AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #1 Skrevet 27. mars 2019 Jeg har 35kr å leve for i en uke (6 dager) før jeg får ny utbetaling fra nav, og går alltid uten penger/mat de siste dagene før jeg får penger igjen fra nav. Jeg har igjen en boks med mais, litt mel, sukker, olje og krydder. Kjøleskapet er helt tomt. Jeg vet at det er flere steder i Oslo der fattige kan hente seg matkasser uten at det koster noe. Men hvor er dette? Og hvordan går jeg frem for å motta en slik matkasse? Jeg vet om muligheten for å søke om såkalte nødpenger hos nav, men jeg vil helst ikke "snylte" mer enn jeg allrede gjør hvis det finnes andre alternativer. Beklager anonym, men jeg klarer ikke stå frem under nick her. Anonymkode: f12e0...54d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #2 Skrevet 27. mars 2019 De har vel det på Fattighuset, Slumstasjonen, Frelsesarmeen, Blå Kors. Kanskje flere steder også. Anonymkode: 77924...947
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #3 Skrevet 27. mars 2019 Hvordan du går fram for å få matkasser er forskjellig fra de ulike utdelerene. Hos Frelsearmen (Slumstasjonen) er det introsamtale der dem vurderer behov, eventuelt da kan hente mat en gang i måneden. Hos Fattighuset søker man medlemskap, og om man blir godkjent som medlem har man mulighet til å hente ut matposer og klær, dem har åpningstider hvor dem slipper inn i puljevis fram til det er tomt for varer. Dem deler også ut til ikke-medlemmer hver fredag, da må man innom Grønland krike å få billett. Anonymkode: e1591...301
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #4 Skrevet 27. mars 2019 Ved neste utbetaling kjøper du havregryn og pasta, begge deler er billig, og da går du ikke så lett tom for mat, siden du sier at det er et gjentagende problem. Anonymkode: 972d8...26c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #5 Skrevet 27. mars 2019 1 kg first price pasta 12,40 https://meny.no/varer/middag/pasta/pastaskruer/pasta-fusilli-7035620016967 Anonymkode: 972d8...26c 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #6 Skrevet 27. mars 2019 Jeg trenger ikke tipsene dine ift hva jeg skal kjøpe for å "ikke gå tom så fort". Havregryn og pasta er det jeg lever av nå. Har levd sånn i noen år og trenger å spe på med noe mer. Sliter allerede med mangelsykdom. Det er et gjentagende problem fordi jeg har 1200 kr i mnd til alle utgifter utenom faste trekk som husleie, strøm og tlf. Tusen takk for de andre svarene. Anonymkode: f12e0...54d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #7 Skrevet 27. mars 2019 https://www.abcnyheter.no/penger/privatokonomi/2016/10/17/195249584/13-tips-til-deg-som-vil-prove-dumpster-diving Anonymkode: d768c...e54 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #8 Skrevet 27. mars 2019 Dette burde du ta opp med NAV. Jeg nekter å tro at du må sitte igjen med 1200 kr etter at du har betalt husleie og andre regninger. Hvor mye får du i mnd? Bor du dyrt? Kan du bytte strøm- og mobilabonnement til noe som er billigere? Andre ting du kan gjøre for å kutte ned på faste utgifter? Anonymkode: 96d85...5e8
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Skrevet 27. mars 2019 Jeg ville lett etter tomflasker. Skal ikke mange flaskene til før man har nok kroner til å kjøpe seg noe mat. Anonymkode: 65f90...49f 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 Tror heller ikke på at du har 1200kr i mnd å leve for i mat. Ingen i Norge har det.Sosial satsen er mye høyere. Spørsmålet er vel heller hva gjør du med resten av pengene du får? Anonymkode: 4f4bd...16d
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #11 Skrevet 27. mars 2019 8 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har 35kr å leve for i en uke (6 dager) før jeg får ny utbetaling fra nav, og går alltid uten penger/mat de siste dagene før jeg får penger igjen fra nav. Jeg har igjen en boks med mais, litt mel, sukker, olje og krydder. Kjøleskapet er helt tomt. Jeg vet at det er flere steder i Oslo der fattige kan hente seg matkasser uten at det koster noe. Men hvor er dette? Og hvordan går jeg frem for å motta en slik matkasse? Jeg vet om muligheten for å søke om såkalte nødpenger hos nav, men jeg vil helst ikke "snylte" mer enn jeg allrede gjør hvis det finnes andre alternativer. Beklager anonym, men jeg klarer ikke stå frem under nick her. Anonymkode: f12e0...54d Slik kan du ikke ha det, slik skal ingen ha det. Du trenger sunn mat, og litt kos i ny og ne må man ha. Hva er årsaken? Har du mye gjeld? Kan du få gjeldsordning i så fall? Søk sosialstønad, det er derfor den fins. Videre, hvis du ikke er i ferd med å søke uføretrygd, spør NAV om muligheter til å studere mens du går på den stønaden du går på. På sikt kommer både du og samfunnet til å tjene på det. Anonymkode: 2fa26...d67
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #12 Skrevet 28. mars 2019 Jeg får inn 9000 kr i mnd. 5500 til husleie, 500 til strøm. 750 til busskort, 249 til tlf og 900 til gjeld. Så neida, pengene mine "fyker" ikke til noe annet. Jeg får sosialstønad og driver med utredning og venter på uføretrygd og jeg har ikke mulighet til å studere, ikke har jeg hode til det heller. Tror ikke jeg finner billigere løsninger verken på tlf, strøm eller husleie. Noen av oss i samfunnet er faktisk fattige, og det er ganske kjedelig å be om hjelp når man blir kritisert og ikke trodd når man ber om det. Anonymkode: f12e0...54d 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #13 Skrevet 28. mars 2019 Var i samme situasjon for noen år sida, fikk rundt 1000 kroner å leve på i en måned (og dette skulle også gå til busskort), samt at jeg var bostedsløs. Jeg endte med å spise maten til de vennene jeg fremdeles hadde igjen, mer eller mindre. Det er ikke noe "food banks" eller lignende i Oslo. Anbefaler å dumpsterdive, men er veldig varierende hva man finner. Finnes noe facebookgrupper for det. Kjip situasjon, men man føler seg i hvert fall miljøvennlig om ikke annet. Anonymkode: 98337...4e3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #14 Skrevet 28. mars 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg får inn 9000 kr i mnd. 5500 til husleie, 500 til strøm. 750 til busskort, 249 til tlf og 900 til gjeld. Så neida, pengene mine "fyker" ikke til noe annet. Jeg får sosialstønad og driver med utredning og venter på uføretrygd og jeg har ikke mulighet til å studere, ikke har jeg hode til det heller. Tror ikke jeg finner billigere løsninger verken på tlf, strøm eller husleie. Noen av oss i samfunnet er faktisk fattige, og det er ganske kjedelig å be om hjelp når man blir kritisert og ikke trodd når man ber om det. Anonymkode: f12e0...54d Sender deg en klem ❤️ Ingen burde ha det slik.. Synes 9000 kr er veldig lite. Du burde som sagt gå til NAV og snakke med dem. Anonymkode: 96d85...5e8
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #15 Skrevet 28. mars 2019 Jeg bille sølt sosialhjelp TS det høres ut som du gjør det beste utav situasjonen din og det er ingen skam å be om mer hjelp. Anonymkode: 0c850...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #16 Skrevet 28. mars 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Jeg får inn 9000 kr i mnd. 5500 til husleie, 500 til strøm. 750 til busskort, 249 til tlf og 900 til gjeld. Så neida, pengene mine "fyker" ikke til noe annet. Jeg får sosialstønad og driver med utredning og venter på uføretrygd og jeg har ikke mulighet til å studere, ikke har jeg hode til det heller. Tror ikke jeg finner billigere løsninger verken på tlf, strøm eller husleie. Noen av oss i samfunnet er faktisk fattige, og det er ganske kjedelig å be om hjelp når man blir kritisert og ikke trodd når man ber om det. Anonymkode: f12e0...54d Så trist...klem til deg. ❤️ Stå på, så blir det bedre når du får uføretrygd. Kanskje du kan flytte til et billigere sted da, slik at du kan spare deg opp en buffer? Anonymkode: 2fa26...d67
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #17 Skrevet 28. mars 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så trist...klem til deg. ❤️ Stå på, så blir det bedre når du får uføretrygd. Kanskje du kan flytte til et billigere sted da, slik at du kan spare deg opp en buffer? Anonymkode: 2fa26...d67 Det ser ut til at TS bor i Oslo, og da ville jeg si at 5500 allerede ER billig å betale for å bo. Du finner neppe noe billigere enn det i Oslo. Anonymkode: 8a2c9...59f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå