Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dere mye egenkapital?

God lønn? Hvor mye betaler dere i mnd? 

Har/hadde dere andre lån fra før?

Har det gått greit med økonomien? Tenker på alt fra renteøkning, om vaskemaskina ryker, råd til «gøye» ting?

Dere svaret selvsagt bare på det dere vil :) Hadde vært fint å se forskjellene rundt om. 

Jeg har selv ikke mulighet for å kjøpe bolig i følge kalkulatorene på nett, men hadde møte i min lokale bank og da virker det ganske oppnåelig likevel. 

Har to barn 50/50, så er avhengig av en viss størrelse på leiligheten, og har derfor ikke klart å komme meg inn på markedet. Har leid leilighet i 4,5 år nå. Blir så glad om jeg kan kjøpe! Men tør ikke hoppe i noe før jeg er helt sikker på at jeg takler en renteøkning og klarer å spare opp en buffer. 

Blir veldig glad for alle svar i tråden! :)

Anonymkode: 9579c...7c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har det gått greit med økonomien? Tenker på alt fra renteøkning, om vaskemaskina ryker, råd til «gøye» ting?

Dere svaret selvsagt bare på det dere vil :) Hadde vært fint å se forskjellene rundt om. 

Jeg har selv ikke mulighet for å kjøpe bolig i følge kalkulatorene på nett, men hadde møte i min lokale bank og da virker det ganske oppnåelig likevel. 

Har to barn 50/50, så er avhengig av en viss størrelse på leiligheten, og har derfor ikke klart å komme meg inn på markedet. Har leid leilighet i 4,5 år nå. Blir så glad om jeg kan kjøpe! Men tør ikke hoppe i noe før jeg er helt sikker på at jeg takler en renteøkning og klarer å spare opp en buffer. 

1. Ca. 480 000 i egenkapital

2. Hadde 420 000 i året da jeg fikk lånet. Nå har jeg litt mer. Betaler rett over 7000 i banklån pr. måned. 

3. Hadde studielån på ca. 300 000 da jeg fikk lånet.

4. Alt har gått over all forventning. Jeg har hatt råd til alt jeg har trengt å fikse, og ellers alt uforutsett. Ikke bare fikk jeg renteøkning på mitt private lån, men vi fikk også renteøkning på fellesgjelden rundt samme tid. Det har også gått kjempefint. 

I tillegg gikk jeg ned nesten 10 000 kr i lønn i måneden en periode pga. alvorlig sykdom (og med den inntekten hadde jeg aldri fått det lånet jeg satt med), men klarte likevel å betale alt ved forfall. Har vært på mange hyggelige ferier og har det generelt veldig bra økonomisk. Og jeg er på ingen måte rik selv om jeg tjener mer enn jeg gjorde da lånet ble innvilget.

Anonymkode: 7c16f...116

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ganske mye EK, ja, rundt 600 000. 

Jeg hadde ikke god lønn da jeg tok opp lånet, rundt 300 000 i året. Men det var fordi jeg holdt på med doktorgrad innen et fagfelt som nærmest garanterte meg jobb med god lønn etterpå, noe banken tok hensyn til. Jeg betalte rundt 7 000 i måneden. 

Ingen lån fra før. 

Null problemer med økonomien. Jeg betalte mye ekstra hver måned, og var gjeldfri på under ti år. Da jeg tok opp lånet lå vel renten på rundt 5%, og steg ganske raskt til 7%, uten at det var i nærheten av å være et problem. Jeg har alltid hatt en god buffer, men har aldri trengt å bruke av den. 

Anonymkode: 27cea...f7b

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Første gangen null. Andre gangen tok foreldrene mine opp et gunstig lån som jeg fikk låne av dem til egenkapital, mye bedre enn kausjonist, og sikrere for den som er garantist. Tredje gangen hadde jeg litt egenkapital. I møte med banken fikk jeg høre at jeg har lav betalingsevne, men viser med min historikk god betalingsvilje. Jeg svarte at ja, jeg er vant til å leve på budsjett. 

Lavlønnet. Boutgifter inkl. strøm cirka 7400. 

Null. Har ikke bil osv. og er godt voksen så alt av studielån og kredittkort er borte. 

Både og. Har snille foreldre. De er ikke rike, og ganske strenge. Jeg er det som kalles litt bortskjemt, men nå klarer jeg meg. 

selvsagt redd krakk og skyhøye renter, og noe sier til meg at jeg skal selge og heller leie og kjøpe gull. Aksjemarkedet kan jeg ingenting om, men jeg har forstått at jeg taper på å ha sparepengene på konto. Har investert i å pusse opp, ikke på grunn av feil farge på veggene, men fordi jeg ville gjøre om hele den forpøkka planløsningen. Planlegging, tenke litt ut noen helt nye løsninger, bare en bagatell av hvor langt en vegg går, et hjørne kan man skape osv. Det er kjempespennende, men er glad det er over. 

Krakket i 87 for min del, endte i tvangssalg, jeg fikk gjeldsordning og det gikk bra. Men klart jeg er redd skyhøye renter og inkassobrev, en dag var postkassa full, det var kommet 52 brev fra samme inkasso-byrå. Med samme innhold. De beklaget etterpå og det var ikke bare meg som ble råket. 

Lykke til. Men husk at de kan se hva du har brukt penger på i det siste, ta alltid ut kontanter når du handler, selv om du handler på polet. Jeg fikk lån på grunn av min ærlighet, sa banksjefen. Ditt … lol, du fikk lån på grunn av, hvorav jeg bare ristet på hodet. Fikk lån fordi jeg hadde bevist at jeg var i stand til å gå gjennom en gjeldsordning, og jeg jobbet ekstra og forlangte å få med i ordningen at hvis jeg tjener ekstra /overtid eller annet, skal jeg selv få beholde 40 prosent, vi var i forhandlinger. 

Hvorfor må du ha en stor bolig med bare to barn? 

Du har en fordel når det er en liten bank. Lykke til. Fortell banksjefen om dine planer for fremtiden, smil, si at du er klar over at du har liten betalingsevne, spør om du vil ha bedre odds hvis du binder renta. Jeg tror det kan gå bra, men bare vær obs på det jeg sa, at de kan se hvor ofte du er på pub hvis de vil. 

Der vet jeg ikke hvor loven går, kan virkelig banken i følge datatilsynet ha tilgang til å se om du var og kjøpte en pølse på Narvesen? Vi er i 1984, til dere som har lest boka. 

Endret av Jytte
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ca en million i egenkapital, tjener ca 500 000 i jobb. Intet studielån, jobbet 100% mens jeg tok master. Har lån i en liten bank som gjorde det mulig å kjøpe en fin leilighet i ukanten av sentrum.

Betaler ca 11 000 i måneden til bank+5000 i fellesutgifter. Ingen barn da, men har råd til å kjøpe tørketrommel og dra på ferie :) 

Anonymkode: d2fc4...71a

AnonymBruker
Skrevet

Var heldig, fikk noen hundretusen i arv. Pluss noen hundretusen i EK. Litt studielån. På tidspunktet hadde jeg vel ca 400K i året, så ikke så mye. Men det hjalp at det er litt over 10 år siden jeg kjøpte, prisene var jo noe helt annet da. Kjøpte for 1.8 i sin tid. Har gått greit, har vært heldig med rente til under 2%, og med månedlige utgifter på da ca 6-7000, samtidig som jeg har steget litt i lønn siden den gang. Har ikke bil for tiden, så sparer en del på det, med mitt behov kan jeg heller leie når jeg må ha bil, og sparer ganske mye på det. 

Kjøpte vaskemaskin, tørketrommel osv. når jeg flyttet inn, og det duger ennå. En del av møblene ble tatt med fra der jeg bodde før. Siden vaskemaskin, kjøleskap, tørketrommel så smått begynner å bli gammelt må jeg vel sikkert bytte det ut innen noen år regner jeg med, men har spart opp buffer til det, samt renteøkninger og litt morsomme ting innimellom. Tørketrommelen regner jeg med varer en god stund til siden jeg bruker den sjelden (maks en gang i uka, oftere sjeldnere enn det), men har lyst på ny vaskemaskin med litt bedre kapasitet etter hvert.

Skjønner godt at man sitter litt på gjerdet hvis man ikke har en buffer. Men når man får spart opp buffer, så ville jeg nok kjøpt hvis vi snakker om leilighet i en av de største byene hvertfall. En viss prisoppgang er mer sannsynlig en nedgang. 

Anonymkode: f70c1...5be

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 400 000 i EK, og årslønn på 400 000,- når jeg fikk lånet. Hadde ikke fått lånet med dagens regler, og hadde i tillegg 40 000 i kredittkortgjeld. 
Men byttet jobb og fikk 480 000,- i årslønn like etter leilighetskjøp, så det har gått veldig fint. 
Har ca 1,8 i boliglån, 200 000 i fellesgjeld (øker straks til 400 000), 200 000 i studiegjeld. 
Siden jeg fikk lånet har jeg betalt ned kredittkort og laget meg bufferkonto på 40 000,-, så om hvitevarer skulle ryke er det ikke noe stort problem. Har fått økt renter med 0.25% siste året, og nesten 20% økning i husleie grunnet renovering, det har jeg egentlig ikke merket noe mye til. Renteøkningen oppdaget jeg først 3 måneder etter den trådde i kraft. 
Bruker vel rundt 4000,- på sosialisering/fritid pr mnd og sparer 1500,- pr mnd. 

Anonymkode: 8cc73...3b5

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

rundt 300 000 

Da jeg fikk lånet, ca 420 000. På boliglånet betaler jeg 6000. Men har høye fellesutgifter også. 

Studielån på 250 000

Ja men er glad jeg tok ikke høyere lån enn 1.4, da jeg ble arbeidsledig en periode. Fellesutgiftene har og steget betraktelig etter jeg kjøpte. Så etter den kalddusjen har jeg spart opp en solid buffer.  Jeg har reist endel og kost meg siden jeg kjøpte. Nå er jeg mer bevisst på pengebruken. Halve leiligheten er f.eks innredet med møbler fra Finn.no. 

Om du ikke har råd og i tillegg har barn hadde jeg tenkt meg godt om. Renten går oppover nå. Jeg hadde søkt Husbanken om du er lavlønnet. 

Spar opp en god buffer før du kjøper. Ikke bare til EK men utgifter ved innflytting. Det blir utgifter man ikke tenker på ved flytting. Man må leie flyttebil, kanskje kjøpe vaskemaskin, tørketrommel, nye senger.. 

Anonymkode: a100c...49d

AnonymBruker
Skrevet

Håper det ordner seg for deg.Kan du bo hjemme en periode å spare penger.?

Anonymkode: 9b37b...d84

AnonymBruker
Skrevet
På 27.3.2019 den 10.15, AnonymBruker skrev:

Nei, ca 100.000 men pga god likviditet fikk jeg lån. Dette er 2,5 år siden. Mye strengere nå! Er ung og singel, et barn 50%.

Har 520.000 i grunnlønn. Betaler 4200 på lån + 5600 i fellesutgifter så tilsammen i underkant av 10.000 til rene boligutgifter i måneden.

Kun billån på dette tidspunktet men ikke nå lenger. Ingen studie eller forbrukslån.

Ja, spesielt nå uten bil - Har ganske greit med penger. Sparer ca 6000 kroner i måneden. Bruker noen tusen på «tull» siden jeg kan men jeg vil leve litt også!

Anonymkode: b82f4...fd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 700 000 i egenkapital, lønn på 300 000, studielån på 200 000 og alene med 2 barn. Utgifter på lånet ca 5000 i måneden, og husleia 4000 kr i måneden. Klarte oss veldig bra på dette, reiste på ferie hvert år. Men grunnet sykdom er nå inntekten kun 200 000, og ting er tøffere. Det går, men ikke ferier mer. Og siden eldste barnet blir 18 år nå, så mister jeg barnetrygd, bidrag og bostøtte. Men barnet bor jo fortsatt her og skal ha mat. Da blir det virkelig tøft.

Anonymkode: a740c...e0b

AnonymBruker
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde 700 000 i egenkapital, lønn på 300 000, studielån på 200 000 og alene med 2 barn. Utgifter på lånet ca 5000 i måneden, og husleia 4000 kr i måneden. Klarte oss veldig bra på dette, reiste på ferie hvert år. Men grunnet sykdom er nå inntekten kun 200 000, og ting er tøffere. Det går, men ikke ferier mer. Og siden eldste barnet blir 18 år nå, så mister jeg barnetrygd, bidrag og bostøtte. Men barnet bor jo fortsatt her og skal ha mat. Da blir det virkelig tøft.

Anonymkode: a740c...e0b

Hvis barnet fremdeles går på videregående, er man som forelder pliktig til å betale barnebidrag til barnet er ferdig. Forskjellen er at istedenfor å betale til mor, skal far betale barnebidraget til barnet når barnet er fylt 18. Men dette er jo bare å si til barnet at du tar over, for det er penger som trengs til mat i huset.

Så dersom faren har sluttet å betale barnebidrag, har du lov å kreve at han betaler det et år til, til barnet er ferdig på vgs.

Anonymkode: 7d428...fa1

AnonymBruker
Skrevet

Hadde 450 000 i bruttoinntekt, og 300 000 egenkapital på BSU. Fikk så vidt lån til å kjøpe leilighet.

Etter jeg hadde kjøpt, fikk jeg det mye mer romslig enn før, da de månedlige innbetalingene på huslånet var mye lavere enn leieprisen jeg betalte før jeg kjøpte. Det er så dyrt å leie her i byen (mange studenter).

Anonymkode: d6ff2...bd2

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde 450 000 i bruttoinntekt, og 300 000 egenkapital på BSU. Fikk så vidt lån til å kjøpe leilighet.

Etter jeg hadde kjøpt, fikk jeg det mye mer romslig enn før, da de månedlige innbetalingene på huslånet var mye lavere enn leieprisen jeg betalte før jeg kjøpte. Det er så dyrt å leie her i byen (mange studenter).

Forstår ikke hvordan du har råd til å kjøpe i Oslo i disse tider? Er det lenge siden du kjøpte?

Anonymkode: 2c761...dc3

Skrevet

Man trenger ikke egenkapital med topplån i SBanken. Det er min plan. Må bare finne en leilighet i et barnefiendtlig strøk i gangavstand til en plass som selger øl. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kostet leiligheten? 

Anonymkode: 6018b...707

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en million i EK, tok lån på 1,6 mill. Betaler 10 500 på lånet i måneden (betales ned på 15 år). Har 50 000 igjen på studielånet. Husleien er 5 000. Har tre barn, en bor hos meg femti prosent, attenåring bor hos faren (men er hos meg en eller to dager i uken) og ett barn studerer i annen by. Begge de eldste får penger av meg, til sammen 2 - 2,5 000 i måneden. Sparer opp buffer for tiden, en oppussing spiste omtrent opp alt jeg hadde.

Det er absolutt ikke fett, men det går rundt. Og det er godt å tenke på at gjelden blir mindre måned for måned.

Anonymkode: 1b14f...c4e

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvordan du har råd til å kjøpe i Oslo i disse tider? Er det lenge siden du kjøpte?

Anonymkode: 2c761...dc3

Dette trenger da ikke være i Oslo? 

AnonymBruker
Skrevet
På 27.3.2019 den 10.15, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ingenting selv, men var heldig og fikk låne 300 000 av foreldre. Jeg hadde ikke klart meg uten lånet fra dem. 

Jeg har ei årslønn på 600 000. Betaler ca. 11 000 i måneden. 

Studielån på 250 000. Har aldri hatt forbrukslån eller annen gjeld. 

Det har gått veldig bra. Jeg fikk meg en liten "knekk" helt i starten fordi jeg la de pengene mine hadde i møbler, hvitevarer og slike ting. Men ettersom jeg har fast jobb gikk dette seg til ganske fort. 

Anonymkode: e8720...da1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...