AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #1 Skrevet 26. mars 2019 Ok, nå trenger jeg litt oppmuntring og gode råd. Har noen her skrevet en (relativt) kjapp og god (eller grei nok) masteroppgave? Hvor kjapt? Og hva er triksene? Takker for alle svar! Anonymkode: 4f283...208
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #2 Skrevet 26. mars 2019 Skrev min på en helg, gikk fint det. Anonymkode: c8256...081
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #3 Skrevet 26. mars 2019 Just now, AnonymBruker said: Skrev min på en helg, gikk fint det. Anonymkode: c8256...081 Det kan jeg ikke tro! Fortell fortell! Og hvordan gikk det resultatmessig? Anonymkode: 4f283...208 8
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2019 #4 Skrevet 26. mars 2019 Studerte i utlandet og skrev på 2 1/2 måned (ikke at det er så ekstremt lite da) men fikk A. Anonymkode: e3eb1...f3a 3
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #5 Skrevet 27. mars 2019 Husker ikke akkurat hvor langt tid jeg brukte, men tror jeg skrev den ferdig på seks uker? Hadde blitt syk og utsatt en del, men til slutt måtte jeg bare trå til. Satt virkelig 12 timer døgnet i strekk, omtrent uten pauser. Da det begynte å nærme seg veldig fikk jeg dårligere tid, og metodekapittelet skrev jeg på en dag og en natt. Fikk veldig gode tilbakemeldinger på dette kapittelet av veileder. Det gikk greit og jeg endte med å få en C. Hadde jeg hatt en uke eller to til kunne jeg vel fått en B. Veileder ville jeg skulle utsette innleveringen ett semester fordi han mente oppgaven hadde potensiale til å bli svært god. Men jeg valgte å bli ferdig med det, og er glad for det! Anonymkode: 63b74...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #6 Skrevet 27. mars 2019 Takk for svar! Da skal jeg gjøre et hederlig skippertak og håpe det holder! Anonymkode: 4f283...208
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #7 Skrevet 27. mars 2019 Jeg gikk på et profesjonsstudium, så vi hadde ikke masteroppgave, men en oppgave som er ca like stor. Mulig den er bittelitt mindre, var ca 50 sider (realfag). Jeg skrev den på en uke, fikk toppkarakter. Da jobbet jeg omtrent 24/7, naturlig nok. Anonymkode: e4824...119
Iben94 Skrevet 27. mars 2019 #8 Skrevet 27. mars 2019 Skrev masteren på fem uker, men jobbet ca. 24 timer i døgnet. Gikk veldig bra til slutt ! Er også kjent for skippertak!
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2019 #9 Skrevet 27. mars 2019 Jeg brukte et år (30 studiepoeng). Men er fornøyd med den da. Og fikk veldig god karakter. Gjorde det samtidig med full jobb og tre barn. Kjempestolt av meg selv. Skal godt gjøres å skrive en god master på en uke. Da har du valgt et veldig lettvint tema, og brukt andre oppgaver som kopi. Og du har gått glipp av mye av det du egentlig skulle lært. Anonymkode: bb709...5cb 5
Grandidosa83 Skrevet 27. mars 2019 #10 Skrevet 27. mars 2019 Skrev min på ca 2 uker. Fikk en B. Var litt styrete med veileder som ikke likte at vi bare snakket sammen en gang, men tror han også synes det var greit å bli ferdig.. Nå skal jeg ikke snakke ned å være på lesesalen, men tror det er noe i dette med at mange som er på byggene 6-8 timer daglig gjerne har effektiv lese/studietid på 30-50%. Ergo kan mye gjøres med at man faktisk jobber effektivt innenfor et visst tidsrom. Så de fleste vil nok kunne levere en relativt god master på mellom 2-4 uker hvis man jobber riktig.
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #11 Skrevet 28. mars 2019 6 minutter siden, Grandidosa83 skrev: Skrev min på ca 2 uker. Fikk en B. Var litt styrete med veileder som ikke likte at vi bare snakket sammen en gang, men tror han også synes det var greit å bli ferdig.. Nå skal jeg ikke snakke ned å være på lesesalen, men tror det er noe i dette med at mange som er på byggene 6-8 timer daglig gjerne har effektiv lese/studietid på 30-50%. Ergo kan mye gjøres med at man faktisk jobber effektivt innenfor et visst tidsrom. Så de fleste vil nok kunne levere en relativt god master på mellom 2-4 uker hvis man jobber riktig. Kommer vel an på. Jeg hadde masse intervjuer. Bare intervjuene tok flere uker. Pluss avskrivning. Kommer vel an på problemstillingen. I mitt tilfelle ville det vært fullstendig umulig å gjøre alt ferdig på så kort tid Anonymkode: bb709...5cb 7
Grandidosa83 Skrevet 28. mars 2019 #12 Skrevet 28. mars 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kommer vel an på. Jeg hadde masse intervjuer. Bare intervjuene tok flere uker. Pluss avskrivning. Kommer vel an på problemstillingen. I mitt tilfelle ville det vært fullstendig umulig å gjøre alt ferdig på så kort tid Anonymkode: bb709...5cb Den ser jeg.. selv skrev jeg en tørr juridisk avhandling, så måtte bare skumme gjennom 6-7 bøker + litt rettspraksis for å finne relevante holdepunkter. Det er selvfølgelig også et poeng at man til en viss grad styrer sin egen "skjebne". Velger man et omfattende tema med behov for å innhente informasjon fra kildene selv, så blir det jo også mer arbeid. 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #13 Skrevet 28. mars 2019 1 minutt siden, Grandidosa83 skrev: Den ser jeg.. selv skrev jeg en tørr juridisk avhandling, så måtte bare skumme gjennom 6-7 bøker + litt rettspraksis for å finne relevante holdepunkter. Det er selvfølgelig også et poeng at man til en viss grad styrer sin egen "skjebne". Velger man et omfattende tema med behov for å innhente informasjon fra kildene selv, så blir det jo også mer arbeid. Jeg gjorde jo det. Egen vinkling. Masse jobb som man egentlig ikke får uttelling for. Grei karakter (B), bidrag til forsking. Gjorde det fordi jeg var interessert selv. Vet veldig godt at jeg kunne gjort det enklere for meg selv. Mange muligheter for det innenfor mitt felt (økonomi). Nå har faktisk mitt arbeid blitt sitert flere ganger, og det bøir jeg litt stolt av Anonymkode: bb709...5cb
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #14 Skrevet 28. mars 2019 23 minutter siden, Grandidosa83 said: Skrev min på ca 2 uker. Fikk en B. Var litt styrete med veileder som ikke likte at vi bare snakket sammen en gang, men tror han også synes det var greit å bli ferdig.. 11 minutter siden, Grandidosa83 said: Den ser jeg.. selv skrev jeg en tørr juridisk avhandling, så måtte bare skumme gjennom 6-7 bøker + litt rettspraksis for å finne relevante holdepunkter. Det er selvfølgelig også et poeng at man til en viss grad styrer sin egen "skjebne". Velger man et omfattende tema med behov for å innhente informasjon fra kildene selv, så blir det jo også mer arbeid. Fikk du skummet gjennom 6-7 bøker og rettspraksis og skrevet alt på to uker? Da må du vel ha hatt ganske bra kontroll på stoffet på forhånd? Selv hadde jeg ikke engang klart å skumme gjennom 6-7 bøker og rettspraksis på to uker. Anonymkode: 2baf4...f6a 3
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #15 Skrevet 28. mars 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer vel an på. Jeg hadde masse intervjuer. Bare intervjuene tok flere uker. Pluss avskrivning. Kommer vel an på problemstillingen. I mitt tilfelle ville det vært fullstendig umulig å gjøre alt ferdig på så kort tid Anonymkode: bb709...5cb Men nå sto det jo ikke «gjøre alt» i HI, det sto «skrevet». Mine forsøk var ferdige. Ellers hadde jeg aldri kunnet skrive ferdig på én uke. Og som andre skrev: Det er forskjell på hvor arbeidskrevende datainnsamlingen er. Anonymkode: e4824...119
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #16 Skrevet 28. mars 2019 Når skal du levere, TS? Jeg må også skrive ganske raskt (ikke master, men en artikkel) og kunne godt tenke meg en "samarbeidspartner" i tiden fremover der vi oppmuntrer hverandre til å skrive. Anonymkode: 4a878...fbf
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #17 Skrevet 28. mars 2019 Parallelt med full jobb, over en drøy måned. Fikk A. Det beste trikset er å velge et tema som ikke krever at du er avhengig av eksterne faktorerer, det vil si forskningsforsøk, spørreundersøkelser og så videre. Fordi dette er tidskrevende på tre måter 1) du er avhengig av andre faktorer, som kan kreve mye tid 2) det kan ta utrolig mye tid å samle og systematisere data, som egentlig fører til lite tekst 3) resultatene kan komme tilbake og ikke være som du tror - gratulerer med fullstendig bortkastet arbeid, rykk tilbake til start. (og dette er også grunnen til at jeg aldri beveger meg inn i forskning) Velg heller et teoretisk tema, der du i eget tempo kan systematisere og gjøre rede for data fra andre kilder. Skriver man relativt greit, og strukturerer dette på en god måte, krever det ikke mye innsats å få en C. Anonymkode: db80f...627 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #18 Skrevet 28. mars 2019 Selve skrivingen gjorde jeg på 16 uker (100 sider). Datainnsamling, intervjuer og transkribering kom i forkant og tok omtrent like lang tid. 60 studiepoeng. Anonymkode: dc591...dee
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #19 Skrevet 28. mars 2019 Datainnsamlingen skjedde i forkant. Selve oppgaven skrev jeg på ca 6 uker. Syns absolutt ikke jeg jobbet meg ihjel i skriveperioden, hvis jeg var i flytsone kunne jeg bli sittende til sent da, det skjedde vel en gang eller to i uken. 60 siders oppgave, 80 sider vedlegg. Fikk B. Anonymkode: 0bafc...436
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2019 #20 Skrevet 28. mars 2019 Hvis man snakker kun skrevet, og alt annet arbeid er unnagjort, så var min skrevet på seks uker. Oppgaven var på 45 sp, ca 115 sider. Jobbet ca 14 timer i døgnet med oppgaven. Anonymkode: 00479...c50
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå