Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett at det er noen innlegg ang overspising, men der går det mye i at de spiser for mye usunt. 

Mitt problem er at jeg spiser konstant, helt til det gjør vondt eller jeg blir kvalm. Så venter jeg de minuttene det tar for at det roer seg litt også hiver jeg innpå igjen. Har vært sukkerfri i fire dager, men overspisingen fortsetter, bare med sunn mat. Med en gang jeg har spist noe søtt så må jeg ha noe salt, og omvendt og slik fortsetter det i en ond sirkel. Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger, har hatt det slik så lenge jeg kan huske, så det er ikke noe som plutselig har oppstått eller bare er en fase. 

Anonymkode: ac85c...c83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at du føler deg maktesløs, men vit at du faktisk har et valg. Å hive innpå med mat til enhver tid trenger ikke å være utenfor din kontroll.

Mulig du bør få hjelp til dette, men i mellomtiden så kan det være nyttig å lage en plan, og holde deg til den i en dag. Si til deg selv at du kan spise som du vil neste dag. Og neste dag, dersom du føler deg bra, så prøver du å holde deg til planen en dag til osv. Det trenger ikke å være en streng diett. Jeg vet ikke om du er overvektig og trenger å gå ned i vekt. Men uansett: 3-4 måltider, vanlig mat, beregnet mengde, og ikke utenom dette. Du spiser ikke mer enn et normalt måltid. Blir du ikke tilfredsstilt sier du bare til deg selv at nå avslutter du dette måltidet, og så er det bare 3-4 timer til neste måltid. Ingen krise.

Du vil selvfølgelig sprekke, men dersom du spiser normalt mer enn du sprekker så er du på god vei. 

Anonymkode: fe9da...bdf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fulgt med på debatten, så vil du også ha sett at de som sliter med mat, gjennomgående skiller mellom "sunn" og "usunn" mat. Jobb med det.

Anonymkode: 740a9...579

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å legg om hele livet ditt på en måte som gjør at du rett og slett har bedre ting å gjøre enn å spise. Mat skal ikke være livet, det skal være dristoff til å leve et liv.

Anonymkode: d09ff...310

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen mennesker har ikke skikkelig metthetsfølelse eller skikkelig sultfølelse og må regulere kalorier for å holde en sunn vekt. Høres ut som du er en av de. Hvilken følelse er det som får det til å spise? Kjedsomhet? Cravings? 

Det du kan gjøre i begynnelsen er å bytte ut all småspising mellom måltider med gulrøtter, paprika, rå brokkoli. Hver gang du føler for å spise, ta en bit av noen av disse og ingenting annet. Disse har lite kalorier og du kan spise mye av dem i løpet av en dag til du får vanen din gradvis under kontroll. 

Noen mennesker må bare bruke viljestyrke og ha gode vaner. Nekte seg selv å spise utenfor 3-4 måltider, og begrense hvor mye man spiser til hvert måltid. Kjeder du deg, ta en løpetur eller sykkeltur. Ta pushups, knebøy eller hopp i strikk. 

Anonymkode: 492f7...581

• Liker 1
Skrevet

For meg er det avledning og trening som funker når jeg sliter med overspising. Jeg har spiseforstyrrelse og er normalvektig, men det har vært perioder jeg har hatt en helt ukontrollerbar sult som har gjort at jeg har lagt mye på meg. Også har jeg gått ned igjen ganske fort da... 

Hvis planen din er å gå ned i vekt bør du unngå å være i for stort kaloriunderskudd for da er det mye lettere å gå på en overspisingsperiode. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To spørsmål som har hjulpet meg: "Hvorfor føler jeg at jeg trenger all denne maten? Hva er årsaken til at jeg spiser?"

Jeg tror det er viktig å reflektere over disse spørsmålene. Først når du finner ut hvorfor du gjør som du gjør, kan du begynne å gjøre endringer for å stoppe overspisingen. Overspising er et symptom på at noe er galt, enten fysiologisk eller psykologisk. Du må finne ut hva som ligger bak i ditt tilfelle.

Anonymkode: fade3...0b8

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å legg om hele livet ditt på en måte som gjør at du rett og slett har bedre ting å gjøre enn å spise. Mat skal ikke være livet, det skal være dristoff til å leve et liv.

Anonymkode: d09ff...310

Dette er gode poeng.

Jeg har slitt med overspising hele livet, og mat har vært det jeg har funnet mest glede i i hverdagen, rett og slett. Alt av mat, det har styrt livet mitt.

Nå har jeg fått en sykdom der jeg har null matlyst og evne til å kjenne smak, og mat har blitt noe jeg må tvinge i meg for å overleve. Jeg kjenner jo på hvor trist og meningsløst livet mitt er nå uten å kunne nyte mat. Det har gitt meg en aha-opplevelse der jeg har innsett hvor stor plass jeg faktisk har latt mat ha i livet mitt. Det er jo helt tragisk. Så nå jobber jeg med å finne andre ting som kan gi meg like stor glede i hverdagen som det mat gjorde. Jeg lider forøvrig av kronisk angst og depresjon.

Så det handler kanskje om å finne noe som kan erstatte det behovet og den følelsen det å overspise gir? Lider du av angst eller depresjon?

Anonymkode: 47e6d...5ff

Skrevet

TS her. Tusen takk for fine tips. Sliter med angst og depresjon noe som resulterer i at jeg er mye hjemme og ikke har jobb. Føler selv at angsten og depresjonen ikke er grunnen til at jeg overspiser. Jeg elsker mat og føler det er det eneste jeg har å glede meg til. Hele tiden tenker jeg på hva jeg skal spise. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...