AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Hverken i forhold tii økonomi eller kosthold/trening. Jeg har forbrukslån på 20000. Denne ble tatt opp for å betale ned MasterCard. Men likevel fortsetter jeg å handle med Klarna. Jeg klarer å være flink i «to sekunder» før jeg kapitulerer. Er så lei av å alltid være blakk!! Det neste er trening og kosthold. Er flink i en periode før ting sklir ut. Er helt sukkeravhengig! Kommer tii å være fet og blek denne sommeren og (og blakk). Kan dette henge sammen på et vis? At jeg ikke eier viljestyrke til noe. Ikke finnes sta. Blir deprimert av dette og, og det gjør meg dermed til en dårligere mor og venn (har nesten ingen venner heller da.. 😓) Anonymkode: 3c413...fa7
chepooka Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Greia med viljestyrke er at den er som en muskel, du må trene den jevnlig om du vil den skal holde seg sterk. Det man ofte gjør feil er at man har gjort noe man vet er selvdestruktivt, for eksempel shoppet når man egentlig ikke har råd eller spist en stor pose potetgull og tilbrakt nok en kveld på sofaen når man vet man burde spist sunt og tatt en tur på treningssenteret - og så blir man sint på seg selv og ender opp med å overkompensere for å virkelig gjøre en endring på den selvdestruktive adferden. Man starter en ekstrem diett, eller gjør en avtale med seg selv om å trene hardt seks dager i uka og ikke spise snop før man har gått ned 20 kilo eller leve etter et kjempestramt budsjett som slår Luksusfellen-tavla ned i støvlene. Og så går det sånn cirka en dag og så går man på en liten smell av gammel vane, så blir man sint på seg selv som mangler viljestyrke og ikke holder en dag en gang og så tenker man at jaja, nå har sprekken skjedd, da er det bare å gønne på med nettshopping, pottis og Netflix og så starte på nytt kjempestrengt regime i morra. Og dermed gjentar det seg, du går på en ny smell, og etter noen runder med dette blir man deprimert og tenker at man ikke er født med selvkontroll/viljestyrke og vil aldri klare å endre adferd. Men - om du tenker på viljestyrke som en muskel, ville du tenkt at å løpe maraton var en god ide når man er helt utrent? Man går ikke rett fra sofaen til maraton, man starter i det små. Muskler har hukommelse, og viljestyrken din husker hva du gjorde i går. Bestem deg for noe, f.eks i dag skal jeg re opp senga, noe du sjelden orker men som egentlig tar 2 min. Det er alt. Så gjør du det samme neste morgen. Så kommer det en morgen hvor du har forsovet deg litt, og du tenker at du egentlig ikke har tid til å re senga men så tvinger du deg selv til å gjøre det likevel (og der ble muskelen litt sterkere). Etter en uke hvor du har redd senga hver morgen, legger du til en ny øvelse, f.eks alltid drikke et stort glass vann uansett om du spiser frokost eller ikke. Og fortsett med å re senga. Ha fokus på det du mestrer, ikke der du feiler. Velg små oppgaver som kan bli gode vaner, og hvor det ikke er mulig å gå på en smell hvor du skeier helt ut. Da slipper du de negative tankene om deg selv, og det er lettere å bare fortsette der du slapp. Det viktigste er at du holder avtalene med deg selv, selv om du egentlig ikke orker eller ikke har lyst. Etterhvert er viljestyrkemuskelen såpass sterk at du kan begynne med større oppgaver, som å bare spise snop fem dager i uka isteden for sju. Og når du klarer to snopfrie dager, klarer du tre og så videre. Før du vet ordet av det har du en haug nye gode vaner, du føler mestring og tenker positive tanker om deg selv - og dette får ringvirkninger og vil påvirke livet ditt i positiv retning, og plutselig er du blitt den uoppnåelige personen du drømte om å være de kveldene du satt i sofaen med nettshopping og pottis 7
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #3 Skrevet 27. mars 2019 11 timer siden, chepooka skrev: Greia med viljestyrke er at den er som en muskel, du må trene den jevnlig om du vil den skal holde seg sterk. Det man ofte gjør feil er at man har gjort noe man vet er selvdestruktivt, for eksempel shoppet når man egentlig ikke har råd eller spist en stor pose potetgull og tilbrakt nok en kveld på sofaen når man vet man burde spist sunt og tatt en tur på treningssenteret - og så blir man sint på seg selv og ender opp med å overkompensere for å virkelig gjøre en endring på den selvdestruktive adferden. Man starter en ekstrem diett, eller gjør en avtale med seg selv om å trene hardt seks dager i uka og ikke spise snop før man har gått ned 20 kilo eller leve etter et kjempestramt budsjett som slår Luksusfellen-tavla ned i støvlene. Og så går det sånn cirka en dag og så går man på en liten smell av gammel vane, så blir man sint på seg selv som mangler viljestyrke og ikke holder en dag en gang og så tenker man at jaja, nå har sprekken skjedd, da er det bare å gønne på med nettshopping, pottis og Netflix og så starte på nytt kjempestrengt regime i morra. Og dermed gjentar det seg, du går på en ny smell, og etter noen runder med dette blir man deprimert og tenker at man ikke er født med selvkontroll/viljestyrke og vil aldri klare å endre adferd. Men - om du tenker på viljestyrke som en muskel, ville du tenkt at å løpe maraton var en god ide når man er helt utrent? Man går ikke rett fra sofaen til maraton, man starter i det små. Muskler har hukommelse, og viljestyrken din husker hva du gjorde i går. Bestem deg for noe, f.eks i dag skal jeg re opp senga, noe du sjelden orker men som egentlig tar 2 min. Det er alt. Så gjør du det samme neste morgen. Så kommer det en morgen hvor du har forsovet deg litt, og du tenker at du egentlig ikke har tid til å re senga men så tvinger du deg selv til å gjøre det likevel (og der ble muskelen litt sterkere). Etter en uke hvor du har redd senga hver morgen, legger du til en ny øvelse, f.eks alltid drikke et stort glass vann uansett om du spiser frokost eller ikke. Og fortsett med å re senga. Ha fokus på det du mestrer, ikke der du feiler. Velg små oppgaver som kan bli gode vaner, og hvor det ikke er mulig å gå på en smell hvor du skeier helt ut. Da slipper du de negative tankene om deg selv, og det er lettere å bare fortsette der du slapp. Det viktigste er at du holder avtalene med deg selv, selv om du egentlig ikke orker eller ikke har lyst. Etterhvert er viljestyrkemuskelen såpass sterk at du kan begynne med større oppgaver, som å bare spise snop fem dager i uka isteden for sju. Og når du klarer to snopfrie dager, klarer du tre og så videre. Før du vet ordet av det har du en haug nye gode vaner, du føler mestring og tenker positive tanker om deg selv - og dette får ringvirkninger og vil påvirke livet ditt i positiv retning, og plutselig er du blitt den uoppnåelige personen du drømte om å være de kveldene du satt i sofaen med nettshopping og pottis Takk for et fantastisk svar! ❤️ Det er vel det som har vært problemet, at jeg «feiler» og straffer meg selv etter det. Kjenner jeg er på vei i en veldig destruktiv væremåte. Klarer aldri snu dette føler jeg. Anonymkode: 3c413...fa7
chepooka Skrevet 28. mars 2019 #4 Skrevet 28. mars 2019 Du klarer å snu dette! 😊 Det handler om å endre måten du tenker om deg selv på. Hvis du tenker at du er en person uten viljestyrke, som er sukkeravhengig, blek og feit så blir det en selvoppfyllende profeti fordi handlingene dine bekrefter tankene dine om deg selv. Start den øvelsen jeg nevnte, velg deg en oppgave som er lett å gjennomføre hver dag. Bruk gjerne HabitBull eller en annen vane-tracker app så du ser fremgangen din (og du vil jo unngå å ødelegge streaken, ikke sant?). Les deg gjerne litt opp på kognitiv terapi, hvordan hjernebaner/synapser fungerer etc. Her er en link til lettlest stoff om selvkontroll, vaner og hvorfor vi gjør som vi gjør. Ikke tenk på sommeren ennå, tenk på dagen i dag. Eller den neste timen. Eller det neste minuttet om du står ovenfor en fristelse. Det er en kjent metode for røykeslutt - om du bare klarer å utsette fristelsen i et minutt eller tre, og gjør noe annet i mellomtiden, så blir det mye lettere å avstå. Så neste gang du har lyst til å impulsshoppe på nett, eller bare «kikke litt» (les: utsette deg selv for fristelser), bestem deg for å shoppe/kikke etter at du har gått ut med søpla, sortert litt skittentøy, tatt oppvasken eller noe annet som får deg til å legge vekk skjermen og gjøre noe fysisk i et par minutter. Etterpå vil ikke trangen til å shoppe være like sterk og det blir lettere å droppe det. Og så kan du jo slette kontoene dine hos nettbutikkene og Klarna for å gjøre det litt vanskeligere for deg selv å gi etter for fristelsene. Jeg har trua på deg 💪 dette klarer du! Post gjerne her så jeg får høre hvordan det går, eller start en kg-dagbok kanskje? Lykke til! 😀
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #5 Skrevet 29. mars 2019 På 28.3.2019 den 1.34, chepooka skrev: Du klarer å snu dette! 😊 Det handler om å endre måten du tenker om deg selv på. Hvis du tenker at du er en person uten viljestyrke, som er sukkeravhengig, blek og feit så blir det en selvoppfyllende profeti fordi handlingene dine bekrefter tankene dine om deg selv. Start den øvelsen jeg nevnte, velg deg en oppgave som er lett å gjennomføre hver dag. Bruk gjerne HabitBull eller en annen vane-tracker app så du ser fremgangen din (og du vil jo unngå å ødelegge streaken, ikke sant?). Les deg gjerne litt opp på kognitiv terapi, hvordan hjernebaner/synapser fungerer etc. Her er en link til lettlest stoff om selvkontroll, vaner og hvorfor vi gjør som vi gjør. Ikke tenk på sommeren ennå, tenk på dagen i dag. Eller den neste timen. Eller det neste minuttet om du står ovenfor en fristelse. Det er en kjent metode for røykeslutt - om du bare klarer å utsette fristelsen i et minutt eller tre, og gjør noe annet i mellomtiden, så blir det mye lettere å avstå. Så neste gang du har lyst til å impulsshoppe på nett, eller bare «kikke litt» (les: utsette deg selv for fristelser), bestem deg for å shoppe/kikke etter at du har gått ut med søpla, sortert litt skittentøy, tatt oppvasken eller noe annet som får deg til å legge vekk skjermen og gjøre noe fysisk i et par minutter. Etterpå vil ikke trangen til å shoppe være like sterk og det blir lettere å droppe det. Og så kan du jo slette kontoene dine hos nettbutikkene og Klarna for å gjøre det litt vanskeligere for deg selv å gi etter for fristelsene. Jeg har trua på deg 💪 dette klarer du! Post gjerne her så jeg får høre hvordan det går, eller start en kg-dagbok kanskje? Lykke til! 😀 Ååå snille og gode du! ❤️ Tusen takk for fantastiske tips!!! Anonymkode: 3c413...fa7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå