AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #21 Skrevet 27. mars 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som frisør og har utbetalt 22 000kr. Er 29 år om orker ikke bo i kollektiv mer! Har ingenting oppspart og har akkurat kvittet meg med eksens forbrukslån som jeg var IDIOT og være medlånetaker på. Føler det er helt umulig. Noen som kan gi meg noe håp? Anonymkode: b20f8...93e Ville flyttet til en by med mer normale, anstendige og realistiske boligpriser om jeg var deg. Trenger ikke flytte veldig lang engang, se for eksempel på byer i Østfold og Vestfold. Anonymkode: 86e57...592 3
Jr.Garcon Skrevet 27. mars 2019 #22 Skrevet 27. mars 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som frisør og har utbetalt 22 000kr. Er 29 år om orker ikke bo i kollektiv mer! Har ingenting oppspart og har akkurat kvittet meg med eksens forbrukslån som jeg var IDIOT og være medlånetaker på. Føler det er helt umulig. Noen som kan gi meg noe håp? Anonymkode: b20f8...93e Begynn med å spare egenkapital! Du trenger høøy egenkapital hvis du har lav inntekt - bankene låner deg ikke mer enn 5 ganger brutto årslønn. Bor ikke selv i Oslo, men forstår det virker umulig om man er alene og heller ikke har foreldre som kan stille opp. Jeg hadde vurdert å flytte ut av Oslo. Det er jo HELT andre boligpriser i Østfold f.eks. Personlig forstår jeg ikke at noen vil betale 3 millioner for å bo på 27 kvm 😮 . 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 27. mars 2019 #23 Skrevet 27. mars 2019 Noen ganger lurer jeg på om folk er klar over at de må ikke bo sentralt i en by. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #25 Skrevet 27. mars 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan du finansiere 1 mill. kr til bolig og kjøre 40 min med tog så er dette kanskje en løsning: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=142925026 Anonymkode: 47d2e...848 Vel, fellesgjelda kommer i tillegg; og den er på nesten 800 000 kr... Anonymkode: 3c2a7...4e2 5
Cleopatra. Skrevet 28. mars 2019 #26 Skrevet 28. mars 2019 På 26.3.2019 den 23.35, AnonymBruker skrev: Du vil vell ha råd til en leilighet på rundt millionen? Men da er det vell snakk om 15 kvadratmeter.. Finn en annen drøm eller en bedre jobb, eventuelt en rik mann/kvinne å kjøpe sammen med. Anonymkode: 7ef80...6b0 Unnskyld meg, men leilighet i Oslo til en million? Hadde det bare vært så vel😅 5
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #27 Skrevet 28. mars 2019 På 27.3.2019 den 15.11, Aragorn ll Elessar skrev: Noen ganger lurer jeg på om folk er klar over at de må ikke bo sentralt i en by. Joda, mange er klar over det, men er man ung og vil gå på byen og date osv jevnlig, så er det gjerne sentrale deler av byen som lokker. Og da må man jo betale deretter, og dette klager de jo da over.... Har kjøpt leilighet i Oslo jeg også, en treroms, men den ligger ikke i sentrum! Anonymkode: 17e17...01c
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #28 Skrevet 28. mars 2019 På 27.3.2019 den 14.13, AnonymBruker skrev: Kan du finansiere 1 mill. kr til bolig og kjøre 40 min med tog så er dette kanskje en løsning: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=142925026 Anonymkode: 47d2e...848 Njaa.. det blir vel ikke helt korrekt. Du kan skrive "Kan du finansiere 1,75 mill. kr til bolig og kjøre 40 min med tog" - den leiligheten har med seg rundt regnet 750 tusen i fellesgjeld. Fellesgjelden betyr at i tillegg til huslån på 1 mill i banken, så betaler du 7 tusen/mnd. Bare boliglån (bank og via fellesutgiftene) vil koste litt mer enn 50% av oppgitt mnd inntekt for TS. Så kommer reiseutgiftene, strøm og kommune avgifter + innboforsikring. Det kan gå, men da må TS være innstilt på å leve nøkternt. - det sagt så var leiligheten en pen liten sak, og for pendling til Oslo var den perfekt plassert! Anonymkode: cc88f...64b 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #29 Skrevet 28. mars 2019 Hva tror du egentlig? Du trenger egenkapital og må spare som alle andre gjør. Anonymkode: 0036e...02b
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #30 Skrevet 28. mars 2019 Det er 7000kr i husleie på den leiligheten da. Men bor du i den leiligheten trenger du ikke bil. Jeg bodde rett ved siden av og savner å kunne være 5min gåtur til togstasjonen og 2min gåtur til nærmeste kolonial. Og ikke minst å dra på byen uten å måtte tenke på taxi, 15min så var jeg hjemme. Anonymkode: da8c3...053
minister-mio Skrevet 28. mars 2019 #31 Skrevet 28. mars 2019 For det finnes bare to boløsninger: kollektiv eller eie leilighet? 1
tussi84 Skrevet 28. mars 2019 #32 Skrevet 28. mars 2019 Om du absolutt skal kjøpe i Oslo må du nok vente mange år før du kan kjøpe noe. Realistisk sett kan du ikke regne med å kunne spare halv parten av lønnen din til egenkapital per mnd, da det å leie leilighet eller et rom i Oslo er dyrt. Jeg ville tenkt at ca 7000 kr kunne være greit i mnd å spare til egenkapital, og en 1000 kr til uforutsette utgifter. Du vil i snitt kunne spare 600 000 i egenkapital på 4 år med denne løsningen. Uansett husk at du får ikke mye for 2, 5 mill i Oslo. Flytter du feks til Vestfold, Østfold, deler av Buskerud.. Så får du feks en rekkehus leilighet til 2 mill, om ikke enda rimeligere også. Prisene i Oslo er omtrent 3 ganger dyrere per kvm enn andre steder på Østlandet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #33 Skrevet 28. mars 2019 Denne! Kunne du fått til noe sånt ved at foreldre stiller som kausjonister? https://www.finn.no/143220571 Man må bare bite i det sure eple å begynne et sted.. Masse lykke til! Anonymkode: f7a13...f9f
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #34 Skrevet 28. mars 2019 På 26.3.2019 den 22.36, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som frisør og har utbetalt 22 000kr. Er 29 år om orker ikke bo i kollektiv mer! Har ingenting oppspart og har akkurat kvittet meg med eksens forbrukslån som jeg var IDIOT og være medlånetaker på. Føler det er helt umulig. Noen som kan gi meg noe håp? Anonymkode: b20f8...93e Du kan bare glemme å finne en leilighet i Oslo uten oppsparte middler og på den luselønna. Sorry mac, men det er kalde fakta. De som ikke arver eller finner seg en partner er dømt til leiemarkedet. Norge er ikke skapt for singeltilværelsen og spekulering og lite regulering i leiemarkedet spiser opp unges mulighet til å spare opp egenkapital. Jeg er i begynnelsen av tredveårene. Og leier fremdeles, gift og med barn. Vi lever av det samme som deg hele familien, og lever fra hånd til munn langt fra hovedstaden. Du må begynne å bite i det sure eplet og innse fakta. Det blir ikke noe bolig på deg som singel med den lønnen. Og i alle fall ikke i bykjernen i hovedstaden. Har du flaks kan du tigge deg til et lån på rundt 5 ganget av brutto årslønnen din, men det krever 15% i egenkapital. Sparer du 3000 kroner i månede i 10 år. Så kan du begynne å planlegge. Sparing på BSU er det første du bør gjøre. Også ser du kanskje hvorfor mange velger å gifte seg med en stabil og oppegående partner 🤔 Anonymkode: 07b17...f6b 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #35 Skrevet 28. mars 2019 På 27.3.2019 den 6.02, Sliten&kjørt51 skrev: Drøye til krisa som kommer om få år, -som kommer til å få 1929\1930 åra til å virke Som gode tider ... Finne ett ¨sted¨ å Stæsje det du har spart opp til da, realisere\gjøre om til ekte værdi... IKKE Penger -rett før det Smeller a. På hvilket grunnlag spår du dette da? Anonymkode: 3de75...749
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #36 Skrevet 28. mars 2019 På 27.3.2019 den 6.02, Sliten&kjørt51 skrev: Drøye til krisa som kommer om få år, -som kommer til å få 1929\1930 åra til å virke Som gode tider ... Finne ett ¨sted¨ å Stæsje det du har spart opp til da, realisere\gjøre om til ekte værdi... IKKE Penger -rett før det Smeller a. Ingenting som tyder på noe smell på maaaange år ennå. Hvor har du det i fra. Dommedagsprofetier ? Er du med i noen slags relegiøs sekt ?? Anonymkode: 3c900...ef8
Sliten&kjørt52 Skrevet 29. mars 2019 #37 Skrevet 29. mars 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: På hvilket grunnlag spår du dette da? Anonymkode: 3de75...749 INTET Tre vokser inn i himmelen. Forgie forkjølelsen i økonomien, -thx. Leman... Var stor nåkk til att USA Måtte ¨skrape kassa¨, -og mye mer... Dette tallet er artig... 22,162000000000 U.S. Dollar... Det Stiger i ett rasende tempo. Tror Kina eier ca. halvparten av gjelda til USA. http://www.usdebtclock.org Seff inneholder ikke det tallet fremtidige utgifter til pensjoner til KrigsVets, og eldrebølgen m.m. Se dere rundt, Seriøst. HVOR Er ¨lyspunktet¨ Som skal Snu skuta... Ser bare 3 muligheter, jeg. US kan devaluere seg ut av dette, -betale gjelda med Søpple-penger, Legge seg på ryggen å ¨Slå seg konkurs¨ -Vel, AFAIK KAN Ikke Land det, -men dere forstår hva jeg mener. Eller de kan gjøre Noe som funker... MANGE hva jeg kaller Seriøse kilder hevder att en av fem jobber i US kan føres Tilbake til forsvars, ---Og stadig mer Sikkerhets-industrien. Stor-krig \ W.W. ... Er ikke bra for huspriser, tror jeg. Vann-krise, Klima-krise, ... fyll inn -kriser i kø... Jeg kunne sitti hele natta å synse. Driter i det, Selger kåk i ¨attraktivt¨ omr. Oslo om få mnd. IKKE Mitt problem. a. Endret 29. mars 2019 av Sliten&kjørt51 Presterte å legge inn feil Link... FAIL... Sorry, Jon... 1
Alice123 Skrevet 29. mars 2019 #38 Skrevet 29. mars 2019 Hadde jeg vært deg hadde jeg spart EK som en gud i ett-to år (som en komous av meg så fint sa det, "lev som en student"), kjøpt lite og kjipt utenfor Oslo, bare for å komme inn på markedet. Betalt ned på eget lån, fått litt prisstigning. Så kjøpt meg oppover (og innover mot Oslo) etterhvert. Med din lønn ig livssituasjon er det helt urealistisk at førstekjøpsboligen er sentralt i Oslo.
Sliten&kjørt52 Skrevet 29. mars 2019 #39 Skrevet 29. mars 2019 (endret) 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ingenting som tyder på noe smell på maaaange år ennå. Hvor har du det i fra. Dommedagsprofetier ? Er du med i noen slags relegiøs sekt ?? Anonymkode: 3c900...ef8 Seff er ¨økonomer¨ og finnans-Folk piss-REDDE For å tenke tanken... Deres ¨værden¨ er basert på optimisme, - e.g. mest andres, så massene blir ¨I Spillet¨ lengst mulig. Jeg er trolig den minst utdannede på Kg, -men jeg ser ting, fra ¨utsiden¨, kanskje nettopp derfor, og realpolitikk er gøy... Satt rundt ett middagsbord på Island, -hadde vært med å bygd hus, hos en jeg traff på en bensinstasjon. Var blakk, teltet var nesten totalvrak etter orkan, ferga kom ikke den uka. -Gratis Kost og losji, + låne hytte i naturreservat... Ungt par som bygde hus. Svigefar hadde vært barnevakt, -mor til knøttet hadde vært på jobb. Praten går rundt bordet om løst og fast... Jeg sier jeg synes Stemninga i landet minner meg om før Norge gikk på en økonomisk Smell, -iirc ca. 1986... Begge de unge husbyggerene blir ivrige, -benekter det er noe galt med det økonomiske grunnlaget, tvært i mot... Jeg legger merke til att gamlefar Ser på meg, lenge, -melder seg litt ut av praten ett par minutter, men lytter når jeg prater. Seff hadde de unge husbyggerene sikkert lån Så det holdt. Praten går over på miljø, og utfordringer de sto ovenfor, -de lærte meg om deres ¨Alta-utbygging¨, -ett enormt kraftværk, -e.g. to, -Så iirc. Alcoa -Giga-U.S. Aluminiumsprodusent kunne etablere seg... Jeg mente de måtte snu seg mot Norge, U.S. opplagt var på veg vekk fra Nordområdene, -drev å tømmte de enorme forhåndslagerene sine i Norge, og kom til å la Island i Stikken uten å blunke, Snart. Jeg kommenterte att Svigefar virket å være imponerende vellorientert om miljøværn m.m. DET Skulle bare mangle, -jeg er xxxxx-Minister i den sittende regjeringa... Den unge kona var journalist i Dagsrevyen. ... KORT Tid etter avviklet U.S. Keflavik-Basen, -på korteste varsel måtte Island skaffe seg SAR\Rednings-Helikopter, trene opp Crew. Norge steppet seff opp, -dekket de med F-16 Jagerfly. -Island har jo ikke noe forsvar, men Nato-medl... Samme med den forkjølelsen Som startet med KOLLAPSEN PÅ Wall-street... MANGE LO, når jeg spurte på U.S. finnans-sider... -HVA Skal dere gjøre når olja, -om få mnd. koster 70, så 90... 120 MER... Olje lå da på 50 USD... TOPPA PÅ 150 USD... Smartinger, tenkte jeg... DEN Som ler sist, -ler Best Brexit. Ny periode med Drumph, masse MERE KOZ... ¨¨ Ingenting som tyder på noe smell på maaaange år ennå. -Hvor har du det i fra. ... ... ... ¨¨ a. Endret 29. mars 2019 av Sliten&kjørt51 HUM-Medlem her, Som LOL+ ROFL ... 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2019 #40 Skrevet 29. mars 2019 On 3/26/2019 at 11:35 PM, AnonymBruker said: Du vil vell ha råd til en leilighet på rundt millionen? Men da er det vell snakk om 15 kvadratmeter.. Finn en annen drøm eller en bedre jobb, eventuelt en rik mann/kvinne å kjøpe sammen med. Anonymkode: 7ef80...6b0 En hybel på 15 kvm vil koste rundt 2 mill. Jo mindre en leilighet er jo dyrere er kvadratmeterprisen. Anonymkode: 44028...9f7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå