Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 26 år som hele mitt voksne liv har slitt med å holde på venner. Jeg føler seg jeg går godt overens med de fleste, både jenter og gutter, men jeg har fått hørt at jeg ser "skremmende" ut så folk vil nok ikke ta initiativ til å snakke med meg, noe som er helt greit for jeg tar gjerne initiativ. 
Alikevel opplever jeg å bli "dumpa". Føler selv jeg går godt overens med de fleste jenter, selv om jeg synes samtalene kanskje er litt vanskeligere å få til å flyte enn med menn. Jeg kan tro at jeg har en veldig fin tone med en jente, for så i neste sekund ikke bli invitert til ting det hadde vært naturlig å invitere meg til. Jeg kan forsøke å invitere en jente til noe selv, men får bare svar om at de er opptatte uten noe ønske om å lage en "date" for et annet tidspunkt. 
Med gutter er det enklere, går svært godt overens med gutter, men dette er (vil jeg tro) fordi de blir interesserte i meg som noe mer enn bare en venn, og derfor ender det alltid opp med at de ikke klarer å være venn med meg fordi følelsene ikke er gjengjeldt, eller at de finner seg en annen dame og derfor distanserer seg fra meg..
Selvfølgelig tenker jeg at noe er feil med meg siden dette gjelder forskjellige typer mennesker jeg har blitt kjent med, men hvordan skal jeg vite hva jeg gjør feil ? 

Anonymkode: bdf8a...9eb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jenter og gutter kan i de aller, aller, aller fleste tilfeller ikke være "bare" venner. Derfor er det nok lurest å finne ut hva som er problemet med å holde på jentevenner? Har du alltid hatt dette problemet?

Anonymkode: 588f4...e17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På barneskolen hadde jeg venner, men dette var venner jeg fikk fordi vi gikk i samme klasse. Det samme gjaldt på ungdomsskolen, men jo senere ut i ungdomsskoletiden vi kom, jo mer "forsvant" dem, og da videregående kom i gang var det ingen igjen. Jeg fikk en ny venninne på vgs, men vi mista kontakten etter vgs. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg har problemer med å holde på jentevenner, skulle ønske jeg visste så jeg kanskje kunne gjort noe med det. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På barneskolen hadde jeg venner, men dette var venner jeg fikk fordi vi gikk i samme klasse. Det samme gjaldt på ungdomsskolen, men jo senere ut i ungdomsskoletiden vi kom, jo mer "forsvant" dem, og da videregående kom i gang var det ingen igjen. Jeg fikk en ny venninne på vgs, men vi mista kontakten etter vgs. Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg har problemer med å holde på jentevenner, skulle ønske jeg visste så jeg kanskje kunne gjort noe med det. 

ts

Hvordan da? Bare forduftet folk rundt deg liksom? De kan ikke ha flyttet ut av Norge eller noe da? 

Anonymkode: f8ed1...1d5

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jenter og gutter kan i de aller, aller, aller fleste tilfeller ikke være "bare" venner. Derfor er det nok lurest å finne ut hva som er problemet med å holde på jentevenner? Har du alltid hatt dette problemet?

Anonymkode: 588f4...e17

Det er det nok mange som har. :roll: 

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan da? Bare forduftet folk rundt deg liksom? De kan ikke ha flyttet ut av Norge eller noe da? 

De fant andre venner de hang med, vi vokste vel fra hverandre blir den beste forklaringa. Eller det virker som folk ofte bare vokser fra meg hehe 😋

ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De fant andre venner de hang med, vi vokste vel fra hverandre blir den beste forklaringa. Eller det virker som folk ofte bare vokser fra meg hehe 😋

ts

Hm. Å ja. Men hvordan ble du og vennene dine kjent da? :) :) :) 

Skrevet

Er du veldig innpåsliten og maser du mye? Snakker du nesten bare om deg selv? Har du noe du sliter med som preger de fleste samtaler slik at alle møter blir en hobbypsykologtime for vennene? Er du generelt negativ eller pessimistisk og klager mye/ser mørkt på ting? Har du dårlig hygiene og lukter vondt? 

Dette er grunner jeg kan komme på som har gjort at jeg har trukket meg unna venner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Boblee skrev:

Er du veldig innpåsliten og maser du mye? Snakker du nesten bare om deg selv? Har du noe du sliter med som preger de fleste samtaler slik at alle møter blir en hobbypsykologtime for vennene? Er du generelt negativ eller pessimistisk og klager mye/ser mørkt på ting? Har du dårlig hygiene og lukter vondt? 

Dette er grunner jeg kan komme på som har gjort at jeg har trukket meg unna venner. 

Ha ha. Er som å høre meg altså. Prikk likt. :ironi::hoho:

Skrevet

Det er veldig vanskelig å vite hva årsaken til dette kan være uten å faktisk kjenne deg, så blir nok litt tipping. Hva mener du med skremmende egentlig? Kjenner et par personer som er utrolig bra mennesker som man i utgangspunktet aldri skulle trodd var ensomme, men som dessverre alltid har slitt med å få seg langvarige vennskap. Det er først og fremst jenter jeg vet om som sliter med dette. Usikker på om det er mest fordi jenter er mer åpne om at de sliter med sånt eller om gutter kanskje er litt bedre til å inkludere folk som ikke nødvendigvis er nære venner på ulike ting. For å være helt ærlig føler jeg, ut i fra det jeg hører fra mange venninner, at jenter kan være litt ekskluderende i blant. Tror egentlig det er en blanding av de to.

For de jeg kjenner som sliter med å skaffe seg venner, men som ellers er oppegående og bra mennesker, så føler jeg at det ofte er én av to ting som de sliter med. Enten så prøver personen å haste seg inn i et nært vennskap og for eksempel snakker for mye med andre personer på Facebook, sender for mye bilder på snap osv, slik at den andre personen kan føle at det blir litt mye rett og slett. Den andre muligheten kan være at man ikke tar kontakt nok eller pleier vennskapene sine nok. Jeg føler av og til at folk undervurderer hvor mye man egentlig bør pleie vennskapene sine. Av det du beskriver ville jeg antatt at det var sistnevnte du sliter litt med. Noen få blir bestevenner på 1-2-3, men for de aller fleste må man ta mange mindre steg før man kommer til det punktet hvor man er så gode venner at vennskapet varer lengre enn tiden man må være sammen. Et tips kan være å be folk med på aktiviteter som ikke skremmer de bort. Spørre den man kom godt overens med i klassen (om man studerer) om personen vil joine trening på treningsstudio eller noe annet ganske casual er nok den beste måten å starte på. Usikker på hva dere jenter gjør. Personlig ville jeg for eksempel spurt om personen var gira på fotballkamp på en pub hvis han/hun også likte fotball. Ps. ikke anta for fort at alle gutta bare er med deg fordi de er interesserte. Det går også an for gutter å være interessert i jenter uten at vennskapet må ta slutt når gutten finner ut at jenta ikke er interessert.

Skal ærlig talt si at jeg var litt usikker på om jeg ønsket å publisere dette innlegget, siden det egentlig blir ren spekulasjon, og jeg ikke vil sette feilaktige tanker i hodet ditt om hvorfor situasjonen din er som den er. Jeg er helt sikker på at det blir bedre for deg :) Sorry for rotete innlegg forresten. Sliten, så orket ikke å strukturere, rettskrive eller noe som helst annet.

AnonymBruker
Skrevet

Ts: blir du bedt av noen og bare skaffe deg nye venner når det passer andre mennesker eller hva? :) 

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Når du har problem med å beholde venner, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke anstrengte deg mer for å holde kontakten med venninna di fra vgs. Kanskje du kan opprette kontakt igjen der?

Anonymkode: 00ea6...3e2

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har problem med å beholde venner, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke anstrengte deg mer for å holde kontakten med venninna di fra vgs. Kanskje du kan opprette kontakt igjen der?

Urettferdig. Syns ikke Ts burde anstrenge seg enda mer nå?!?  

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det ved deg som oppfattes som skremmende for andre da? 

Anonymkode: f82f3...250

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurte også på hvorfor du blir sett på som «skremmende»

Anonymkode: d2ca6...85e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også sånn da jeg var tenåring. Har fått høre i ettertid at folk trodde jeg var sur, har visst et skikkelig surt ansikt. Nå som jeg har blitt gjort oppmerksom på det, har jeg fått høre at det er litt rart at jeg alltid smiler. Hehe  Synes selv jeg alltid har vært en normalt og hyggelig person. Har hatt flere vennskap som har rent ut i sanden, der de bare har sluttet å svare meg når jeg ringer eller sender SMS, så antar de syntes jeg var for masete. Vanskelig å gjette seg frem, hadde vært mye enklere å forandre seg dersom folk sa ifra hva jeg gjør feil. Hehe  Kanskje det bare er sånn når man er tenåring, man vokser jo fortere fra hverandre da enn når man er voksne. 

Anonymkode: e7b1c...abf

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Urettferdig. Syns ikke Ts burde anstrenge seg enda mer nå?!?  

Jeg er usikker på om du mener det du skriver?

Ts kan alltids droppe mitt forslag og heller vente på at den tidligere vennen (som hun gikk overens med) kanskje en gang tar kontakt...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lett for å få venner. Oppskriften er enkel. Lytt først, og del av deg selv etterpå. 

Tenk at du har to ører for at du skal lytte dobbelt så mye, som det som kommer ut av den ene munnen din. Folk liker å bli lytta til, og folk liker å bli forstått. 

Et eksempel:

Venninna: lang historie om at typen ikke bærer ut søpla. Lytt og nikk. Hør på alt uten å  avbryte. 

Du: Ja, jeg skjønner deg så godt. Jeg har også opplevd noe lignende. Fortell kort. 

Venninna: Ja, vi ER så like! 

Vips! Du har en venn. 

Anonymkode: 62aff...11d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...