Gå til innhold

Fugl, kjøtt, fisk og vegetar - 4 måltider

Anbefalte innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Hei :)

Om du skulle lage 4 måltider under tema helse og livsstil har du noen ideer om hva du ville valgt. Det skal være fisk, fugl, kjøtt og vegetar, en av hver. Holder på med en oppgave om det så det hadde vært artig med forslag. Det skal ikke være så vanskelig å lage. Takk :blomst_opp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å lage et måltid under tema helse og livsstil, men du mener kanskje at det skal være sunn mat?

Vegetar - jeg ville enten lagd en indisk curry med grønnsaker, f.eks. spinat, kikerter og aubergine, eller en vegetarlasagne.

Fisk - Stekt kveite eller breiflabb med blomkålpuré. Eller helstekt ørret i folie i ovnen.

Fugl - Jeg er veldig glad i and, men det er jo fryktelig fett og ikke så sunt. Kanskje helstekt en kylling og servert salat og stekte potetbåter til - enkelt og godt. Eller lagd kylling i rød karri med kokosmelk.

Kjøtt - jeg ville laget lammestek. Eller marinerte lammekoteletter med couscous-salat. Eller Couscous marrakesh som i denne oppskriften, men byttet ut kylling med lammekjøtt:

http://www.nrk.no/mat/4144767.html

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg mente sunn mat ja, var egentlig overflødig skrevet det der med helse og livsstil :)

Tuuusen takk for tips :blomst_opp: jeg ble skikkelig sulten av å lese de der gode forslagene :sikle:

Skrevet

Et par sunne fiskeforslag:

Foliebakt laks med sitron og tomat- og linsesalat, som du får oppskriften til i denne tråden, eller

Torskefilet med kikerter og spinat

(2 pers)

500 fersk filet av torsk eller hyse

1/2 sitron i skiver (gjerne usprøytet)

1 boks kikerter

1 stor pakke frisk spinat

1/2 rød chili

1-2 fedd hvitløk

olivenolje

5-6 middelhavsansjos (kan sløyfes)

salt og pepper

liten smørklatt (kan sløyfes)

extra virgin olivenolje

Salte og pepre fisken, legg den på et stort stykke aluminiumsfolie smurt med litt olivenolje, dekk med tynne sitronskiver og pakk inn. Stek ved 200 grader i 8-10 min.

Stek imellomtiden hakket chili og hvitløk i 1-2 min i litt olivenolje. Åpne et lite hjørne på foliepakken til den ferdigbakte fisken, og hell ut sitron- og fiskekraften gjennom en sil og ned i panna. Tilsett kikerter og evnt middelhavsansjos, og la småkoke under lokk 2-3 min, til kikertene er varme. Tilsett spinaten, og rør rundt til den faller sammen. Rør evnt inn en liten smørklatt, og smak til med salt og pepper.

Fordel fisk og kikert/spinatblanding på to tallerkner, og sprinkle litt extra virgin olivenolje over både fisk og grønnsaker. Stort sunnere kan det ikke bli! :kul:

Et lite kyllingforslag også, kanskje: Kyllingbryst eller lår (helst med skinn) marineres natten over i sitronsaft, hvitløk, pepper og litt olivenolje. Stekes i ovn på 225 grader. Server med salat av grønne og røde salatblad inkl. ruccola, avokado, valnøttkjerner, sitron, olivenolje, salt og pepper. Evnt også grov baguett til. :)

Kjøtt: Benfrie stykker av lammelår marinert i sitron, hvitløk og frisk rosmarin og grillet på grillpanne. Ratatouille (sydfransk grønnsaksrøre) som tilbehør.

(Hvis du skal bruke dette i en skoleoppgave, håper jeg at vi ikke hjelper deg å juske nå! :wink: )

Skrevet

Hjernen min er nå satt igang og er ikke til å stoppe, dessverre, :oops: :ler: så jeg føyer til et par vegetarforslag, jeg også (for å ha "svart fullstendig på oppgaven" :wink: ).

-Fullkornsspaghetti med en saus av frisk chili, hvitløk, hermetiske tomater, ruccola og svarte oliven, og med oppsmuldret fersk chèvre og extra virgin olivenolje på toppen.

-Fyldig suppe av speltgryn, byggryn, grønne linser, purre, gulrot, hermetiske tomater, hvitløk og timian - også servert med extra virgin olivenolje på toppen (dette er til og med en veganrett, og jeg planlegger faktisk å forsøke den selv til middag en dag i denne uka :) ).

Gjest Chrizzy
Skrevet

Hei Piaf :)

Tusen takk for forslag :blomst_opp:

Nei du vet kruttet er allerede oppfunnet, det er bare vår oppgave og spore det opp. Har oppskriftsbøker, men det er litt artig å være litt orginal i en oppgave. Derfor jeg skrev hit. Å jeg ble ikke skuffet, men jeg bel sulten :ler:

Ha en fin dag :vinke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...