Gå til innhold

Syk forelder ønsker mindre samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt syk og skal i gang med behandling. Jeg ønsker å redusere samværsavtalen fra «vanlig» samvær, til bare annenhver helg. Altså ta bort ukesovernattingen. 

Den andre forelderen er ikke enig i dette, da vedk jobber mye. 

Hvorfan går jeg frem for å endre den skriftlige avtalen og redusere mitt samvær  med en dag i uken? 

Anonymkode: a3f81...2f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Møte på familievernkontoret tenker jeg er første steg å gå

Anonymkode: f7458...091

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Men er det sånn at saken må gå til retten om bostedsforelderen ikke vil gå med på å redusere mitt samvær? 

Anonymkode: a3f81...2f6

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke alene bestemme samværsordning nei. 

Anonymkode: d673f...12b

• Liker 1
Skrevet

Da jeg trengte å endre samværet pga sykdom hos meg og far ikke fikk til å endre på arbeidstidene sine (litt annerledes enn din situasjon da, siden han gikk med på å ha mer omsorg), kontaktet vi barnevernet for bistand. Da fikk vi nok "skyts" til å få jobben til far til å endre vaktplanen hans.

• Liker 5
Skrevet

Du kan ikke påtvinges samvær (dessverre).

AnonymBruker
Skrevet

Samvær med deg er jo også barnets rett...men du kan spørre familievernkontoret om hjelp/mekling?

Anonymkode: 530b9...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn. 😭 Uønsket av både mor og far.. 😭

Anonymkode: 82985...b4c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet vi jo ikke hva slags sykdom og hvilken behandling du skal ha men jeg antar det er rimelig tunge saker siden du ser deg nødt til å gå ned på samværsmengden. Tenker du at dette er noe som er midlertidig, i perioder eller for alltid? Er du villig til å ha barnet hos deg på andre vilkår? Feks hvis du har overskudd kan ha barnet fra torsdag til søndag? 

Tenk litt over hva du må og hva du kan og be om en mekling. Det er klart at man ikke skal ha barnet hos seg hvis man har 0 immunforsvar pga kreftbehandling. 

Anonymkode: bdb40...464

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om TS sin situasjon?? Det handler vel ikke om at barnet er uønsket? Jeg synes det er en moden avgjørelse når man er syk og si i fra når man ikke har mulighet til å ta vare på barnet slik man ønsker. Misforholdet her er at den andre forelderen ikke ønsker å være med på det... 

Anonymkode: 9c6d4...67d

• Liker 13
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars deg som har et så forvrengt syn på ord at du klarte å tolke dette ut av innlegget.

Har du tenkt på at en syk forelder kanskje ikke klarer å være der 100% for barnet sitt? Og at barn fortjener nettopp det, og at det derfor er et ønske fra vedkommende at barnet er mer hos den andre forelderen for å bli bedre ivaretatt.

Det å innse at man ikke greier å ta vare på barnet sitt for en periode står det respekt av. Tenk på alle dem som setter stoltheten sin først også går det utover barna.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Menn kan nekte å se sine barn av ren latskap hele tiden, så sykdom er absolutt en godkjent grunn til å melde avbud enten man er mor eller far. Når den andre ikke kan stille er den andre pliktig til å ta ansvar.

Anonymkode: 46a35...9e7

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Menn kan nekte å se sine barn av ren latskap hele tiden, så sykdom er absolutt en godkjent grunn til å melde avbud enten man er mor eller far. Når den andre ikke kan stille er den andre pliktig til å ta ansvar.

Det er ikke så enkelt, nei.

Samværsforeldre svikter her hele tiden. Det er ingen sanksjoner mot det.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er ikke så enkelt, nei.

Samværsforeldre svikter her hele tiden. Det er ingen sanksjoner mot det.

Er jo det jeg sier. Man kan nekte å ta imot barn til samvær. Til TS sitt forsvar er det en reduksjon, ikke en avslutning. Som forelder selv ønsker jeg onsdags-samværet til helvetet. Er bare en masse styr for ingenting for alle parter.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo det jeg sier. Man kan nekte å ta imot barn til samvær. Til TS sitt forsvar er det en reduksjon, ikke en avslutning. Som forelder selv ønsker jeg onsdags-samværet til helvetet. Er bare en masse styr for ingenting for alle parter.

Jeg misforsto deg litt! Beklager. Jeg trodde du mente «den andre» som i den andre foreldren, men du skrev selvsagt at den med daglig omsorg er den som må plukke opp etter samværsforelderen hver gang...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du om TS sin situasjon?? Det handler vel ikke om at barnet er uønsket? Jeg synes det er en moden avgjørelse når man er syk og si i fra når man ikke har mulighet til å ta vare på barnet slik man ønsker. Misforholdet her er at den andre forelderen ikke ønsker å være med på det... 

Anonymkode: 9c6d4...67d

Det er ikke sikkert det er enkelt for bostedsforelderen at samværforelderen plutselig ikke kan ha det vanlige samværet sitt lengre heller, hva om vedkommende jobber turnus og har aftenvakt når barnet er på samvær? Kan ligge ei forklaring bak, ikke bare at det er vrangvilje og at barnet er uønsket. 

Da eksen min og jeg hadde mindreårig barn så fikk jeg turnusen min lagt opp etter når barnet var hos far, når barnet var hjemme jobbet dagvakt 

Anonymkode: 577ea...d8c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert det er enkelt for bostedsforelderen at samværforelderen plutselig ikke kan ha det vanlige samværet sitt lengre heller, hva om vedkommende jobber turnus og har aftenvakt når barnet er på samvær? Kan ligge ei forklaring bak, ikke bare at det er vrangvilje og at barnet er uønsket. 

Da eksen min og jeg hadde mindreårig barn så fikk jeg turnusen min lagt opp etter når barnet var hos far, når barnet var hjemme jobbet dagvakt 

Anonymkode: 577ea...d8c

Samme her. Fikk full tilrettelegging, og få senvakter ; altså kun når barna var hos far. Hadde ikke far hatt samvær måtte jeg ha skiftet jobb. For min situasjon førte til at andre måtte ta flere senvakter. 

Anonymkode: b9dce...f00

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva om denne forelderen har kreft feks? Skjerp deg 

Anonymkode: 73a24...09a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva feiler det deg? TS er syk. 

Jeg har vært syk i 2,5 år og ser bare barna ca 8 timer annen hver helg. Det er helt jævlig. Både for meg og barna, men de vet godt at jeg savner de og gjør alt jeg kan for å komme tilbake til de. 

Anonymkode: 5154b...84b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...