AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 En ansatt i barnehagen forstår ikke at barnet vårt kommer med tullediagnoser/problemer og ber oss om å sjekke hva enn det skulle være. Dette går ut over jobbene til mannen og meg, som også har ført til møter med sjefen. Barnet vårt klager på vondt i magen når et annet barn ved bordet sier at det har vondt. Jeg blir da ringt og bedt om å hente. Og vel hjemme er det ikke et eneste sykdomstegn å spore. Et annet tilfelle var når barnet vårt lot som det var sykt, og lå i sofaen i barnehagen. Fikk da høre fra den samme ansatte at hun var sjokkert over hvor dårlig barnet var, og at hun måtte bære barnet på undersøkelsesbirdet. Jeg hentet, og så var det fullt liv i heimen igjen. Ingen spor av feber og sykdom. Nå er det plutselig vondt i foten, så i morgen må jeg avgårde selv om barnet løper og leker normalt.. Er det mulig??? Denne ansatte tror jo på absolutt alt, og har ingen form for kompetanse hva sykdom angår. Har hørt et annet foreldrepar fortelle det samme, og at denne kvinnen lyver/bommer grovt på sykdommer.. Nekte tør vi jo ikke å gjøre, vi foreldrene. For da er vi jo "dårlige" omsorgspersoner, og mat for barnevernet.. Er bare så oppgitt og lei av alle disse falske alarmene. Forstår ikke at barnehagen orker å ha et slikt nek. Det er også ting med henne som virker rart.. Det er bare så mye tull som kommer ut av munnen. Anonymkode: 8feab...d50 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Det er ikke opp til barnehageansatte å vurdere om symptomene er reelle eller ikke. Det må du nesten bare leve med, mange foreldre som må ta en bomtur med henting av barn som egentlig er friske og raske. Tenk om feks barnet ditt faktisk har magesmerter en dag, skal dere da ikke ringes til? Ulv, ulv osv.. Du får ta det opp med styrer av barnehagen. Men ville latt være å kalle en av de ansatte et nek i den samtalen.. Anonymkode: 09949...a9d 10
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det mulig??? Denne ansatte tror jo på absolutt alt, og har ingen form for kompetanse hva sykdom angår. Har hørt et annet foreldrepar fortelle det samme, og at denne kvinnen lyver/bommer grovt på sykdommer.. Hva tror du den ansatte lyver om? At barnet sier at det har vondt? At det er alvorlig nok til at dere må hente? Anonymkode: aa596...cac 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Fortell leder at du har et skulkesykt som hermer symptomer fra andre barn. Hvis det får fortsette lærer jo ungen at den kan bli hentet akkurat når den selv vil: hvis den bare spiller sjuk. Anonymkode: 2ab54...5be 20
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #5 Skrevet 26. mars 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fortell leder at du har et skulkesykt som hermer symptomer fra andre barn. Hvis det får fortsette lærer jo ungen at den kan bli hentet akkurat når den selv vil: hvis den bare spiller sjuk. Anonymkode: 2ab54...5be Spot on! Det var akkurat det jeg tenkte sist.. Man må bare lære barna å kjenne, og min har tidligere blitt omtalt som "skuespiller" i barnehagen. Men denne ansatte hører antakelig ikke på råd og tips fra andre enn seg selv. Desverre tar det seg ikke ut å bestille legetime, tull eller ei. Vi er alle innforståtte med den makten barnehagen har. Anonymkode: 8feab...d50
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #6 Skrevet 26. mars 2019 Har opplevd det samme ved barnehagestart. Får tlf om at barnet hoster mye, masse slim og snørr, virker veldig varm og slapp. Så kommer jeg å henter, men ser ikke spor etter noe av det! Opplever at de ansatte på den avdelingen i barnehagen såvidt har tid til meg når jeg kommer for å se barnet. På 3 uker har jeg hentet tidlig pga dette sikkert 5 ganger. Da blir det litt mye! Det er andre barn i barnehagen som faktisk har disse symptomene og blir værende. En dag er barnet skikkelig dårlig så jeg må jo bare fortsette å hente. Anonymkode: e1ad5...b46
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #7 Skrevet 26. mars 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spot on! Det var akkurat det jeg tenkte sist.. Man må bare lære barna å kjenne, og min har tidligere blitt omtalt som "skuespiller" i barnehagen. Men denne ansatte hører antakelig ikke på råd og tips fra andre enn seg selv. Desverre tar det seg ikke ut å bestille legetime, tull eller ei. Vi er alle innforståtte med den makten barnehagen har. Anonymkode: 8feab...d50 ? Jeg har aldri følt at noen barnehageansatte har noe som helst makt, og å være redd for barnevernet i denne situasjonen er paranoid. Neste gang hun ringer, be om å få snakke med en av de andre ansatte, fortell at dere har hatt x antall falske alarmer og at barnet er flink til å fake, og be dem se det an/finne på noe gøy som barnet ikke kan være med på med mindre det frisknet til for eksempel, og ringe deg tilbake om en time og si hvordan det går. Anonymkode: 7b61e...471 14
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #8 Skrevet 26. mars 2019 Var ute for en barnehageassistent som mente at jeg måtte oppsøke lege pga utslettet til barnet mitt. Mystisk nok fantes utslettet kun innenfor bleiekanten, og barnet mitt hadde ikke utslettet hjemme eller i helgene. Mon tro hva utslettet kunne skyldes? 🧐 Jeg forstår at barnehagen tar det seriøst når et barn sier det har vondt - tenk om det hadde blitt avfeid, og det faktisk var alvorlig. Det hadde blitt ramaskrik, avissak og eventuelt erstatningssak. Jeg som forelder ville ha sett på årsaken til at barnet helst vil «ha vondt i magen» som en annen, eller hvorfor barnet «later som det er sykt». Anonymkode: 5a497...0ea 3
Anwa Skrevet 26. mars 2019 #9 Skrevet 26. mars 2019 Dere som foreldre må regulere barnets adferd. Dere må snakke med hen om hvorfor dette ikke er greit å gjøre osv, ikke bare skyve problemet over på barnehagepersonalet, og la de ta støyten når ting ikke går deres vei. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 Du henter barnet, mem SELVSAGT går du ikke til legen hvis du vet at barnet ditt ikke er sykt! Du går ikke til legen hvis du vet at barnet ditt er sykt men legen ikke kan gjøre noe heller. Du avventer henting i bhg så lenge du kan, henter barnet, sjekker temp osv hjemme. Sier at barnet er sykt så det må ligge i senga. Sender det i bhg neste dag med beskjed om at alt er greit, det sier legen også (dr. Online har mange fine artikler), evnt.om du har en nabo eller noen i familien som er lege og du kan drøfte med på msn . Så gjør du ikke mer ut av det. Du skal ikke gå til legen fordi du er redd barnevernet. Det er superteit. Anonymkode: 2bc17...5f7 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #11 Skrevet 27. mars 2019 14 timer siden, Anwa skrev: Dere som foreldre må regulere barnets adferd. Dere må snakke med hen om hvorfor dette ikke er greit å gjøre osv, ikke bare skyve problemet over på barnehagepersonalet, og la de ta støyten når ting ikke går deres vei. Høres ut som den ansatte burde vært atferdsregulert også. 'Jeg har også litt vondt i magen...' 'Næmmen staaaaakar, kom så ringer vi mamma så får du komme hjem vettu.' Hva skjedde med 'uff, men det går nok snart over, når vi er ferdige med maten skal vi ut og leke, det blir gøy'. Anonymkode: fa2ca...b4c 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #12 Skrevet 27. mars 2019 Jeg ville ha tatt det opp med styrer og sagt at barnet ditt har funnet ut at det kan være gøy å være skulkesyk. Man kan jo ikke ta alt barnet sier for god fisk. Man må jo se det an, ihvertfall en times tid. Jeg hadde ihvertfall ikke tatt med et friskt barn til legen. Hun har jo ikke noe med om dere har gått til legen eller ikke, hun forventer vel ikke en rapport? Anonymkode: a1536...2ea 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #13 Skrevet 27. mars 2019 Jeg tenker at denne ansatte har, som du påpeker, "ingen form for kompetanse hva sykdom angår". Det blir urettferdig å ta dette ut på en ansatt som helt sikkert gjør så godt hun kan. Du kommer virkelig med noen stygge karakteristikker av henne, som at hun er et nek osv. Men hva ville du sagt hvis barnet faktisk VAR syk og hun lot være å ringe? Hun tenker sikkert at det er greit å være på den sikre siden, for det er jammen nok foreldre som er sinte over at man ikke ble ringt etter for ting og tang også. Det er ikke alltid så lett å vurdere hva som er hva, særlig hvis man ikke har noe særlig erfaring. Dette tenker jeg er noe som må behandles på et ped-leder-nivå. Du må snakke med pedagogisk leder om at barnet ditt "faker" sykdom og få vedkommende til å ta opp med personalet at du ikke skal ringes etter med en gang. At man må se an f.eks. en time før man ringer hvis det er sånne uspesifikke plager eller barnet gjentar noe et annet barn sier. Anonymkode: e0130...7d2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #14 Skrevet 27. mars 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Var ute for en barnehageassistent som mente at jeg måtte oppsøke lege pga utslettet til barnet mitt. Mystisk nok fantes utslettet kun innenfor bleiekanten, og barnet mitt hadde ikke utslettet hjemme eller i helgene. Mon tro hva utslettet kunne skyldes? 🧐 Jeg forstår at barnehagen tar det seriøst når et barn sier det har vondt - tenk om det hadde blitt avfeid, og det faktisk var alvorlig. Det hadde blitt ramaskrik, avissak og eventuelt erstatningssak. Jeg som forelder ville ha sett på årsaken til at barnet helst vil «ha vondt i magen» som en annen, eller hvorfor barnet «later som det er sykt». Anonymkode: 5a497...0ea Mulig de bruker våtservietter ved bleieskift, som barnets hud reagerer på. Anonymkode: 3024e...f69 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #15 Skrevet 27. mars 2019 Har ei som har hatt skulkesyke noen ganger, men var stort sett i småskolealder da. Noe av det vi da gjorde var å sende henne rett til sengs uten nettbrett eller andre morsomme ting, og måtte hun være der i minst to timer. Rett og slett for at det ikke skulle være moro å dra hjem. Anonymkode: 0fc68...b2a 5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #16 Skrevet 27. mars 2019 Snakk med leder i barnehagen og fortell at du opplever at barnet blir friskt så fort det kommer hjem -hatt det sammen problemet, da med barn i skolealder. Skolen ble litt flinkere til å se an, barnet skjønte at det ikke helt nyttet å skylde på vondter og vi er kvitt «problemet». Lykke til:-) Anonymkode: e58f9...da7 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #17 Skrevet 27. mars 2019 Jobber i barnehage og opplever rett som det er at barn sier de har vondt her og der, hoster fælt, har løs avføring osv Og dessverre er det ei som mener barnet er syk med en gang det gråter, har omgangssyke (pga EN løs bleie, ellers fin form), eller spiser ikke barnet noe særlig er det syk. Ja.. en lang liste der. Jeg vet ikke hvor mange diskusjoner jeg har hatt med henne om at man IKKE ringer foreldre selv om barnet sier det har vondt i magen.. lurer egentlig på om vi snakker om samme person😅 iallfall samme type... Vi må jo se det an! Vi kjenner ungene godt, vi vet hvem som kan fake, hvem som ofte har løs avføring uten at det er noe, hvem som ikke pleier å spise så mye, men det virker som denne personen ikke ser dette da... Uansett, hun får ikke ta den avgjørelsen, det er det pedagogene som skal gjøre. Er denne dama assistent eller pedagog? Kan du ta opp med ped.leder? Det er jo ikke sånn at vi VIL sende barna hjem «for å få mindre å gjøre», men det virker dessverre som om noen vil det? Vet ikke jeg. Anonymkode: 7f9b7...bc4 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #18 Skrevet 28. mars 2019 Skulle til å svare noe, men svarer noe annet i stedet. Kan det være trivselen til barnet det bunner i? At barnet egentlig mistrives i barnehagen/på den avdelingen, men ikke har ord for å uttrykke at det er det det gjelder? Anonymkode: 9078c...9ab
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå