Gå til innhold

Hvordan skal jeg greie å kjøpe meg en leilighet i Oslo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som frisør og har utbetalt  22 000kr. Er 29 år om orker ikke bo i kollektiv mer! Har ingenting oppspart og har akkurat kvittet meg med eksens forbrukslån som jeg var IDIOT og være medlånetaker på. 

Føler det er helt umulig. Noen som kan gi meg noe håp? 

Anonymkode: b20f8...93e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med å spare hvis du ikke har noe egenkapital. 

Og når du orker, begynne å date igjen - å finne en å kjøpe sammen med gjør jo det hele mye enklere enn om man er alene ;) 

Anonymkode: 489f5...d90

• Liker 2
Skrevet

Med en slik inntekt, vil risikoen det er å eie egen bolig i norges dyreste by, mange ganger koste mer enn det smaker. 

Første steg må i hvertfall være å spare egenkapital, og det kan jo tross alt ta en del år. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Du vil vell ha råd til en leilighet på rundt millionen? Men da er det vell snakk om 15 kvadratmeter.. Finn en annen drøm eller en bedre jobb, eventuelt en rik mann/kvinne å kjøpe sammen med. 

Anonymkode: 7ef80...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Start med en hybel.. 

Anonymkode: a0e06...5e0

• Liker 1
Skrevet

Dersom du har noen som kan kausjonere for deg (stille økonomisk ansvarlig dersom alt går i bøtta), så kan du ta opp et boliglån ganske tidlig. Kansje 3-5 måneder med sparing.

Hvis ikke, så må du nokk bare bite i det sure eplet og jobbe deg opp, du er nødt til å ha 15% egenkapital. Det suger, jeg er i samme situasjon som deg, og jobber i Meny.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på å bo i kollektiv og å leie leilighet selv, da. Det finnes en mellomting mellom å bo i kollektiv og å eie egen leilighet.

Uansett er første prioritet å begynne sparingen til egenkapital. Sånn sett vil det vel være billigst å bo i kollektiv en stund til for å få spart opp mest mulig.

Anonymkode: 8f06f...461

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en årslønn på 420.000 kr og fikk kjøpt veldig sentralt på Solli. Det skal sies at det var i desember 2017 da prisene var hakket lavere og at jeg hadde en god del EK(hadde 670.000 kr, jeg sparte siden jeg var 15 år, konfirmasjon, bursdagspenger, og jobb + renter).

Det viktigste er at du må synes at sparing er gøy. Ville lastet ned «DnB spare». Du kan jo starte med et delmål på 30.000 kr. Etterhvert som du når det kan du forhøyde det, og vipps så har du fort 100.000 kr. Hvis du får utbetalt 22.000 kr har du muligens råd til å sette av 8.000 kr i måneden? 😊

Men, det er viktig at sparingen ikke går utover livskvaliteten. Lykke til! 😊

Jente 25

Anonymkode: eb650...593

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vil vell ha råd til en leilighet på rundt millionen? Men da er det vell snakk om 15 kvadratmeter.. Finn en annen drøm eller en bedre jobb, eventuelt en rik mann/kvinne å kjøpe sammen med. 

Du får ingenting i Oslo for en mill.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i Oslo kan man kjøpe leilighet for en mill? Det meste går for 2,5 mill+ har jeg erfart, selvom det er lite.

• Liker 6
Skrevet

Du vil nok trenge rundt 400.000 i egenkapital. Om du sparer 11.000 pr. måned vil det ta ca. 3 år. Du bør nok i så fall se deg om etter en jobb nr, 2 for å få inntekt nok til å klare det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør det folk har gjort før deg:

1. Sparer til egenkapital, eller får et privat lån på denne summen av familie.

2. Kjøper noe som er mindre og mer usentralt enn du egentlig ønsker.

Anonymkode: bf70c...5f1

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber som frisør og har utbetalt  22 000kr. Er 29 år om orker ikke bo i kollektiv mer! Har ingenting oppspart og har akkurat kvittet meg med eksens forbrukslån som jeg var IDIOT og være medlånetaker på. 

Vel, du må i alle fall starte med å spare penger til egenkapital! I utkanten av byen får du en liten leilighet til 2.000.000, så hvis du absolutt vil bo i Oslo bør kanskje en slik være første mål :)  Dessverre vil våre økonomiske feilvurderinger gjennom livet følge oss, og jeg som er midt i femtiåra vil aldri få drømmeleiligheten min På St.Hanshaugen....  Men det går bra, har funnet ut at man kan ha et godt liv utenfor sentrum også ;) 

Anonymkode: dad78...fd3

• Liker 2
Skrevet

Drøye til krisa som kommer om få år, -som kommer til å få 1929\1930 åra til å virke Som gode tider ...

Finne ett ¨sted¨ å Stæsje det du har spart opp til da, realisere\gjøre om til ekte værdi...

IKKE Penger -rett før det Smeller :vetikke:

a.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

få deg jobb nr 2. kjøp med en venninne eller kjæreste. følg med på om det kommer hybler til salgs, de kan være billige, særlig hvis uoppussa. 

nødløsning: få deg barn og dermed husbanklån...

Anonymkode: d901e...c53

Skrevet

Må du bo i Oslo? Kan du få deg jobb et annet sted?

• Liker 2
Skrevet

Enten så må du sette deg en spareplan, et mål for fremtiden og finne ut hva er du villig til å ofre for å kjøpe en leilighet i Oslo. De fleste bruker mye penger på luksusvarer som de kan kutte. Dyre klær, ferier, elektronikk, spise ute, nikotin, alkohol. Eller - om du ikke er villig til å ofre noe - så må du begynne å se deg etter et sted utenfor byen. 

AnonymBruker
Skrevet

Alternativene er å flytte litt utenfor, kjøpe sammen med noen, spare til man har nok EK. Kjempebra at du har klart å kvitte deg med gjeld, og da kan du kanskje begynne å spare? :) 

Anonymkode: e9ed4...a0e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det et alternativ å flytte til en annen by? Oslo er jo kjent for å ha ekstremt høye boligpriser... Fordelen med å være frisør er at du kan jobbe overalt! 

Anonymkode: 616b1...1fd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du finansiere 1 mill. kr til bolig og kjøre 40 min med tog så er dette kanskje en løsning:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=142925026

Anonymkode: 47d2e...848

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...