Gå til innhold

1 åringen HATER å skifte bleie og slår andre i ansiktet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Frøkna her på 12 måneder har begynt å mislike alt som har med påkledning og bleieskift å gjøre. Begynte vel sånn for 2 måneder siden. Hun skriker til hun blir rød hver gang jeg skal skifte bleie eller så sparker hun, ruller og løper av gårde..

Dette skjer over alt! På gulvet, stellebordet, offentlige plasser.. Jeg blir så oppgitt.. Gruer meg hver gang jeg skal ta av bleia og jeg vet at hun må ha på seg en ny.

Får veldig mange rare blikk når jeg kommer ut av offentlige stellerom etter å ha skiftet bleie på henne for hun skriker så mye der inne at det høres ut som om jeg mishandler henne.. Uff, vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre..

Jeg prøver å gjøre det litt gøy for henne med å synge, lage grimaser, lager lyder med munnen og gir leker i hånda for å få oppmerksomheten over på noe annet men det nytter ikke. Av og til gir jeg nesten opp og hun ender med den ene siden av bleia løs.. Har prøvd trusebleier, de pleier å være enklere å ta på men de er litt for store for henne så det ender opp med våte bukser.. 

Mistenker ikke overgrep bare så det er sagt. Er alene med henne og har vært med henne hver dag siden hun ble født, så det kan absolutt ikke være det. Ikke sår nedentil heller. Går ikke i barnehage enda men bekymrer meg allerede nå for hvordan de ansatte kan reagere på det eller hva de kan gjøre med det.

En annen ting er at hun i det siste har begynt å  slå meg og familien i ansiktet, lugger oss alle, vrir i  nesene våres og nesten prøver å pirke ut øyene våre. Hun forstår jo ikke at det er vondt da. Er det normalt? Hvordan kan jeg reagere når hun gjør sånn og hva kan jeg prøve å si? Sier NEI på en bestemt måte men det er litt for tidlig for henne å forstå hva jeg mener, vil jeg tro.. 

Er det noen som er greie og kan fortelle meg hva som er normalt og ikke? 

Anonymkode: 3d4b3...b47

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt, begge deler.

Ang. bleieskift: Behold roen, bekreft følelser, og gjør jobben ordentlig ferdig. 'Er det så kjedelig å skifte bleie? Det er kjedelig å ligge stille. Nå skal vi skifte ferdig, så får du leke mere.' Vennlig, men bestemt. 

Ang. slag: Stopp/fjern hånden, forsiktig men bestemt, mens du sier tydelig 'AU! Vondt.' Vis henne hvordan hun kan stryke i stedet. 

De ansatte har garantert hatt unger med akkurat likens atferd før. Og sannsynligvis roer det seg før hun begynner også.

Har du forresten prøvd å skifte bleien stående? Mange småtroll synes det er hakket mer akseptabelt enn liggende.

Anonymkode: 84a22...54d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Been there, done that... 

Det er nok dessverre ganske så normalt. Det er ikke så mye å få gjort det, annet enn å puste med magen og ta det så rolig man bare kan (og drite i rare blikk fra andre som ikke ser hva som skjer på andre siden av døren). Hos oss har det gått i perioder. Et par uker hvor hvert bleieskift var et helvete, og det var bæsj overalt fordi han skulle rulle og sprelle og herje sånn. Så en periode med greit igjen. Nå er det litt bingo hvordan bleieskiftet går... 

Slåing, lugging, kniping, osv: enig med over: vennlig men bestemt beskjed om at sånt er ikke lov, det er aua. En ettåring er stor nok til å lære sånne ting etterhvert. 

Anonymkode: 82833...0d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er helt lik. Veldig slitsomt 😅 må bare kjempe oss gjennom det..

Anonymkode: 59074...074

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt normalt, begge deler.

Ang. bleieskift: Behold roen, bekreft følelser, og gjør jobben ordentlig ferdig. 'Er det så kjedelig å skifte bleie? Det er kjedelig å ligge stille. Nå skal vi skifte ferdig, så får du leke mere.' Vennlig, men bestemt. 

Ang. slag: Stopp/fjern hånden, forsiktig men bestemt, mens du sier tydelig 'AU! Vondt.' Vis henne hvordan hun kan stryke i stedet. 

De ansatte har garantert hatt unger med akkurat likens atferd før. Og sannsynligvis roer det seg før hun begynner også.

Har du forresten prøvd å skifte bleien stående? Mange småtroll synes det er hakket mer akseptabelt enn liggende.

Anonymkode: 84a22...54d

Synes det er veldig vanskelig å skifte stående, ender opp med at den sitter på skeivt.. Må legges ned og vaskes uansett, det er der det største problemet ligger. Takk for tips ang å vise henne å stryke, det har jeg ikke tenkt på.. Betryggende å høre at det er normalt ihvertfall :) 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min er helt lik. Veldig slitsomt 😅 må bare kjempe oss gjennom det..

Anonymkode: 59074...074

Blir kanskje feil å si, men det er godt at jeg ikke er alene om det. Lykke til 😅

AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frøkna her på 12 måneder har begynt å mislike alt som har med påkledning og bleieskift å gjøre. Begynte vel sånn for 2 måneder siden. Hun skriker til hun blir rød hver gang jeg skal skifte bleie eller så sparker hun, ruller og løper av gårde..

Dette skjer over alt! På gulvet, stellebordet, offentlige plasser.. Jeg blir så oppgitt.. Gruer meg hver gang jeg skal ta av bleia og jeg vet at hun må ha på seg en ny.

Får veldig mange rare blikk når jeg kommer ut av offentlige stellerom etter å ha skiftet bleie på henne for hun skriker så mye der inne at det høres ut som om jeg mishandler henne.. Uff, vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre..

Jeg prøver å gjøre det litt gøy for henne med å synge, lage grimaser, lager lyder med munnen og gir leker i hånda for å få oppmerksomheten over på noe annet men det nytter ikke. Av og til gir jeg nesten opp og hun ender med den ene siden av bleia løs.. Har prøvd trusebleier, de pleier å være enklere å ta på men de er litt for store for henne så det ender opp med våte bukser.. 

Mistenker ikke overgrep bare så det er sagt. Er alene med henne og har vært med henne hver dag siden hun ble født, så det kan absolutt ikke være det. Ikke sår nedentil heller. Går ikke i barnehage enda men bekymrer meg allerede nå for hvordan de ansatte kan reagere på det eller hva de kan gjøre med det.

En annen ting er at hun i det siste har begynt å  slå meg og familien i ansiktet, lugger oss alle, vrir i  nesene våres og nesten prøver å pirke ut øyene våre. Hun forstår jo ikke at det er vondt da. Er det normalt? Hvordan kan jeg reagere når hun gjør sånn og hva kan jeg prøve å si? Sier NEI på en bestemt måte men det er litt for tidlig for henne å forstå hva jeg mener, vil jeg tro.. 

Er det noen som er greie og kan fortelle meg hva som er normalt og ikke? 

Normalt for bestemte barn. 

Men prøv med tøybleier de nye moderne papirbleiene er så komfortable at barn merker ikke behovet for å skifte på samme måten som med tøybleier. 

Hørte også en sak på at barn som bruker tøybleier slutter mye tidligere enn papirbleiebrukere med bleier. Nettopp fordi bleiene er ubehagelige når de er våte, , barna kjenner at det er vått i motsetning til papirbleiene.

Anonymkode: b153f...c9c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Normalt for bestemte barn. 

Men prøv med tøybleier de nye moderne papirbleiene er så komfortable at barn merker ikke behovet for å skifte på samme måten som med tøybleier. 

Hørte også en sak på at barn som bruker tøybleier slutter mye tidligere enn papirbleiebrukere med bleier. Nettopp fordi bleiene er ubehagelige når de er våte, , barna kjenner at det er vått i motsetning til papirbleiene.

Er ikke det mye styr med tøybleier? De må jo vaskes hele tiden.. Må de ikke byttes fortere enn papirbleier? Hva om feks bæsjer ute da, hva gjør jeg med bleia? Spør litt mye nå men har alltid lurt på hvordan det er med tøybleier.. :) 

Gjest Dævendøtte
Skrevet

En ting er sikkert, alle førstegangsmødre lærer kjapt en ting :)

"Det er helt normalt".

Fra den eldre garde lærer de dette: "Det går av i vask".

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er veldig vanskelig å skifte stående, ender opp med at den sitter på skeivt.. Må legges ned og vaskes uansett, det er der det største problemet ligger. Takk for tips ang å vise henne å stryke, det har jeg ikke tenkt på.. Betryggende å høre at det er normalt ihvertfall :) 

Prøv up-and-go-bleietypen. De som er som en truse. Mye enklere å få på når ungen står. 

Tøybleier hjelper ikke i det hele tatt på om ungen er urolig eller ei, ei heller er de enklere å skifte. Det er bare ekstra styr med vasking og våtposer. (har brukt tøybleier, så dette er ikke bare antagelser og fordommer, altså). 

Anonymkode: 82833...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt Pampers trusebleier på vår siden hun var 6 mnd, og hun er ganske slank. De finnes helt ned i størrelse 3 også. Har skiftet bleier på henne mens hun står, og dersom hun ligger så får hun noe i hendene med en gang (akkurat nå er det tannkremtuben 😂), ellers er det umulig å få skiftet på henne. 

Anonymkode: 2da8e...c33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hun bæsjer vel kanskje bare en gang om dagen? Kan du ikke tilby en kjapp dusj da, for å vaske? Det gjør vi ofte her, for det er lettere å få vasket med rennende vann. Tissebleier vasker man jo ikke ved. 

Ellers stemmer jeg for trusebleier, om du synes de er for store har du kjøpt for stor størrelse :) Vi har brukt det om natten siden babyen var 3 måneder, og hele tiden fra babyen var 6 måneder. 

Anonymkode: cdc10...1fe

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det mye styr med tøybleier? De må jo vaskes hele tiden.. Må de ikke byttes fortere enn papirbleier? Hva om feks bæsjer ute da, hva gjør jeg med bleia? Spør litt mye nå men har alltid lurt på hvordan det er med tøybleier.. :) 

Ikke mer styr enn med papirbleier. Våre jenter var tørre når de var 1,5 år gamle. 

• Liker 1
Skrevet

Min var også slik. Men i barnehagen var hun en engel. Det gikk over når hun kunne stå når jeg skiftet bleie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...