ikke er noe å satse på - det blir totalt ødelagt av digitalisering og automatisering nå om dagen. Alle har kamera i lomma nå for tiden og man kan "leke freelance eller uavhengig journalist" som man enn ønsker selv og poste ting på Twitter og andre sosiale medier, så dette "yrket" er helt pulverisert. Du trenger på en måte ikke lenger å vente på at journalister skal "researche" et tema slik det var for 20 år siden. Uansett, hele yrket minner meg på VHS kasett, DVD / BlueRay - alt dette ble også knust til slutt og er digitalisert via strømmetjenester. Den tradisjonelle kinoen holder vel heller ikke stand i så altfor mange år igjen nå. 3) Rettsvitenskap er veldig bra som regel, men problemet er at det er litt av et karakterjag på dette studiet. Det er det også på andre studier som utviklingsstudier ++. Så dette er sånn type studie der mulighetene blir en del begrenset (men ikke umulige) om man ender opp med C eller lavere. Kun B og A som gjelder hvis du vil ha "alle" mulighetene åpne. Så det er et veldig godt studie, så lenge du oppnår veldig gode karakterer. Det skal nevnes at du blir ikke advokat med en gang, men jurist. Du må bli ansatt av noen som advokatfullmektig først i to (2) år før du får lov å kalle deg advokat. Så man kan ikke utdanne seg til advokat på et universitet - du blir jurist først og fremst. Så er du motivert, så go for it. 4) Har ikke noe detaljert kjennskap angående sosionom. Kanskje andre kan fylle inn mer her, men mitt inntrykk er at det er et helt greit og "standard" studie der man får "vanlig" og grei jobb, noe som også er veldig fint. Man bør ha balanse mellom jobb og fritid også. Anonymkode: 9ab0f...2a9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå