Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For noen år siden var jeg veldig vinglete og usikker på meg selv i arbeidslivet. Rett og slett flaut å skrive dette selv om jeg er anonym. Skammer meg. Men jeg søkte på en sommerjobb (helsesektoren) og ble innkalt til intervju. Jeg fikk et annet jobbtilbud, så jeg takket nei. Videre så jeg at den jobben ikke var noe for meg, så jeg kontaktet de igjen. Nytt intervju ble satt opp. Men da dagen kom møtte jeg ikke opp da jeg av en eller annen grunn fikk helt sperrer. Noen måneder senere forsøkte jeg å beklage og jeg sendte inn en åpen søknad siden de trengte folk igjen. Men fikk ikke svar. Forståelig nok. Husker dette utrolig godt, siden det var her jeg kunne tenke meg å jobbe etter jeg var ferdigutdannet. Men på grunn av manglende selvtillit og kunnskap (var relativt krevende brukere) turte jeg ikke den gangen. Nå, 5 år senere holder jeg på med relevant utdannelse. Snart ferdigutdannet Har hatt jobb gjennom hele studietiden, så jeg har også referanser.

De har ledig stilling som jeg ønsker å søke på. Men tror dere at fortiden vil påvirke mulighetene mine? Hvis de i det heletatt husker meg. Kan det være at dette i verste fall blir et tema på et eventuelt intervju..?

Anonymkode: b4492...119

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen år siden var jeg veldig vinglete og usikker på meg selv i arbeidslivet. Rett og slett flaut å skrive dette selv om jeg er anonym. Skammer meg. Men jeg søkte på en sommerjobb (helsesektoren) og ble innkalt til intervju. Jeg fikk et annet jobbtilbud, så jeg takket nei. Videre så jeg at den jobben ikke var noe for meg, så jeg kontaktet de igjen. Nytt intervju ble satt opp. Men da dagen kom møtte jeg ikke opp da jeg av en eller annen grunn fikk helt sperrer. Noen måneder senere forsøkte jeg å beklage og jeg sendte inn en åpen søknad siden de trengte folk igjen. Men fikk ikke svar. Forståelig nok. Husker dette utrolig godt, siden det var her jeg kunne tenke meg å jobbe etter jeg var ferdigutdannet. Men på grunn av manglende selvtillit og kunnskap (var relativt krevende brukere) turte jeg ikke den gangen. Nå, 5 år senere holder jeg på med relevant utdannelse. Snart ferdigutdannet Har hatt jobb gjennom hele studietiden, så jeg har også referanser.

De har ledig stilling som jeg ønsker å søke på. Men tror dere at fortiden vil påvirke mulighetene mine? Hvis de i det heletatt husker meg. Kan det være at dette i verste fall blir et tema på et eventuelt intervju..?

Anonymkode: b4492...119

Du er nok "toast", så det er ikke noe poeng å søke. Fem år er ikke så lenge siden og de som var det for fem år siden er mest sannsynlig der fortsatt. Men deres erfaring med deg er dårlig, så det hjelper ikke med referanser nå - for de vil spørre seg hvorfor du plutselig har fungert i en annen deltidsjobb (eller sommerjobb?) som student, men sliter med å i det hele tatt møte opp til jobbintervju hos de som angivelig "ønsker å jobbe" hos. Dessuten er du sikkert ikke den eneste søkeren, så dette er "numbers game" - du kan umulig være "best" i deres øyne om de får 25 - 50 andre søkere. Da har de allerede mer enn nok å velge imellom.

Anonymkode: ac08d...533

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i min jobb hatt personalansvar og håndtert jobbsøknader ved flere anledninger. Det kommer inn flere titalls, kanskje hundretalls, søknader hver eneste gang vi lyser ut en stilling, og jeg kan med hånda på hjertet si at jeg bemerker meg aldri navnene til søkere før de blir ansatt. Det er heller ikke sånn at søknadene blir lagret i lenger tid, så med mindre det er akkurat den samme personen som håndterte søknaden din for 5 år siden, og vedkommende har ekstremt god hukommelse, eller du bor på en bitteliten plass hvor alle kjenner alle, så tror jeg ikke du skal være bekymret. Man kaster et raskt blikk over CV og søknad og bruker ca 1 min på å bestemme seg for å invitere til intervju eller ikke. Vil tro du stiller helt likt som alle andre om du søker igjen nå:) Lykke til.

Anonymkode: 926f7...945

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ansatte folk som butikksjef fikk jeg så mange søknader i hver utlysningsrunde, i tillegg til at jeg innkalte ganske mange til intervju, så jeg ville mest sannsynlig ikke husket deg med mindre du nevnte det selv. Jeg tok heller ikke vare på søknader i mer enn et par måneder, og det var de gode/aktuelle søknadene. 

Anonymkode: a8efd...179

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. Helt ærlig, dersom jeg hadde flere gode kandidater å velge mellom, så hadde jeg nok ikke "giddet" å bruke så mye tid på deg. Siden du oppførte deg så uproft sist, ville jeg kanskje tenkt at "ho her blir det bare trøbbel med". 

MEN det er absolutt ikke sikkert at de husker deg, eller at det er samme folka som ansetter denne gangen. Det er uansett verdt et forsøk! Hvis det blir et tema på intervjuet så sier du bare det samme som du har skrevet her. At du var usikker på deg selv, og at du skammer deg veldig over at du oppførte deg så uproft. Det har gått fem år, og jeg regner med du var ganske ung når dette skjedde. 

Anonymkode: a5b9f...58c

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er nok "toast", så det er ikke noe poeng å søke. Fem år er ikke så lenge siden og de som var det for fem år siden er mest sannsynlig der fortsatt. Men deres erfaring med deg er dårlig, så det hjelper ikke med referanser nå - for de vil spørre seg hvorfor du plutselig har fungert i en annen deltidsjobb (eller sommerjobb?) som student, men sliter med å i det hele tatt møte opp til jobbintervju hos de som angivelig "ønsker å jobbe" hos. Dessuten er du sikkert ikke den eneste søkeren, så dette er "numbers game" - du kan umulig være "best" i deres øyne om de får 25 - 50 andre søkere. Da har de allerede mer enn nok å velge imellom.

Anonymkode: ac08d...533

Ikke helt enig her. Fem år er relativt lenge i dagens arbeidsliv (omorganiseringer, jobbytte osv.) skjer hyppigere nå enn for 10-20 år siden. Sjansen er derfor ikke ubetydelig for at de TS snakket med eller la inn søknad hos ikke lenger jobber der, eller at de samme personene ikke evaluerer søknadene denne gangen. Det kan selvfølgelig være at dette er en veldig liten bedrift og/eller et lite sted slik at man huskes, men man har uansett ikke noe å tape på å søke. Med utdanning og referanser får man seg som regel seg jobb et eller annet sted, og det er ikke verre enn at man kanskje ikke får svar fra akkurat denne bedriften hvis de husker TS. 

Anonymkode: 46740...97a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...