Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente/dame på 27 år som har sett meg lei på å aldri klare å svare noe særlig tilbake når andre (spesielt kvinner) kommer med stikk og "slenger med leppa". Blir så fasinert over folk som er munnrappe og alltid klarer å forsvare seg, jeg blir liksom så tatt på senga hver gang når folk kommer med små (og større) frekkheter. Føler aldri jeg klarer å stå ordentlig opp for meg selv og si ifra, er altfor ofte sånn at jeg bare blir stille og paff og da "vinner" liksom den spydige og da er det lettere å faktisk bli såret av "stikkene". Typ fem-ti minutter etterpå kommer jeg som regel på hva jeg kunne og burde ha sagt, men da er det liksom for sent! 🙈😖

Noen her med samme problemet? 

Lurte på om noen her inne vet om det finnes kurs hvor man kan øve seg på å svare og forsvare seg mot frekkheter og stikk? Høres kanskje litt teit ut, men jeg mener å ha hørt at det finnes slikt... Tror det kunne ha hjulpet meg, faktisk! 

Hilsen dørmatte fra Oslo 

Anonymkode: 6636b...e27

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må rett å slett sette foten ned, nok er nok.

Anonymkode: 74a0b...d82

• Liker 1
Gjest Kariannne
Skrevet

«Silence speak louder than words.» er det noe som heter. Jeg tenker at den som vinner er den som lar slike stikk prelle av, prøve ikke la det gå innpå deg, i hvertfall ikke vise det, og hev hodet ditt. Om folk kommer med ubegrunnet stikk og stygge bemerkninger, er det de som har det verst med seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den munnrappe, men aldri frekk og ufin mot andre. Jeg har alltid vært munnrapp, så det eneste tipset jeg har til deg er å gi dem "det onde øye".

Anonymkode: 9be24...2f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er noen kommentarer du tenker at du kan forutse komme, evt gå igjennom de ulike kommentarene du har fått feks, og øv deg på munnrappe svar, høyt for deg selv. Det vil nok i fremtiden komme tilsvarende kommentarer som du har øvd deg på, og da kanskje det er lettere og komme med noe tilbake.

Anonymkode: 17fbf...bdc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville droppet taktikken med å "komme med noe bra å svare tilbake med", og heller kjøre taktikken med å heve seg over dem - eventuelt spørre hvorfor de sa det de sa. Det pleier å sette folk ut, fordi de er jo ikke vant til at folk faktisk svarer. Det er også enklere fordi da kan du svare nesten det samme hver gang, og slipper tilpasse deg til kommentaren. 

Nå vet jeg ikke hva slags kommentarer du pleier å få da, men hvis vedkommende sier du ikke har en fin frisyre, så kan du spørre "hvorfor sier du det, det var ikke noe hyggelig sagt". Eller bare avfeie kommentaren med at "Jeg liker det sånn jeg". Du trenger ikke ha noe "bra" å slå tilbake med. Bare avfei det ("din mening er ikke relevant") eller still dem til veggs ("jeg synes ikke det var noe snilt sagt, hvorfor sier du det?" 

Anonymkode: d58ee...1b1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme problem. Men når noen er frekke later jeg som om de ikke eksisterer. Ser tvers igjennom dem og snakker om helt andre uvesentlige ting, som om den frekke aldri sa noe som kunne være sårende. Og så fortsetter jeg å være skikkelig hyggelig, det forvirrer dem.

Anonymkode: 8866c...734

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei jente/dame på 27 år som har sett meg lei på å aldri klare å svare noe særlig tilbake når andre (spesielt kvinner) kommer med stikk og "slenger med leppa". Blir så fasinert over folk som er munnrappe og alltid klarer å forsvare seg, jeg blir liksom så tatt på senga hver gang når folk kommer med små (og større) frekkheter. Føler aldri jeg klarer å stå ordentlig opp for meg selv og si ifra, er altfor ofte sånn at jeg bare blir stille og paff og da "vinner" liksom den spydige og da er det lettere å faktisk bli såret av "stikkene". Typ fem-ti minutter etterpå kommer jeg som regel på hva jeg kunne og burde ha sagt, men da er det liksom for sent! 🙈😖

Lurte på om noen her inne vet om det finnes kurs hvor man kan øve seg på å svare og forsvare seg mot frekkheter og stikk? Høres kanskje litt teit ut, men jeg mener å ha hørt at det finnes slikt... Tror det kunne ha hjulpet meg, faktisk! 

Hilsen dørmatte fra Oslo 

Fins det noen grunn til at folk faktisk kommer med den slags kommentarer mot deg? Det virker jo litt merkelig å lire av seg spydigheter sånn helt uten videre :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ikke har noe svar så sier jeg som regel "Hæ, hva sa du nå?"... 

Dersom de gjentar seg selv følger jeg opp med "Den forsto jeg ikke helt. Kan du forklare hva du mener med [frekk kommentar]".

De svært få gangene det kommer et svar der de backer opp sin egen frekkhet sier jeg "Åja. Tenkte at du kanskje mente noe annet siden du ikke bruker å si stygge/frekke ting. *smil* " (Hvis det er en fremmed sier jeg "Åja. Tenkte at du mente noe annet siden du ser ut som en hyggelig person.").

Jeg opplever folk som veldig giret på å leve opp til min uttalte forventning om at jeg tror de er hyggelig. :) Har flere i vennegjengen som liker å gi stikk, men de gjør det ikke mot meg. 

Anonymkode: 246e9...51d

AnonymBruker
Skrevet

Du tolker ikke ting i værste mening da? Ei jeg jobber med er veldig nærtagende på hva folk sier, hvordan det sies, og fra hvem. Noen ganger synes hun det er gøy og slenger tilbake. Andre ganger, hvis det er fra noen hun ikke liker, så tar hun seg veldig nær av det. 

Jeg kan være en av de som kan smelle i en kommentar, men ser selvsagt an hvem jeg snakker til. Men hvis noen er kjipe mot meg så koster det meg ikke en kalori å virkelig slenge med leppa. Sette folk på plass. 

Nå virker du som en rolig og snill person, så kan ikke se for meg at folk slenger ting i din retning. 

Anonymkode: 84d61...631

• Liker 1
Skrevet

Folk som er frekke eller lignende, er som regel ute etter å provosere. Ihvertfall slik jeg ser det. Om du hever det over det, holder deg helt saklig eller bare ignorerer det, så blir de satt ut. De klarer ikke å provosere og da har de tapt. Ingen grunn til å trenge å komme med kjappe kommentarer tilbake.

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at mange ønsker å være morsomme, ironiske, ha kjappe replikker. Men det har noe med hvordan ting sies. 

Min samboer tror han er morsom og at kommentarene hans er ironiske. Det hadde de vært om han hadde sagt det med snert i toneleiet, med glimt i øyet. Men han gjør ikke det, så jeg blir forbanna nesten hver gang. Ironi og spydigheter er en farlig greie, kan så lett misforstås. Så man skal være trygg på at det sies med humor, og se an om det faller i god jord. Man må se på den man snakker med, vise at det er fleip. 

Anonymkode: 84d61...631

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hilsen dørmatte fra Oslo 

Uff da. Sånn sier fetteren min til folk også. Ikke bli såret. Det er mindreverdighetskomplekser som får til å oppføre seg sånn.

Anonymkode: e7bc1...ce6

Skrevet
På 27.3.2019 den 8.19, AnonymBruker skrev:

Hilsen dørmatte fra Oslo 

Standard svar er: jada, jada........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...