Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange mener man bør dumpe en partner første gang vedkommende viser voldelige tendenser, men i praksis ser mann at det ikke alltid er like enkelt. Men det var ikke det jeg ville diskutere her. 

Om en dere har et vennskapsforhold til hadde brukt "mild" vold mot dere, ville dere ha kuttet ut vedkomnende? Om dere visste at vedkommende hadde personlige problemer og/eller at reaksjonen kom fordi vedkommende var psykisk syk? Om vedkommende oppriktig angret, og ba om unnskyldning? Å være venn med vedkommende er kanskje heller ikke like "farlig" som å være partner, og bo sammen med vedkommende. Dere møttes kanskje ikke så ofte, og du trengte ikke å gå i stadig angst i ditt eget hjem. Hva tenker dere? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

HVA? Finnes det venner som er voldelige? Dette hørtes ikke bra ut...jeg selv har en tøff diagnose, men når jeg gjør noe dumt fordi jeg er syk så sier jeg alltid «jeg kan ikke skylde på sykdommen for det jeg gjorde mot deg». Jeg mener at man ikke kan unnskylde feks. vold med at man er syk... Hørt om psykisk vold, men aldri fysisk, ikke bra...

Voldelige partenere angrer også i ettertid, kommer med blomster og tårer. 

Anonymkode: a1cb4...62a

Skrevet

Jeg hadde tvert brutt vennskap om dem hadde vært voldelig mot meg. 
Hadde også brutt vennskap om en venn hadde vist voldelige tendenser mot andre enn meg. 
Det er jo enklere bryte vennskap, enn å gå ut av forhold hvor man bor sammen, så jeg tror faktisk terskelen for å bryte vennskap over sånne ting er mye lavere enn å bryte ut av forhold. 

AnonymBruker
Skrevet

Om personen plustelig kan slappe deg i fjeset, så betyr det at vedkommende er såpass ustabil at jeg ville regnet med han/ hun plustelig kunne begynne kjefte meg ut eller på andre måter være uberegnelig på en dårlig måte. Så nei, ville tatt avstand og begrenset kontakt for å minisere risiko for å bli skadet. 

Hadde faktisk en kompis en gang i tiden som var meget intelligent og kunne være hyggelig og hadde god innsikt i det meste. Men han sleit med alvorlige helseproblemer og traumer, noe som preget humøret hans. Han så rett gjennom mennesker og så deres svake sider og usikkerheter. Etterhvert kunne han plustelig komme med stygge kommentarer til mennesker fordi han var irritert eller mente de var idioter. Kommentarer som gikk rett i sjelen deres, tok dem på det de var mest usikre på. Sluttet å være med han etterhvert, fordi jeg innså at en dag kunne det ukontrollerbare sinnet rettes mot meg om han var sur på meg. "Helsidgvis" fikk jeg ikke verre kommentar enn "dra til helvete" når jeg forklarte hvorfor jeg ikke turte være rundt han lenger. Har ikke hørt fra han på mange år. 

Anonymkode: 6cb1e...87c

AnonymBruker
Skrevet

Tja. Kommer an på hvor nært vennen står meg. Jeg har 3 ekstremt nære venner, og en av årsakene til at vi er så nære er at vi har lik bakgrunn hvor ting var, og er, vanskelig. Og alle vi fire står alene i det som er vanskelig. Så vi stiller mye opp for hverandre og er mer som en liten familie hvor økonomiske midler også går litt på kryss og tvers. Hadde en av dem blitt voldelig så skulle jeg i alle fall tålt mye før jeg har måttet gi meg, om jeg hadde klart det i det hele tatt. Ikke lett å si. Jeg jobber i helse og står ofte i slike situasjoner på jobb og vet hvordan jeg skal håndtere dem. Så er kanskje litt ekstra godt rustet sånn sett.

Er det mer perifere venner er nok terskelen lavere. Og selv om jeg kutter dem ut så er det ikke sånn at jeg hater dem, jeg forstår at det er vanskelig for dem. Men det er klart, det kommer jo også an på hvor alvorlig vold vi snakker om.

Når det kommer til partner, så har jeg kun hatt en seriøs en. Siden jeg opplevde vold som barn så gjorde jeg det helt klart fra begynnelsen av, at vold i noen som helst grad er helt utelukket og da er jeg ute av døra fortere enn f... Det skjedde ikke noe sånt selv om det ble slutt heldigvis.

Jeg ser barn blir nevnt i denne sammenhengen, og at det ikke er bare-bare å forlate partner. Selv om jeg for all del skjønner det, så kan jeg som barn som barn som opplevde vold også mellom foreldre si; bryt ut. Barn får det med seg uansett hvor godt man tror man skjuler det. Synes faktisk det var verre enn å bli utsatt for vold selv.

Anonymkode: 8abf4...639

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...