AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #1 Skrevet 27. mars 2019 Ønsker å bytte min nåværende jobb. Hvordan kommer de andre arbeidsgivere til å se meg med tanke på jobbbytte? Positivt why? Negativt why? Anonymkode: 32b64...66e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #2 Skrevet 27. mars 2019 Profesjonelle/seriøse arbeidsgivere vil ikke tenke noe spesielt om det, og vil gi deg referanser på hvordan du har vært i jobben du har hatt på en seriøs måte. Jobbytte skjer titt og ofte, og de seriøse lederne er vant til å forholde seg til det og forstår at man sjelden jobber på samme sted i 40 år lenger, og noen steder er det ren rutinesak når noen slutter. Dessverre finnes det enkelte useriøse arbeidsgivere som kan bli litt kjipe, noen ganger fordi de ikke har lyst til å lære opp en ny ansatt. Kan være kjipt å jobbe for en av dem, siden det kan være vanskelig å få seriøse referanser. Selv om de fleste ledere skjønner at man noen ganger bytter jobb, så syntes jeg det er synd at arbeidslivet ennå er relativt tungt basert på tidligere leders referanse. Man kan ha gjort en kjempejobb, men hvis personkjemien er dårlig, eller leder velger å oppføre seg useriøst der h*n f. eks. ikke er villig til å være referanse, så kan en manglende eller ukorrekt dårlig referanse sabotere for arbeidstaker. Så det kan faktisk være lurt å ikke ha en og samme jobb halve arbeidslivet, slik at en etterhvert får flere arbeidsgivere å spille på, siden det ikke vil være like kjipt at en eller noen av dem er useriøse. Anonymkode: 95e27...8b5 1
_popcorn_ Skrevet 27. mars 2019 #3 Skrevet 27. mars 2019 Vil anta at så mye som 99,9% av arbeidstakere bytter jobb i løpet av livet, så de fleste arbeidsgivere vil nok tenke at det er helt normalt. Spørsmålet er vel heller hvorfor du vil bytte, om det er bytte av bransje og hvor lenge du eventuelt har hatt nåværende jobb. Mange bytter jobb fordi dem søker nye utfordringer, høyere lønn, kortere arbeidsvei, større karrieremuligheter, bedre vilkår, andre arbeidstider, andre arbeidsformer, nytt arbeidsmiljø, og mange andre årsaker. Hadde nye arbeidsgivere skulle tenkt negativt om alle som bytter jobb, så vil det også si at man aldri kan ønske noen med erfaring for eksempel.
ajarRun Skrevet 27. mars 2019 #4 Skrevet 27. mars 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Profesjonelle/seriøse arbeidsgivere vil ikke tenke noe spesielt om det, og vil gi deg referanser på hvordan du har vært i jobben du har hatt på en seriøs måte. Jobbytte skjer titt og ofte, og de seriøse lederne er vant til å forholde seg til det og forstår at man sjelden jobber på samme sted i 40 år lenger, og noen steder er det ren rutinesak når noen slutter. Dessverre finnes det enkelte useriøse arbeidsgivere som kan bli litt kjipe, noen ganger fordi de ikke har lyst til å lære opp en ny ansatt. Kan være kjipt å jobbe for en av dem, siden det kan være vanskelig å få seriøse referanser. Selv om de fleste ledere skjønner at man noen ganger bytter jobb, så syntes jeg det er synd at arbeidslivet ennå er relativt tungt basert på tidligere leders referanse. Man kan ha gjort en kjempejobb, men hvis personkjemien er dårlig, eller leder velger å oppføre seg useriøst der h*n f. eks. ikke er villig til å være referanse, så kan en manglende eller ukorrekt dårlig referanse sabotere for arbeidstaker. Så det kan faktisk være lurt å ikke ha en og samme jobb halve arbeidslivet, slik at en etterhvert får flere arbeidsgivere å spille på, siden det ikke vil være like kjipt at en eller noen av dem er useriøse. Anonymkode: 95e27...8b5 Er det vanlig at man trenger referanse? Sist gang jeg trengte ny jobb klaget jeg i fylla og fikk et tilbud noen uker senere. Ingen søknad, ingen CV, og ingen intervju. Virker så slitsomt å lage CV.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #5 Skrevet 27. mars 2019 4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Er det vanlig at man trenger referanse? Sist gang jeg trengte ny jobb klaget jeg i fylla og fikk et tilbud noen uker senere. Ingen søknad, ingen CV, og ingen intervju. Virker så slitsomt å lage CV. Ja, jeg vil si det er ganske vanlig. Om du ikke trengte det, så er du heldig at det kanskje ikke er så vektlagt i din bransje. Hva jobber du med? Ja, å lage en god CV kan være utfordrende for å skille seg ut, og skulle ønske man slapp, men i mange bransjer må man jo det. Anonymkode: 95e27...8b5
ajarRun Skrevet 27. mars 2019 #6 Skrevet 27. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg vil si det er ganske vanlig. Om du ikke trengte det, så er du heldig at det kanskje ikke er så vektlagt i din bransje. Hva jobber du med? Ja, å lage en god CV kan være utfordrende for å skille seg ut, og skulle ønske man slapp, men i mange bransjer må man jo det. Anonymkode: 95e27...8b5 Jeg er trafikklærer.
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #7 Skrevet 27. mars 2019 Akkurat nå, abrasiveRefraction skrev: Jeg er trafikklærer. Ok, da kan det jo virke som det er etterspørsel etter trafikklærere. Siden de ikke ønsket CV av deg og det virket som om du fikk jobben ved en høyst uformell "søkdnad" Anonymkode: 95e27...8b5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #8 Skrevet 27. mars 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Profesjonelle/seriøse arbeidsgivere vil ikke tenke noe spesielt om det, og vil gi deg referanser på hvordan du har vært i jobben du har hatt på en seriøs måte. Jobbytte skjer titt og ofte, og de seriøse lederne er vant til å forholde seg til det og forstår at man sjelden jobber på samme sted i 40 år lenger, og noen steder er det ren rutinesak når noen slutter. Dessverre finnes det enkelte useriøse arbeidsgivere som kan bli litt kjipe, noen ganger fordi de ikke har lyst til å lære opp en ny ansatt. Kan være kjipt å jobbe for en av dem, siden det kan være vanskelig å få seriøse referanser. Selv om de fleste ledere skjønner at man noen ganger bytter jobb, så syntes jeg det er synd at arbeidslivet ennå er relativt tungt basert på tidligere leders referanse. Man kan ha gjort en kjempejobb, men hvis personkjemien er dårlig, eller leder velger å oppføre seg useriøst der h*n f. eks. ikke er villig til å være referanse, så kan en manglende eller ukorrekt dårlig referanse sabotere for arbeidstaker. Så det kan faktisk være lurt å ikke ha en og samme jobb halve arbeidslivet, slik at en etterhvert får flere arbeidsgivere å spille på, siden det ikke vil være like kjipt at en eller noen av dem er useriøse. Anonymkode: 95e27...8b5 Ts Takk for et godt svar. Enig heldigvis så er jeg veldig skeptisk til hvem jeg setter opp som referanse, selv om sjefen ser ut til å gi meg en bra referanse, så er det på en måte den magefølelsen som avgjør det. Nå har avdelingslederen min vært kjempe kjip mot meg pga at jeg har vært skeptisk til avgjørelser han har tatt med tanke på sikkerhet osv. Han har prøvd flere ganger å finne på ting for å bli kvitt meg fra avdelingen, heldigvis er det en stor bedrift og jeg har jobber i forskjellige avdelinger og dem sier bare positivt om meg. I tillegg så har jeg eierne og hr på ryggen. Driftlederen min under vaktene er også positiv til meg.😂😂, så han har gitt opp, men han har begrensa utviklings mulighetene mine enormt. Derfor jeg ønsker en ny jobb da. Det jeg spør om er om hvordan den nye bedriften jeg søker hos tenker i forhold til at jeg allerede er operativ på jobb og ønsker å bytte enn om jeg ikke hadde vært på jobb? Har det noe å si? Anonymkode: 32b64...66e
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Skrevet 27. mars 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts Takk for et godt svar. Enig heldigvis så er jeg veldig skeptisk til hvem jeg setter opp som referanse, selv om sjefen ser ut til å gi meg en bra referanse, så er det på en måte den magefølelsen som avgjør det. Nå har avdelingslederen min vært kjempe kjip mot meg pga at jeg har vært skeptisk til avgjørelser han har tatt med tanke på sikkerhet osv. Han har prøvd flere ganger å finne på ting for å bli kvitt meg fra avdelingen, heldigvis er det en stor bedrift og jeg har jobber i forskjellige avdelinger og dem sier bare positivt om meg. I tillegg så har jeg eierne og hr på ryggen. Driftlederen min under vaktene er også positiv til meg.😂😂, så han har gitt opp, men han har begrensa utviklings mulighetene mine enormt. Derfor jeg ønsker en ny jobb da. Det jeg spør om er om hvordan den nye bedriften jeg søker hos tenker i forhold til at jeg allerede er operativ på jobb og ønsker å bytte enn om jeg ikke hadde vært på jobb? Har det noe å si? Anonymkode: 32b64...66e Ofte er det positivt å være i jobbe allerede enn å ikke ha jobb, siden det i mange tilfeller viser at man faktisk har noe å tilføye en bedrift. Unntaket kan være om det er stillinger som må besettes omgående med tanke på oppsigelsestid i nåværende jobb. Anonymkode: 95e27...8b5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 Hallo, de aller fleste de har på intervju vil allerede være i en annen jobb. Det er jo folk som ikke allerede er i jobb som sliter, de som kommer rett fra skolen uten noe jobberfaring, som har store hull i CVn eller har vært arbeidsledige lenge. De har et forklaringsproblem, du har en fordel. Det ene spørsmålet vil være hvorfor du vil videre, bare ikke snakk dritt om forrige jobben (om det skulle være grunnen til at du slutter), men si at den nye er mer attraktiv og vil gi mer utfordringer eller noe sånt blablabla. Folk skifter jobb flere ganger gjennom livet, så bare den "nå var det på tide å gå videre" er noe alle vil nikke anerkjennende til. Anonymkode: 2a2b7...9c9
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #11 Skrevet 27. mars 2019 6 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Jeg er trafikklærer. Lol ja da er det ikke rart du ikke behøver gi CV engang.😂 de tar jo hvem som helst de så lenge du evner å kjøre en bil. Anonymkode: 794ea...9a3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #12 Skrevet 27. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Ønsker å bytte min nåværende jobb. Hvordan kommer de andre arbeidsgivere til å se meg med tanke på jobbbytte? Positivt why? Negativt why? Anonymkode: 32b64...66e Hvor lenge har du vært i nåværende jobb ? Det spiller jo litt inn Anonymkode: b50bd...bac
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #13 Skrevet 27. mars 2019 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge har du vært i nåværende jobb ? Det spiller jo litt inn Anonymkode: b50bd...bac 2,5 år. Anonymkode: 32b64...66e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå